Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vintage Rør effekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 26 August 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Goddaw i stuen..

Jeg hører ofte, at der findes gode køb blandt de ældre rørforstærkere og at der blandt disse er en del der er mere end konkurrencedygtige ifht hvad der er på markedet dag.

Kunne nogle af rør-eksperterne mon give nogle gode råd i den forbindelse? og gerne indenfor de forskellige konstruktionstyper.

Mvh
MikeAalborg

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 26 August 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hej MikeAalborg !!!

Hvordan skal den være konkurrencedygtige ??? bare i lyden ???, forså er da end del

feks, Radford STA25 og MA100 også aller EAR modeller, men ikke billige.

Hilsen Pmoren

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 August 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej Pmoren og tak fordi du gider..

Jep, lyden er det primære. Men ikke gammeldaws Bamse&Kylling lyd. Jeg kan leve med mangler i den dybere bas, men ikke med en "alt-for-farvet" lyd. Mine højtaleres følsomheder ca 87 db, men kan relativt nemt ændres til ca 93 db.

Hvad med mærker som AI, Klangfilm, Marantz, Krebschull, CJ, Lectron, Mac, Michaelson and Austin.. indrømmet det er bare namedropping, men min viden om rør kan ligge på et meget lille sted. Men tilgængeligheden på brugtmarkedet har selvfølgelig en indflydelse. I mine ører kan rør ét og andet mht rumgengivelse og uha naturlig lyd.

Så når vi selvfølgelig til udfordringen med preamps: bliver det for meget med rør-all-the-way eller er en integreret løsning at foretrække... Økonomisk set, så er der selvfølgelig grænser her i vintage-afdelingen og jeg arbejder udfra en ramme på 10-15K

Mvh MikeAalborg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 August 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft kig efter QUAD rør monotrin - jeg er helt vild med de forforstærkere der hørte til - men har aldrig hørt dem - jeg er selv glad for quad 303eren (hvis det da skulle være frobigået nogens opmærksomhed ) men kunne vildt godt tænke mig at høre de gamle rørsager fra QUAD

Hvis ikke du får flere svar så finde tube freak og hvad de rør glade brugere hedder i en anden tråd og send dem en pm

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

MikeAlborg - er det marantz højtalerene der skal drives af rør så skal der vel noget kraftigt til ? - De er i øvrigt flotte ! 

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 August 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa r-l-b

Tak for svarene..

Jeg har overvejet Quad´erne, men så faldt jeg over en test af de gamle vs de nye i Hifi-news jubilæumsnummer fra i sommer hvor de gamle fik en noget "romantisk" bedømmelse. Jeg har ikke den store tillid til tests, men de forskelle der beskrives, er netop dem jeg forbinder med det negative ved rør: overdreven varme, manglende dynamik og hurtighed. Men et par skønheder, det er de

Jep, det er Marantz´erne der skal driftes med en følsomhed på 87 db (de bliver ALDRIG udskiftet ). Det går rimeligt med 25w, men jeg tumler med ideen om, at udskifte bas/mellemtone enheden med en Seas Excel (= 90/91 db) eller en enhed med endnu større følsomhed (93/94 db, så jeg kan slippe for modstanden i diskantfiltret).

Mvh
MikeAalborg

PS: mangler du ikke vintage-kvinder i din signatur??

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

vedr. dit ps - jo men jeg har to skrappe teenagedøtre der vil blive sur hvis jeg kaldte deres mor vintage så jeg har udeladt dette ømme punkt

Er det ikke synd at pille ved marantzeren hvis de spiller godt ?

Jeg købte en Ortofon 691 rør sag for nyelig - jeg skal lige have den kureret for lidt brummen - men jeg tror det vil være synd at kalden den dynamisk men fin ser den ud

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Jep, lyden er det primære. Men ikke gammeldaws Bamse&Kylling lyd. Jeg kan leve med mangler i den dybere bas, men ikke med en "alt-for-farvet" lyd. Mine højtaleres følsomheder ca 87 db, men kan relativt nemt ændres til ca 93 db.

Hvad med mærker som AI, Klangfilm, Marantz, Krebschull, CJ, Lectron, Mac, Michaelson and Austin.. indrømmet det er bare namedropping, men min viden om rør kan ligge på et meget lille sted. Men tilgængeligheden på brugtmarkedet har selvfølgelig en indflydelse. I mine ører kan rør ét og andet mht rumgengivelse og uha naturlig lyd.

Så når vi selvfølgelig til udfordringen med preamps: bliver det for meget med rør-all-the-way eller er en integreret løsning at foretrække... Økonomisk set, så er der selvfølgelig grænser her i vintage-afdelingen og jeg arbejder udfra en ramme på 10-15K

Mvh MikeAalborg

Hej

Med 10 - 15K bør du kigge efter noget seriøst nyere grej, evt. kinesisk med en evt. modifikation som du kan få lavet inden for din ramme. Du kan faktisk komme helt i hus hvis du spørger mig.

vh,

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 August 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa

r-l-b: Okay så er den vintage-afdeling jo i orden. Marantz´erne spillede lidt lukket da jeg fik dem. Jeg kender Philips bånddiskanten fra "gamle dage" og vidste den kunne performe en hel del bedre. Modifikationen, som er holdt så tæt på de originale komponenters værdier, har netop medført den åbenhed (og meget mere) jeg savnede. Sååå det er én af de relativt få gange den slags falder heldigt ud

Tadman: Jeg har også overvejet Kina-grej. Komponent kvaliteten ser ofte fornuftig ud, men jeg har læst mig til, at trafo´erne ikke helt holder standarden. Og netop trafo skifte er både besværligt (at finde de rigtige værdier) og dyrt. Så mine tanker var, at finde en rigtig god basis-konstruktion med gode trafo´er og derefter opgradere hvad opgraderes kan. Basalt set er det vel egentligt rigtigt gode basis-konstruktioner jeg efterlyser

Mvh MikeAalborg

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Ældre Luxman rørforstærkere er til at få for "menneskepenge" og her er kvaliteten i top, men køb ikke dem som anvender 50CA10 udgangs-rør for de er ikke til at få.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 August 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Takker tube mania. Hmm er der ikke noget med, at Marantz senere ombyggede/ændrede rørene fra 50CA10 til EL34 eller noget i den stil (signature modeller)? Er det en voldsom stor ombygning der skal til og kostbar?

Mvh MikeAalborg

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at ombygge fra 50CA10 til EL34 da de førstnævntes glødespænding er 50V. Luxman benytter så 120Vudtaget på nettraffoens primær til drift af dem 2 og 2 med en lille modstand i serie. Dermed sparer de en glødevikling . Der er ikke plads til en ekstra trafo i en SQ38FD og heller ikke MQ68, men jeg har dog løst problemet uden at have en ekstra traffo hængende udenfor. Det er ikke let at lave og der skal rodes med farlig spænding.  Det er muligt at de senere er gået bort fra disse rør. Jeg har kun vintage grej.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 August 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Mvh MikeAalborg

Hej MikeAalborg,

Du nævner M&A. Jeg kender lidt til TVA-1'eren da jeg har sår'n een. Den har jeg modificeret på tråden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29770&K W=R%F8rsl%E6de Her forsøger jeg også at beskriver gevinsten fra arbejdet

Preampen er en Counterpoint clon, det kan sagtens lade sige gøre at lave preampen selv, det mest bøvlede er nok at få fat i trafoen (jeg fik min special viklet og tror egentlig ikke at det er meget dyre).

Hilsen Flemming

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 August 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Tube mania: okay, så må jeg hellere holde mig fra de modeller

Flemming Skov: Takker. Spændende med den TVA-1. Umiddelbart lyder ombygningen (udover lytterne) som om det overstiger mine evner med en loddekolbe. Men resultatet er da tankevækkende
Din preamp gad jeg godt høre noget mere om for jeg har en, sikkert urimelig, formodning om, at preamps er det svage led når man skal finde noget vintage.. sååå det kunne være "smart" med noget noget nylavet vintage 

Mvh
MikeAalborg

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Jep, lyden er det primære. Men ikke gammeldaws Bamse&Kylling lyd.Har du hørt guitaren på en B. ogK. LP, der er vellyd.  Jeg kan leve med mangler i den dybere bas, men ikke med en "alt-for-farvet" lyd. Mine højtaleres følsomheder ca 87 db, men kan relativt nemt ændres til ca 93 db.

Mvh MikeAalborg VH. Henrik

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 28 August 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du søger en mere moderne lyd fra en rørforstærker skal du nok se efter 6550 rør, de har en god dynamik og et godt frekvensområde.

McIntosh eller Marantz er godt men også lidt dyrt. Ellers er der som tidligere beskrevet en del Engelske forstærkere som gør det rigtig godt. Men der skal også eksperimenteres med forskellige  rør type og i høj grad mærke, men det er den sjove del af det syntes jeg.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 August 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:
MikeAalborg skrev:

Jep, lyden er det primære. Men ikke gammeldaws Bamse&Kylling lyd.Har du hørt guitaren på en B. ogK. LP, der er vellyd.  Jeg kan leve med mangler i den dybere bas, men ikke med en "alt-for-farvet" lyd. Mine højtaleres følsomheder ca 87 db, men kan relativt nemt ændres til ca 93 db.

Mvh MikeAalborg VH. Henrik

Det kan der være noget om - jeg vil kigge efter den på pladebørsen i weekenden

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 August 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:

Hvis du søger en mere moderne lyd fra en rørforstærker skal du nok se efter 6550 rør, de har en god dynamik og et godt frekvensområde.

McIntosh eller Marantz er godt men også lidt dyrt. Ellers er der som tidligere beskrevet en del Engelske forstærkere som gør det rigtig godt. Men der skal også eksperimenteres med forskellige  rør type og i høj grad mærke, men det er den sjove del af det syntes jeg.

Tak for det Ja, det er vist den mere moderne lyd jeg søger. Er der nogen enighed om, hvilke 6550 der er værd først at lytte til? jeg mener at kunne huske, at JJ laver nogle gode af slagsen, men også at der vist var nogle holdbarhedsproblemer? 6550 sidder vist i en del af Audio Research´s forstærkere...

Er der i øvrigt nogen som helst synergieffekt når vi taler effekt og pre, altså pre-rør der synger specielt godt sammen med 6550 i effekten? En DIY pre skulle efter hvad jeg har læst være enkel at lave i en rigtig god kvalitet og med kun et par håndfulde komponenter.. Eller er det bedre, at satse på en vintage model?

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 August 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

6550 og KT 88, 88 har mere bund, måske er 6550 mere vellyd, umiddelbart skulle de kunne bruges i samme forstærker. Men bedst er 6s33 rør. Ved ikke om men kan få vintage 6s33 grej?
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 31 August 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

KT88 har mere bund og 6550 er mere vellydende og har mere dynamik, jeg burger selv 6550 Svetlana de har en meget åben lyd og er meget holdbare.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes