| Sendt: 30 Marts 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo da, Akai findes da stadig. Hvad produktlinien er, ved jeg ikke. Men Akai Danmark skulle efter forlydender have overtaget den gamle Flextronics/Medion(?) fladskærmsfabrik i Pandrup.
Hifi-årbogen 1981 (tilfældigt valgt ):
Akai PA-W04, pris 2250,- input 1V, 47kOhm basfilter 5Hz, -12dB/oktav 2x55/50W, 4/8 Ohm Dobbelt strømforsyning
Jeg synes svagt at huske, jeg en gang for mange år siden har rodet lidt med sådan en. Hvis Power Amplifier og Voltage Amplifier har nogenlunde samme fysiske størrelse, kan det godt være den. Power Amp er udgangsmodulerne (forstærkerne) Voltage Amp er en reguleret strømforsyning, der håndterer hele forstærkeren. Den jeg så havde som minimum en afbrændt Voltage Amp, og så er hele forstærkeren tavs som graven.
Strømforsyningen i nærværende apparat er nok en væsentlig akilles-hæl. Power-amp-moduler behøver ikke være ringe. High Fidelity havde for år tilbage en "konstruktion", hvor nogle power-amp-moduler blev smidt sammen med en rimeligt seriøs strømforsyning. Den lød efter meldingerne ikke helt ringe. Synes også at kunne huske historier om "gale" japanere, der byggede forstærkere på den slags moduler, med seriøst alvorlige strømforsyninger, vist endda batteri-forsyninger. Igen, ikke så ringe lyd endda.
Det klassiske Power-Amp-modul har måske overlevet sig selv? Formålet har vel bl.a. været at spare produktionstid og plads i hifi-produktet, men varmen har man stadig skullet af med. Nu har vi PWM og andre modulerede forstærkere. Fylder heller ingenting, og lige pludselig er varmen heller ikke et problem.... __________________ Kim
|