Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 10:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: mere QUAD 303 og 33 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Er der nogen herinde der har prøvet at forbedre QUAD 303 og 33 ??

fx. udskiftning af elektrolytter og andre komponenter ?

med 33 oplever jeg phono/disk delen som det svageste led - både lydmæssigt, men også som om at der kommer meget lidt power på lyden når man spille plader?? Phono delen/disk/ er jo et lille indstiks print - jeg har prøvet på nettet at finde info men det jeg kunne finde var på hollandsk - men det kunne jo være sjovt at høre om der herinde er nogen der har prøvet sig frem. anyone??

303/33 spiller nu sammen med regar palnar 3 /om super 30 / denon dcd 1015 og Duelund egoist horn med coral flat 10

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

303 har jeg prøvet at skifte elektrolytter (og tantal i indgangen til en filmtype) på.
Det blev en helt anden, ny og frisk forstærker!

33'eren kender jeg ikke, men elektrolytter er altid godt at skifte alderen taget i betragtning.

I 303'eren er der én, kan ikke huske hvad den er i værdi, men den er på 10 v i spænding. Sæt mindst en 16 v i, for den køres lige på grænsen. Min eksploderede inden for de første 2 timer den spillede, sådan går det når man dimensionerer lige til grænsen og tingene bliver lidt trætte.

Så er der elektrolytterne i strømforsyningen og udgangen. Til strømforsyningen find de største Rifa PEH200 100v der passer og sæt i. Til udgangen find den største 63 v, igen Rifa PEH200 og sæt i. I min røg der 10000 uF i - det kan bassen rigtig godt lide Vær ikke bange for at der skal komme et knald når der tændes med så stor værdi, for det gør der ikke, det sørger feedback'en for. Basenheden bevæger sig (meget) lidt, men ikke voldsomt eller skadeligt. Dog skal man ikke tænde forstærkeren og så ploppe højttaleren i, for så skal 10000 uF lige oplades instantly - det kan mindre højttalere ikke lide, men ved større er der dog ikke så stor risiko for der sker andet end man får et kodylt chock

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hvem mon man kan få til at udføre sådanne forbedringer? - hvis nu man ikke tør selv ! Kender i nogen der er pålidelige og ikke koster det samme som high end musikservice (ikke at de ikke gør det godt ....men $£$£)

Tanken om at kunne tage en forstærker fra 60erne og skifte lidt komponenter og rense den er jo herlig - den lyder allerede dejligt i umodificeret stand.

Er det elektorlytterne der skal skiftes fra 10 til 16 v - og dem alle sammen ?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Nej, de har forskellige spændinger (og værdier). Generelt skal de bare skiftes til samme spænding eller lidt højere afhængig om man lige kan skaffe osv.
Men én af dem (pr. kanal) var i min fra '71 en 10 v og det er for lidt når der står 10 v over den.

Hvem der kan gøre det? Tja, jeg kan jo selv, så jeg er ikke inde i hvem der kan eller der er gode. Måske du kan få en i dit lokalområde til at gøre det for dig? Det er ikke svært, blot man kan håndtere en loddekolbe (og forstår at lave gode lodninger). Nu du er igang, så skift også lige trimmepotentiometrene til symetri og bias - de originale er ikke mange potter p værd.
Uanset hvem du får til det, må du nok regne med at den rå materialepris løber op i 6-700 kr. for 303'eren. Det er specielt de 4 store elektrolytter (2 strømforsyning + 2 udgang) der trækker prisen op. Det kan godt gøres billigere, men så bliver det heller ikke Rifa PEH200 du får i Evt. efter temperament, så afkobl udgangskondensatorerne med en 1 uF polypropylen.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Tak - nu er der noget at gå videre med :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes