Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Så fik jeg gang i den, og hvor er den god (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har i længere tid haft en EMT 948 med 929 tonearm stående i kælderen. Jeg købte den uden headshell og har derfor ikke kunnet bruge den. Men fik her for en måned siden fat i en headshell i UK. eg kan desværre ikke pt. sætte min VdH MC10 på, da der kun sidder et mm riaa board i. (Riaa r indbygget). Jeg fik så sat en Elac 796 SHG pick-up på. Et ukendt tysk mærke her i Danmark. De sælger dog stadig højttalere. 796 SHG var deres tidligere topmodel med VdH slibning som høstede mange roser. Og den er også ret god af en mm at være.

Man mærker med det samme, allerede med den udslidte Stanton 6800 der sad i headshellen, at dette er et top værk. Det har denne udefinerbare ro og uanstrengthed over sig som karakteriserer high-end udstyr generelt.

Så nu har jeg aftalt med konene at jeg får lov til at bygge en pæn mahognikasse udenom, så den ligner en alm pladespiller. Så ryger min store ambitiøse selvbyg sig nok en tur.

Nu skal jeg så have fat i et MC riaa kort til pladespilleren.

Ande der har erfaringer med EMT hører jeg gerne fra.

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Ved lidt nærmere lytning synes jeg at fornemme, at den indbyggede riaa er lidt "rund" og blød i lyden. Den er behagelig at lytte på, men der mangler ligesom lidt top. Nogne der har erfaringer? Nogen der har hørt MC-kortet til 948 og 950? - eller skal man satse på at modificere den og køre udenom den indbyggede riaa? Jeg har en Holfi Battriaa, som jeg synes lyder bedre. Og kan man så prøve at sætte en anden arm på? Har en SME IV liggende.

Hører gerne hvis der er nogen der har nogle meninger om nærværende.

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 April 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Prøv dig dog frem det er det der gør hifi så spændende , hvad der er bedst det er det kun dig selv der ved , der er lige så mange meninger om lyd som der er om alt muligt andet.

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej Træmanden, som du sikkert ved, er det et temmelig stort indgreb at køre udenom riaa-indstikskortet, man skal ind og klippe i elektronikken.

Tillige er det at tage den originale arm af som er sluttet til løftemotoren heller ikke noget man bare gør som f.eks. ved alle mulige andre arme, her skal man også klippe i elektronikken og faktisk ødelægge pladespilleren. Derfor mine spørgsmål.

Men ellers enig med dig, at det er en god ide selv at lytte til tingene.

Ole

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt nok misundelig

Har egentlig ikke nogle råd at give men ville bare lige poste nogle EMT links til muligt interesserede:

http://www.stefanopasini.it/My%20Turntables-EMT-Thumbs.htm

http://de.geocities.com/bc1a69/emt_eng.html

Så SKAL du da næsten eje en af de legendariske EMT Tondose PU'er. EMT fremstiller og sælger dem stadig (de er vist alle low-output MC).

http://www.emt-studiotechnik.de/EMT.htm

http://www.toneimports.com/emthome.html

"There's something about that vintage stuff..."
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler,

tak for linkene. Jeg kendte dem godt, men andre EMT interesserede kan få fint udbytte af også at læse dem.

Jeg har forhørt mig på en ny Tondose med MC. De er egentlig ikke så dyre, ca. kr. 5.000,00, men jeg skal også have et MC riaa-indstikskort. Det koster ca. kr. 4.000,00. Alternativt skal jeg køre uden om de indbyggede kort. Men det er et rimeligt stort indgreb i pladespilleren.

948-eren er rigtig god når jeg sammenligner med de andre værker jeg har hørt gennem tiderne. En af mine kammerater har skrevet direkte til mig og anbefalet at tage 929 tonearmen af og sætte min SME IV og min VdH MC og køre dirkte ind i min Holfi Battriaa. Han siger, at EMT riaaerne er bløde i lyden, og det er ikke lige mig. Men jeg kvier mig lidt ved at lave så stort et indgreb som gør 948 uoriginal.

Ole

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej Ole.

Jeg kan godt forstå at du tøver med at foretage et kirurgisk indgreb i din dejlige spille, det ville næsten også være synd...

Ifølge din ven, gælder den bløde lyd så også for MC kortet ligesom med MM?

929 armen er vel en kapabel arm der godt kan spise kirsebær med de store eller hvad?

Jeg kender ikke til EMT PU'ernes klanglige egenskaber men kan man forestille sig at der vil opstå en "synergi-effekt" (hvis PU'en er lidt fremme i skoene)?

Er det evt. noget der kan korrigeres andre sted i kæden (kabler osv.) eller er det for udtalt?

Spekulationer fra min side - jeg har ingen EMT erfaring.

Lige meget hvad du vælger at gøre har du ihvertfald en super analog kilde.

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler,

tak for konstruktiv input. Jeg vil lige prøve at skifte det Fletcher 100 jeg har på nu med et rent sølvkabel som jeg også har. Det  burde give noget.

Det med at de forskellige led i EMT kæden komplementerer hinanden som du er inde på, er sikkert rigtig. Så det kunne jo være at jeg skulle prøve at investere?

Ole

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Ole.

Inden du hoster op med 9000,-kr. kunne det måske være en idé at sende en forespørgsel vedrørende en eventuel synergi-effekt eller andet pr. e-mail til Hr. H. M. Fabritius (link nederst på Stefanos EMT side)?

Eller måske Stefano selv har noget brugbart at sige?

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 April 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej Danish-analog,

Efter at have kigget lidt på billederne på www.stefanopasini.it mener jeg at det må være muligt at lave et "udenbords" armboard til din SME arm modsat den originale arm. Var det ikke en mulighed for at eksperimentere med både arm og riaa uden et stort kirurgisk indgreb i den fine EMT?

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes