Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brummende trafoer ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 April 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej og god aften

Jeg har en forstærker af mærket Jolida en rør sag med 2 X 50W. Efter jeg er flyttet er min forstærker begyndt at brumme så jeg kan høre det 3 - 4 meter væk, og jeg er ved at blive SINDSYG af det. Jeg har prøvet et enkelt og dobbelt DC filter der skulle kunne tage op til 2,4 volt, og lige meget hjælper det. Der er ingen jord på mit lysnet i stuen kan det have indflydelse ??? Håber at der er nogen der har løst et tilsvarende problem el. kender til en løsning.

Mvh,

Lasse

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 21 April 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hvad brummer? Er det i højttaleren eller forstærkeren? Har du sluttet en computer til den?

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Ingen computer på denne el gruppe. Støjen kommer fra trafoerne - det er lige meget on der er tilsluttet højtalrer, cd el. noget andet. Den brummer lystigt alligevel

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Muligvis har du for lav netspænding på dit lysnet, det nye sted.

For lav spænding kan få nogle trafoer til at brumme.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Kan den måles med multimeter, og hvad bør den ligge på ?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har målt netspændingen hos mig, med et multimeter, til at ligge ved 227V en dag.
Det svinger nok en del, men kommer den under 220V kan det nok give lidt problemer.

Hvor meget den må komme under, er afhængigt af hvilke apparater.

Bias på en rørforstærker er jo også afhængig af netspændingen, og er de spændt til bristepunktet, kan lidt overspænding futte rørene af.

Man ser tit folk med OTL-rørforstærkere bruge en variotrafo til at holde en helt stabil spænding til deres forstærker.

Typisk sætter man en pæn sikkerhedsmargin på mindre eksotiske rørtrin, som ikke forventes at yde bedste lyd, på bekostning af holdbarhed og risiko.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Btw. Så har jeg personligt været ude for at det brummede - eller nærmere raslede - fra selve udgangsrørene dengang jeg havde en Consonance M100Plus. Problemet var at gløden til udgangsrørene bare hang og svævede (gløden til indgangsrørene var seperat og var grounded) og med den kapacitative virkning der var i den billige strømforsyningstrafo gjorde at gløden reelt røg op og ned mellem 0 og 100 v 50 gange i sekundet - og det kunne rørene ikke lide i længden. Løsningen var at "grounde" gløden. Jeg mener jeg gjorde det med to 330 ohms modstande - fra stel og til den ene hhv. den anden ledning på gløden.
De rør der var begyndt at rasle blev aldrig helt raske, men dog til at leve med efter at gløden blev grounded.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har samme problem i min lejlighed, men jeg har ikke fundet ud af hvor fejlen ligger. Jeg har skiftet forstærkere flere gange, og kun nogen gør det. Løsningen for mig er altså at "leve" med en forstærker der er ligeglad med "dæmonerne" i lysnettet.

Jeg mener jeg har prøvet ALT andet end at flytte. Nye trafoer (det var dyrt ), dc-filter forskellige sikringsgrupper, netfilter, dyre skærmede netkabler og skinner... ligemeget hjælper det, så spar pengene.

Det eneste sikre her ved mig er at det typisk er værst om eftermiddagen og mindst om natten - passer vidst meget godt med teorien om for lav spænding.

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan jeg tror ikke der er noget der skal "groundes" problemet var der ikke i min tidligere lejlighed. Jeg er også ret sikker på at lyden kommer fra traffoerne. Mekanisk brum med 50 Hz

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis det er en "dyb" brum, så er det desværre nok strømforsyningstrafoen. Er du super glad for din rørforstærker kan VRT vikle en ny kvali trafo til dig, der med garanti ikke vil brumme. Ej, spøg til side. Det kan betale sig til DIY forstærkere, men nok næppe til en kineser, selvom jeg har ladet mig fortælle det ikke er så dyrt som man tror

Mine rør raslede også med 50 Hz og det kunne også godt lyde som en meget billlig trafo, men dog var de jo under nogle "potter", så derfor burde den skarpe lyd ikke være der, da den har svært ved at gå gennem overdækning.

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke klar over hvad du kender til Jolidas forstærkere. Det er rigtigt at nogle af komponenterne er lavet i Kina, men den er desiget og samlet i US. Jolida JD 302b fik choice award på audioreview.com sidste år. Så du må gerne pakke dine fordomme sammen om ting der kommer fra kina. Det er jo ikke alle der gider side i hø til knæne og lodde.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Jolida er vist lige så amerikanske som Dantax er dansk Dvs. kontor i DK, resten laves i Kina og ikke af allerbedste kvalitet.

Så er fordommene er hermed pakket sammen. Håber du får fixet dit problem. Har du prøvet en DC spærer/filter? Alternativt kan en skilletrafo måske løse problemet (den spærer jo også for DC på nettet).

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Det er en misforståelse at kæde trafo-brum sammen med at produktet er lavet i Kina.

Mine største problemer af samme karakter har været med topmodeller fra Denon og Marantz.

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 April 2006 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Her var det en Thule der brummede..ia250b, den er såvidt jeg ved dansk...den spillede iøvrigt af l**t også selvom anmeldere mente det var en mini Mark Levinson.

Desuden, der er så mange _dyre_ produkter der bliver samlet i Kina..selvom om snobberne gerne vil tro anderledes. Produktion i Kina er kommet for at blive, om man vil det eller ej og kvaliteten af arbejdet bliver med garanti bedre og bedre...de kan vel snart selv lave grej (Nogle kan allerede), uden indblanding fra vesten og dermed ingen til at skumme fløden for næsen af dem. Fedt og godt for dem! (Og os der vil have lyd og ikke potensforlængere)

Undskyld mit indlæg er en smule offtopic

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Ja, og min absolutte drømmehøjtaler bliver (delvist) fremstillet i Kina fordi det muliggør en kvalitet der ikke kan lade sig gøre andre steder

... det er forresten også et "Dansk" produkt.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Men fordi Kineserne når de virkeligt vil godt kan lave kvalitet - er det så ensbetydende med at Dantax er fed kvalitet?? Nej, Dantax er ikke specielt fed kvalitet, det kan man vist ikke påstå. Men  der er billigt.
Til gengæld er det der stadig laves i DK, UK, Tyskland, Holland, USA, Japan + et par andre lande derimod typisk af ganske hæderlig kvalitet. Om det er absolut topkvalitet - ja, nogen gange, andre gange ikke, men kvaliteten er typisk ikke så bund lav som det allerbilligste fra Kina.

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 22 April 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har osse har samme problem med disse fors. Aragon 2004/4004.Thule ia150.Sony taf 777es.Og var ved at blive tosset.Men provede saa med isotek's mainsfilter og det virkede.Dog kan der komme lidt brum om eftermiddagen men kun ca 20% af hvad jeg hvade for.

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 April 2006 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Gonzo skrev:

Hej og god aften

Jeg har en forstærker af mærket Jolida en rør sag med 2 X 50W. Efter jeg er flyttet er min forstærker begyndt at brumme så jeg kan høre det 3 - 4 meter væk, og jeg er ved at blive SINDSYG af det. Jeg har prøvet et enkelt og dobbelt DC filter der skulle kunne tage op til 2,4 volt, og lige meget hjælper det. Der er ingen jord på mit lysnet i stuen kan det have indflydelse ??? Håber at der er nogen der har løst et tilsvarende problem el. kender til en løsning.

Mvh,

Lasse

Prøv andre rør

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Gonzo skrev:

Hej og god aften

Mvh,

Lasse

Prøv andre rør

Det kan måske blive bedre med andre rør, men den brummede jo ikke før flytningen.
Så må det jo være noget med elforsyningen - enten DC, eller for lav spænding.

En powerconditioner eller skilletrafo, kan måske hjælpe, men vil sikkert tage en del af dynamikken, og er jo heller ikke helt billig i indkøb.

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 22 April 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse!!!

Hvis dine trafoer brummer, så prøv at vende dit stærkstrømsstik 180 grader. Hvis det ikke hjælper

kan det meget vel være rørene der regulere strømforsyningenBig smile 

Venligst Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum