Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør-ensrettere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke man ser rør-ensrettere brugt så meget mere.
Er de traditionelle dioder/diodebroer blevet så gode, at rør-ensrettere ikke kan konkurrere ?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Er de traditionelle dioder/diodebroer blevet så gode, at rør-ensrettere ikke kan konkurrere ? En rør ensretter er dyre en det treditionelle  det kan være årsagen, i den P3 jeg har er der to ensretter rør
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

prisforskellen er nærmest ekstrem - men plastic har stadig sin tænd/sluk 100 gange i sekundet (crossoverforvrængning) - røret udvikler stadig varme og har en højere indre modstand=spændingstab.

men lyden... 

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

waf!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Er de traditionelle dioder/diodebroer blevet så gode, at rør-ensrettere ikke kan konkurrere ?

det er da helt sikkert et spørgsmål om pris !

i mine AN forstærkere er der ensrettere- og det er jo dejligt, så har man endnu en mulighed for at "lege" med lyden 

Til top Vis waf!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waf!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

prisforskellen er nærmest ekstrem - men plastic har stadig sin tænd/sluk 100 gange i sekundet (crossoverforvrængning) - røret udvikler stadig varme og har en højere indre modstand=spændingstab.

men lyden... 

mvh/slowon

I rørforstærkere, kan man jo så overveje at lægge pengene i bedre udgangstrafoer i stedet.
Hvor pengene gør mest gavn, er nok svært...

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

"I rørforstærkere, kan man jo så overveje at lægge pengene i bedre udgangstrafoer i stedet."

helt så ekstrem er prisforskellen ikke - men røret,soklen,det ekstra udtag på nettrafoen løber vel nemt op i 120 kr! - hvor plasticknallerten koster under en flad femmer og lyder derefter.

det sjove her er at mange tror rør sovser lyd ind i alskens æggende forvrængning,og rørforstærkerejere  derfor nærmest pr definition er diskvalificeret som seriøse lyttere - mens de selvsamme transistorfreaks sidder med et hav af udgangsbolcher i parallel pushpull,fodret med strøm fra en knaldende plasticbro direkte ind i et sæt kæmpelytter,og ofte ud i et par sløve ineffektive æsker med plasticmembraner hængt op i lydkvælende gummi der tillader en vandring på flere centimeter...hvaba!

mvh/slowon

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Rør har også en indre modstand, hvilket dioder ikke har når man ser bort fra spændingsfaldet (ubetydeligt til rør og et fast fald er jo ikke en modstand). Derfor ser man også praktisk talt udelukkende klasse a forstærkere med ensretterrør, hvor man med dioder nemmere kan lave klasse a/b.

Men... Man kan nu godt slippe for diodeforvrængningen ved at sætte en modstand i serie med diode svarende til den indre modstand som det rør man erstatter har. Husk modstanden vil kræve køling.
Det kunne jeg da bare se med mine Bofa. Da det gik op for mig hvilke ulemper en selenensretter har  havde jeg ikke lyst til selen-ensrettere længere (kan pludselig stå af i giftig selen røgsky og da selen slides er det ikke spørgsmål om, men hvornår) og besluttede mig for at skifte dem til dioder. OK, i med en printplade og 4 dioder. Av... Hold da ferie en masse ensretterstøj der fez lige direkte ud i højttalerne Nå, men heldigvis opdagede jeg at anodespændingen i samme omgang var blevet temmelig høj, for høj til EL84. Det måtte jo betyde at selen har en indre modstand lidt ala rør, men måske lige knapt så slem. Jeg begyndte at eksperimentere med nogle modstande for at finde nogle værdier der gav rigtig anodespænding. Faktisk 4 stk, én på hvert ben af diodebroen for at fordele varme mest muligt. De rigtige værdier blev fundet (ohm's lov duer ikke, da vi sætter modstandene i ac og pulserende dc) og jeg valgte så værdier så de kunne side i parallel to og to for yderligere at få temperaturen ned (dvs. nu 8 modstande, 2 på hvert bro-ben). De spiller nu lige så godt og stille som med selenensretterne og rigtig anodespænding
Min teori er at det ikke i sig selv er støjen fra dioderne (den er der sikkert, men meget lille), men mere det faktum at er de ikke en modstand, så går der pludseligt en meget stor strøm når kondensatoren skal toppes op, men er der lidt modstand, så er spidsen taget af strømmen og dermed den allerværste støj væk. Tilbage er kun en blid brummen - hvis den da overhovedet er der. Faktisk er det største støjproblem i mine Bofa'er pentoden i indgangen Ingen ensretterstøj eller brummen(!)

Men vil man have røret erstattet af et par dioder (skåner powertrafoen da den ikke skal trække gløden til ensretteren også), så kan man få nogle erstatninger her:
http://www.thetubestore.com/wb-wz34.html
Fordelen ved dem fremfor de små billige man kan købe ved pyndt, tad og lign. er at disse efterligner rørets indre modstand og derved vil anodespændingen også være den samme som før og endvidere undgår man de støjproblemer jeg havde uden modstand i broen

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

mcallan

dioder går on/off o,7v før og efter passage af nullinien - eklatant crossoverforvrængning med flotte tydelige bjerglandskabslignende spikes på et scop!det kan du ikke fjerne med modstande.

mvh/slowon

Stig Mogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

det sjove her er at mange tror rør sovser lyd ind i alskens æggende forvrængning,og   
rørforstærkerejere  derfor nærmest pr definition er diskvalificeret som seriøse lyttere - mens de selvsamme transistorfreaks   
sidder med et hav af udgangsbolcher i parallel pushpull,fodret med strøm fra en knaldende plasticbro direkte ind i et sæt   
kæmpelytter,og ofte ud i et par sløve ineffektive æsker med plasticmembraner hængt op i lydkvælende gummi der tillader en   
vandring på flere centimeter...hvaba!

mvh/slowon

Jeg plejer selv at sige at effekttrin med hundredevis af watt i udgangseffekt, er for mænd med små    

* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*
Til top Vis Stig Mogensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig Mogensen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

@slowon

Det er muligt, men de gør at støjen ikke slipper nævneværdigt videre. Du er velkommen forbi, så laver vi en sammenligning med og uden modstande og jeg har også selenerne liggende så vi kan prøve dem Men når det er sagt, så er anodespændingen med dioderne for høj uden modstande, så rørene slides rimeligt hurtigt så, men de overlever nok en demonstration

Og som sagt, så tror jeg heller ikke det er dioderne selv der er skyld i den værste støj, den værste nok når spændingen på lysnettet er ved at nå toppen, for dér - og kun dér er spændingen så lidt højere end på lyttebanken, hvilket betyder at det er det eneste tidspunkt hvor den lades på. Det resulterer i voldsomme strømtræk 100 gange i sekundet (vi snakker dobbelt ensretning) men til gengæld af meget kort varighed, hvor vi med en modstand fordeler strømmen ud over et større tidsmæssigt interval og max-strømmen brgrænses derfor voldsomt og støjen forsvinder.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
... hvor vi med en modstand fordeler strømmen ud over et større tidsmæssigt interval og max-strømmen brgrænses derfor voldsomt og støjen forsvinder.

Så er der nok meget lidt fidus i at bruge en powerconditioner, som sænker impedansen på lysnettet, hvis vi alligevel smider modstande i strømforsyningen ?

Måske er powerconditioners mest berettiget på transistorgrej, med små strømforsyninger ?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Ja, men nu er det jo altså også kun i klasse a og som Bofa'erne næsten klasse a at det kan lade sig gøre, ellers "sagger" forsyningsspændingen jo betydeligt...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Ja, men nu er det jo altså også kun i klasse a og som Bofa'erne næsten klasse a at det kan lade sig gøre, ellers "sagger" forsyningsspændingen jo betydeligt...

Ja, det kan jo lyde som logik, med klasse A, hvor strømmen jo står 'parat', om man vil.

Så burde powerconditioners ikke give en gevinst på klasse A forstærkere, når de er skruet helt op i tomgang. Plinius kommer vist tæt på der.

Hvordan mon med PWM ? Det er nok et helt kapitel for sig.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:
det sjove her er at mange tror rør sovser lyd ind i alskens æggende forvrængning,og rørforstærkerejere  derfor nærmest pr definition er diskvalificeret som seriøse lyttere - mens de selvsamme transistorfreaks sidder med et hav af udgangsbolcher i parallel pushpull,fodret med strøm fra en knaldende plasticbro direkte ind i et sæt kæmpelytter,og ofte ud i et par sløve ineffektive æsker med plasticmembraner hængt op i lydkvælende gummi der tillader en vandring på flere centimeter...hvaba!
mvh/slowon

Helt enig

Jeg er noget imponeret over den passion der lægges for dagen vedr. rør ensretter. Er det ikke sådan at det der ønskes er en ren og "stiv" spænding til at føde de forskellige trin med?

Når ac konverteres til dc sker det normalt via udglatning (lytter) og hvis det skal være helt fint med nogle HF afkoblinger. Hvis der så ovenikøbet efterfølgende indsættes en power supply (med 20 - 100 volt i drop) så er der ikke meget støj tilbage (på mine effektive højtalere kan jeg ihvertfald ikke høre noget "fnidder"). Spændingen er så iøvrigt stabil, uafhængig af temperatur, så klangbalancen bibeholdes!! Det giver i mit rørgrej en kontant karakter i de nedre regioner.

Hilsen Flemmíng

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

hej flemming

jo vi ønsker vel alle en ren og stiv spændingsforsyning - dog er det især klasse b forstærkere der profiterer af ekstreme lytbanker,da strømtrækket varierer gevaldigt med udgangseffekten! det er ikke riplen (rester af brum efter udglatning i kondensatorerne) jeg syntes er ubehagelig,men den højfrekvente støj plasticdioder inducerer..

iøvrigt er voltagedrop over modstande noget skidt,da samme modstande jo netop forårsager variende spændingsdyk ved varierende strømtræk (musik består af en lang række impulser) - derfor anvender seriøse konstruktører drosselspoler,som arbejder i modsat fase af kondensatorerne,og derved gør forsyningen uendelig meget mere stiv jvf vektorregning om absolut fase - energimængden i kernen på spolen udgør en pendant til energimængden i kondensatorerne.

det lyder tørt som teori,men langt bedre i praksis - men måske kan følgende citat bedre beskrive gevinsten?ellers er nettet fyldt med mere informative ting end jeg formår at levere!

"This monoblock enjoys the benefits of a heavy-duty, full-wave tube rectifier whose inherently low feedback capacitance and freedom from reverse recovery transients result in very little spurious signal energy, thus making for lower noise on the power rail. The series-connected pair of 1200µF reservoir capacitors are fed via a choke filter, while a second cascaded-choke "pi" filter serves the input stage with power of very low noise.

når en forstærkers lydforstærkende kredsløb er optimeret,og de bedst lydende komponenter er anvendt,skal forsyningen ikke bare følge med,men lyde bedst muligt - og der kommer plastic altså til kort qua sine indbyggede begrænsninger - hellere parallelkoble højimpedante rørensrettere uden andre "fejl" end højere impedans,end at forsøge på at kompensere medfødte forvrængningskomponenter imho! anyways lyder plasticdioder dårligere her i huset end rørensrettere - hvilket måske fortæller lidt om rørforstærkeres evne til at afsløre fejl..for nu ikke at nævne mine højeffektive højtaleres måde at sætte lup på forstærkeres (og andet) formåen.

tag den transistorfreaks med 16 bit som signalkilde

mvh/slowon

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

iøvrigt er voltagedrop over modstande noget skidt,da samme modstande jo netop forårsager variende spændingsdyk ved varierende strømtræk (musik består af en lang række impulser) - derfor anvender seriøse konstruktører drosselspoler,som arbejder i modsat fase af kondensatorerne,og derved gør forsyningen uendelig meget mere stiv jvf vektorregning om absolut fase - energimængden i kernen på spolen udgør en pendant til energimængden i kondensatorerne.

Hej Slowon,

Jo, jo jeg mener bare at ved at benytte en "super" reguleret forsyning efter diverse ensrettere, lytter, drossler etc.. så vil konstruktionen nyde godt af den lav pass filtrerende virkning sådan en strømforsyning levere. Faktisk vil de harmoninsk jo blive ihjelslået og din forsynings impedans vil være i nærheden af 0 ohm og helt fri for "drops" i sagens natur.

Til interesserede er her linket til mit diagram over mine forsyninger (flere rundt omkring i kæden til de individuelle spændinger) og den er faktisk istand til at udkompensere spikes på 200 kHz osv.. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29770&K W

Jeg oplevede ihvertfald en væsentlig støjreduktion da jeg tog forsyningerne i brug. Slowon jeg blev lidt nysgerrig vedr. din effektive HT. Hvad er det for nogle (sorry, hvis du har nævnt det andre steder her på foraet, men jeg har ikke set det)?

Hilsen Flemming

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"I rørforstærkere, kan man jo så overveje at lægge pengene i bedre udgangstrafoer i stedet."

helt så ekstrem er prisforskellen ikke - men røret,soklen,det ekstra udtag på nettrafoen løber vel nemt op i 120 kr! - hvor plasticknallerten koster under en flad femmer og lyder derefter.

mvh/slowon

Hey!  ....

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes