| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ganske langsomt ved at bygge min vinyl-plade samling op - specielt hvad angår klassisk musik. Jeg har være heldig at finde dels brugte plader billigt og endnu bedre 50-100 plader ad gangen på min container-station. Sidst fandt jeg fra en Karajan fans samling (tror jeg idet det for de fleste værker, uanset om det var Brahms, Bethoven eller Stravinski var Karajan som dirigent og Berliner symfonikerne som orkester) mange meget velholdte plader - en del i flotte bokse med fra 3 til 9 plader i med hæfter etc. nogle med medaljer mærke etc. udenpå. Næste alle var fra Deutches Gramofon som fører mig til mit egentlige spørgsmål vedr. vinyl til de af jer der høre klassisk musik:Er nogle labels/pladeselskabers indspilninger generelt bedre end andres - dels i indspilning, dels i presse teknik og dels i vinyl kvalitet - ??? er Deutches Gramofon bedre end Hans Mosters Vovse - Decca - EMI ???? Er de østeuropæiske mærker dårlige - er der noget man skal være på udkig efter ????. Jeg vil blive glad for input og gode råd (mit næste køb bliver nok en plaserensemaskine fra high end sound som desværre koster ca. 5000 - men med gode højtalere er det utroligt som et enkelt lille fastgroet støvkorn ikke blot kan larme men tilmed gør det med et glimrende perspektiv, dybte og livagtighed  )
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, sådan støj fra støv, slidt mv. kan lyde meget livagtigt 
FWIW har jeg gode erfaringer med specielt Decca og vil samtidig pege på, at øst-plader ofte kan være en overraskende god kvalitet. Lavet med solide rør-forstærkere og presset på rigtig vinyl. Jeg har eksempelvis en Carmen som bare lyder waaaooow!
Go' jagt på lakrids-pizzaerne og glem ikke eBay.
Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil holde øje med Decca og Russerne
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige at nævne direct-to-disc LPer. Altså plader skåret live uden tape direkte i presse-matricen. Kik efter Sheffield Lab, Crystal Clear, Great American Gramophone Company, Supercut og lign. Du får ikke bedre lydkvalitet fra noget som helst. Check eBay med "direct LP" som søgeord.
Hilsen
Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en enkelt plade : Sara K fra Stockfisch i tyskland på 180 gram vinyl og med noget der hedder DMM - direct metal mastering - er det det samme som "direct LP" som du nævner ? Hvis det er kan jeg kun give dig ret i det er ganske uovertruffent - men det kan ikke lade mange muligheder for ændringer undervejs
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil foreslå dig at lægge øre til nogle af de første Decca stereo indspilninger - altså fra 1958 og et stykke tid frem. Lyden er ikke så "imponerende" som på moderne indspilninger, men til gengæld er den utroligt nærværende. De enkelte instrumenter fornemmes tydeligt, i modsætning til mange moderne indspilinger med hjælp af kunstig rumklang, mange nærmikrofoner og masser af information i frekvensområdernes yderender men til gengæld med lidt slør over det hele. Hvis så ikke det falder i ens smag... Musikken fejler heller ikke noget. Tyske speakerscorner genoptrykker dem www.speakerscorner.de. De kan købes hos lydbutikken på Frederiksberg.
Ofte er det første forsøg det bedste. Der blev der gjort al umage. Siden bliver det rutine, kommercielt, påvirket af uvedkommende ting, skal forandres for at have nyhedens interesse osv...
|
| Til top |
|
| |
Klaus Kokholm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min personlige erfaring er at man går aldrig helt galt i byen med flg. labels:
Deutsche Grammophon, Decca, de gamle Supraphon (Tjekkoslovakiet), gamle Melodiya (Sovjet), samt Sony Classical og Philips.
At det knitrer og knaser lidt på de gamle grammofonplader er bare en
ekstra charme når musikken er i top. Naturligvis er der også engang
imellem en nitte, selvom der står det "rigtige" mærke på pladen.
God jagt! Der er masser af billig eller sågar gratis musik derude!
mvh Klaus
__________________ -Wer sich am kommerziellen Geschmack orientiert, dient der Reaktion!!
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak Rolf Den prøver jeg at købe selvom jeg "holder lidt igen" fordi jeg sparer sammen til en pladerensemaskine
Blandt de sidste plader jeg fandt var en faggott koncert der var ret forygende - Deutches Gramofon - meget smukt og livagtigt - og en med et af Berlioz musikstykker på som jeg glæder mig meget til at høre - min datters kat hedder Berlioz (opklaldt efter Aristocats, opkaldt efter komponisten) men jeg tror aldrig jeg har hørt ham (vidende det var ham altså)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 11 Juli 2006 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
He...har den plade selv... Den har dog én fejl: Det er noget så Gudsjammerlig kedelig! 
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2006 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
He...har den plade selv... Den har dog én fejl: Det er noget så Gudsjammerlig kedelig! 
Hilsen
Nilau
[/QUOTE] Nu har jeg prøvet at byde på et par forskellige - så må vi ser om jeg ender med en perfekt gengivelse af kedelig eller ditto orgelmusik fra en krike i Californien - prøves skal det sku! __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
må jeg spørge, hvor du bor? Jeg kan nemlig ikke undgå at misunde dig din genbrugsstation 
Selvom min nu heller ikke er helt tosset __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
må jeg spørge, hvor du bor? Jeg kan nemlig ikke undgå at misunde dig din genbrugsstation 
Selvom min nu heller ikke er helt tosset |
|
|
Faktisk er den så god at den har tillokket suspekte typer af (uden at ville skabe detbat) anden etnisk herkomst som fylder kassevognene med grej som de tager ud af de metal bure til elaffald man IKKE må klunse fra - med henblik på reperation og vidersalg. Dette har medført at pladsfolkene nu for at stoppe den uønskede trafik smadre alt der kommer i burerne - Da det egentlig kun var kontaineren til tag med hjem ting jeg benyttede mig af kunne jeg være ligeglad men nogle af pladsfolkene er blevet så glade for at smadre elektronik at de nærmest tager det fra tag med hjem containeren for at slå det itu - og det er trist. Senest at de begydnt med legimitations kontrol - men det må kun kontrollere folk der kommer for at smide ud (om de bor i kommunen eller ej) de må ikke kontrolere eller udsmide folk der bedriver professionel kluns. Derfor er der langt mellem snapsene - og hvor det før var således at man kunne luske en god ting op af burene uden de brokkede sig - pladsfolkene) så råber de op og gør en farlig ballade. Dette er så ikke deres skyld men klunsernes + ledelsen der har fyret tomedarbejde på en anden station fordi de lod klunsning fra de ikke klunsbare kontainere foregår i stor stil uden at gribe ind. __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Selvom min nu heller ikke er helt tosset |
|
|
ps. jeg kan godt lide dit Ghandi citat - genbrugs stationen ligger i Frensborg __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
arh, hvor ærgerligt. Vi havde en lignende situation, med en slags "tøj-genbrugsstation" vi har. Det fungerer fint, og tøjet er i god stand. men på et tidspunkt var der tre-fire tyrkerkoner der kom udefra og fyldte sorte sække med alt de kunne rage til sig. Jeg ved ikke helt, hvordan man fik dem stoppet, om der bare var nogen der snakkede med store bogstaver til dem, men i hvert fald forsvandt de igen. Det er svært at undgå, tror jeg, der vil nok altid være nogen, der udnytter sådanne muligheder. At det så skal gå ud over alle, det synes jeg er meget beklageligt. For det har da været unødvendigt her hos mig.
Msnge tak mht mit citat  __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hilsen
Nilau
|
|
|
Ja så endte det med Sheffield - og ja jeg kan da godt høre at det lyder ret klart af en plade fra 1975 at være meeen problemet er bare at de har proppet alt det værste fra 70erne ind i pladen - kedelig er ikke ordet - for h...... nå ja men så jeg sådan en stående en gang for alle __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |