Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mest "gennemsigtige" kondensator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hvad er den mest "gennemsigtige" kondensator man kan skaffe til et elektronisk delefilter?

Hidtil har jeg skåret bassen på mine Quad ESL elektrostater væk vha. det elektroniske delefilter fra Gradient. Delefilteret fjerner også desværre en del af "livefornemmelsen" fra mellemtone og diskant. Jeg har derfor prøvet at undgå Gradient filteret og blot afskåret bassen med en kondensator i serie med signalet til effektforstærkeren til elektrostaterne. Jeg har her prøvet nogle kondensatorer fra Vima (tror jeg nok de hed) og ERO. Basafrulningen bliver fin, men desværre bliver øvre mellemtone og diskanten ulden ved det. Findes der kondensatorer ikke påvirker gennemsigtigheden i mellemtone og diskant?

Gradient delefilteret leverer i øvrigt upåklagelig bas til et par DIY dipol subwoofere.

Håber at høre fra jer!

Ulrik

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Prøve de nyeste Mundorf Supre med sølv/guld. De er dyre, men i de små værdier du skal bruge er det overkommeligt. Alternativt er der de russiske teflon kondensatorer som handles på nettet rundt omkring - men de er DYRE ... flere 100 US$ kan de nemt komme op på, selv i små værdier.

De førstnævnte har jeg prøvet (sølvversionen) og de er rigtigt gode. De russike har jeg fået fat i, men endnu ikke prøvet.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

1000 tak Jan,

ved du hvor Mundorf forhandles?

MVH Ulrik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hvis man kender indgangsimpedansen i sin effektforstærker, kan et passivt delefilter også bygges nede på lavsignalniveau.

Dvs. som indsættelse imellem for- og effektforstærker.

Det var den løsning som blev brugt i delefilteret til Dahlquist DQ10 højttalerne.
Delefilteret hedder DQ-LP1, men er i sin originale form, nok en smule outdated.

De gamle DQ10 lignede Quad ELS57 på en prik, i deres design, set forfra.
Det var 5-vejs højttalere, med tilhørende subber, så systemet med delefilter, kom op på et 6-vejs system !
Driftseffekten var/er mellem 15 og 20w, hvis jeg ikke husker helt galt.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer, tak for dit indlæg. Jeg har kun set billeder af DQ 10. Konstruktøren syntes angiveligt, at Quad ESL var smuk, og formede sin egen kreation i dens billede!

Min elektronik er sat op som sådan (kun den ene kanal beskrevet):

1. fra forforstærkerens eneste pre-out fordeles signalet vha. et hjemmelavet Y signalkabel.

2. Det ene signalkabel går til det elektroniske delefilter fra Gradient. Fra Gradient subwoofer udgangen ledes det til subwooferens effektforstærkeren. Gradient delefilteret skærer bassen ved ca. 110 Hz, og equalizer bassen, så den afrulning af responset som dipol subwooferen i sig selv har udlignes.

3. Det andet signalkabel fra forforstærkeren ledes til effektforstærkeren til elektrostaterne. Det er her, ved indgangen på effektforstærkeren, der skal skæres med 6 db/oktav med en enkelt kvalitetskondensator i serie med indgangssignalet til forforstærkeren. Det lyder som det samme, som Jon Dahlquist foretog sig i sin tid.

Effektforstærkeren er en NAD 3020i, og indgangsimpedansen er så vidt jeg ved 11 kohm (det er den i hvert fald i en brochure om 3020B på nettet), så jeg bruger en kondensator på 0,15 mikroF. Det givern en afskæring ved 100 Hz (så vidt jeg kan regne det ud).

Forforstærkeren er en AGI 511A, signalkablerne er 0,7 mm kobber med tyk lakisolering og neutrikstik. Effektforstærkeren til elektrostaterne er NAD 3020A. Quaderne er iflg. serienumrene fra 70erne og nyrestaturerede (diskantmembraner og højspændingsforsyning). Jeg har også et par quader fra 1958 (serienumre under under 1000), de spiller dog ikke helt så højt som de restaurerede nok pga. en lidt træt højspændingsforsyning.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Hej Spencer, tak for dit indlæg. Jeg har kun set billeder af DQ 10. Konstruktøren syntes angiveligt, at Quad ESL var smuk, og formede sin egen kreation i dens billede!

Min elektronik er sat op som sådan (kun den ene kanal beskrevet):

1. fra forforstærkerens eneste pre-out fordeles signalet vha. et hjemmelavet Y signalkabel.

2. Det ene signalkabel går til det elektroniske delefilter fra Gradient. Fra Gradient subwoofer udgangen ledes det til subwooferens effektforstærkeren. Gradient delefilteret skærer bassen ved ca. 110 Hz, og equalizer bassen, så den afrulning af responset som dipol subwooferen i sig selv har udlignes.

3. Det andet signalkabel fra forforstærkeren ledes til effektforstærkeren til elektrostaterne. Det er her, ved indgangen på effektforstærkeren, der skal skæres med 6 db/oktav med en enkelt kvalitetskondensator i serie med indgangssignalet til forforstærkeren. Det lyder som det samme, som Jon Dahlquist foretog sig i sin tid.

Effektforstærkeren er en NAD 3020i, og indgangsimpedansen er så vidt jeg ved 11 kohm (det er den i hvert fald i en brochure om 3020B på nettet), så jeg bruger en kondensator på 0,15 mikroF. Det givern en afskæring ved 100 Hz (så vidt jeg kan regne det ud).

Forforstærkeren er en AGI 511A, signalkablerne er 0,7 mm kobber med tyk lakisolering og neutrikstik. Effektforstærkeren til elektrostaterne er NAD 3020A. Quaderne er iflg. serienumrene fra 70erne og nyrestaturerede (diskantmembraner og højspændingsforsyning). Jeg har også et par quader fra 1958 (serienumre under under 1000), de spiller dog ikke helt så højt som de restaurerede nok pga. en lidt træt højspændingsforsyning.

Det er et rigtigt lækkert system du har der !
Jeg har selv flere NAD 3020'ere - 3 stk af i-modellen, en B og en A-model.
De gamle ESL står på min ønskeliste, hvis jeg kan finde et sæt der har nye højspændingsforsyninger, og er i god stand.

Formlen for beregning af indgangskondensatoren, har jeg ikke lige ved hånden.
Hvordan ser den ud ?

En bekendt af mig, havde et sæt stakkede Quad ELS, med subber til, hvor han brugte Dahlquists delefilter. Dahlquist beskriver det selv, at man kan blive nødt til at ændre i filteret, hvis ikke det matcher indgangsimpedansen på det effekttrin der styrer toppen.

Ideen med passiv filtrering tiltaler mig meget !

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Til Spencer: Beregning af delefiltre har jeg gjort her:

http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

Jeg har prøvet med stakkede quader + subwoofer. Jeg pillede det ned igen, fordi det simpelthen var fysisk overkill til mit lytterum på 4 x 3,5 kvadratmeter med en loftshøjde på 2,2 m. Desuden blev de resulterende højttalere 2 m høje og 85 cm brede. Kombinationen ville kunne spille alt for højt i det lille lokale! Til brug i en stue på 30 kvadratmeter, eller en gymnastiksal, ville det nok passe bedre ind. Desuden giver parallelkobling af quaderne angiveligt en impedans på mindre end 0,8 ohm i bassen. Det er trods alt en udfordring for forstærkeren. NAD 3020 kunne godt trække det, men jeg prøvede ikke at spille højt med den. Desuden var det som om de stående bølgers frekvensmæssige placering ændrede sig, så man må nok forvente en del flytten rundt på de ret uhåndterbare og anslået 50 kg tunge sataner før lyden bliver tilfredsstillende.

Behold NAD 3020 A og B til du engang får fat i quader. Effekten er passende, forstærkeren er god og stabil, og det er en fordel med lysdioderne til at holde øje med at man ikke kommer til at spille alt for højt, når musikken og vinen går i blodet (aht. diskantmembranen).

Jeg har i alt 8 quader, men de 4 er ikke i topform, så jeg vil nødig sælge dem, med mindre køber vil kunne restaurere selv.

Til Jan: Mundorf har jeg fundet hos 2 netbutikker i Tyskland, prisen er ikke afskrækkende (2 x 26 euro), føres de også herhjemme?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Det bliver spændende om de Mundorf er gode.

http://www.lacieg2s.ca/w3terra/ols/flingpoo-question1.htm 

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

lidt off-topic...

Men hvordan kan man se hvor gamle ens Quad ESL-63 er på serienr.  mine har 8965 ?
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg ved ikke med ESL 63, men jeg surfede rundt vedr. "ESL-57" og fandt en tabel over serienumre og årgange. De ældste sæt Quader jeg har er med nr. 265 og 1456. De er jo også produceret (1958) før stereo for alvor blev introduceret! Sjovt nok angiver tabellen, at 1958 var det første år med produktion af højttalertypen. Selv i et stereosæt har ESL-57 ere siden haft uens serienumre.

Prøv at google på "QUAD ESL-63 Serial No." eller "production No."

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes