Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 19:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør eller Transistor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen.

Jeg har lagt mærke til at der her på det sidste er kommet godt gang i salger af rør grej.

Jeg har selv haft et par rør fætre i hjemmet men har desværre ikke fundet den magi som mange skriver om ved rør, måske det bare ikke har passet ind i mit setup eller måske er jeg bare ikke til rør.

Jeg regner med at svinge en tur forbi Rene Jensens butik en dag for at lade ham overbevise mg om det her med de rør.

Derfor vil jeg lige høre med jer, er I til rør ???? eller er I til normal transistor forstærker ????

Alt efter havd I er til så skriv hvad det er i syntes det gør godt, og hvad det andet gør skidt i Jeres øre.

Er du til rør og hvad er det det kan som almindelig transistor ikke kan ?????

Er du til normal transistor forstærker og hvad er det det kan som rør ikke kan ?????

Glæder mig til at se Jeres svar og begrundelse, håber på en god debat

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 06 April 2006 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke jeg kan sige enten eller. Der findes gode rørkonstruktione og gode transistor ditto. Det væsentlige er at finde den rigtige forstærker til den pågældende opgave. (men det er jo desværre også det svære) Mit valg er transistorbaseret, men med en klar egenlyd og betoning. nogle ville nok sige "rørlyd" I mine ører et rigtigt godt kompromis mellem de 2 type, andre ville nok syntes at det er værste fra begge lejre! smag og behag. men nogle ordenlige horn og en fed røreffekt, så er jeg næsten altid solgt
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Lyden i forstærkerne minder uhyre meget om hinanden idag.

Den magi man taler om har jeg kun oplevet på ret så gammelt udstyr og har været en meget fremtrædende men behagelig forvrængning. Det bevirker i de setup jeg her tænker på at man kan spille højere og faktisk opleve en mere naturligt klingende dynamik med mere huld igennem. Det er ikke korrekt, ja nærmest snyd men lækkert som softice i mindre mængder.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
Jeg regner med at svinge en tur forbi Rene Jensens butik en dag for at lade ham overbevise mg om det her med de rør.

Hvis du allerede har besluttet at lade dig overbevise, så er du mere tilbøjelig til at høre forskellene som 'bedre' lyd.

Der er bestemt mange højttalere der ikke skal drives med rør.

Smider du f.eks. rør og transistorer på samme svingspole, i en basenhed der drives af to forskelllige forstærkere, går det helt galt. Så i dit tilfælde, vil det betyde at du skal lede efter nye højttalere, med mindre du vil drive dem med kun ét effekttrin.

Rørs største force, er deres evner sammen med elektrostater, hvor der kommer lidt ekstra tiltrængt krop på stemmegengivelsen, samt en stabil drift, uden risiko for selvsving i forstærkeren.

Skal man finde noget som rør gør eksklusivt bedre, er kun den singleendede triodedrift noget helt unikt.

De store monsterforstærkere, der kører med push/pull og pentodedrift, har faktisk mange af de ulige harmoniske forvrængningsformer, som man kender fra transistorer, og kalder 'transistorlyd'.

De bedste transistorforstærkere har faktisk meget mindre af den type 'transistorforvrængning'.
Det gælder faktisk din Audia Flight 50, der mopper gulvet med de fleste rørtrin i samme prisklasse.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 06 April 2006 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er både til rør og transistor. Noget af det bedste jeg nogensinde har hørt, når det gælder gengivelse af blues, jazz, akustisk musik, så var det en mega Audio Note set-up. Jeg mener at de single ended AN rør monoblokke kostede, ca. 140.000,- og AN højttalere, også oppe i 100.000,- klassen. Aldrig før, eller siden, har jeg hørt så "ægte" lyd. Det kan ikke forklares, det skal høres!

Dette ekstreme Audio Note som jeg her taler om, har jeg aldrig hørt Rammstein på, desværre. Så hvordan det ville være at høre HØJ rock musik på, ved jeg ikke.

Det mest dynamiske, heftigste og "bredbåndet" jeg endnu har hørt, var noget transistor grej, i Herlev HIFI klub. Det var en MEGA Sunfire effekt, der gav føde til et par Duelund højttalere. Wauu, der var smæk på

Mit mål, er at stykke et anlæg sammen, som har lidt (ikke for meget) "stjernedrys" over sig (ala det mega dyre Audio Note) og den vilde kontrol og dynamik som jeg hørte den dag I Herlev HIFI klub. Det lyder som en nem opgave....... Men det er det (sjovt nok) IKKE!!!!!!!!!

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 06 April 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Jean M Jarre skrev:

Hvis du allerede har besluttet at lade dig overbevise, så er du mere tilbøjelig til at høre forskellene som 'bedre' lyd.

Nu er det ikke fordi jeg skal have ny amp, Rene skal bare overbivise mig om den magi jeg ikke selv har hørt endnu, jeg vil på ingen måde af med min Audia amp for mig er det den Amp der laver magien, det er for mig den bedste Amp jeg har haft og er klart den amp jeg bedst kan lide til de penge jeg har.

Men derfor vil jeg godt høre de rør slæder og se om de kan lave den magi mange snakker om.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 06 April 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

.
.
Der findes nogle fantastiske rør-bamser derude, der kan spille uden den traditionelle rør 'forvrængning' og svampe-bas som kendetegner de gode gamle mærker; Quad, Leak, Croft m.m.

Hvis det er Anthony Gallo du kører med, så kan de vist nok sagtens trækkes af en rørforst. Lån en med hjem engang.

Det er blevet nævnt at kun single-ended rør skiller sig positivt ud. Det er jeg ikke enig i; der findes push-pull rørforst. (f.eks. med  triode koblet indgangsrør) der spiller fremragende, og på mange punkter gør det bedre end single-ended triode konstruktionen. Men det sagt, så kan single-ended forst. noget med små besætninger som kammermusik og lign., som ingen andre kan.

Det jeg mener er godt ved rør, det er den korte signalvej og den lave 'detalje-tærskel' der gør det muligt for de små detaljer at komme igennem til lytteren. Det er ofte disse detaljer der giver fornæmmelsen af tilstedeværelse og nærvær.
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 April 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

"Det er blevet nævnt at kun single-ended rør skiller sig positivt ud. Det er jeg ikke enig i; der findes push-pull rørforst. (f.eks. med  triode koblet indgangsrør) der spiller fremragende, og på mange punkter gør det bedre end single-ended triode konstruktionen. Men det sagt, så kan single-ended forst. noget med små besætninger som kammermusik og lign., som ingen andre kan."

pushpullerter kan oftest levere bedre bas watt for watt end singleendede - ægte trioder i PP spiller da også detaljer på højere niveau end langt de fleste transistorer.men intet stikker lyden fra en stor singleended på et sæt effektive kvaltetshøjtalere,uanset musikgenre!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 April 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hej rødder...

Mit forstærkersæt er på transistor... Effekt : Holfi Power NB250, Pre : Holfi Pre NB1 S.E.   og grunden til at jeg har valgt transistor er at det er svært at få nok muskler ud af en rørforstærker... jeg leger dog lidt med tanken om at skifte pre'en ud med en rørforforstærker og en rør RIAA, men jeg ved ikke om der findes en passende rørforforstærker til Holfi Power NB250'eren - jeg tænker man så får det bedste fra begge lejre, muskler fra 250'eren og den bløde rørlyd fra forforstærkeren.... men i bund og grund ved jeg alt for lidt om rørforstærkere...  så indtil nu har jeg valgt den sikre løsning med Holfi Pre & Effekt...

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har været lidt konservativ mht. har tænkt at de nok bliver valgt pga. den bløde lyd uden at vide det konkret.Sådan syntes jeg ikke det skal spille.

Har dog fået en cd maskine med rør i udgangen og det fungerer godt,ved ikke om det kan bruges til noget. 

Har også hørt fra en kompetent person at rør er noget af det mest liniære hvis det er lavet på den rigtige måde.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

hifijan skrev:

Hej rødder...

Mit forstærkersæt er på transistor... Effekt : Holfi Power NB250, Pre : Holfi Pre NB1 S.E.   og grunden til at jeg har valgt transistor er at det er svært at få nok muskler ud af en rørforstærker... Prøv en Rogue Zeus; det er svært at få flere muskler ud af en transistoramp!  jeg leger dog lidt med tanken om at skifte pre'en ud med en rørforforstærker og en rør RIAA, men jeg ved ikke om der findes en passende rørforforstærker til Holfi Power NB250'eren - jeg tænker man så får det bedste fra begge lejre, muskler fra 250'eren og den bløde rørlyd fra forforstærkeren.... men i bund og grund ved jeg alt for lidt om rørforstærkere...  så indtil nu har jeg valgt den sikre løsning med Holfi Pre & Effekt...

mvh. Jan

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har i en del år nu kørt med en dejlig kombination af rør og klasse D effektforstærker - nemlig BAT VK30SE forforstærker og Acoustic Reality EarTwo MkII - og jeg har indtil videre ikke hørt noget bedre.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 08 April 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Rør grej spiller som dag og nat, en stor rør bamse behøves ikke at lyde godt bare fordig den har mange wat at smide ud med og koster mange penge, det samme med transister grej.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 08 April 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hei.

I dag er der nok både rør og transistorforstærkere der kan levere "magien". Med magien mener jeg elektronikkens evne til å få kontakt med musikerens sjæl og personlighet. Jeg tror at det handler mye om hva det er som treffer deg og får hårene til at reise sig på ryggen. Og det igen handler mye om hvad slags musikk du hører på. Hvsi du f.eks er til akustisk musikk, kan definitivt et SE oppsett som det nævnte Audio Note gøre det. Og hvis du er til Black Metal trenger du masse kraft og slam som en transistorforstærker kan gi.

Jeg vil anbefale dig at lese denne artikkel: http://www.walkeraudio.com/evaluating_components.htm

Han skal selvsagt sælge sine grejer, men jeg synes det er en god artikkel.

For meg personlig har det alltid vært rørforstærekere som har levert magien. Og da spesielt OTL effekttrinn, en riktig god moderne rørpre, og en kanon pladespiller med en superpickup. Jeg har hørt det AN opsettet som det refereres til, men for meg blir det for pent. Svinger for lite.

Så mit råd er. Lytt til så mye du kan, og gå etter opplevelsen og emosjonene, ikke "lyden" i seg selv.

theo

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

rørpre/transistoreffekt kan være en vellykket kombo,under forudsætning af rørpreèns udgangsimpedans matcher transistorernes lave indgangsimpedans! alt for mange rørpreèr har skuffet ejerne der jo i bedste tro og mening,uforvarende har kombineret fx music reference 5 med holfi effekt = høj udgangsimpedans (6 kohm) ind i lav indgangsimpedans (800 ohm) =forvrængning.

de rigtige rør i den rigtige opstilling giver en homogen klar åben dynamisk letflydende lyd i samtlige relevante oktaver,men skal der leveres mange watt i den kvalitet,koster det rigtig mange penge - så for musikglade mennesker med normal indtægt og ditto udgifter,samt ønske om at spille højt af og til - kan førnævnte rørkvaliteter med fordel bruges,i sammenhæng med de flere muskler man får for pengene i et transistoreffekttrin.

i modsætning til en del andre,mener jeg passive boxe med dyre omskiftere osv. også lyder passive,hvor et oplagt og neutralt linietrin giver gengivelsen liv og vitalitet - tag den purister..

mvh/slowon

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 April 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Derfor vil jeg lige høre med jer, er I til rør ???? eller er I til normal transistor forstærker ????

Alt efter havd I er til så skriv hvad det er i syntes det gør godt, og hvad det andet gør skidt i Jeres øre.

Er du til rør og hvad er det det kan som almindelig transistor ikke kan ?????

Er du til normal transistor forstærker og hvad er det det kan som rør ikke kan ?????

Jeg har et par gange haft lejlighed til at lytte til et par rør forstærkere, derfor har jeg ikke det store erfaringer med rør forstærkere, men alligevel vil jeg godt skrive lidt om hvad jeg mener om rør og transistor.

Min oplevelse af rør forstærker kan kort beskrives således: detaljeret og velopløst lyd, hvor jeg højt sandsynligt ville kunne lytte til musik i mange timer i træk uden at blive træt.

Til gengæld kunne jeg ikke opleve det samme gengivelse af de lave frekvenser som ved en transistor forstærker. (manglende bas ved de rør forstærkere jeg har lyttet til) Udover det manglende bas kunne jeg heller ikke opleve det samme attak og dynamik som jeg kender fra transistor forstærkere.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

"Til gengæld kunne jeg ikke opleve det samme gengivelse af de lave frekvenser som ved en transistor forstærker. (manglende bas ved de rør forstærkere jeg har lyttet til) Udover det manglende bas kunne jeg heller ikke opleve det samme attak og dynamik som jeg kender fra transistor forstærkere."

så langt den overvejende del af højtalere idag,designes efter brug af transistorer - hvilket vil sige masser af ampere omsat i relativt tunge enheder i basrefleksboxe..skal rør/transistorer have en reel sammenligning,må man derfor finde højtalere der ikke favoriserer den ene part alene!

mvh/slowon momentant farveblind

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 08 April 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Rør kan udmærket spille BAS, de skal bare en højttaler over 90db, det er det jeg siger rør spiller som dag og nat, det er synd at der mange der spiller som nat
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 April 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

Keyvan Skrev:

"Til gengæld kunne jeg ikke opleve det samme gengivelse af de lave frekvenser som ved en transistor forstærker. (manglende bas ved de rør forstærkere jeg har lyttet til) Udover det manglende bas kunne jeg heller ikke opleve det samme attak og dynamik som jeg kender fra transistor forstærkere."

så langt den overvejende del af højtalere idag,designes efter brug af transistorer - hvilket vil sige masser af ampere omsat i relativt tunge enheder i basrefleksboxe..skal rør/transistorer have en reel sammenligning,må man derfor finde højtalere der ikke favoriserer den ene part alene!

mvh/slowon momentant farveblind

Slowon: Det er ikke tale om højttalere der favoriserede transistor forstærkere, tværtimod vil jeg sige (Læs lige længere nede).

nhj4:

De gange jeg har lyttet til rør forstærkere, har de været forbundet med højttalere, der havde en ret høj følsomhed. (Mellem 92 og 96 dB), så det var ikke fordi højttaleren var svær at styre.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

ok keyvan

så må det have været nogen dårligt designede (og her tænker jeg på indmaden::) rørslæder du har hørt!

mvh/slowon

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum