Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 03:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forforstærker hvorfor???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hej derude i tråden

Som emnet siger så er spørgsmålet hvorfor en forforstærker?

Jeg er naturligvis klar over at der skal være en så man kan vælge imellem de forskellige medier man afspiller, men når man som mig KUN har et medie nemlig CD er der så nogen grund til at bruge en forforstærker.

Der skal naturligvis være et sted at skruge op og ned for lyden, men det burde kunne gøres på en nemmere måde end en forforstærker der kan en masse.

Findes der er en High End pre hvor der kun er mulighed for en indgang og en til to udgange til effektforstærkere?.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 07 April 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hvis man kun har ét medie bør der være en fordel i at springe en pre over. Hvis du finder en CD med volume-regulering (der er mange) kan du sætte et Y-led på udgangene og så er du kørende. Det der kan trække det ned er kvaliteten af volumekontrollen i CD'en, som nogle gange er bedre i en pre.

En anden (dog dyr) løsning er en Audio Aero Capitole, som kan monteres med pre-amp modul. Hvis man har pengene er jeg dog ikke i tvivl om denne løsning - den må være suveræn.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=12703 

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 April 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37421&P N=1

den kan du skræddersy ind og udgange som du vil.

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da lige nævne at jeg har prøvet det med ML331 og Denon3560, men der var volumekontrollen ikke god nok og det blev bedre med ML38.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37421&P N=1

den kan du skræddersy ind og udgange som du vil.

mvh/slowon

Jeg er ikke den mest fikse med en loddekolbe osv, så jeg søger mere en færdig High End løsning som ER gennemprøvet.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Hvis man kun har ét medie bør der være en fordel i at springe en pre over. Hvis du finder en CD med volume-regulering (der er mange) kan du sætte et Y-led på udgangene og så er du kørende. Det der kan trække det ned er kvaliteten af volumekontrollen i CD'en, som nogle gange er bedre i en pre.

En anden (dog dyr) løsning er en Audio Aero Capitole, som kan monteres med pre-amp modul. Hvis man har pengene er jeg dog ikke i tvivl om denne løsning - den må være suveræn.

he he har set den - har læst om den - har den på ønskeseddel - har ingen penge til CD lige nu...

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jeg kan da lige nævne at jeg har prøvet det med ML331 og Denon3560, men der var volumekontrollen ikke god nok og det blev bedre med ML38.

Hej Lars

Nu har du jo haft den samme pre som jeg pt. har. Kan du give en meldning om forskellen på de to pre, altså både de gode og de dårlige og var det prisforskellen værd?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Er der ikke volumekontrol på din nuværende CD?

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Desværre ikke

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

"Jeg er ikke den mest fikse med en loddekolbe osv, så jeg søger mere en færdig High End løsning som ER gennemprøvet."

den ER skam gennemprøvet - og til den pris finder du intet der kommer bare i nærheden.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"Jeg er ikke den mest fikse med en loddekolbe osv, så jeg søger mere en færdig High End løsning som ER gennemprøvet."

den ER skam gennemprøvet - og til den pris finder du intet der kommer bare i nærheden.

Er det en man kan købe færdig?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
L.B. skrev:

Desværre ikke

Så synes jeg da du skulle overveje at sælge din CD samt din pre og kigge efter en CD med volumekontrol. Med kun en kilde bør der være en forskel til det bedre...

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

En ML - Krell - Mac osv koster en krig - kan den sammenlignes i kvalitet med disse eller er sammenligningen en pre til 10K?

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Henrik300 skrev:
L.B. skrev:

Desværre ikke

Så synes jeg da du skulle overveje at sælge din CD samt din pre og kigge efter en CD med volumekontrol. Med kun en kilde bør der være en forskel til det bedre...

Det er faktisk også min tanke, men det ville være rart at høre fra nogle af dem der står i samme sitiation som mig og derved hører deres mening til det.

Har du prøvet med en high end cd afspiller?

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

jeg har aldrig hørt den op mod ml eller krell,men mac kan den snildt begå sig mod - og den er langt mere åben slagkraftig og bredbåndet end de 10k rørpre jeg har hørt - endvidere kan man springe bufferdelen over hvis den "kun" skal trække et rørtrin!

mvh/slowon

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Desværre ikke. Måske skulle du høre Hr. Classé om hans Sony kan bruges/lånes, for det er da helt sikkert værd at prøve.

Kan ikke huske om den har volumekontrol, men den kunne være et bud denne her: http://vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pid=85 0

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Det er nu ikke nødvendig med et pre amp modul i den hvis du kun bruger cd som kilde den kan drive et effektrin direkte.Man kan skrue op og ned sådan bruger jeg den.At jeg så i mit tilfælde godt ville have det pre amp modul til tuner og video maskine er en anden sag.Du kan også bruge den digitale indgang til dvd,DAB og andre digitale kilder.Her kan der naturligvis også reguleres på volumen.

Nogle vil hævde at den lyder bedst direkte i effekttrinnet og det kunne godt være rigtigt,du skal have en ret god forforstærker for at det kan hamle op med den.Den har rør i udgangen til at drive effekttrinnet.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jeg har aldrig hørt den op mod ml eller krell,men mac kan den snildt begå sig mod - og den er langt mere åben slagkraftig og bredbåndet end de 10k rørpre jeg har hørt - endvidere kan man springe bufferdelen over hvis den "kun" skal trække et rørtrin!

mvh/slowon

Ups nu misforstår vi ikke hinannen eller?

Jeg bruger ikke rør trin....

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Henrik300 skrev:

Desværre ikke. Måske skulle du høre Hr. Classé om hans Sony kan bruges/lånes, for det er da helt sikkert værd at prøve.

Kan ikke huske om den har volumekontrol, men den kunne være et bud denne her: http://vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pid=85 0

Har savlet lidt over den, men er det ikke en gammel svend?

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

"Er det en man kan købe færdig?"

stort set alle rørforforstærkere er født med plasticensrettere og lytter med faldmodstande - denne her har samme rørensretter som trækker fx audio notes 300b singleended effektrin - i kombination med drosselspole (istedet for faldmodstande) og ægte kondensatorer,opnåes dynamik og detaljegrad langt over standarten i 10k klassen. - så nej jeg har ikke set en kommercielt fremstillet version,men du kan købe den jeg vist blir nødt til at bygge for at få projektet herinde på skinner *GG*

mvh/slowon

red: "Ups nu misforstår vi ikke hinannen eller?Jeg bruger ikke rør trin...."

nope - nævnte bare muligheden for at springe sektion to i røret over,ved nemme belastninger!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes