Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Min nye røramp -nu med ild i!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg har lige købt en røramp

med sovtek 6AS7G udgangsrør i...

Jeg ved intet om rør, vil jeg lige skynde mig og sige...

Men for mig ser det ud som om mit ene rør brænder...

Der er sådan en meget svag blå flamme, nærmest gasagtig sky inde i det når man tænder den...

Det er ikke meningen vel? (der er ingen hørbar forringelse eller andre indikation, på noget galt)

Ved godt de skal burn ind osv. men det er kun det ene rør....

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er li blevet enig med en ingenør ven, der heller ikke ved for meget om rør om at det er en katodeudladning og det er ganske ufarligt... er det korrekt?

Derudover er der konstateret det følger røret da jeg har prøvet og bytte det ud med det tilsvarende i den anden side.... 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Well, alle de rørbamser jeg har ejet, var der et blåligt skær over rørene, eller der hullerne inde i gitteret rammer glasset! (det lød lidt mærkeligt, men det er svært at forklare).
Så mon ikke det er normalt? Kan ikke give en teknisk forklaring, men mon ikke det er nogle elektroner der banker på ruden?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Sålænge "det blå" holder sig til overflader, dvs. indvendigt på anoden og indvendigt på glasset er der igen problemer. Typisk er det også en meget flot og klar blå farve.
Jeg har ladet mig fortælle at jo mere er tegn på røret er af god kvalitet og har højt vacum. Det blå kan også godt komme ud andre steder end hullerne, det gør ikke noget. Lige når man tænder er det blå på den indvendige side af anoden særdeles synlig - det skyldes der kommer højspænding på med det samme og selvom kathoden ikke er rødglødende afgiver den elektroner - jo mere rødglødende den bliver, jo mere "skygger" dette røde lys over det blå.

Fænomenet kaldes i øvrigt Blue Glow.
Prøv at tage langtidseksponeringer af rørene i næsten mørke, så kan man få billeder som det viste. Med det blotte øje ses formentlig kun de allerkraftigste blå områder.

Hvis det blå derimod ser ud som om det opstår ud af intet ("i luften" som når en glimlampe lyser rødt), så er det tegn på røret er utæt, men så burde "sølvet" også være begyndt at få hvide pletter. Sølv og sort eller sølvmed sorte pletter er helt OK.

EDIT:
Btw. Specielt rør fra SED (Skt. Petersborg) har det med at være meget udprægede mht. Blue Glow. 6AS7G er mig bekendt også fra Skt. Petersborg, så det er nok derfor. Reflektor-rør derimod har kun lige ganske lidt omkring hullerne - slet ikke så flotte som SED. Kender ikke JJ, men deres EL84 udviser det vist ikke specielt, men der drukner det blå nok også i lyset fra kathoden.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Her kan man også se der blå skær ( Blue Glow ) det er en pæn farve.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Det ser nøjagtig ud som de rør mcallan har postet....

det undre mig bare det kun er det ene rør, da de er matchede par fra sovtek og relativt nye....

men fint ser det da ud he he....

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

De må have pumpet det rør extra godt.. Det er min eneste forklaring... Måske andre har en anden. Btw., Så har alle mine forstærkere med EL34 og KT66/6L6 også udøver fænomeget. Sovtek/EH rør næsten ikke, men SED (eller SED, der er relablet til Sovtek, som jeg tror er sket med dit) har gjort det. Enkelte mere end andre, men alle har haft det tydeligt. Hvis du kigger godt efter kan du garanteret det det på de andre også.

Matchningen foretages på anodestrøm (og forstærkning i nogle tilfælde (som TAD f.eks.), giver mindre forvrængning i push/pull forstærkere). At ét rør er evakueret kraftigere end et andet behøver ikke at betyde at det ikke matcher et andet rør der ikke er evakueret så kraftigt. Dog vil det rør der er evakueret kraftigt højst sandsynligt holde længst hvis det er den eneste forskel der er på de to rør.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk bare fluorcens skabt af de fra katoden udsendte elektroner. Ikke alle bliver "fanget" af anoden, men farer forbi eller bliver slået løs af andre elektroner og rammer glasset hvor de afgiver deres energi som fluorcens lys. Det ses mest på nye gode rør med høj emission. Senere når rørene er blevet lidt brugte ophører det noget , men ikke helt. Det kaldes også sekundær emission. Når man ser rør der ikker har det blå lys kan der være flere årsager. Der skal en vis sekundær emission til inden røret "tænder" . Glassets beskaffenhed har også betydning. Sum: alle rør har denne ikke ønskede sekundære emission, men ikke alle får det blå lys.

Så er der mere guld fra det gamle hundehovede. Når man ser blå lys indenfor anoden på pentoder så ligger det omkring skærmgitteret som som jo også bruger energi og derfor kan udstråle den igen.

Her exiterer den gasrester i røret som kvtterer ved at lyse blåt. Lige når røret er startet op er lyset kraftigst og senere når det gennemvarmt er lyset svagere eller væk.

Forklaring: Det sort/blanke lag i toppen eller siden af røret (getteret) er aktivt magnesium-oxid i en bestemt tilstand hvor det suger gasser til sig. Når getteret er varmet op virker det bedre og der er mindre mængde gas i røret og derfor mindre af det blå, lys men den uønskede sekundære emission er uforandret..

Ved kraftig overophedning kan getteret fordampe og slipper tilmed de optagne gasser løs. Jeg har testet NOS rør som viste fejl i gasleak, men efter nogle timers drift var røret som nyt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger lige de ærede viismænd; hvad nu med lugten af glødende rør?

Jeg har engang hørt at det skulle være ozon.

Hvis det er rigtigt, så er rørforstærkere jo klodens redning, eller hvad?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Nej der skal højspændng til at lave ozon og i rørforstæker er der kun høj spænding  Kan du se forskellen. Ca 2000V eller mere så kommer ozonen.

mvh

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Den har jeg ikk lige hørt før. Jeg tror mere det er lugten af brændt snavs og trykmateriale på udgangsrørene.
Men det der lugter på billedsiden af et billedrør og når man gnider en ballon, det skulle vist være ozon. Uden dog at jeg vil hænges op på det.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Det kan du rolig lade dig hænge op på. I begge dine tilfælde er tale om statisk electricitet som kan have spændinger fra et par 1000V til flere millioner (lyn).

mvh

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg spørger lige de ærede viismænd; hvad nu med lugten af glødende rør? Det kan godt være støv og tobaks røg der har brændt sig fast, du skal bruge et hårt op vrædet viske stykke og tøre dem rene, vis der er skræft på rørene så skriv lige op vad der står og lav en tegning hvor de forskælige rær skal være.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Der er masser af ozon i jordhøjde. Det kommer bl.a. fra biler (og vist også laserprintere). Hernede er det ganske skadeligt og hjælper ikke til at lappe de huller der måtte være i ozonlaget i atmosfæren.

... bare til info.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Øv, jeg troede lige at vi var ekstremt miljøvenlige!

Note: NHJ4; min rør-ib må ikke ryge tobak, heller ikke når jeg ikke er hjemme, og alle rørene er nypudsede med en i sulfovand hårdt opvredent mikrofiber-vinduespudseklud!

Skriften er dog gået af et af rørene i rør-RIAA´en, men det er genkendt som værende et ECC81.

Og jeg kender ALLE rørenes placering, om du så vækker mig tidligt om morgenen!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej F.C.

Er der nogen grund til at du pudser rørene??

Mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Milu; rørene fik bare en gang pudsning i forbindelse med almen rengøring af forstærker-sættet; der var 2-5 mm støv og øf over det hele!  (Nej, forstærker-sættet er købt brugt)

Det kostede så lige en hel dåse Air-Duster, men hva´?  

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Milu; rørene fik bare en gang pudsning i forbindelse med almen rengøring af forstærker-sættet; der var 2-5 mm støv og øf over det hele!  (Nej, forstærker-sættet er købt brugt)

Det kostede så lige en hel dåse Air-Duster, men hva´?  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes