Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 11:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Denon POA2200. Rælæer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt mig sådan for ikke så længe siden, og jeg har lagt mærke til at der er et rælæ, der nogen gange står og klikker gentagne gange, uden jeg rører noget, den gør det ikke så tit. Men det er alligevel nok til at jeg bliver lige skræmt over hvad den laver?

Er der nogen der ved hvad det skyldes?

Mvh Casper Sørensen
Til top Vis PePinO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PePinO
 
PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Er der ingen der lige ved hvad dette kunne skyldes?
Til top Vis PePinO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PePinO
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Relæer bliver gamle, så måske er den ene relæ periodisk defekt.....prøv at skifte.

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Okay, men jeg kan ikke høre forskel på lyden når den gør det overhovedet. Ødelægger den andet når den er i stykker?
Til top Vis PePinO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PePinO
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Næ, du kan sagten bruge den. Men det kan være den er ved at dø. Men det væreste som kan ske som er antagligt at den holder op med at spille i den side. ?
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Okay, hvad koster sådan et rælæ ca.?
Til top Vis PePinO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PePinO
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2440
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Det er da mystisk, at lyden ikke forsvinder, når relæet/relæerne klikker - sådan synes jeg jo altid, at det fungerer.

Jeg er i hvert fald ikke sikker på, at relæerne skal udskiftes, men snarere, at forstækerens DC-balance bør checkes - og i fald, at den er helt gal, så udbedres. Dette er normalt et måle/justeringsspørgsmål -

Fortæl lige hvordan det går - måske skal du være glad for, at dit/dine relæer virker!!

 

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

fred:

Jeg er ikke 100% sikker på at lyden ikke forsvinder. Jeg bruger nemlig forstærkeren til mine bundkasser, og det er jo ikke altid jeg lægger mærke til om bassen er forsvundet, da mine infinity højtalere stadig spiller lidt bas, altså ved lavere volume. Men hvor kan jeg få tjekket DC balance?
Til top Vis PePinO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PePinO
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2440
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej - her er vi kvikke!

Ok - at checke/justere sin DC-balance er noget, man selv kan gøre, hvis man er lidt teknisk indstillet - er du det?

Har du et digitalt multimeter??

Du bliver nødt til at skaffe dig en servicemanual til lige nøjagtig din forstærkermodel eller en kopi heraf, for at gøre det rigtigt. Dette kan sandsynligvis gøres i samarbejde med Hifi-klubben (værksted i Nørager).

Er du god til at læse teknisk engelsk??

fremgangsmåden er:

Sluk forstærker /Kobl alt fra/ stil evt. gainkontroller i nul/ ingen input signaler overhovedet/slut sonderne fra multimeter (rød/sort) til dine højttalerklemmer bagpå forstærkeren sådan: een sonde på CH. "A" left og een sonde på CH."A" right - du kan evt skrue dem fast, som om de var højttalerkabler, hvis forholdene tillader det)/ indstil multimetret til mV DC på højeste følsomhed fx. 0-200 mV) - tænd forstærkeren og lad den finde hvile i løbet af 5-10 minutter/ i samme tidsrum iaggtager du læsning på multimetret, som gerne skulle være troværdigt efter det nævnte tidsrum/Hvis værdierne "cykler" oppe mellem 100mV - eller mere måske flere volt!!, så vil alle sunde relæer slå fra med det samme - måske er det dette, som du oplever.

Den ultimativt sunde forstærker måler mellem 0 og 10mV DC - enten med et minus eller et + foran!!!

Skriv endelig tilbage og fortæl mig, hvilke værdier du læser.

En sidste ting: Det er vigtigt, at du arbejder præcist og roligt, da du ved, at sonderne rører hinanden ved operationen kan futte hele forstækeren af - so.....be carefull. Hvis du gør det rigtigt, risikeres intet.

good luck - og meld lige tilbage!

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2440
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jeg svarede jo egentlig ikke på dit spørgsmål - men DC-balance kan du få checket på ethvert radioværksted, som bare har lidt begreb om elektronik.

Justeringen af DC- kræver at man ved, hvilket potmeter, man skal dreje på i forstærkerens indre. Det skal man helst ikke "fedte" sig frem med.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 26 Marts 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Puha, der var godt nok en del jeg ikke forstod.
Har desværre ikke et digitalmultimeter lige ved hånden, men kan muligvis låne et. Jeg tror dog ikke det er noget jeg selv vil rode mig ud i, det er simpelthen for kompliceret til min lille hjerne. Hvor meget ville sådan en operation evt koste på et radioværksted?
Til top Vis PePinO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PePinO
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2440
Sendt: 26 Marts 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

ved det ærligt talt ikke, for jeg ved ikke hvad de finder af fejl - og hvor lang tid de takserer reparatinen til. Det bedste er vel at spørge. Vedr. denon, så er det jo nok Hifi-klubbens værksted i Nørager, som har mest forstand på Denon  -du kan evt. smide mig en privat mail. Jeg kan se, at du hører til i midtjylland.

Venligst

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes