Forfatter |
|
Themann Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 248
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...
Kan nogen fortælle mig formålet med monoblokke? ALtså... mange af dem ser da skide godt ud, men hvad er formålet med dem?
Så vidt jeg forstår er det jo bare en stereo effektforstærker delt i 2 (kan sagtens tage fejl). Hvad får man ud af det?
Håber i kan oplyse mit sind 
På forhånd tak! __________________ Qinpu A8000 MK II (SE med Remote)
Setup: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42256&PN=1
Holfi Mathilda m. Mørch arm, Rohmann PU og Densen RIAA!
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sikkert mange argumenter for monoblokke, men umiddelbart vil jeg sige at du får to ting:
1. Dobelt op på strømforsyninger = mere power
2. Ordentlig kanalseperation, da hver kanal jo føres i hvert sit apparat, som i princippet kan adskilles så meget man orker
(3. Overskydende penge - du får lov at bruge flere af dem )
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaa. Man får det ud af det, at der en strømforsyning i hver forstærker. Det vil sige den bliver ikke belastet(strømforsyningen) på samme måde som hvis den skal trække 2 kanaler istedet for 1 .
Grund nummer 2 er at man så kan parre monoblokkene(gælder også en 2 kanals effekt) med den forforstærker man nu syntes passer ind i ens system.
Håber det gav mening
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh-ja. Jeg kan umiddelbart se tre argumenter for at de er i handelen - og i øvrigt været det i mange-mange år. Da mono blev til stereo i midten til slutningen af 50'erne fik begrebet monoblok vel først sin betegnelse. Før var det vel bare en slutforstærker. Den berømteste vintage-monoblok er vel Marantz model 9, men nu videre til spørgsmålet:
Hvis man har monoblokke, har man en mulighed for at placere sin monoblok meget tæt på hver højttaler, så højttalerkablet kan gøres ultrakort, hvis man er af den opfattelse, at et længere højttalerkabel skader/farver lyden. Degraderingen af dæmningsfaktor kan komme på tale ved længere højttalerkabler.
Der har været lagt rimelig stor focus på, at man skulle kunne opnå total kanaladskillelse pga. to fysisk separate strømforsyninger.
Bevares - jo - et sæt monoblokke ser alt for fedt ud - der er noget "mand" over det - dette har branchen (=penge) sikkert også lukreret pænt på oven i hatten!
Der har været produceret et pænt antal sluttrin med fælles chassis, men med to separate strømforsyninger - fx Harman Kardon Citation 16 m. fl. Argumenter for dette var, at den ene side ikke blev "malket", når et kraftigt musiksignal blev formidlet i den anden kanal.
Nogle monoblokke blev også lavet så fysisk store og tunge, at det dybest set var en fordel - af hensyn til vægten, at de var delt op i to selvstændige units ellers kunne de samme egenskaber som fælleschassisforstærker nemt veje op mod 100 kilo.
Musikalsk? Jo - sikkert, men jeg har hørt fælleschassisapparater, som jeg synes spillede ligeså godt - det er vel med det, som så meget andet. Bare en viden om, at kanaladskillelsen er total kan vel også få een til at synes, at det er fedt. Synet af to lækre blokke er vel lækkert også. Der er nogle få fysiske fakta, som man kan forholde sig til (er nævnt ovenfor)- resten tror jeg er psykologi.
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og de kaldte ham hurtig Erik 
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
til "Wrong":
Jeg mener nu også, at det vil være teknisk muligt at parre et stereosluttrin på fælleschassis med den forforstærker, som man ønsker?!
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
hclyd Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 06 Juni 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle de kabler.....
Mvh. __________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
til "Wrong":
Jeg mener nu også, at det vil være teknisk muligt at parre et stereosluttrin på fælleschassis med den forforstærker, som man ønsker?!
Venligst
Freddy
|
|
|
Er det ikke også det der står i parentesen
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - for hulen - Scheisse!!
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 19 August 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mit eget vedkommende så blev mine rørmonotrin bygget på den måde, da det ellers ville blive for tungt at slæbe rundt på. Ca. 30 kg pr. side er lige passende, men een klump på 60 er i overkanten.
Derudover er der de andre fordele, som allerede er nævnt - f.eks. større strømforsyninger og korte højttalerkabler.
Lydmæssigt tror jeg nu ikke der er de store fordele, men det ser jo lidt smart ud med 2 ens forstærkere - specielt når det er rør. Men kvinderne fostår det ikke en kvindelig besøgende spurgte .. .hvad bruger du de der vaser til? ... Det var udgangsrørene hun mente  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Themann Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2006 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konklusion:
Pæcis som jeg regnede med: Det største grund til monoblokke er "WOW"-effekten!
så..... JEG SKAL HAVE ET PAR 
Tak for hjælpen!
Mads __________________ Qinpu A8000 MK II (SE med Remote)
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 19 August 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
når nu det med kanaladskillelsen også har inflydelse hvorfor ser man ikke mono forfostærkere i samme omfang som effekt monotrin - er det nemmere at hold skidtet adskilt i en pre-amp ??
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
som mit Avatar antyder, så gør jeg jo lidt i Vintage Marantz - og Netop Marantz lavede i 1953 sit første produkt - en forforstærker - model 1, som var mono. Da tiden blev til, at det skulle være stereo, så købte man bare een mere. De fleste model 1 sælges i dag (brugte - vel at mærke!!) som par, med ekstern strømforsyning. Søg evt. Marantz model 1 på Google/Ebay.
Det var lidt generende, at man skulle skrue op/ned to steder, så Marantz fremstillede model 6, som var en såkaldt Stereoadapter, hvor kontrollerne blev styret fra een knap/kontrol.
Disse apparater er i dag sjældne og hamrende dyre at anskaffe sig, men tanken om 2 X mono forforstærker blev født i '52 - '53 i Long Island city i NY.
Jeg har også gjort mig de tanker - hvorfor er det så vigtigt med monoblokke, når signalet flere andre steder i signalvejen er kørt igennem centrale - knap så separerede enheder?
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 19 August 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror heller ikke monotrin er meget andet end blær. Argumentet om kortere højttalerekabler er nok den jeg synes synes bedst om. At det er bedre med to end en, det handler vel om at lave forstærkeren god nok, så er et stereotrin faktisk ikke så tosset. Kanalseperation bør ske allerede ved signal kilden, så en konsekvent "dual mono" vil være at fortrække. Et par frække monoer kunne være Quicksilver KT88....super fræk og efterhånden en gammel sag. Så et sæt med forforstærker for omkring 15K, men kom desværre for sent.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 04:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
når nu det med kanaladskillelsen også har inflydelse hvorfor ser man ikke mono forfostærkere i samme omfang som effekt monotrin - er det nemmere at hold skidtet adskilt i en pre-amp ??
|
|
|
Hmm...der er ikke mange 'opdelte' forforstærkere.
Gryphon har gjort det ihvertfald. Jeg har selv en Gryphon RIAA med tilhørende Head Amp. Og de to apparater er delt fuldstændig op, idet der er fire separate (eksterne) strømforsyninger til hhv. højre og venstre kanal i de to forstærkere. Og altså dermed fire separate netledninger og seks kabinetter ialt! Kanalerne er galvanisk adskilt - og kan altså ikke 'se' hinanden. Det er gennemført, må man sige! 
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro mig der kan være stor forskel på lyden .
jeg har prøvet BAT VK600 og VK 600M og det er som dag og nat , det samme med krell FPB 700 og Kell FPB750 , 750mcx er bare to 700 og der er meget stor forskel selvom man ikke ville tro det .
Tager man de gammel KSA 150 , de hed MDA 300 og ders KSA 250 hed MDA 500 , jo der er rigtig stor forskel hvis det er lavet rigtig .
Så at siger der ikke er en fordel i monoblokke er langt ude .
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
bo kristiansen Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også brugt mono-blokke konsekvent, de sidste 7 år, eneste ulempe er prisen (2 kabinetter=mindre penge til rødvin)
Sidst jeg fik skiftet rør i effektblokkene overvejede jeg kraftigt at udskifte min pre ud til mono (altså ét kabinet til hver kanal) der er altså forskel når kanal-separationen er i top (og en pris at betale ca 25.000.- for 2x mono pre i mit tilfælde og 42.000 for 2x power)
Et stereo effektrin kan også være super, men med monoblokke ved man at det er super. Men tror altså man skal lidt op i pris for det bliver positivt, tvivler på man kan lave et sæt monoblokke til 10.000 der spiller ligeså godt som en stereo-blok til samme pris (med 1 ekstra stømforsyning og ekstra kabinet er der ikke penge til meget andet)
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
forudsat forsyningen i et stereotrin er ligeså veldimensioneret som de to i monoblokkene - vil rumgengivelsen være overlegen,idet sammenhængen i lydbilledet også er betinget af samspillet kanalerne imellem.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udover det som allerede ér nævnt kan jeg set ét argoment mere, måske ikke sagligt. Men helt ærligt så ser det hammer godt ud med et par store klodser spændt for sit anlæg. Hvem der bare havde pengene og pladsen til det
|
Til top |
|
|
Themann Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rattanhuse:
Tror faktisk netop det argument er nævnt flere gange. Faktisk allerede i spørgsmålet 
bo kristiansen:
"Et stereo effektrin kan også være super, men med monoblokke ved man at det er super."
Ja, det er jo smart... Så hvis man ikke kan høre forskel (eller måske endda hælder til stereo effektrinets lyd), så er det bare om at forsikre sig selv om, at monoblokkene altså ER bedre!  __________________ Qinpu A8000 MK II (SE med Remote)
|
Til top |
|
|