Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Scheu motor - hvad til hvor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hello,

Jeg har en Scheu motorblok der jo svarer til den færdige udgave af en DIY motor. Nu har jeg så fået én til at lave en strømforsyning til mig isf. den normale vægtrafo, for at prøve om der er noget at hente.

Nu bliver jeg så spurgt om hvordan det lille runde stik der sættes op i motoren skal forbindes, dvs. om plus er midten. Belært af tidligere skade, hvor jeg selv monterede DIY motoren forkert, vil jeg gerne høre ad herinde om nogen helt konkret kan "røbe" hvad der er hvad på sådan en motor.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

ZPascalZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ZPascalZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZPascalZ

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Ved det desværre ikke, men har også selv brændt en Scheu motor af ved at vende et stik forkert

Jeg vil til gengæld gerne høre lidt mere om den seperate strømforsyning, du har fået lavet.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Køb et billigt digitalt multimeter, så kan du til enhver tid måle dig frem til hvad der er plus og hvad der er minus.

Som hovedregel er midterlederen plus, men der findes undtagelser.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Ved det desværre ikke, men har også selv brændt en Scheu motor af ved at vende et stik forkert

Surt show, ikk'  Jeg kunne godt have tænkt mig at "vejledningen" helt specifikt havde fortalt hvilken farve ledning skulle til hvilken del på stikket, så kunne det ikke gå galt.

Pascal skrev:
Jeg vil til gengæld gerne høre lidt mere om den seperate strømforsyning, du har fået lavet.

Jeg har tidligere handlet med Ole Nielsen fra www.1tech.dk, og da jeg spurgte ham ad om han kunne lave en strømforsyning sagde han ja. Kriteriet var sådan set bare at prøve at lave en bedre strømforsyning vha. større og bedre komponenter end der kan være i sådan et lille vægstik, og jeg er spændt på om det er lykkedes.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Køb et billigt digitalt multimeter, så kan du til enhver tid måle dig frem til hvad der er plus og hvad der er minus.

Som hovedregel er midterlederen plus, men der findes undtagelser.

Jeg mener også at jeg, efter afbrændingen, fandt frem til at strømforsyningen havde plus i midten. Det er også blevet bekræftet ved at Ole vha. den Monacor vægtrafo jeg anvender har fundet modellen på deres hjemmeside, hvor han kan se at plus er i midten.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået den nye strømforsyning hjem, og har også fået hørt lidt musik med den tilsluttet. Helt specifikt prøvede jeg med nummeret Surfing the Surface på Tim Christensen Live at Abbey Road Studios, og uden at den er et audiofilt prydstykke, så var der helt klart en forbedring at spore.

Først og fremmest er stemmen mere klar og lettere at forstå, hvor den før var lidt "bloated" i det. Guitaren er også mere sprød og tydelig, og der er også mere luft og lyden kommer mere fri. Alt i alt en god forbedring for omkring 1.000 kr., værdien overstiger faktisk prisen.

Men det er jo så sammenlignet med det Monacor netstik jeg har brugt indtil nu, og tvivlen nager om den måske bare har trukket ned ift. den Scheu normalt medleverer til deres motorer. Nå, pyt, jeg har i hvert fald opnået en markant forbedring ift. før, det er det det drejer sig om.

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Det lyder da godt Kim.

Kan du ikke smide et par billeder op af den strømforsyning? Vil gerne se, hvad den indeholder. Er det forresten batteri?
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk ikke ret mange komponenter i den, skal nok se om jeg kan upload'e nogle billeder i aften.

Nej, det er ikke batteri - det blev overvejet, men jeg besluttede mig for "rigtig" strøm for ikke at skulle bekymre mig om opladning, konstruktion osv.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Her er et billede af indmaden. Der er sådan intet andet end et par fornuftige komponenter, en dimensionering som der ikke er plads til i et lille vægtrafo. Den leverer 11,7V ud.

Kassen er der ikke noget specielt odiøst ved, bortset fra at den har glasfront med et DAC modelnummer i nederste højre hjørne  Jeg har stillet en CD ved siden af til sammenligning af størrelsesforhold.

Kassen

Jeg har så efterfølgende selv været i gang med at dæmpe kabinettet bedst muligt, bl.a. er der kommet en kork-plade mellem trafo og bundplade. Det var nødvendigt da trafoen ellers overførte svingninger til kabinettet, og da låget ikke sidder specielt fast i denne kabinettype, så sang den simpelthen med. Kunne også løses med noget vægt ovenpå toppladen, men jeg ville gerne have en mere færdig løsning.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes