Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Entry level. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 22 November 2003 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Med fare for at få nogle verbale täsk vil jeg alligevel pröve at höre om der er nogle der har nogle gode (og dårlige) erfaringer med sammensätning af "entry level" stereo anläg. Jeg valgte for mange år siden, af ökonomiske grunde, at holde mig indenfor entry level. Her er det er nemlig lige så sjovt og svärt at sammensätte tingene som ved de dyre kombinationer. Derfor har jeg da også lyttet en del til NAD Rotel Proton osv. men også mine venners Hi-End opsätninger.

Jeg prövede for nyligt at lytte til en Sony TA-FE570 integreret forstärker, efter et tip om at den skulle spille godt. Det gör den - endda rigtig godt. Her er der noget afstemning der er lykkedes. Så skulle jeg lige se ned i den og til min store overraskelse sad der ikke (som der ellers plejer på ordentlige udgangforstärkere) 4 udgangstransistorer (eller flere). Nej der sq en udgangschip. Prövede et lytte igen et par dage efter og flere dage efter. Og jeg må bide min snobbede ideer i mig - for trods udgangschip det spiller den godt. Ind imellem er det godt at få rystet sine fordomme...

Et par kombinationer der gennem tiden er faldet heldigt ud (i min stue vel at märke):

NAD 3020i, med Dali 104 og en Sony CD. (på den tid suveränt til prisen)

Proton D540 med KEF Caprice II og en Ariston Q-deck med Stanton P.U. (klart, flot og stort lydbillede) samme kombi men med en Thorens TD320 var ikke lige så heldig trods en dyrere pladespiller.

Denon DRE345 receiver, Sony CDP-XE200,  B&W DM600i (Dynamik og forholdsvis ro over de ellers irriterende metaldomer - god til stemmer og akustiske instrumenter. Sony CD'en lngt bedre end Denons ditto).

Sony STR-D215 receiver med KEF Q30 og Sony CDP-XE220. (det svingede og det hang sammen)

Sony TA-FE570 forst. med NAD521i CD og Audio Pro Image 40 samt Oelbach kabel, som er godt i de billigere anläg. (Den kombination har overrasket mig meget - possitivt vel at märke).

Jeg ved godt at Linn eller Krell er bedre - men en BMW 525 er der også mere power i end en Peugeot 206.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 29 November 2003 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen der engang startede med en god "begynder kombination" ??? Eller har alle forladt og glemt "entry level" ?

Hilsen Sören

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 November 2003 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden fundet ud af, at en gulvhøjttaler med to enheder er bedre end den tilsvarende model som stander/reol højttaler, når vi snakker entry level.

En stander/reol højttaler skal have en ret effektstærk forstærker for at der kommer kontrol over bas/mellemtonen. Der er gulvvarianten som regel mindre krævende og kommer alene af den grund til at lyd bedre i hele toneområdet.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 November 2003 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Vi har vel alle startet med et entry level anlæg. Jeg selv byggede mit, så hvis du er lidt fiks på fingerne er det et sted at starte f.eks. LC audio forstærker, eller Rotel, eller kineser forstærker f.eks Opera rør og transistor. Den første (eller de mange) højttaler bygge jeg også, det er ret skægt, og det får man god forstand af og meget lyd. 

Men hvad er budgettet? 

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2003 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

He he...jeg har slet ikke lyst til at tænke på den spæde begyndelse..det var noget ala kasette båndoptager på batteri og melodigrandpriix på original kasette...gysss

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 November 2003 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg ellers kan huske så langt tilbage, så var starten min søsters aflagte philips pladespiller, den var i mono med højttaleren indbygget i låget og kunne afspille 16/33/45/78 rpm.

Da jeg var 12år fik jeg mit første job (sad i en fugtig kælder hos en møbelpolster og pillede betræk af møbler til 10kr i timen) og det gav grundlag for at købe en National panasonics mono kasetteafspiller

Den blev senere skiftet med en Philips stereo bånoptager med indbygget forstærker på 2*6watt og 2 philips fuldtonehøjttalere på 10watt

Den første avisrute blev en realitet og 2 Dantax S80 3vejs blev indkøbt, men det kunne philipsen ikke klare, så der blev hurtigt investeret i en Uniksound reciver S5000 på 2*37watt

En beogram 1000 pladespiller blev indkøbt, lyden fra LP var jo bedre end kasettebånd,
den blev så senere skiftet til en Sony PS-T1  

I 10ende klasse på efterskole skar vi løg for en bonde 3kr pr kasse a 25kilo, Det gav råd til en Apollon kasette båndoptager til 1095,- Det er fanme mange løg at i ved det.

lærekontrakten blev skrevet og jeg havde nu rådighed over 495,- pr uge. Et svimlende beløb syntes jeg dengang. Anyway jeg beholdet mine S80 og købte et Akai anlæg bestående af integreret forstærker AM2650, tuner AT2650 og båndoptager som passede til samt en Beogram 1700.
Den blev dog skiftet til en Beogram 2200  
Dette setup spillede på resten af læretiden.

Svendebrevet gav adgang til en bedre løn og nyt stereo et Technics anlæg bestående af forstærkersættet su-a6/se-a5 tuner st-s8 kasette rx-245x samt en philips cd100 en beogram TX tangiential og 2 dantax sx300. cd'en blev hurtigt skiftet til en philips cd303

efter en bytur i århus endte jeg hos en eller anden dulle hvis fyr var ude at rejse  Ups!! nok om det. i lejligheden stod noget heftigt luxman og 2 B&W801 efter lidt overtalelse fik jeg lov at smide en skive på spillen Holda kæft hvor var jeg solgt, det samme blev mine Dantax og ind kom B&W802 S80

B&O tx'en blev skiftet til en Thorens TD321 da jeg blev ansat i kvickly, på det tidspungt (86) kunne personalet købe til indkøbspris. Den spiller stadig og kan ses under mit setup. Kort efter futtede min CD303 af og blev erstattet med en Luxman cd105u.

Det skulle vise sig at blive mit setup i rigtig mange år, pga. job/manglende tid og økonomi. Men så en dag faldt min vej forbi hifi-klubben fordi mit gamle philips 28" tv fra 1988 ikke kunne mere, og så gik det helt galt http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=147&PN= 1  

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 30 November 2003 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2003 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg sku også startede med en Sony integreret forstærker. Til den havde jeg et par Eltax fronthøjttalere og en Sony CD afspiller...

Eltaxerne var forfærdelige, men jeg havde okay kabler til dem

Jeg synes sku alligevel der er en vis charme i at sammensætte flere forskellige anlæg, og så er det godt der er noget der hedder entry level, især fordi man kan falde over det til spotpriser på loppemarkeder.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 November 2003 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:

Jeg var jo kun lige fyldt 20 og jeg har altid haft det sådan, at når jeg ser noget lækkert så kan jeg ikke lade være med at pille.

Og hun ville jo selv

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 30 November 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 November 2003 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

mit først møde med musikken var da jeg som helt ung sejlede med min onkel i sommerferierne, og lønnen for den 1½ mdr. arbejde var en Telefunken stereo båndoptager med forstærker og højttalere i låget, det rykkede helt vildt. Min bror havde købt en Philips grammofon, jeg kan ikke huske hvordan vi fik den sat til, men vi optog en hel del musik, og spillede "rigtig" højt med bob-stængerne som guitarer og en standerlampe som mikrofon.

Senere blev det til en Pioneer HT i byggesæt (de står på loftet endnu) med 12" bas og mellemtone og diskant horn, kort tid efter byggede jeg min første Linsley Hood forstærker med 2N3055 transistorer i kl. A, samt en Nikko beta forforstærker og en technics pladespiller, først med PIckering MM og senere med Dynavector MC pick-up. Jeg købte en step-up en Dynavector 6A (den med sølvviklinger - har den endnu, den er god).

Det var tider, tænk at man startede med 385 kr / 14 dages løn, og alt det man kunne få for de penge. støn

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 December 2003 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hej Søren!

Jeg er stadig på Entry level planet men vil da gerne give mine vigtigste erfaringer videre. Hvis du kan leve med rør er det vejen frem! Jeg skiftede fra Rotel RA-931MKII til Audio Innovations S300MKII og har aldrig fortrudt. Audio Innovations forstærkeren giver kun 10w pr. kanal men dybde i lydbillede og den mere musikalske rørlyd er det hele værd. Jeg har personligt lige været med til en meget interessant shoot out mellem rør og solid state her i Dublin hvor jeg bor. Vi skiftede mellem en Jadis Orchestra 2x40w int. rør (ca. 1895 euro) og en Arcam FMJ A32 Integrated Amplifier (1,795.00). Alle var enige om at Jadis Orchestra lød bedst. Ikke helt så god bas kontrol men fordelene overskyggede denne mindre ulempe. Disse forstærkere er begge lige over entry level og er derfor begge potentielle opgraderinger. Jeg vil dog understrege, som andre har gjort, at de rigtige højtalere i DIN stue (ikke hos forhandleren) er den vigtigste vej til bedre lyd! Vi havde samtidig en shoot out mellem analog og digital. Clearaudio Champion (med Project Phono Box!!) mod Arcam CD 82T. Gæt selv hvem vandt! Hvis du vælger rør er Audio Innovations s500 et godt bud på en brugt forstærker. 

God jagt!

Claus    

Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 December 2003 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Sorry det var en Emotion og ikke Champion vi brugte til sammenligning af CD og vinyl!
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes