| Forfatter |
|
henrikph Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 21 Juli 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
jeg har et Thule anlæg med en IA60 integreret forstærker og en CD100 samt SA 1270.
Synes der mangler noget bund i højttalerne, skal jeg vælge at skifte SA'erne, skal jeg supplere dem med en sub (er det fy herinde?) eller skal jeg opgradere/udskifte Thule til noget andet?
mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 21 Juli 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er tilfreds meddin thule kan du supplere med en sub. Eller evt. se på nye højttalere. Problemet her er bare at det også nogen gange kan blive nødvendigt med en anden forstærker så.
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 21 Juli 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalere, er der hvor der er mest at hente, især når det andet er rimeligt fornuftigt. Prøv og tage ud og lyt på nogle andre højttalre.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 21 Juli 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrikph skrev:
|
Hej,
jeg har et Thule anlæg med en IA60 integreret forstærker og en CD100 samt SA 1270.
Synes der mangler noget bund i højttalerne, skal jeg vælge at skifte SA'erne, skal jeg supplere dem med en sub (er det fy herinde?) eller skal jeg opgradere/udskifte Thule til noget andet?
mvh
Henrik
|
|
|
Jamen hej på nettet. Hvad med at prøve at koncentrere dig om andre højttalere? Om boomkasser (subwoofer) kan løse dit problem med manglende bund, må du selv prøve dig frem til. Men det er de færreste 2 kanal entusiaster der bruger subs, til musik gengivelse. Så kan du selv vurdere, om det er yt med subs til musik... Måske nogle af klassiske højttalere her på sitet, kunne være interessante for dig. Det kunne være:
Avance Signature 8 MKII/III (ca. 6500,-)
Audiovector M3 Signature MKII (ca. 8000,-)
Dali 450 (ca. 1800,-
Dali Grand/Diva (mellem 12 og 7500,-) __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
henrikph Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
tak for svarene, jeg skal ud og lytte på et par Snell D, så må vi se hvordan det spiller i forhold til, om det giver noget mere :-)
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrikph
Husk at få højtalerne med hjem, så du kan danne dig et indtryk af hvordan de spiller, der hvor du skal leve med dem.
Du skal også være lidt indstillet på at arbejde med opstillingen, for her er der meget at hente 
Mvh. og god jagt.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg går lidt imod korets anvisning. Du kunne også overveje en større forstrærker. Thule er godt, men lidt slank i bunden. Jeg tror den større forstærker ville gi dig noget du ikke har nu. Hvad det så skal være istedet, det må guderne vide.
Hvor stor er dit rum ?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
At skifte højttalerne ville være det bedste valg, en sub kan være svært at tilpasse til et stereo setup og er ret dyre hvis de skal være gode til musik. Endvidere så kan du glemme alt om at udskifte forstærkeren for at få mere bund. Er ret begrænset hvor meget bund du kan få ud af et sæt SA 1270 selv med en større forstærker med fyldigere lyd.
|
| Til top |
|
| |
henrikph Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også overvejet det med forstærkeren, nu prøver jeg med højttalerne i første omgang som jeg har hørt godt om.
og det er umiddelbart den billigste forbedring umiddelbart.
Mit lytterum er aflangt, ca. 3,5 x 6m
mvh Henrik
|
| Til top |
|
| |
henrikph Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jge synes 1270erne har en ok lyd, men som sagt mangler bunden.
Er der nogle af jer der kender Snell D modellen og kan sige noget om den?
Mvh Henrik
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
| At skifte højttalerne ville være det bedste valg, en sub kan være svært at tilpasse til et stereo setup og er ret dyre hvis de skal være gode til musik. Endvidere så kan du glemme alt om at udskifte forstærkeren for at få mere bund. Er ret begrænset hvor meget bund du kan få ud af et sæt SA 1270 selv med en større forstærker med fyldigere lyd. |
|
|
Hej...
Det virker som om at du ikke har forsøgt dig med at PRØVE med en større forstærker. En 1270er passer perfekt til et lille lytterum. Der bund aka bass vi taler om her? Så at slæbe mere ind i huset vil ikke nødvendigvis lyde bedre. Kan du ikke høre forskel på en lille eller større forstærker, så er det vel ikke nogen grund til at bruge tiden på hifi? Kan du se hvor useriøst dit råd kan være? Det handler netop om at få magt over de små enheder, ikke noget som helst andet. Man kunne også købe et sæt IRS Beta og koble til Thulen, det vil sikkert lyde pragtfuldt.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
Bassøe skrev:
| At skifte højttalerne ville være det bedste valg, en sub kan være svært at tilpasse til et stereo setup og er ret dyre hvis de skal være gode til musik. Endvidere så kan du glemme alt om at udskifte forstærkeren for at få mere bund. Er ret begrænset hvor meget bund du kan få ud af et sæt SA 1270 selv med en større forstærker med fyldigere lyd. |
|
|
Hej...
Det virker som om at du ikke har forsøgt dig med at PRØVE med en større forstærker. En 1270er passer perfekt til et lille lytterum. Der bund aka bass vi taler om her? Så at slæbe mere ind i huset vil ikke nødvendigvis lyde bedre. Kan du ikke høre forskel på en lille eller større forstærker, så er det vel ikke nogen grund til at bruge tiden på hifi? Kan du se hvor useriøst dit råd kan være? Det handler netop om at få magt over de små enheder, ikke noget som helst andet. Man kunne også købe et sæt IRS Beta og koble til Thulen, det vil sikkert lyde pragtfuldt.
Mvh
|
|
|
Min pointe er at 2 x 5" basser kan bare ikke levere bund, så kan folk skrige op om, at det kan de alt det de vil. SA har aldrig været kendt for en god bund, snarere det modsatte og det kan en forstærker til en vis grænse godt rette op på, men aldrig i lige så høj grad som nogle større og bedre højttalere. Ved ikke hvorfor det bliver anset som useriøst, mit råd er alt andet end useriøst. Bare til din information så kan jeg godt høre forskel på en lille og en stor og kraftig forstærker, men hvad det har med sagen at gøre kan jeg ikke lige se.
IRS Beta til en thule? Tror du jeg er dum? Ville jeg aldrig foreslå. 
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg menes at have læst et par steder at de netop KAN levere en bund pga de små hurtige ("præcise") enheder... om det er størrelsen taget i betragtning eller om det skyldes at de har været spændt for en kraftigere forstærker end den nævnte thule ved jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kan levere en PRÆCIS bund(det de gengiver af den) pga de små enheder eller det er teorien bag brugen af dem ihvertfald. Men når det kommer til stykket er det på bekostning af bunden. Du kan bare ikke presse meget bund ud af nogle sølle 5" enheder.
Har selv højttalere med 2 x 7" basser og det kan lige gå an. Men 8" og opefter skal der egentlig til for en ordentlig bund.
Men det er i sidste ende op til den enkelte hvad der er nok. Mener at have set tests hvor SA gulvhøjttalere kun gik ned til en 50-60 hz(-3 db) hvilket ikke er meget.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Bradford skrev:
Bassøe skrev:
|
|
Hej...
Mvh
|
|
|
Min pointe er at 2 x 5" basser kan bare ikke levere bund, så kan folk skrige op om, at det kan de alt det de vil. SA har aldrig været kendt for en god bund, snarere det modsatte og det kan en forstærker til en vis grænse godt rette op på, men aldrig i lige så høj grad som nogle større og bedre højttalere. Ved ikke hvorfor det bliver anset som useriøst, mit råd er alt andet end useriøst. Bare til din information så kan jeg godt høre forskel på en lille og en stor og kraftig forstærker, men hvad det har med sagen at gøre kan jeg ikke lige se.
IRS Beta til en thule? Tror du jeg er dum? Ville jeg aldrig foreslå. 
|
|
|
2x5" basser kan faktisk godt levere en rigtig god bund. Tag blot SA 1280, de kan eddermame godt give en bund. Så er det jo forskelligt hvor meget man ønsker, men 1280 giver sku en god bund synes jeg. Det handler jo også om opstillingen. Jeg har fx selv SA 1730 og jeg har problemer med at bassen er meget svag. Men hvis jeg går ud af rummet er bassen helt som den skal være. Så det kan jo være stående bølger eller andre ting der sluger bassen. Eller det er det. Men det ville jeg også lige foreslå starteren af tråden - gå rundt i dit rum, eventuelt ud af dit rum og se om bassen er bedre nogen steder. Fx kan jeg også høre bassen meget bedre lige ved siden af højttaleren. Du kunne jo have de samme problemer - det betyder i praksis at dine problemer nok ikke bliver løst af andet udstyr - forstærker såvel som højttaler. Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er så stadigvæk til debat om de virkelig kan det. Er ret sikker på at hvis man foretog en måling af dem ville der ikke være meget under 50 hz. Hvilket en hel del stander højttalere kan klare.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Det er så stadigvæk til debat om de virkelig kan det. Er ret sikker på at hvis man foretog en måling af dem ville der ikke være meget under 50 hz. Hvilket en hel del stander højttalere kan klare. |
|
|
Der er jo forskel på dyb bas og meget bas. Det er der mange der tager fejl af, jeg ved selvfølgelig ikke om du er en af dem. Det jeg mener er, at rigtig mange ville være tilfredse hvis deres ht ikke gik længere ned end 50 hz men til gengæld havde et gain i bassen, så den virkelig sparkede fra sig. Det er der nemlig mange der foveksler med dyb bas. Desuden går 1280 ned til 35 hz (+/- 3 dB), i flg. SA, og det gælder nok også 1270 stort set. Det tror jeg skam godt på.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, nej tager skam ikke fejl af det. Kan godt kende forskel på de 2. 
Foretrækker en så linear frekvensgang i bassen som muligt. Derfor mit højeste ønske os er noget room correction ala Tact/lyngdorf eller bare korrektion fra 100 hz og nedefter. 
At de skulle gå ned til 35 hz (+/- 3 db)tvivler jeg MEGET på. Mine B&W DM604 S3 med 2 x 7" basser går kun ned til en 39 hz(+/- 3 db) hvilket de også er målt til af et tysk blad, mener det var stereoplay. Der er altså en pænt stor forskel i membran areal på de 2 og at SA skulle kunne gå lavere er meget tivivlsomt. Medmindre selvfølgelig SA har fundet en måde at bøje fysikkens love på. 
Specifikationer fra fabrikkens side kan man næsten aldrig stole på, B&W, Dali og en del andre er dog undtagelsen.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En større højttaler med større enheder har aldrig været nogen garanti for dybere bas, i forhold til en lille højttaler med mindre enheder! Kig på en højttaler fra det billige JBSystems (mener jeg de hedder). Det hørte jeg engang en hos en ven. De havde hver en 12" basenhed og kabinettet var ikke enormt men alligevel rimelig stort. De spillede, såvidt jeg husker (da jeg kiggede specs på nettet senere), ned til 70 eller 80 hz. Lyden var godt nok også tynd, men det modbeviser jo meget godt din myte. Et andet eksempel er, at Dali 6006 kan gå ned til 39 hz i mens Dali 5005 (som er mindre med mindre enheder) kan gå til 37 hz. Samtidig kan den helt store Dali 8008 også gå til 39 hz. Her er det altså tilfældet, at den mindste højttaler med de mindste enheder går dybest. Hvis man så går ned og kigger på deres Dali 2002 (reolhøjttaler) kan den gå til 41 hz - Altså næsten det samme som den enorme 8008. (kilde: www.dali.dk). Det modbeviser sådan set også meget godt din myte. Så selvfølgelig har de ikke lavet om på fysikkens love. De har bare brugt dem.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Specifikationer fra fabrikkens side kan man næsten aldrig stole på, B&W, Dali og en del andre er dog undtagelsen. |
|
|
Hvordan ved du i øvrigt at B&W og Dali er til at stole på hvad det angår? Er det noget du mener du kan høre eller har du fået det at vide af en sælger i Hifiklubben? Eller har du snakket med direktøren for både Dali og B&W? (alt sammen sagt med et glimt i øjet  )? Jeg spørger fordi jeg ikke kan se nogen logisk forklaring andet end nogle af de ting jeg nævnte.
|
| Til top |
|
| |