| Sendt: 21 Maj 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når en forstærker går i "Protect Mode" er det normalt fordi der står DC på en af højttalerudgangene. Et sikringskredsløb forhindrer at højttalerne bliver koblet ind, hvis dette er tilfældet. Det sker for at beskytte højttalerne mod afbrænding.
For nogen tid siden havde jeg også det problem, at min NAD S-300 forstærker gik i protected mode periodisk. Jeg kunne konstatere at når det skete, var der + 50 Volt DC på den ene højttalerudgang. Heldigvis slog relæet fra, når det skete. Ellers var min ene højttaler da med garanti futtet af! Jeg fik fejlen indkredset til, at det var en defekt transistor i forforstærkeren, der forårsagede problemet. Jeg var dog ikke helt sikker på hvilken en det var, så jeg bestilte 20 nye transistorer og startede med at skifte dem fra en en ende af. Jeg nåede at skifte 4 inden problemet blev løst. Alle transistorerne kostede tilsammen under 80 Kr. så det var ikke den store udskrivning, men der gik en del tid med det. . . .
Hvis du selv vil løse problemet kræver det, at du har lidt grundlæggende viden om elektronik, og får fat i en servicemanuel til din forstærker. Ellers må du indlevere den på et værksted og så betale hvad det koster. Jeg kender ikke din forstærker, så jeg ved ikke om det kan svare sig at reparere den. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|