| Forfatter |
|
PePinO Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har købt mig sådan for ikke så længe siden, og jeg har lagt mærke
til at der er et rælæ, der nogen gange står og klikker gentagne gange,
uden jeg rører noget, den gør det ikke så tit. Men det er alligevel nok
til at jeg bliver lige skræmt over hvad den laver?
Er der nogen der ved hvad det skyldes?
Mvh Casper Sørensen
|
| Til top |
|
| |
PePinO Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ingen der lige ved hvad dette kunne skyldes?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Relæer bliver gamle, så måske er den ene relæ periodisk defekt.....prøv at skifte.
|
| Til top |
|
| |
PePinO Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, men jeg kan ikke høre forskel på lyden når den gør det overhovedet. Ødelægger den andet når den er i stykker?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næ, du kan sagten bruge den. Men det kan være den er ved at dø. Men det væreste som kan ske som er antagligt at den holder op med at spille i den side. ?
|
| Til top |
|
| |
PePinO Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, hvad koster sådan et rælæ ca.?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da mystisk, at lyden ikke forsvinder, når relæet/relæerne klikker - sådan synes jeg jo altid, at det fungerer.
Jeg er i hvert fald ikke sikker på, at relæerne skal udskiftes, men snarere, at forstækerens DC-balance bør checkes - og i fald, at den er helt gal, så udbedres. Dette er normalt et måle/justeringsspørgsmål -
Fortæl lige hvordan det går - måske skal du være glad for, at dit/dine relæer virker!!
Freddy
|
| Til top |
|
| |
PePinO Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
fred:
Jeg er ikke 100% sikker på at lyden ikke forsvinder. Jeg bruger nemlig
forstærkeren til mine bundkasser, og det er jo ikke altid jeg lægger
mærke til om bassen er forsvundet, da mine infinity højtalere stadig
spiller lidt bas, altså ved lavere volume. Men hvor kan jeg få tjekket DC balance?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - her er vi kvikke!
Ok - at checke/justere sin DC-balance er noget, man selv kan gøre, hvis man er lidt teknisk indstillet - er du det?
Har du et digitalt multimeter??
Du bliver nødt til at skaffe dig en servicemanual til lige nøjagtig din forstærkermodel eller en kopi heraf, for at gøre det rigtigt. Dette kan sandsynligvis gøres i samarbejde med Hifi-klubben (værksted i Nørager).
Er du god til at læse teknisk engelsk??
fremgangsmåden er:
Sluk forstærker /Kobl alt fra/ stil evt. gainkontroller i nul/ ingen input signaler overhovedet/slut sonderne fra multimeter (rød/sort) til dine højttalerklemmer bagpå forstærkeren sådan: een sonde på CH. "A" left og een sonde på CH."A" right - du kan evt skrue dem fast, som om de var højttalerkabler, hvis forholdene tillader det)/ indstil multimetret til mV DC på højeste følsomhed fx. 0-200 mV) - tænd forstærkeren og lad den finde hvile i løbet af 5-10 minutter/ i samme tidsrum iaggtager du læsning på multimetret, som gerne skulle være troværdigt efter det nævnte tidsrum/Hvis værdierne "cykler" oppe mellem 100mV - eller mere måske flere volt!!, så vil alle sunde relæer slå fra med det samme - måske er det dette, som du oplever.
Den ultimativt sunde forstærker måler mellem 0 og 10mV DC - enten med et minus eller et + foran!!!
Skriv endelig tilbage og fortæl mig, hvilke værdier du læser.
En sidste ting: Det er vigtigt, at du arbejder præcist og roligt, da du ved, at sonderne rører hinanden ved operationen kan futte hele forstækeren af - so.....be carefull. Hvis du gør det rigtigt, risikeres intet.
good luck - og meld lige tilbage!
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg svarede jo egentlig ikke på dit spørgsmål - men DC-balance kan du få checket på ethvert radioværksted, som bare har lidt begreb om elektronik.
Justeringen af DC- kræver at man ved, hvilket potmeter, man skal dreje på i forstærkerens indre. Det skal man helst ikke "fedte" sig frem med.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
PePinO Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, der var godt nok en del jeg ikke forstod.
Har desværre ikke et digitalmultimeter lige ved hånden, men kan
muligvis låne et. Jeg tror dog ikke det er noget jeg selv vil rode mig
ud i, det er simpelthen for kompliceret til min lille hjerne. Hvor
meget ville sådan en operation evt koste på et radioværksted?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved det ærligt talt ikke, for jeg ved ikke hvad de finder af fejl - og hvor lang tid de takserer reparatinen til. Det bedste er vel at spørge. Vedr. denon, så er det jo nok Hifi-klubbens værksted i Nørager, som har mest forstand på Denon -du kan evt. smide mig en privat mail. Jeg kan se, at du hører til i midtjylland.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |