Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Micro Seiki RX1500 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roadrunner-DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Jeg har overvejet Micro Seiki RX1500 værk til min SME serie V arm !

Men jeg har aldrig hørt værket - er der nogle som kan fortælle lidt om den ?

Noget man skal passe på ved et brugt værk ?

Er den blandt det bedste eller ikke ?

Hvilke pickups ville i anbefale til Micro Seiki - SME V kombinationen ?

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

He - tiden er nok rent fra den RX1500 !

Selv Ole brøns siger at - der fås mange plove som er klart bedere .. og at den er blevet for dyr !  

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Køb du bare dette værk, har selv haft 1500 med 12 " SME arm.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

king skrev:

He - tiden er nok rent fra den RX1500 !

Selv Ole brøns siger at - der fås mange plove som er klart bedere .. og at den er blevet for dyr !  

Nååå King....Du var ellers rimelig hooked på min for et års tid siden. Men selvfølgelig kan der fåes noget der er bedre. Det kan der jo altid.

Mvh/ Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

Hej der !

Køb du bare dette værk, har selv haft 1500 med 12 " SME arm.

Hmm...jeg er selvfølgelig 'farvet' af mit eget udstyr, men jeg tør godt sige, at der ikke er meget der slår dette grammofonværk. Det er bare stabilt og uden unoder. Centerlejet er særdeles robust og det kan køre længere end nogen af os lever! (Husker at Micro Seiki gav 80 års garanti på lejet!).

Der er masser af muligheder for at tweake sig den den lyd man ønsker. Bare det at prøve med forskellige former for remme, tråde eller (lyd)bånd mellem motor og pladetallerken kan ændre lyden. Jeg vil mene at det er en stor fordel at have motoren placeret separat. Også hér var Micro Seiki langt forud for sin tid. Se selv på de 'nye' trends indenfor (dyre) pladespillere i dag.

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Roadrunner-DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Er det muligt at købe remme / tråde i dag ? for Micro Seiki findes vel ikke længre ?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Roadrunner-DK skrev:

Hej Alle,

Jeg har overvejet Micro Seiki RX1500 værk til min SME serie V arm ! Lad det ikke blive ved overvejelserne!

Noget man skal passe på ved et brugt værk ? Sørg for at sælger (eller andre) ikke har transporteret værket (over store afstande) med pladetallerkenen monteret. Det bryder ingen pladespillere sig om. Det er en voldsom belastning. Pladetallerkenen skal løbe let (uden rem/tråd/osv.); ikke være skæv og selvfølgelig ikke ledsaget af mislyde. Motoren skal ligeledes være aldeles støjfri, når den kører. Sådant kram er i vore dage aldeles ubetaleligt!

Er den blandt det bedste eller ikke ? Ja, helt afgjort!

Hvilke pickups ville i anbefale til Micro Seiki - SME V kombinationen ? Jeg bruger selv SME Seies V til en RX-1500. Kan ikke forestille mig den pickup som ikke vil få virkeligt gode arbejdsbetingelser i denne kombination. Du skal ha' en armbase med SME-udskæring.

Mvh.

Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Roadrunner-DK skrev:
Er det muligt at købe remme / tråde i dag ? for Micro Seiki findes vel ikke længre ?

Ja, med lidt tålmodighed...kan det stadig skaffes. Husker ikke lige hvor.

Men besøg en stofforretning eller fiskeriudstyrsforretning og køb sytråd eller fiskeline (tynd). Man kan også fremstille sig en 'rem' af en passende længde kassettte- eller spolebånd. Det skal splejses sammen med (rigtig) båndsplejsetape. Bemærk, at du vil få forskellig lyd, alt efter om du har den matte eller blanke side af båndet vendende ind mod pladetallerkenen.

Med venlig hilsen

Nilau

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Roadrunner-DK skrev:

Hej Alle,

Jeg har overvejet Micro Seiki RX1500 værk til min SME serie V arm ! Lad det ikke blive ved overvejelserne!

Noget man skal passe på ved et brugt værk ? Sørg for at sælger (eller andre) ikke har transporteret værket (over store afstande) med pladetallerkenen monteret. Det bryder ingen pladespillere sig om. Det er en voldsom belastning. Pladetallerkenen skal løbe let (uden rem/tråd/osv.); ikke være skæv og selvfølgelig ikke ledsaget af mislyde. Motoren skal ligeledes være aldeles støjfri, når den kører. Sådant kram er i vore dage aldeles ubetaleligt! Jeg vil lige telføje at det leje kan tage et tryk på 10 kilo, jeg brugte selv en pladestrammer på 3 kilo

Er den blandt det bedste eller ikke ? Ja, helt afgjort!

Hvilke pickups ville i anbefale til Micro Seiki - SME V kombinationen ? Jeg bruger selv SME Seies V til en RX-1500. Kan ikke forestille mig den pickup som ikke vil få virkeligt gode arbejdsbetingelser i denne kombination. Du skal ha' en armbase med SME-udskæring.

Mvh.

Nilau

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Roadrunner-DK skrev:

Her er en mulighed:

Turntablebasics

Send ejeren Tim en forespørgsel så du er helt sikker. E-mail: tim@turntablebasics

Har handlet med ham flere gange og har altid været tilfreds. Han er altid meget hjælpsom.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er også en MEGET tilfreds Micro RX 1500 ejer :-))  - jeg benytter en SME series V arm og en Micro MA 505 III.

Som Nilau ganske rigtigt skriver - er der mange muligheder med dette værk for at "trimme sig til" den lyd man ønsker - og det gælder også ved valg af plademåtte - oprindeligt var min med vaccum - men det var ikke lige sagen, jeg har så efterfølgende fået fremstillet en massiv alutallerken på ca. 8,5 kg. - først blev jeg anbefalt en ruskindsmåtte til den - med den var det ligesom lyden ikke rigtigt kom "fri af højtalerne" og der var også en behersket dynamik. Jeg er endt op med en ældre RecordInterfaceMat (acryl) som jeg havde liggende - DET ER SAGEN.

Så hvis du kan finde en RX 1500 og bruger en HarmoNicer acrylmåtte (den er meget lig ovennævnte)  og så en SME V arm - så er jeg RET sikker på, at du vil være tilfreds med din pladespiller i MANGE år fremover.

Det er muligt, at der findes noget der er bedre :-)) - men lige denne komponent i mit anlæg - DEN BLIR DER - er jeg ret sikker på.

Der kan  købes en del Micro tilbehør på denne tyske side, også drivremme og tråd, har selv handlet der en gang:

http://my-micro.de/

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 April 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Står nu selv i den sitiuation, at jeg mangler en tråd til min RX 1500.

Det virker ikke som om man kan købe den originale K-15 tråd på my-micro.de længere. Og på turntablebasics.com ser det kun ud til at man kan købe remmen. Og dette kræver vel, at man har motoren monteret på chassis'et, hvilket jeg ikke har.

Har prøvet sytråd, måske det forkerte, det kan i hvert fald ikke holde til trækket, og knækker ret hurtigt. Har prøvet kassettebånd, men jeg har ikke en splejsemaskine, så min hjemmelavede splejsning holder kun kort tid. Har prøvet tandtråd men det "flosser"! Really! 

Har ikke prøvet fiskeline, men hvordan "splejser" man den?

Har kigget lidt på www.svalander.se, og jeg har en idé om at Josef muligvis kan hjælpe. Er der nogen der har erfaringer med at handle her?

Dette er jo en noget ældre tråd, men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at få min grammofon op at køre igen.

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:

Står nu selv i den sitiuation, at jeg mangler en tråd til min RX 1500.

Det virker ikke som om man kan købe den originale K-15 tråd på my-micro.de længere. Og på turntablebasics.com ser det kun ud til at man kan købe remmen. Og dette kræver vel, at man har motoren monteret på chassis'et, hvilket jeg ikke har.

Har prøvet sytråd, måske det forkerte, det kan i hvert fald ikke holde til trækket, og knækker ret hurtigt. Har prøvet kassettebånd, men jeg har ikke en splejsemaskine, så min hjemmelavede splejsning holder kun kort tid. Har prøvet tandtråd men det "flosser"! Really! 

Har ikke prøvet fiskeline, men hvordan "splejser" man den?

Har kigget lidt på www.svalander.se, og jeg har en idé om at Josef muligvis kan hjælpe. Er der nogen der har erfaringer med at handle her?

Dette er jo en noget ældre tråd, men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at få min grammofon op at køre igen.

Hej...

Det er sandelig noget sølle sytråd du har afprøvet!

Køb nogle stykker fiskeline af forskellig kvalitet og tykkelse - og føl dig frem! Jeg har kørt med samme stykke fiskeline i over to år nu, og det flosser overhovedet ikke. Det "splejses" ved at binde en knude! Du kan se anvisninger på hvordan du laver den rigtige knude i manualen til pladespilleren. Der er vist to tegninger af proceduren - en rigtig og en forkert. Der bliver naturligvis en (meget) lille knold der hvor du laver knuden, men af en eller anden grund kommer den [knuden] altid til at vende udaf når tallerkenen har roteret et par omgange, så den har ingen negativ betydning. Det skal føles helt 'glat' på 'bagsiden' af knuden...så er det i orden!

Mvh.

Niels L.

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har også en RX 1500 - jeg benytter en STÆRK tynd sytråd - det virker upåklageligt, og den skal bare ha`en knude som Nilau beskriver det - og så bare lige for "en god ordens skyld" så har jeg valgt det i en farve så det ligner den originale K-5 string

Jeg har også haft skrevet til Mario på my-micro -  men jeg har intet hørt - jeg tror desværre ikke rigtigt der er gang i hans butik mere. Jeg var heldig og få lavet en armbase "7-special" inden det var for sent.

Held og lykke med din RX 1500 - det er en lækker pladespiller.

MVH
Jan

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Sendt: 06 April 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Det lader til at min sytråd har været af dårlig kvalitet. Der stod ellers made in West Germany på den, men måske den så har været mør?

Jeg kan godt se at den måde det er beskrevet på i manualen, får knuden til at "vende udaf" som Nilau skriver. I morgen indkøber jeg noget fiskeline, og prøver at få det til at fungere.

Det bliver dejligt at høre noget vinyl igen...

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 06 April 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Med risiko for at træde på nogens tæer, bliver jeg nødt til at blande mig lidt.

Der er forskel på lyden på pladespillere, ingen tvivl om det, forskellen er bare typisk mindre en forskellen på to ens pick-upper i den samme produktionsserie.

Hvis pladespilleren er lavet fornuftigt og justeret rigtigt er det tæt på ligegyldigt om det er en DD eller remtrukken, sammen med latterligt dyre kabler, er det det sted hvor man kan bruge flest penge på marginale forskelle, som de fleste vil være i tvivl om, hvis de havde bind for øjnene, at påstå at man kan høre forskel på hvilken vej båndet vender, hvis man bruger det til træk på en grammofon er altså HELT ude i hampen.

Brug jeres penge på højtalere og pick-ups, det er der 90% af anlæggets lyd fødes.

Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 06 April 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:

Hej Alle

Med risiko for at træde på nogens tæer, bliver jeg nødt til at blande mig lidt.

Der er forskel på lyden på pladespillere, ingen tvivl om det, forskellen er bare typisk mindre en forskellen på to ens pick-upper i den samme produktionsserie.

Hvis pladespilleren er lavet fornuftigt og justeret rigtigt er det tæt på ligegyldigt om det er en DD eller remtrukken, sammen med latterligt dyre kabler, er det det sted hvor man kan bruge flest penge på marginale forskelle, som de fleste vil være i tvivl om, hvis de havde bind for øjnene, at påstå at man kan høre forskel på hvilken vej båndet vender, hvis man bruger det til træk på en grammofon er altså HELT ude i hampen.

Brug jeres penge på højtalere og pick-ups, det er der 90% af anlæggets lyd fødes.

Ti et vist punkt kan jeg sagtens følge dig og er faktisk helt enig med dig. Men jeg er ikke enig i din 90 % deling.

F.eks betyder riaa og specielt forforstærkere meget. De er faktisk virkelig vigtige, da de sætter et meget stort fingeraftryk på setuppets performance.

Men det er du selvfølgelig klar over.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 06 April 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hvilke modeller er der ellers fra Micro Seiki, hvis man ikke lige kan finde en RX1500.

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis pladespilleren er lavet fornuftigt og justeret rigtigt er det tæt på ligegyldigt om det er en DD eller remtrukken, sammen med latterligt dyre kabler, er det det sted hvor man kan bruge flest penge på marginale forskelle, som de fleste vil være i tvivl om, hvis de havde bind for øjnene, at påstå at man kan høre forskel på hvilken vej båndet vender, hvis man bruger det til træk på en grammofon er altså HELT ude i hampen

HELT ENIG - men at anbefale Buyer no 1 at købe en  rulle sytråd til 15 kr - som sikrer ham rigtig mange års forbrug af tråd til hans pladespiller er sund fornuft.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes