Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 22:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Deling af liniudgange - HJÆLP! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Der må være en enkelt eller 2 herinde et sted der kan hjælpe mig.

Jeg købte en NAD C320BEE for noget tid siden, af den ene grund at det var en billig bemærkelsesværdig integreret forstærker, med pre out og main in ADSKILT på bagpanelet.

Min plan var at smide et par extra 2 kanals effektforstærkere her på så jeg kunne trække mine gode gamle trykvillige Pioneer subwoofere.


Jeg var dog sadig lidt i tvivl efter købet om hvad der ville ske med udgangsstrømmen fra C320'eren når den blev delt fra 2 til 6 kanaler.
Jeg mailede da Hi-Fi Klubben (r) og fik da at vide at min NAD C320BEE IKKE kan tåle delingen.

Hertil spørger jeg. Hvorfor kan den ikke det???
Og er der en der kan få den til det? hehe

Hjælp mig her, så er i venlige. jeg føler jeg står med en komplet ubrugbar forstærker effektforstærkere og basser lige nu. Og det er faktisk ik så fedt.

Mvh Morten

Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Læste lige i manualen på min C320.

Max lineudgangssignal fra forforstærkerdelen er >12V


Er det evt. fordi at effektdelen ikke kan håndtere og forstærke et max signal på >4V.

Jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen det de siger i HiFi Klubben. Jeg har gjort de exact samme i en MASSE bilstereo, rådført af Dansk Auto Hifi.
Men der er nok noget jeg ik ved... eller hvad??? 
Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hvis hifi-klubben siger at den ikke går, så skyldes det nok at din NAD ikke har en egentlig forforstærker. Signalet tages sandsynligvis direkte fra volumekontrollen og det vil sige at du har en forholdsvis høj udgangsimpedans.

Kobler du 3 effektforstærkere på med (sandsynligvis) lange kabler får du ikke blot en lavere samlet indgangsimpedans men også en højere kapacitet (i kablerne). Det vil typisk give dig en dæmpning af de højeste frekvenser samt en meget blød udynamisk gengivelse.

Løsningen vil være en buffer på pre-udgangen af din NAD. Et forholdsvis simpelt kredsløb med en enkelt/eller 2 gode IC'er. Du kan så få en høj indgangsimpdans og en lav udgangsimpedans (strøm) der kan drive dine kabler samt forstærkere.

En NLE 19 eller evt. den ældre model ville kunne gøre det. Alternativt må du selv i gang med lodekolben eller købe en ny forforstærker.

Sorry .... men man får intet gratis her i tilværelsen.

TILFØJELSE .... så lige det foregående indlæg (som krydsede mit). Med 12 Volt ud er der IKKE tale om en passiv forforstærker. Med andre ord kan du roligt prøve!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Nah, den har vel tonecontroller så vidt jeg husker rigtigt? Dvs. jeg kan ikke forestille mig andet end at forforstærkeren er aktiv.

Umiddelbart vil jeg ikke mene det kan skade at lave den trække et par effekter. Den største belastning er jo kapacitansen i kablet - men forforstærkeren er måske af en sådan kvalitet at man ved al den kabling risikerer at den går i selvsving? Det er umiddelbart den største risiko jeg ser, og som jeg umiddelbart vurdrer meget lille. Dæmpning af diskanten ja, det ved man jo ikke før man har prøvet det

Men ellers ja, en par simple buffere med NE5532, AD845 el. OPA627 (og en god strømforsyning + afkobling afkredsene) vil sikkert kunne hæve den samlede kvalitet en del, da forforstærkeren så belastes mindre. Som alternativ til opampene kan man prøve en superbuffer. Om den skal være Jung ('diamond-') el. "High Fidelity"-typen må man vel nærmest selvom, det må være et spørgmål om man er til scientology eller jehovas vidner Søg i forummet efter HF typen, der var vist der havde scannet og linket den.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Ahh... Her er den tråd med HF super bufferen...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34685


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Londorf
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for hjælpen.

Jeg vil prøve at grave lidt dybere i emnet om buffere og opamps, da jeg tydeligvis ikke aner en skæv kasketskygge om emnet

Til top Vis Londorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Londorf
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes