| Forfatter |
|
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige erhvervet mig en ny Audio note TT1 pladespiller, der volder en del problemer. Det ene er, at hullet i midten af mange lper, er for lille til at de kan placeres på tallerkenen. Løsningen er nok noget med at lave hullet lidt større, men hvordan gøres dette på den smarteste led? Håber der er nogen der har en god løsning
De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en akryltallerken.
Ved du hvike type bor der er bedst?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min plade samling er ikke så stor, men jeg har da både nogen helt nye og en del gamle, der ikke passer. Mange kan man presse på med lidt tålmodighed, hvilket er fint for mig. En del er dog helt umulige er få på og det er dem jeg tænker på, så hvis de kunne blive som de tålmodige ville det være helt fint.
Umiddelbart er jeg ikke så stemt for at skifte tallerken. Jeg synes at en bore maskine lyder fornuftigt, men er også lidt nervøs ved at bore i lper , meen det vel det der skal til .
Har du selv erfaring med at svinge bore maskinen på vinylerne?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok
Jeg tænker bare på, at det må være vigtigt at man borer lige i midten. Om der er nogen god måde at gøre det på?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... ja det skal vist prøves, så jeg vil tage i silvan imorgen og se om jeg kan købe nogle egnede bor. Og så starte med at prøve på en enkelt.
Tak for rådene 
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du tager en te-ske.
Så putter du den tynde ende i hullet (brug en der er tyndest i enden og som gradvist bliver tykkere).
Så roterer du med et let pres og voila!
Sørg for KUN at gøre hullet så stort som nødvendigt og ikke mere.
Det er ihvertfald nemt.
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teske, det vil jeg starte med, det virker en del mere skånsomt end en bore maskine.
Takker 
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raincoat skrev:
|
Teske, det vil jeg starte med, det virker en del mere skånsomt end en bore maskine.
Takker 
|
|
|
Godt, Raincoat....så faldt der ro over forslagene! Den med teskeen virker. Det andet ville svare til at rydde sne med en håndgranat! 
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raincoat skrev:
|
Jeg har lige erhvervet mig en ny Audio note TT1 pladespiller, der volder en del problemer. Det ene er, at hullet i midten af mange lper, er for lille til at de kan placeres på tallerkenen. Løsningen er nok noget med at lave hullet lidt større, men hvordan gøres dette på den smarteste led? Håber der er nogen der har en god løsning
De bedste hilsner
|
|
|
Hvis du har købt pladespilleren i en hifi-butik, vil jeg foreslå, at du henvender dig dér. Det kunne da tyde på, at centertappen er 'over mål'.
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er et meget almindeligt problem som ofte er oppe og vende på engelske og tyske vinyl-fora.
Der findes et (dyrt) instrument som kan klare problemet, men den med teskeen lyder helt OK.
Iøvrigt er der intet galt med pladespilleren - det er pladerne der varierer fra de ca. 7,2 mm (så vidt jeg husker) som hullet skal være. Specielt de tykke 180 g og 200 g presninger kan være slemme. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Dette er et meget almindeligt problem som ofte er oppe og vende på engelske og tyske vinyl-fora.
Der findes et (dyrt) instrument som kan klare problemet, men den med teskeen lyder helt OK.
Iøvrigt er der intet galt med pladespilleren - det er pladerne der varierer fra de ca. 7,2 mm (så vidt jeg husker) som hullet skal være. Specielt de tykke 180 g og 200 g presninger kan være slemme.
|
|
|
Hmmm...mærkeligt...
Ud af en 3-4 tusinde lp'er, har jeg vel en 10-20 stykker hvor hullerne er for små!
Mvh.
Niels L.
(Nilau)
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skal du være glad for at du ikke spiller på en Lenco (no jokes please.  )
Den har bare den "fedeste" centertap. 1 stks. teske indtager sin plads ved kulfiberbørsten og andet tilbehør.
|
| Til top |
|
| |
schifferer Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
De gange jeg har haft problemet, har jeg løst det med en kuglepen. Kuglepennen stoppes i hullet og drejes et par gange med et let tryk, derved udvides hullet. Proceduren gentages fra den anden side. Men det er jo stort set samme fremgangsmåde som med teskeen.
__________________ Mit setup: Micromega Tempo P, Amp, Stage 6, Tempo Tuner, Sony JA555ES,
Oracle Alexandia Mrk IV, SME V, Goldring Elite, Densen DP-02, Audiovector Si 6 Sig. SE, AV3 sig, KX, Onkyo TX-803E, DV-SP504E
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Hér er et lille tip fra "soundfountain":
|
Some turntables have rather large spindles. And some records have spindle holes which are too narrow. Most of the time it is the paper label which is pressed at the edge into the spindle hole of the record.
You can 'create' your own spindle hole widener. Buy a pair of small kitchen scissors with blades that are about 8 mm wide in the middle at the pivot (screw). Cut off one eye. Now you can fold the blades so that they shift further over each other. The cutting edges are now at the outside. Fold the two blade together so that they fit into the spindle hole.
Take the record in one hand and with the other you put the scissor blades into the hole. The blades will allways adjust to the size of the spindle hole. Gently turn the scissors. The amount of pressure you apply wil determine the extend of widening the spindlehole. In most cases a few light turns at one side will do.
Take care that the debris (paper, vinyl) is taken off the record. Do it with your finger. You can turn one finger nail in the hole and flatten/clean the edge and blow the debris away. Try if the record fits on the turntable without having to apply force. If it does not fit give the scissors another light turn.
I have been using this method for many years and it provides an even widening. This is to my knowledge the best way to go about and will give good results.m Most of the time it is not the vinyl which is obstructing, but the edge of the paper label that will prevent the record hole to slide over the spindle.

|
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super smart med saksen. Jeg har lige brugt den på en plade og den virker helt perfekt . Lige hvad jeg håbede på.
Tak for de gode indlæg.
God Weekend og god festival til dem der også skal til roskilde.
|
| Til top |
|
| |