Emne: preamp, hvad skal der til? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skulle lave en aktiv preamp, og den skulle ikke være balanceret, hvor mange komponenter skulle der så være i sådan en? Lad os lige antage at den skulle være på "high end" niveau, og opbygget med transistorer. __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 3706
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
Hvis man skulle lave en aktiv preamp, og den skulle ikke være balanceret, hvor mange komponenter skulle der så være i sådan en? Lad os lige antage at den skulle være på "high end" niveau, og opbygget med transistorer.
|
|
|
Fire eller fem.
To transistorer, to kondensatorer og måske en modstand. Hvis den også skal være til surround-sound skal der bruges en ekstra transistor. 
Hilsen
Nilau
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
rockforlife skrev:
Hvis man skulle lave en aktiv preamp, og den skulle ikke være balanceret, hvor mange komponenter skulle der så være i sådan en? Lad os lige antage at den skulle være på "high end" niveau, og opbygget med transistorer.
|
|
|
Fire eller fem.
To transistorer, to kondensatorer og måske en modstand. Hvis den også skal være til surround-sound skal der bruges en ekstra transistor. 
Hilsen
Nilau
|
|
|
De fleste preamps i dag (især de dyre) er jo proppet med komponenter. Mange er balanceret, og det giver jo flere komponenter. Men selv dem der ikke er, er også tit fyldt til renden med dimsedutter..... Hvorfor?? __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
De fleste preamps i dag (især de dyre) er jo proppet med komponenter. Mange er balanceret, og det giver jo flere komponenter. Men selv dem der ikke er, er også tit fyldt til renden med dimsedutter..... Hvorfor??
|
|
|
Og netop derfor lyder de fleste af dem jammerligt...  
En ULTRA simpel preamp,med et godt potmeter og en diskret opbygget klasse-A buffer, så er man godt på vej. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja....Hvis det nu var så nemt, så tror jeg ikke at der var et marked for hi-end forforstærker, men ellers jeg enig i at kort signalvej og en god buffer er en fin opskrift. Men der skal vær en strømforsyning, ensrettere, print, kabinet, navnet. Der er flere ting som jeg mener skal gå op i en højere enhed. Derfor er hi-end trods alt stadige noget folk køber. Rock4llife er velkommen til at publicerer et print af hans ide.
NLE 11+12 er vel et godt eksemplet på at ovenstående løsning kan laves med en attunator og en audio (godt IC-baseret) buffer....ikke diskret, men gode ICer kan være bedre en diskrete. Den debat kan laves i en ny tråd hvis det er noget nogen går op i. Jeg har en holdning til det.
Når du ser så mange komponenter, så er der også resten af forforstærken, tapemonitor, tonekontroller, RIAA til MC/MM.....listen af funktioner er lang. Så de fleste pre-amps skal meget andet en at forstærke, derfor de mange "dimsidutter".
Mvh
Bradford __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mente selvfølgelig Nilau.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
Tja....Hvis det nu var så nemt, så tror jeg ikke at der var et marked for hi-end forforstærker, men ellers jeg enig i at kort signalvej og en god buffer er en fin opskrift. Men der skal vær en strømforsyning, ensrettere, print, kabinet, navnet. Der er flere ting som jeg mener skal gå op i en højere enhed. Derfor er hi-end trods alt stadige noget folk køber. Rock4llife er velkommen til at publicerer et print af hans ide.
NLE 11+12 er vel et godt eksemplet på at ovenstående løsning kan laves med en attunator og en audio (godt IC-baseret) buffer....ikke diskret, men gode ICer kan være bedre en diskrete. Den debat kan laves i en ny tråd hvis det er noget nogen går op i. Jeg har en holdning til det.
Når du ser så mange komponenter, så er der også resten af forforstærken, tapemonitor, tonekontroller, RIAA til MC/MM.....listen af funktioner er lang. Så de fleste pre-amps skal meget andet en at forstærke, derfor de mange "dimsidutter".
Mvh
Bradford
|
|
|
Jeg er ikke selv teknikker, så jeg kan desværre ikke lave noget der. Jeg ville bare høre nogle meninger til dette emne. Jeg husker en gang jeg var forbi Herlev Hifiklub. Den dag var der et par hjemmefuskere, der havde egne preamps (hjemmelavet) med. Rent designmæssigt var det ikke noget, men lyden virkede på toppen, og der var ikke brugt SÅ mange komponenter.
Men brugen af meget få komponenter...... Skulle det automatisk være bedre end "lidt flere"? Er der ikke flere eksempler på hifi udstyr som er opbygget simpelt, ikke er bedre end noget som er "proppet" med dimsedutter?
I såfald så har jeg et af verdenens bedste effektforstærkere. Den skulle nemlig være noget af det mest simple 
Ej seriøst. Hvis vi siger man skulle lave en preamp uden Riaa og diverse balanceknapper og tonekontroller, og med et antal indgange. Lad os sige 4 indgange og 2 udgange. Hvor mange dimsedutter skulle sådan en indeholde, foruden trafo? Og hvad ville stumperne koste styk for styk?
Så lige et sidste spørgsmål? På min lille Belles Soloist står, at det er en "class A" preamp. Hvad er det der er kl. A, og hvordan virker det? __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
Bradford skrev:
Mvh
Bradford
|
|
|
Jeg er ikke selv teknikker, så jeg kan desværre ikke lave noget der. Jeg ville bare høre nogle meninger til dette emne. Jeg husker en gang jeg var forbi Herlev Hifiklub. Den dag var der et par hjemmefuskere, der havde egne preamps (hjemmelavet) med. Rent designmæssigt var det ikke noget, men lyden virkede på toppen, og der var ikke brugt SÅ mange komponenter.
Men brugen af meget få komponenter...... Skulle det automatisk være bedre end "lidt flere"? Er der ikke flere eksempler på hifi udstyr som er opbygget simpelt, ikke er bedre end noget som er "proppet" med dimsedutter?
I såfald så har jeg et af verdenens bedste effektforstærkere. Den skulle nemlig være noget af det mest simple 
Ej seriøst. Hvis vi siger man skulle lave en preamp uden Riaa og diverse balanceknapper og tonekontroller, og med et antal indgange. Lad os sige 4 indgange og 2 udgange. Hvor mange dimsedutter skulle sådan en indeholde, foruden trafo? Og hvad ville stumperne koste styk for styk?
Så lige et sidste spørgsmål? På min lille Belles Soloist står, at det er en "class A" preamp. Hvad er det der er kl. A, og hvordan virker det?
|
|
|
Hej...
Jeg er ikke selv tekniker. En løsning med en mekanisk omskifter er lettest, ellers er der med Releer, men det kræver med større print....men det kan gøres. Der findes jo allerede den type kits fra LC-audio, men altsså IC baseret....stadig ok, f.eks. en Frontline eller sidewinder. Det er med gode komponenter og både i spænding og strømmodkoblet. Jeg mener det sidste anbefales af LC. Klasse A er jo uden modkobling og der er fuld skrue på udgangstrinnet...altså også linietrinnet i en forforstærker. Jeg mener faktisk min egen Denon PRA 2000Z gør præsis det.
NLE 11 + 12 kunne også være en løsning, dog synes jeg selv en luxus frontline lyder bedre og sidewinderen har jeg ikke hørt.
Uanset hvad, så vil en god strømforsyning være det bedste....koster også noget.....og batteridrift kunne også være en mulighed...og det kan høres.
Held og lykke
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Bradford:
Nu skal du lige passe på, at du ikke får begreberne i den gale hals... Du er ved at rode dig ud i noget, hvor du bidrager mere til forvirring end noget andet!
Du siger: "Klasse A er jo uden modkobling". Og det er ikke rigtigt... Klasse-A har intet at gøre med, om man benytter modkobling eller ej. Klasse-A er udelukkende et spørgsmål om hvor stor tomgangsstrømmen er. Og intet med modkobling!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|