Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller m. batteridrift (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 05:42 | IP-adresse registreret  

Godmorgen på forum!!

Er der nogen der har erfaring med batteridrift på pladespillermotor??
Jeg overvejer at prøve at lave en batteriforsyning til min pladespiller. Jeg har set at man kan købe nogle batterier til rimelige penge, fx findes der powerpacks til rc-biler, er det noget der duer?? Hvad skal man gå efter, og er det pengene, tiden og besværet værd???

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

wooow spændende projekt.

Har på et tidspunkt haft en D/A converter der blev modificeret med batterier, det virkede helt kanon.

Tag masser af billeder når du laver din pladespillerløsning

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg synes også selv det kunne være spændende, men der må da være andre end mig der har tænkt på det. Er der slet ikke nogen der har nogle erfaringer de kan og vil dele??
Ideen var, at man kan vælge mellem at køre på batteri eller med alm. forsyning. Batteriet skulle så oplades når man ikke spiller, eller når man kører konventionelt. Er bare i tvivl med hensyn til batteritypen - er de dersens rc-batterier gode nok?? Har set at man kan få dem helt op til 3500mAh..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej Mørch

Ang. rc-batterier, så har jeg kørt rc, og er lidt inde i den verden, så hvis du har lyst kan du smide mig en PB, så kan jeg da finde nogle adresser til dig, på folk der ved alt om det

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Hej Mørch,

Selvfølgelig skal du prøve batteridrift. Jeg har brugt det på Pink Triangle værkerne, og det kan anbefales. Det kan laves for ganske få kroner så hvorfor ikke bare springe ud i det.... .

Hvis du vælger at bruge alm. blybatterier så husk det skal være i en forseglet udgave, da alle disse syre dampe giver røde øjne og dårlige lunger

Hvis du bruger omkring 13,5 - 14 V i ladespænding, samt en max strøm på omkring 1/10 af batteri kapaciteten skulle dit batteri kunne leve i årevis.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bruge et batteri til en motorcykel ? De fås f.eks. i en 14 amperes udgave, som til min egen mc, koster omkring 350 kroner og fylder ikke alverden .

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

eller et af de der tørcelle batterier der bliver brugt til psyko-bilstereo? 760Ah peak....
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Men jeg mener at have hørt, at de ikke er en god ide at bruge disse typer batterier der bruges til bl.a. biler, da disse er beregnet til konstant ladning, imens det du vil bruge dem til aflader og lang opladning, aflader og lang opladning osv.
Der var vist et eller andet med at man skulle bruge gel batterier?

Se evt. denne tråd hvor miju får på hatten over hans gennemtænkte batteri forsyning, jeg mener det står der:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34773&K W=batteri

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen.

Tak for de mange positive input, det er nu helt sikkert at jeg vil give mig i kast med projektet. Angående batterier, så vil jeg helst ikke at de bliver for store, da jeg vil have dem bygget ind i en kasse jeg allerede har lavet.... Derfor mit forslag med rc-batterier. Umiddelbart vil jeg heller ikke tro at det giver problemer, idet  det er begrænset hvor meget motoren bliver belastet, og dermed begrænset hvor stor en strøm den trækker.. Jeg skal have målt forbruget på motoren så jeg kan regne ud hvor store batterier jeg skal have. En spilletid på et par timer eller tre må være fint..

mvh 

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Sådan!! I går satte jeg for sjov et batteri fra en batteriboremaskine til at trække motoren på min pladespiller. Jeg ville se hvor længe den kunne køre på batteriet, så det var uden at spille på den. Batteriet er et 12v 2Ah, og jeg startede ca kl 20.00. Jeg glemte at slukke den inden jeg gik i seng, og i morges da jeg stod op, kørte den stadig. Batteri spændingen var stadig over 12v, så der er helt sikkert til nogle timers musiklytning på batteriet. Jeg har bare lavet en simpel regulering med en spændingsregulator og et potmeter.

Så det er helt sikkert at det bliver sådan et batteri jeg vil arbejde videre med.

mvh

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Sådan!! I går satte jeg for sjov et batteri fra en batteriboremaskine til at trække motoren på min pladespiller. Jeg ville se hvor længe den kunne køre på batteriet, så det var uden at spille på den. Batteriet er et 12v 2Ah, og jeg startede ca kl 20.00. Jeg glemte at slukke den inden jeg gik i seng, og i morges da jeg stod op, kørte den stadig. Batteri spændingen var stadig over 12v, så der er helt sikkert til nogle timers musiklytning på batteriet. Jeg har bare lavet en simpel regulering med en spændingsregulator og et potmeter.

Så det er helt sikkert at det bliver sådan et batteri jeg vil arbejde videre med.

mvh

Den er jo lige til Du køber en akkuboremaskine i en god kvalitet, der følger ofte 2 batterier med, samt selvfølgelig oplader. Så har du både strøm til spillen, samt et værktøj som man altid kan bruge

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:

Den er jo lige til Du køber en akkuboremaskine i en god kvalitet, der følger ofte 2 batterier med, samt selvfølgelig oplader. Så har du både strøm til spillen, samt et værktøj som man altid kan bruge

Yessør..  så spiller det..  Den kører forresten endnu, så nu er det næsten 18 timers drift!!!!

mvh

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

mvh

Hej "mørch"...

Jeg er ikke specielt kyndig udi DIY-elektronik - så hvis du ville specificere det lidt nærmere mht. 'regulering' osv. ville det være nyttigt (for mig)! 

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau

Nu er jeg heller ikke selv elektronikhaj, men lidt kan jeg da. Her er lige et link til en regulering med en lm317 som jeg har brugt. Mange vil sikkert rynke på næsen ad denne, men den er faktisk utrolig stabil. Spændingen skal ændre sig utroligt meget på indgangen før den begynder at blive ustabil.

http://www.national.com/images/pf/LM317/00906301.pdf

mvh

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Så rundede vi lige 25 timers roterende pladetallerken!! Jeg har kørt med 4.31V på motoren, hvilket ca passer med 33 1/3 o/min på tallerkenen. Batteri spændingen er faldet til lige under 7V, men stadig ingen problemer med ustabil spænding til motoren. Det er ret godt gået synes jeg.

Så skal der "bare" bygges lader og en endelig styring, så kører vi!!!!

mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes