Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2026 | 01:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Akai PA-W04 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vartaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har en Akai PA-W04 effektforstærker, med dertilhørende forforstærker..

Jeg har haft den skildt ad, for lige at se hvordan den fungerede. Den har ingen transistorere, den har istedet 2 "microchips", som der står "Power amplifer" på, se billede. Den har også en hvor der står "voltage amplifier" på.. Hvad er disse chips , og hvordan fungerer de ? Hvor mange watts er min forstærker på? Kan ikke finde noget på google etc.. Og hvad er Loudness?

power chip

Til top Vis vartaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vartaz

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Din forstærker er bygget med billige integrerede forstærkermoduler. Kan være OK, men det er næppe high-end. AKAI findes vist ikke mere, så vidt jeg ved er det er mange år siden det sidst har været forhandlet her i DK. Din forstærker må have en del år på bagen?  Sidst i 70'erne eller først i 80'erne???

Loudness er en volumeafhængig eq-funktion som korrigerer for ørets lavere følsomhed ved høje og lave frekvenser ved lydtryk. (Den såkaldte Fletcher Munson kurve). Når du spiller lavt hæves bas og diskant ret meget så lyden bliver mere "fyldig". Jo højere du skruer op for lydstyrken desto mindre skrues der op for bas og diskant. Loudness er nok ikke særligt velanset, når vi taler kvalitets hifi. .... med andre ord, det findes yderst sjældent på nyere produkter.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Jo da, Akai findes da stadig. Hvad produktlinien er, ved jeg ikke.
Men Akai Danmark skulle efter forlydender have overtaget den gamle Flextronics/Medion(?) fladskærmsfabrik i Pandrup.

Hifi-årbogen 1981 (tilfældigt valgt ):

Akai PA-W04, pris 2250,-
input 1V, 47kOhm
basfilter 5Hz, -12dB/oktav
2x55/50W, 4/8 Ohm
Dobbelt strømforsyning

Jeg synes svagt at huske, jeg en gang for mange år siden har rodet lidt med sådan en. Hvis Power Amplifier og Voltage Amplifier har nogenlunde samme fysiske størrelse, kan det godt være den.
Power Amp er udgangsmodulerne (forstærkerne)
Voltage Amp er en reguleret strømforsyning, der håndterer hele forstærkeren.
Den jeg så havde som minimum en afbrændt Voltage Amp, og så er hele forstærkeren tavs som graven.

Strømforsyningen i nærværende apparat er nok en væsentlig akilles-hæl.
Power-amp-moduler behøver ikke være ringe. High Fidelity havde for år tilbage en "konstruktion", hvor nogle power-amp-moduler blev smidt sammen med en rimeligt seriøs strømforsyning. Den lød efter meldingerne ikke helt ringe.
Synes også at kunne huske historier om "gale" japanere, der byggede forstærkere på den slags moduler, med seriøst alvorlige strømforsyninger, vist endda batteri-forsyninger. Igen, ikke så ringe lyd endda.

Det klassiske Power-Amp-modul har måske overlevet sig selv? Formålet har vel bl.a. været at spare produktionstid og plads i hifi-produktet, men varmen har man stadig skullet af med.
Nu har vi PWM og andre modulerede forstærkere. Fylder heller ingenting, og lige pludselig er varmen heller ikke et problem....

vartaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Dvs strømforsyningen er ringe? Hvad må jeg spille op med den ? Jeg troede det var en gammel en som havde godt med watts, til at spille alt op med... Jeg har brugt den sammen med et par Jamo 230R, det blev købt sammen. - For 25 år siden :)

Til top Vis vartaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vartaz

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hvis den går i stykker, er den nok ikke værd at smide penge efter.
Mens den stadig virker, kan du jo måle, hvilke spændinger/strømme, der leveres fra Voltage Amp til Power Amps (og FLS-metrene), - så har du da muligheden for at lege med en alternativ, konventionel (eller moderne) strømforsyning, hvis uheldet skulle være ude, - men nok mest for hyggens skyld. Du vil lynhurtigt være forbi prisen på et moderne "færdigt" alternativ.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes