| Forfatter |
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 05:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen på forum!!
Er der nogen der har erfaring med batteridrift på pladespillermotor?? Jeg overvejer at prøve at lave en batteriforsyning til min pladespiller. Jeg har set at man kan købe nogle batterier til rimelige penge, fx findes der powerpacks til rc-biler, er det noget der duer?? Hvad skal man gå efter, og er det pengene, tiden og besværet værd???
mvh
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
wooow spændende projekt.
Har på et tidspunkt haft en D/A converter der blev modificeret med batterier, det virkede helt kanon.
Tag masser af billeder når du laver din pladespillerløsning
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg synes også selv det kunne være spændende, men der må da være andre end mig der har tænkt på det. Er der slet ikke nogen der har nogle erfaringer de kan og vil dele?? Ideen var, at man kan vælge mellem at køre på batteri eller med alm. forsyning. Batteriet skulle så oplades når man ikke spiller, eller når man kører konventionelt. Er bare i tvivl med hensyn til batteritypen - er de dersens rc-batterier gode nok?? Har set at man kan få dem helt op til 3500mAh..
mvh
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mørch
Ang. rc-batterier, så har jeg kørt rc, og er lidt inde i den verden, så hvis du har lyst kan du smide mig en PB, så kan jeg da finde nogle adresser til dig, på folk der ved alt om det __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mørch,
Selvfølgelig skal du prøve batteridrift. Jeg har brugt det på Pink Triangle værkerne, og det kan anbefales. Det kan laves for ganske få kroner så hvorfor ikke bare springe ud i det.... .
Hvis du vælger at bruge alm. blybatterier så husk det skal være i en forseglet udgave, da alle disse syre dampe giver røde øjne og dårlige lunger
Hvis du bruger omkring 13,5 - 14 V i ladespænding, samt en max strøm på omkring 1/10 af batteri kapaciteten skulle dit batteri kunne leve i årevis. __________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
|
| Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke bruge et batteri til en motorcykel ? De fås f.eks. i en 14
amperes udgave, som til min egen mc, koster omkring 350 kroner og
fylder ikke alverden .
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller et af de der tørcelle batterier der bliver brugt til psyko-bilstereo? 760Ah peak....
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg mener at have hørt, at de ikke er en god ide at bruge disse typer batterier der bruges til bl.a. biler, da disse er beregnet til konstant ladning, imens det du vil bruge dem til aflader og lang opladning, aflader og lang opladning osv. Der var vist et eller andet med at man skulle bruge gel batterier?
Se evt. denne tråd hvor miju får på hatten over hans gennemtænkte batteri forsyning, jeg mener det står der:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34773&K W=batteri
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 Maj 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa allesammen.
Tak for de mange positive input, det er nu helt sikkert at jeg vil give mig i kast med projektet. Angående batterier, så vil jeg helst ikke at de bliver for store, da jeg vil have dem bygget ind i en kasse jeg allerede har lavet.... Derfor mit forslag med rc-batterier. Umiddelbart vil jeg heller ikke tro at det giver problemer, idet det er begrænset hvor meget motoren bliver belastet, og dermed begrænset hvor stor en strøm den trækker.. Jeg skal have målt forbruget på motoren så jeg kan regne ud hvor store batterier jeg skal have. En spilletid på et par timer eller tre må være fint..
mvh
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2006 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan!! I går satte jeg for sjov et batteri fra en batteriboremaskine til at trække motoren på min pladespiller. Jeg ville se hvor længe den kunne køre på batteriet, så det var uden at spille på den. Batteriet er et 12v 2Ah, og jeg startede ca kl 20.00. Jeg glemte at slukke den inden jeg gik i seng, og i morges da jeg stod op, kørte den stadig. Batteri spændingen var stadig over 12v, så der er helt sikkert til nogle timers musiklytning på batteriet. Jeg har bare lavet en simpel regulering med en spændingsregulator og et potmeter.
Så det er helt sikkert at det bliver sådan et batteri jeg vil arbejde videre med.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
|
| Sendt: 21 Maj 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
Sådan!! I går satte jeg for sjov et batteri fra en
batteriboremaskine til at trække motoren på min pladespiller. Jeg ville
se hvor længe den kunne køre på batteriet, så det var uden at spille på
den. Batteriet er et 12v 2Ah, og jeg startede ca kl 20.00. Jeg glemte
at slukke den inden jeg gik i seng, og i morges da jeg stod op, kørte
den stadig. Batteri spændingen var stadig over 12v, så der er helt
sikkert til nogle timers musiklytning på batteriet. Jeg har bare lavet
en simpel regulering med en spændingsregulator og et potmeter.
Så det er helt sikkert at det bliver sådan et batteri jeg vil arbejde videre med.
mvh |
|
|
Den er jo lige til  Du køber en
akkuboremaskine i en god kvalitet, der følger ofte 2 batterier med,
samt selvfølgelig oplader. Så har du både strøm til spillen, samt et
værktøj som man altid kan bruge
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiddoo skrev:
Den er jo lige til Du køber en akkuboremaskine i en god kvalitet, der følger ofte 2 batterier med, samt selvfølgelig oplader. Så har du både strøm til spillen, samt et værktøj som man altid kan bruge 
|
|
|
Yessør.. så spiller det.. Den kører forresten endnu, så nu er det næsten 18 timers drift!!!!
mvh
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
Sådan!! I går satte jeg for sjov et batteri fra en batteriboremaskine til at trække motoren på min pladespiller. Jeg ville se hvor længe den kunne køre på batteriet, så det var uden at spille på den. Batteriet er et 12v 2Ah, og jeg startede ca kl 20.00. Jeg glemte at slukke den inden jeg gik i seng, og i morges da jeg stod op, kørte den stadig. Batteri spændingen var stadig over 12v, så der er helt sikkert til nogle timers musiklytning på batteriet. Jeg har bare lavet en simpel regulering med en spændingsregulator og et potmeter.
mvh
|
|
|
Hej "mørch"...
Jeg er ikke specielt kyndig udi DIY-elektronik - så hvis du ville specificere det lidt nærmere mht. 'regulering' osv. ville det være nyttigt (for mig)! 
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nilau
Nu er jeg heller ikke selv elektronikhaj, men lidt kan jeg da. Her er lige et link til en regulering med en lm317 som jeg har brugt. Mange vil sikkert rynke på næsen ad denne, men den er faktisk utrolig stabil. Spændingen skal ændre sig utroligt meget på indgangen før den begynder at blive ustabil.
http://www.national.com/images/pf/LM317/00906301.pdf
mvh
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så rundede vi lige 25 timers roterende pladetallerken!! Jeg har kørt med 4.31V på motoren, hvilket ca passer med 33 1/3 o/min på tallerkenen. Batteri spændingen er faldet til lige under 7V, men stadig ingen problemer med ustabil spænding til motoren. Det er ret godt gået synes jeg.
Så skal der "bare" bygges lader og en endelig styring, så kører vi!!!!
mvh
|
| Til top |
|
| |