Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sonus Faber Concerto Home hjælp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej,
Har lige anskaffet mig et sæt Sonus Faber Concerto Home højtalere. På samme tidspunkt fik jeg købt mig en lille sød rørforstærker i håb om at de to i samspil ville spille så englene synger, men jeg må nok desværre erkende at det fungerer ikke helt sammen. Hørte Rørforst. på et andet sæt højtalere, og da spillede den rigtig godt, så det er vel bare sammensætningen. Ville lige høre om der er nogen der har erfaring med Concerto Home ht'er. Ifølge de papirer der fulgte med, går den helt ned omkring de 3 Ohm i impedance. Måske er det derfor at jeg føler at den lyder lidt Kvalt/klemt. 
På nedenstående link kan forstærkeren ses. 
Den er helt ny. Måske kommer det efter nogen tids tilspilning. Hvis der er nogen der har noget interessant, kunne bytte måske være en mulighed.

http://www.stoplite.dk/product.asp?product=56&sub=43& ; ;page=1 

MVH Brian Sørensen.

Til top Vis Lectron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lectron

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 April 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

check lige hvor lav følsomhed dine sonus gaber har,og sære skæve fasevinkler - så for at få concerto home skal der mere end 2000 watt til..

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 April 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

check lige hvor lav følsomhed dine sonus gaber har,og sære skæve fasevinkler - så for at få concerto home skal der mere end 2000 watt til..

mvh/slowon

Nemlig!
Rørslæder er ligeglade (næsten) med modstanden, så 3 ohm bør ikke være et problem, selvom det er en kineser dims du har købt...
Men lav følsom og fasevinkler... Uha... Kill...

Men det er lidt underligt, jeg går da ud fra du har hørt kombinationen sammen før du købte det? Og dér lød det vel godt?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 April 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Lectron

Husk nu at det skal tilspilles før det åbner op - og alle erfaringer viser at tilspilningen skal være på mindst 300 timer og måske mere i dit tilfælde??? Hvis du kan lade det stå og snurre på lavt blus uafbrudt i en uges tid, men selvfølgelig afbrudt af noget tid hvor du går til makronerne og lytter, det kan måske hjælpe på problemet. 
Men CDspillen og kablerne kan jo også være årsag til det spiller lidt klemt. Og har du prøvet at flytte rundt på dine højtalere, hvilket også er vigtigt. Start med at rykke dem 80 ud fra bagvæg og 80 fra sidevæg, derfra justerer du rundt på det hele og vinkler efter behag og behov.
Jeg påstår ikke det hjælper i det aktuelle tilfælde, men man må jo prøve nogle af de ting der kan ændre og optimere lyden lidt, ligeledes kender vi ikke resten af setup, så der er andre præserende spørgsmål, inden man bare kasserer tingene.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl 

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 14 April 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Er der flere terminaler bagpå den Mingda ?

Hvis der er udtag til både 4 og 8 Ohm, bør du vælge det laveste.

EL84 røret er ikke det der er kendt for den dybeste bas, så her er der fra start indgået et kompromis, ved valg af rørtype. Det betyder ikke at forstærkeren er dårlig, men måske bare et uheldigt match til mindre højttalere, med lav følsomhed i den dybe oktav.

Du bør også eksperimentere med rumopstilling, og evt. stille højttalerene tættere på en bagvæg, og måske endda lidt ind i et hjørne.

Så får du lidt positiv effekt fra roomgain, der ellers plejer at være ødelæggende for lyden.

Korrekt valg af højttalerkabler, er også meget vigtigt, når man skal hive de sidste dB ud af systemet. Det kan sagtens være kablerne der dræber lyden i dit tilfælde, men selvfølgelig er der grænser for output med EL84 og små højttalere.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

toftdal

den forstærker spiller jo iflg lectron fint på andre højtalere! så mon ikke dens mgl evne til at levere masser af ampere i svære belastninger er årsagen i tilfældet sonus..

det er fint nok med en konstruktiv vinkel,men her er der tale om mismatchede dele,der hver for sig sikkert nok spiller fint i andre mere optimale sammenhænge.

mvh/slowon

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

spencer skriver :EL84 røret er ikke det der er kendt for den dybeste bas"

det er sonus nu heller ikke..og EL84 spiller da fint i suboktaverne her hos mig,hvor højtalerne trods en 15" bas,udgør en nem belastning i hele frekvensspektret.det skal dog retfærdigvis siges jeg har optimeret min lille EL84 pushpuller,og ikke kender den nævnte kineser.

mvh/slowon

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

@slowon

Ja, Beard har lavet nogle voldsomme monoblokke med 12 stk. EL84 pr. side, i ren klasse A.
Der har de bevist at det rør kan trække lidt af hvert.

Men jeg tror at de SF højttalere er mere end almindeligt vanskelige i bassen, hvis man vil have det fulde ud af dem.

En lille Krell er nok mere sagen her, eller noget andet med store muskler.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

slowon

Nej ikke præcist sådan - det er jo rent gætværk, og før de andre parametre er i orden og evt. afprøvet, kan man ikke afsige en dom. Hvis ting ikke er tilspillet, sat ordentligt op eller der er andre mangler ved setup, og det ved vi jo ikke, så er alt andet som sagt gætværk, og den praktiske og generelle fejlfindings proces afprøves.
Man kan ikke bare sige at der er tale om mismatchende dele, uden at vide det eller være sikker på at de basale ting er 100% på lads og i orden. Rummet kan jo også have indflydelse, så de mange bække små - bør først aflives.

med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

spencer

som udgangspunkt har du ret i EL84 konstruktioner ikke er kendt for at levere dybbas i normale sammenhænge (2 stk i pushpull pr kanal) noget der dels hænger sammen med relativ lav strøm og små udgangstrafoer,men mange producenter har også bevidst valgt små overføringskondensatorer for at skåne udgangsrør - og trafoer,for suboktaverne.

skal sf køre på rør,er kt88/6550  eller større rør bedre egnede,omend sf imho aldrig bliver rigtig dynamiske!

mvh/slowon

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

toftdal

her er det vist dig der gætter - jeg kender begge dele!

mvh/slowon

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

I øjeblikket er det ret let at få fat i en NAD 3020 på dba.dk.

Man kunne jo gøre forsøget med sådan en, indtil den helt rigtige forstærker dukker op.
Den trækker jo fint belastninger ned til 2 ohm, og minder lidt om rør i lyden.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg gætter ikke noget, men kender udmærket højtaleren og forstærkeren. Man kan bare ikke bombastisk forklare tingene som fejlkøb / match. Der er de andre særdeles vigtige grundting, som SKAL være i orden, før man kasserer ting. Det kunne jo tænkes at det ikke var tilspillet og i øvrigt var sat forkert op i forhold til rum, ligesom kabler og CDspille kunne være i misforhold til setup. Med disse klare facts for øje, bliver den lydmæssige udfoldelse og anlæggets ydelse bestemt kun meget dårligere, såfremt de betragtninger du og Spencer fremfører også er gældende.

Derfor kan jeg ikke lige få øje på, hvorfor du har noget imod at de andre tings skal være på plads og i orden, inden man kritisk kasserer anlægget sammensætning og ydelse.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

"Jeg kan ikke lige få øje på hvorfor du har noget imod at de andre tings skal være på plads og i orden"

det kan jeg heller ikke!

mvh/slowon

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 April 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hej Lectron,

Jeg har hørt concerto home på en del forskelligt udstyr efterhånden, og kan ikke rigtig genkende de træk du nævner. Måske er 13 watt i max. udgangseffekt lige i underkanten?

Spec på concerto:

Anbefalt forsterker: 30 - 200 Watt
Frekvensrespons: 40Hz-20kHz (+- 3dB)
Følsomhet:(1W, 1m) 88 db
Impedans: 6 ohm
Basselement: 180 mm fiber glass multicoating cone
Diskantelement: 26 mm silk dome ferrofluid
Delefilter: 2500 Hz første ordens
Kabinett: bassrefleks
Dimensjoner: (B x H x D) 240 x 320 x 360 mm
Vekt: 9 kg pr stk
Finish: sort/valnøtt

Som jeg ser det er det enten nye højttalere eller ny forstærker - hvis ikke det hurtigt bliver bedre.  

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

grundet travlhed og glemsomhed, har jeg helt glemt at sige tak for de gode råd jeg fik. Jeg fulgte rådet om at finde en forstærker med flere "nosser" i. Jeg må sige at det tilsyneladende er her skoen trykkede. De første højtalere jeg hørte MingDa'en på, havde meget høj følsomhed, og var en nem belastning for selv en lille Naim Nait 2. Sonus Faber'ne er helt sikkert meget sværere at have med at gøre, også opstillingsmæssigt. Rummet jeg spiller i, er også betydelig sværere at få til at spille ordentligt, end mit tidligere rum. Men nu har jeg fået styr på det hele, og er superglad for den måde det spiller på . Fik fat i nogle gode QED kabler, en Linn Mimik cd og en Sonus Faber Musica forstærker. Den store forskel ligger nok mest i forstærkeren, som har alt det jeg godt kan lide fra eks. Sugden, Lectron og Naim....nemlig musikalitet, naturlighed, dynamik og styr på tingene. Sugden forstærkere har altid haft en særlig plads i mit hjerte, men har desværre ikke helt formået at have kontrol i bassen, så de kan tit lyde lidt uldent, specielt i øvre bas. Lectron Rør forstærkere har til gengæld masser af kontrol...næsten for meget af det gode, og kan have en tendens til at lyde lidt hård i mellemtonen (med orig. EL34 rør). Naim er på samme måde som Sugden, Musikalsk, men med mere styr på bassen. Dog har de også en tendens til at være lidt "farvet" i basområdet, hvilket kan gøre at bassen ikke er helt "gennemsigtig". Sonus Faber Musica synes jeg har alle de kvaliteter som de andre besidder, men uden de andre forstærkeres mangler. Den lyder så naturlig og åben i hele frekvens området, samtidig er den "fremme i skoen" uden at lyde hård som eks. Lectron JH50/PA50, Dynamisk som en Naim NAP250, og musikalsk som en Sugden A48/A28.

Så alt i alt må jeg sige at jeg er ovenud lykkelig for mit setup. Næste opgradering bliver evt. QED kablerne som bliver skiftet ud, og siden hen, Linn cd'en. Linn cd'en mangler nemlig også lidt "luft" og "gennemsigtighed" i bassen. En ting er ihvertfald helt sikkert: Sonus Faber er kommet for at blive! Endnu engang tak for jeres hjælp.

MVH Brian Sørensen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Lectron skrev:

Hej alle,

grundet travlhed og glemsomhed, har jeg helt glemt at sige tak for de gode råd jeg fik. Jeg fulgte rådet om at finde en forstærker med flere "nosser" i. Jeg må sige at det tilsyneladende er her skoen trykkede. De første højtalere jeg hørte MingDa'en på, havde meget høj følsomhed, og var en nem belastning for selv en lille Naim Nait 2. Sonus Faber'ne er helt sikkert meget sværere at have med at gøre, også opstillingsmæssigt. Rummet jeg spiller i, er også betydelig sværere at få til at spille ordentligt, end mit tidligere rum. Men nu har jeg fået styr på det hele, og er superglad for den måde det spiller på . Fik fat i nogle gode QED kabler, en Linn Mimik cd og en Sonus Faber Musica forstærker. Den store forskel ligger nok mest i forstærkeren, som har alt det jeg godt kan lide fra eks. Sugden, Lectron og Naim....nemlig musikalitet, naturlighed, dynamik og styr på tingene. Sugden forstærkere har altid haft en særlig plads i mit hjerte, men har desværre ikke helt formået at have kontrol i bassen, så de kan tit lyde lidt uldent, specielt i øvre bas. Lectron Rør forstærkere har til gengæld masser af kontrol...næsten for meget af det gode, og kan have en tendens til at lyde lidt hård i mellemtonen (med orig. EL34 rør). Naim er på samme måde som Sugden, Musikalsk, men med mere styr på bassen. Dog har de også en tendens til at være lidt "farvet" i basområdet, hvilket kan gøre at bassen ikke er helt "gennemsigtig". Sonus Faber Musica synes jeg har alle de kvaliteter som de andre besidder, men uden de andre forstærkeres mangler. Den lyder så naturlig og åben i hele frekvens området, samtidig er den "fremme i skoen" uden at lyde hård som eks. Lectron PA50/PR50, Dynamisk som en Naim NAP250, og musikalsk som en Sugden A48/A28.

Så alt i alt må jeg sige at jeg er ovenud lykkelig for mit setup. Næste opgradering bliver evt. QED kablerne som bliver skiftet ud, og siden hen, Linn cd'en. Linn cd'en mangler nemlig også lidt "luft" og "gennemsigtighed" i bassen. En ting er ihvertfald helt sikkert: Sonus Faber er kommet for at blive! Endnu engang tak for jeres hjælp.

MVH Brian Sørensen

Hej...

En Lectron JH-50 er ikke hård i mellemtonen...den er bare uhyre dynamisk med 'fuld kontrol'. Ja, det gælder såmænd hele frekvensområdet! Har du prøvet sådan én?

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
[QUOTE=Lectron]

Hej...

En Lectron JH-50 er ikke hård i mellemtonen...den er bare uhyre dynamisk med 'fuld kontrol'. Ja, det gælder såmænd hele frekvensområdet! Har du prøvet sådan én?

Mvh.

Niels L.

Hej,

Ja jeg har haft en JH50 med tilhørende forforstærker PA50. Min erfaring med den er at den er utrolig stram med de originale rør i effekten. Og du har ret...den har FULD kontrol i hele området. Men på daværende tidspunkt havde jeg et sæt Snell K2, som på Lectron'en blev alt for "tør" og en anelse "klininsk" i forhold til Sugden A48MKIII som jeg også havde. Lectron sættet SKAL have lidt at arbejde med, og ikke en alt for følsom højtaler som Snell'en. Hørte den bla.a på et sæt Danspeak Multi 4.0, og da var den ikke så hård, men den er også en anelse tilbagelænet i mellemtonen. På et tidspunkt lånte jeg et sæt GE 6550 rør, tror jeg det var, fra en ven. Det var nat og dag. Et langt bedre rør i mine ører. Alting lød mere afslappet og behagelig, men med samme pondus som de originale rør.

MVH Brian Sørensen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 August 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

mvh/slowon

hvad er en sær og skæv fasevinkel - jeg har kigget i min værktøjskasse og kunne kun finde en ret vinkel, et vatterpas og en skydelære ! -
Seriøst så vil jeg gerne vide det !

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Sendt: 02 September 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej Brian!

Godt at du er tilfreds med Sonus Faber Musica´en - men den er også god og som du selv skriver "musicalsk". Det var den også hos mig. Men din lille Nordic Ming - spiller altså mere musikalsk. Jeg spiller ofte med den på Wilson og Sota Panorama - super lyd. Dog er det kræfterne det handler om og selvfølgelig synagien!

Du er selv inde på noget af det væsentligste og det er at Sonus Faber højttalerene skal have den helt rigtige forstærker for at spille/synge - så SF skal gerne have SF.

Morten

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes