| Forfatter |
|
rune4000 Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg set flere der kombinere fx. rørforforstærker med transistor effektforstærker, og omvendt. Kommer der overhovedet "rørlyd" ud af det? - der er jo også nogle integererede der kombinere.
Har en af trinene mere afgørende betydning hvis man vil have "rørlyd"?
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune4000 skrev:
|
Nu har jeg set flere der kombinere fx. rørforforstærker med transistor effektforstærker, og omvendt. Kommer der overhovedet "rørlyd" ud af det? - der er jo også nogle integererede der kombinere.
Har en af trinene mere afgørende betydning hvis man vil have "rørlyd"?
|
|
|
Hej med kaj. Der er sååå mange måder at sætte tingene sammen på, og hvordan definere du "rørlyd" Sådan lidt varm og rund lyd, med lidt fed bas? Jeg har eksempelvis haft et rør set-up, der lød mindre af rør, end et transistor set-up jeg senere havde Fik du den??
< =text/>
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med andre ord. De virkelig hardcore rørfreaks, ville ALDRIG mene at man kan "snyde" sig til ægte rørlyd. Mange mener at ægte rørlyd kommer fra single ended klasse A konstruktion, og KUN det. Men at få sig en røragtig lyd, ved at snyde lidt, er ikke det store problem. Om det er det ene eller andet trin der lyder af rør, er sådan set lige meget. Men mange gange vælger folk en rør forforstærker, og en effektforstærker med transistor/ICE/PWM power.
< =text/>
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en røreffekt og en transistor pre
det lyder stadig af rørlyd. Men tro nu ikke at alt rørlyd bare er fuldstændig dødt og tilbagetrukket. Hvis du da tror det Hårdt sagt er det omvendt. Transistor forstærkere lyder døde i forhold til.
De kommer aldrig igang om det så er 200 eller 400 watt kæmper.
Der er nerve energi liv ..mellemtonen skubber sig frem. Det er opløst det er stort lydbillede det er meget naturlig lyd, timingen er fantastisk osv.
|
| Til top |
|
| |
Prometheus Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hvor vi snakker rørforstærker er der så nogen der kender Amplifon WT40 integreret forstærker og ved om den er god?
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop hvad der menes med "rørlyd" er jo relevant. Dårligt designede rørkonstruktioner tenderer vel - groft sagt - mod det svampede og uldne. Men det hænger nærmere sammen med ikke gennemtænkt design af PSU og udgangstrafoer end med en egentlig egenskab ved rør.
Gode rørkonstruktioner er imidlertid - generelt - karakteriseret ved især soundstage og liv. I hvert fald de ting jeg har hørt.
Det jeg tror det handler om er at finde en god effekt og en god pre. Hvordan disse så kombineres er jo det store spørgsmål.
Selv kører jeg med en Audio Note M2 som forforstærker og en Doxa 140 som effektforstærker. Og det sparker sgu røv 
Men det betyder ikke, at man ikke kan opnå gode resultater med en ST-pre og en røreffekt...
|
| Til top |
|
| |
rune4000 Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja med "rørlyd" mener jeg den varme detaljerede lyd, uden at være analytisk og stressende, jeg ikke synes at kunne finde andre steder. Tænkte bare på om man kunne opnå den på andre måder.
Egentligt mærkeligt jeg først har oplevet rørforstærkere nu, når nu lyden er så brilliant i forhold til de transistorer jeg har haft - bliver nød til at købe sådan en bandit
Nu er de fleste røramps. ikke de mest kraftfulde, er der så nogle højttalermærker der egner sig bedre end andre?
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 06:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune4000 skrev:
|
Ja med "rørlyd" mener jeg den varme detaljerede lyd, uden at være analytisk og stressende, jeg ikke synes at kunne finde andre steder. Tænkte bare på om man kunne opnå den på andre måder.
Egentligt mærkeligt jeg først har oplevet rørforstærkere nu, når nu lyden er så brilliant i forhold til de transistorer jeg har haft - bliver nød til at købe sådan en bandit
Nu er de fleste røramps. ikke de mest kraftfulde, er der så nogle højttalermærker der egner sig bedre end andre?
|
|
|
Ja, "rørlyd" er dejligt. Men rør lyder jo også noget forskelligt fra hinanden. Jeg kender primært til Audio Note, så det er mere eller mindre kun det, jeg kan udtale mig rigtigt om. Men hvis du ønsker en bedre vejledning, så kom gerne med et beløb du ville bruge på skidtet.
Men en Audio Note OTO SE (2x10 watt til 16k) integreret forstærker, med et par Audio Note E højttalere (ca. 20k), er bare lækkert, men også lidt pepperet.
< =text/>
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I sommers købte jeg på QXL en Beard RC-50 til en meget beskeden sum. Den lød dejligt og jeg satte den til mine forældres ældre anlæg med BKS-117 højtalere og Kimber ht-kabel.
Dette anlæg var tidlige drevet af en integreret NAD som både var delvis defekt, geriatrisk og p... dårlig.
Sammen med dette en bilig Sony-cdspiller og diverse gratis-kabler.
Man kan kun sige at jeg var målløs over hvad der skete. Der kom nærvær, liv, glæde, egagement ud af højtalerne, vi taler alle former for musik, prøvede dog ikke lige Metalica's første.
Det gav blod på tanden og jeg tog den med hjem for at prøve den i mit eget setup. Her er anlæget af en helt anden kaliber og jeg fik ikke den samme positive synergi ud af forsøget. Nå men så forsøgte jeg at skifte aller rørene hvilket fik den til at gå klasser frem i transparens, samtidig med at de "følelses-agtige" parametre blev fastholdt.
Nu er den koblet permanent ind hos mine forældre (musiker iøvrigt), de hare fået et Silver Oval og et AudioQuest signal kabel og har købt en ny Sony DVD-harddiskoptager-cdspiller.
Jeg får jævnligt kommentarer om at musiklytnig er gået fra at være en pligt, noget intellektuelt, arbejdspræget, til en glædesting, humørspreder, intuitiv, musiklformidlende ect. oplevelse.
Dette er den fede rør-lyd. Faktisk misunder jeg dem lige netop den emotionelle parameter i deres anlæg som har kostet 39 gange mindre end mit.
|
| Til top |
|
| |
rune4000 Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg stadig er begravet i bøgerne er mit budget begrænset (SU), så det er primært brugtmarkedet jeg har sonderet. Højttalere til 20k - ligger et stykke ude i fremtiden 
Jeg regner med at bruge 5000-6000kr på en røreffektforstærker, det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger.
|
| Til top |
|
| |
Wendt Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører med et OVC set-up (rør). For dem som ikke kender det kan det kort siges, at det produceres af Audio Art på Frederiksberg.
OVC’erne er ikke helt nye og driller lidt, til gengæld giver de en virkelig god lyd. Brugt bliver de solgt til priser på omkring 5000-6000 og op. for et effekttrin. Forforstærkeren sælges fra en små 4000, billigst hvis det er uden RIAA.
Inden jeg besluttede mig var jeg ude og høre på noget Audio Note i 1’er og 2’er klassen. Der var muligvis rørlyd, til gengæld tabte det i detaljen. Nu kan man selvfølgelig diskutere om man skal høre musik eller detaljer, men for mig ligger en stor del af musikoplevelsen i at kunne høre detaljer og betoninger. Det kunne jeg ikke med Audio Notes mindre dyre produkter (billige er de ikke).
Jeg kørte også med en Audio Research på et tidspunkt. Den har en god lyd og jeg ville stadig foretrække den frem for en entry-level Audio Note.
På dette begrænsede analysegrundlag er min konklusion, at OVC gav mest lyd for pengene.
Jeg har ikke erfaring med de kinesiske rørprodukter, det kunne være spændende at høre fra nogen, der kører med dem.
|
| Til top |
|
| |
rune4000 Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle selvfølgelig nævne at RIAA har jeg ikke brug for, bruger udelukkende CD.
|
| Til top |
|
| |
Kresten Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juli 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i lidt over to år været på kombivognen med rør og transistorer via Pathos New Classic One og selv med mine gamle QLN 199 var der liv og nærvær i forhod til mit daværende transistorbaserede Thuleanlæg (PA+PR 150B).
Den helt store forskel kom dog, da jeg investerede i to 65 kg håndbyggede højttalere med keramisk diskant og to 10" basser og en meget sprød mellemtone.
Nu spiller jeg stuen (70m2) op med 10% af Pathos formåen og lyden er virkelig lækker. Alene detajleringsgraden på laveste volume er helt igennem fantastisk.
Jeg vil tro at en brugt Pathos New Classic One koster okring 8000, så det er lidt over budgettet, men så vent et par måneder ind til de sidste 2000 er på plads. Det er det hele værd og lidt til.
Mvh Kresten
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto


Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kresten skrev:
|
Den helt store forskel kom dog, da jeg investerede i to 65 kg
håndbyggede højttalere med keramisk diskant og to 10" basser og en
meget sprød mellemtone. |
|
|
Hvor kan vi se mere til dem? Har du et link hertil?
- BR
|
| Til top |
|
| |
Kresten Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juli 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke endnu. Laver lige nogen og lægger dem op på nettet.
Mvh Kresten
|
| Til top |
|
| |