| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man sammenligne hel og halv legendariske vintage forstærkere som fx.
QUAD 303 NAD 3020 Rogers Naim
m.fl. ( I kender flere navne end jeg)
Altså ikke high end udstyr men hifi/stereo udstyr hvor en god lyd - beskedet wat output (der dog er til at stole på) og et design hvor der er sparet på glitterefekter m.m. har været prioriteret.
Og igen kan man sammenligne disse med nyt el. nyere ikke hifg end udstyr fra fx Onkyo, Denon, Sony etx.
Hvis man ikke skal bruge oceaner af watt og ikke skal bruge en masse filtre og surround men primært hører analog musik.
Jeg savner nogle gange min gamle sorte sansui au 555a fra 1973 - men det kan være at det bare var fordi den vækker gamle minder. Jeg er tilbøgelig til at synes at QUAD 303 lyder bedre end revox B750 MKII og Sansui L120A.
Hvis det gamle grej - minus smarte features kan måle sig lydmæssigt med nyere er der da så nogle forstærkere jeg har udeladt som anbefales at kigge efter og lytte til.
Er der nogen andre herinde som har grej stående der er + 15-20 år gammelt og som stadig spiller?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Er der nogen andre herinde som har grej stående der er + 15-20 år gammelt og som stadig spiller? |
|
|
ja der må jeg erklære mig skyldig  jeg ville da egentligt gerne have noget nyt glimmer, men der er bare al for langt mellem de gode ting. Nævn f.eks en forforstærker der duer  eller et signal kabel.... og højttalere er der også langt imellem guldkornene!
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
gammelt grej kan da sagtens spille godt.
Gl. rørforstærkere - Accuphase 202 - Quad ELS63.... hvor vil du hen med tråden?
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor jeg vil hen med tråden ??
Jeg synes bare at meget handler om nyt og meget dyrt og var derfor nysgerrig på hvem der spillede på gammelt grej og hvilket grej i givet fald og som jeg skriver om der er noget som måske er blevet "glemt" som er værd at kigge efter.
Jeg holder fx meget af lyden i en Quad 303 men er der andre fra samme periode som lyder bedre uden at koste en bondgaard
Der er måske en lidt bred tråd - men her i sommervarmen kan man vel også tale lidt løst og fast om gammelt grej uden det gør noget :-)
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er en fin tråd som smuldre lidt til sidst Freddy - jeg kan nu godt lide dit indlæg!
Derfor kunne jeg godt tænke mig at der blev luftet og fortalt om vintage grej - hvem har hvad og hvilke erfaringer er der med det.
Findes der steder man kan få det tunet/serviceret som ikke er så dyrt som High End Musik Service - ikke at de ikke lave prima arbejde men tit koster det jo det tredobelte af hvad man har givet for grejet at bruge dem.
Jeg har fx. en Rør forstærker fra Ortofon - den sidste de lavede med transistorer i forforstærker delen og rør i slutdelen - den tidligere ejer var begyndt at skifte ud i lytter og kondensatorer men har ikke færdiggjort arbejdet - derfor brummer den stadig - hvem kan gøre det færdigt til en rimelig penge
Min nuværende QUAD 303 har de oprindelige lytter fra 196? og de skal skiftes - Her er jeg blevet tilbudt hjælp fra en godt menneske herinde der har prøvet det selv - det er jo bare fedt - så skal jeg bare finde tiden til det :-(
kortsagt en snak om jeres vintage grej vil være fedt
selv spiller jeg nedenunder på rega planar 3 den gamle med buet arm - Duelund egoisthorn med Coral Flat 10 enh. - en denon cd 1095 - cd'er er ikke helt vintage endnu og medens QUAD reperationsmodnes spiller jeg med en luxman 600 reciever.
ovenpå revox B750 mkII, B760/ B77 2 ps og 4 sp / B790 og B710 MKII (sidst nævnte til rep hos high end ) dertil en denon 5oo et eller andet cd. og F3 lyd Focus højtalere
I køkkenet en Technics Reciever og en JVC CD og et par B&W DM4 (1973)
Lige nu lyder hvert anlæg godt i de rum de står i - den næste investering jeg skal kaste mig ud i bliver en danavecto 10x5 pickup til revox 790eren, kabinetter til mine Coral Beta 8 enheder og rep af QUAD og Ortofonen
Jeg hørte i øvrigt et nummer fra Thomas Agergaard "Saxofon and Bass" - nok halveksperimenterende moderne Jazz - men hold da op hvor lyder det godt i sådan et par horn - Bassen var ikke kælderdyb, men et eller andet steds langt under de tektoniske plader alt medens Saxfonen var så luftig ud i rummet at man nærmest kunne høre næsehårene vibrere på Agergaard medens han spillede.
Jeg fandt nummeret på tdc for 8 kr. og selv om det er et eller andet l**teformat man kan downloade var der meget musik og lyd for pengene
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår udemærket din nysgerrighed, som jeg i øvrigt i høj grad deler med dig!!!!!, men emnet er så stort, at jeg næsten ikke orker at tage fat på det - håber, at du forstår?
Jeg er selv samler af Gammelt 60'er og 70'er Marantz, som også fremgår af tidligere tråd. Samtidig nyder jeg ældre JBL - Pioneer - Harman Kardon (Citation) - Accuphase - revox osv. og synes i øvrigt at det faktisk ikke er overgået mig at høre noget, som spiller bedre i dag - og jeg HAR altså hørt meget. Jeg er selv bl.a. musiker og lydmand - og burde derfor i kraft af dette have indstillet ørerne nogenlunde - dog tynger min alder og de højere frekvenser begynder vel at "dykke" lidt!
Vedr. Servicering af grejet, så er det i sig selv en opgave på linie med at anskaffe sig grejet. Hvis man påtænker at anskaffe sig vintagegrej, så SKAL man have "fødekæden" i orden.
Selve grejet - servicemanualen - og hvis man har mulighed for det - så skal man sørge for at anskaffe sig nogle af de "uerstattelige" dele, som fx knapper - skalaer - udgangstransistorer - pærer - fødder - frontplader og så videre - samt....en god og troværdig tekniker, som er GULD værd. Han skal forstå, at du vil have grejet holdt originalt - lave tingene efter servicemanualen - og være ærlig - stædig - og selvfølgelig ikke for dyr. disse personer findes næsten ikke mere - og jeg har måttet ty til en tekniker i Holland fx!!!!!
Hvis jeg skal liste op hvad jeg har i "stalden", så er det vel henved 100 units, som på skift bliver luftet. De spiller alle med deres egen karakter og det er svært at foretrække nogle fremfor andre.
Jeg synes,da, at dit Revox - set-up er MEGET ineteressant og vil mene, at det til fulde og mere til lever op til dagens standard for god lyd - især amp/tuner/spolemaskine er jo absolut fine sager. Man finder ikke "bare lige " en radio i dag, med egenskaber som matcher Revox'en.
Din Ortofon er et dansk stykke hi-fi historie, som samlere også kigger efter. Det er vigtigt, at du får den restaureret totalt efter forskrifterne - og ja- lidt ærgerligt, at der været "fantaster" inde og pille i den uden at gøre det færdigt, det kender jeg desværre godt!!
Du må ud på markedet og søge en servicemanual til den og aflevere den til den før omtalte tekniker, som du måske også kunne avertere efter. Hvis du finder "the holy tech" - vil jeg berstemt gerne lære ham at kende også.
Hvis du er lidt hård til engelsk, så kan jeg give dig nogle fornuftige links tilamerikanske debatfora, hvor Vintage grej er "the name of the game". Det ved jeg ikke om man må give her i dette forum??
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Freddy
Jeg vil gerne have linken til et Vintage forum i USA - har ingen problemer med Usiansk :-) og jeg tror ikke det det vil rynke næser herinde at du skriver set.
Hilsen r-l-b
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2006 kl. 07:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jeg synes,da, at dit Revox - set-up er MEGET ineteressant og vil mene, at det til fulde og mere til lever op til dagens standard for god lyd - især amp/tuner/spolemaskine er jo absolut fine sager. Man finder ikke "bare lige " en radio i dag, med egenskaber som matcher Revox'en.Venligst
Freddy
|
|
|
Revox setupet er også fedt - der er selvfølgelig nogle svage sider - men de er mest "udi i byen" som fx. Det er svært at få nye spolebånd - jeg har dog fundet et enkelt sted - FM tuneren er noget af det bedste radio jeg har hørt men Danmarks Radio sender jo pap i de fleste kanaler - det er jo kun direkte udsendelse fra koncerter der er rigtig gode / selvom pladespilleren er fed kræverden lille bitte arm en meget god pickup og det er ike til at skifte selv - derfor saprer jeg op til en dynavector 10x5 som jeg nok skal have monteret på værksted / Kasettebånoptageren er også ret fed - den er ved at blive gennem justeret og eletronikken er ved at blive opdateret på nogle punkter - så kommer den til at spil 15hz.24,0000hz på et metalbånd - så selvom den ikke kan hamle op med de to spolebåndoptagere - navlig ikke 2 spors high speed - så kan jeg indspille nogle hæderligere bånd. Egentlig kan jeg bedst lide anløg som ikke gør så mege uvæsen af sig som fx. Quad/Naim/holfi etc. altså bare nogle diskrete små kasser men hele setuppet med revox ser sku meget flot ud :-) desværre lavede de ikke en CD spiller dengang da 700 serien blev lavet - deres nyere designs ligner noget der står på et hospital så de kommer ikke indefor dørene" Tak for links - der er vist meget god info at hente
|
| Til top |
|
| |
paebb Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående ideén om et vintage forum, det villeikke være så tosset.
Alden stund, at man for overkommelige penge kan få fat i gårsdagens topklasseudstyr.
Desuden er det ofte en konstatering af at udviklingen ikke altid går fremad.
Jeg har selv et lille second choice anlæg : Dynaco ST80+PAT4, de trækker et par ACE-agtige horn monteret med Coral Beta 8 (Lowter kopier)
Man kan sagtens få mere detaljeret lyd andet sted, men denne opstilling leverer musik med med en nerve og dynamik, så det er en ren lyst.
Desuden er rummet de spiller op temmeligt stort, så det er nok kun horn der kan spille det op.
Åh jeg husker de gamle sansui forstærkere, det kunne være spændende og høre om nogen har f ex en AU919 der spiller!
__________________ paebb
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en AU 11000 - vist nok en af de mest "overingeneered" forstærkere de lavede - til slag på køb salg bytte siderne - jeg tror jeg vil skrive en mail til forum administratoren eller hvd det nu hedder og bede om et debatforum der hedder vintage - det må vel være pre 1985/86 - som var indførelsen af CDen eller ??
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Er der nogen andre herinde som har grej stående der er + 15-20 år gammelt og som stadig spiller? |
|
|
Jeps.
Et stk Luxman 5M21 poweramp. Den er fra '77 eller '78 og spiller stadig fremragende.
Jeg har besøg af nogle ICE-powerting for tiden. De rækker nok længere i registret i begge ender, men Lux'en er altså bedre at høre på i længden.
Forøvrigt har jeg også en Luxman 5L15 integreret. Den lider en del af støj i potmetre og kontakter, men selve forstærkerdelen er der ikke noget galt med.
Og så er der jo den nyanskaffede Thorens TD125II. Den er fra '72 eller '73 og spiller endnu - og så er den endda mere lydløs end så mange andre pladespillere.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
SMGa magnestater, Luxman M-12, næsten ny at se på, med originalt klistermærke fra Luxman på fronten  Sentec PA-8 Nakamichi CA-5 HighFidelity "Forforstærkeren" fra ca. '78/79
Jeg kredser meget omkring Sentec'en. Bliver ligesom ved med at vende tilbage til den. Andre forstærkere måles op mod den. Findes der bedre, jo da, men ikke altid, hvor min tegnedreng vil være med, når nu der også lige er den Sentec.
Bare for at nævne lidt. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
MikkelTv Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da også gerne blande mig i vintage indlæggene.
Er selv den lykkelige indehaver af et sæt Accuphase for (c222 for- og p266 effekt-) forstærkere (solgt i 1982-88).
Har haft dem i et par år nu og de spiller lysår bedre end min gamle Akai 90'er forstærker. I modsætning til Akai'en, er Accuphasen som skabt til at spille sammen med mine B&W 803D. Perfekt balancering af bas og diskant - føler næsten aldrig behov for at justere på lyden, hvilket jo er et held, da det slet ikke kan lade sig gøre med Accuphasen. Købte den lige efter et service, så den er komplet lydefri og der er INGEN skrat, sus eller lign. i kontakter, volumenkontrol el. lign.
Desværre er mit anlæg langt fra fuldendt, da jeg har en ganske middelmådig cd og minid.
__________________ Mikkel
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at slippe for at justerer lyd er fedt På min revox B750 MKII lyder det bedst hvis alle tonekontroller står i nul, mne hvis jeg kobler tone defeat til som skulle lede musikken helt uden om tonekontrollerne lyder det lidt dødt På QUAD 33/303 lyder det bedst hvi jeg slår 10 K filtre sættet til men har tonekontrollerne i 0, trykker jeg cancel (som svarer til defeat) så buldre det for meget i min horn) Er der nogen der kender til det fenomen med QUAD ???
Nu da jeg har 2 QUAD 303 og 2 33ere overvejer jeg lidt at lave dem om til mono Så må man kunne få lidt ud af strømforsyningen og med separate forforstærkere en god signaladskilleles og mulighed for at justere balancen - den lille "slider" på QUAD 33 er stort set ikke til noget. Har i hørt om nogen der lavede dem om til Mono blokke ??
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 05 August 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt savne min gamle Luxman L-550. Jeg nåede desværre ikke at have den så længe. Jeg tror jeg havde den i ca. 1 1/2 uge, så døde den pluselig. Men damm, den lød godt Jeg ved ikke om Mine Divaer var skyld i dens død? For jeg spillede ikke højt, eller overbelastede den på anden vis. Men ikke desto mindre, så røg næsten alle udgangstransistorene
Desuden har jeg haft Luxman L560 og 510, og en gammel Citation 16 H/K effekt. (den var knap så god)
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |