Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD 2200 eller NAD 2400? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JIxE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 17 September 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har mig to Cerwin-Vega E-315'ere, to NAD 2400 effektforstærkere og én NAD 2200 forstærker - men hvilken sammensætning vil vække CV'erne mest til live?

Når jeg kigger på disse to links: http://207.228.230.231/info/NAD_2200.pdf og http://207.228.230.231/info/NAD_2400.pdf , så ser NAD 2200 kraftigst ud? Kan det passe?

Hvis jeg brokobler mine 2400'ere, så skulle de levere 200W hver og peak på 800W, mens en 2200'er ville levere 400W og peak på 1200W. Ville det så give mere effekt, hvis jeg anskaffede mig en NAD 2200 mere?..

..Folk bliver ved med at sige, at watt ikke er alt, men hvad har ellers noget at sige mellem disse to forstærkere? 2400'erne må vel udkonkurrere 2200'erne på ét eller andet punkt...ikke?

Til top Vis JIxE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JIxE

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 17 September 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

JIxE skrev:

Jeg har mig to Cerwin-Vega E-315'ere, to NAD 2400 effektforstærkere og én NAD 2200 forstærker - men hvilken sammensætning vil vække CV'erne mest til live?

Når jeg kigger på disse to links: http://207.228.230.231/info/NAD_2200.pdf og http://207.228.230.231/info/NAD_2400.pdf , så ser NAD 2200 kraftigst ud? Kan det passe?

Hvis jeg brokobler mine 2400'ere, så skulle de levere 200W hver og peak på 800W, mens en 2200'er ville levere 400W og peak på 1200W. Ville det så give mere effekt, hvis jeg anskaffede mig en NAD 2200 mere?..

..Folk bliver ved med at sige, at watt ikke er alt, men hvad har ellers noget at sige mellem disse to forstærkere? 2400'erne må vel udkonkurrere 2200'erne på ét eller andet punkt...ikke?

Hej,

Effektmæssigt vil du få meget mere med 2*NAD 2200, hvis du er ude på at fyre den af/spille vildt, lydmæssigt er der måske en fordel med NAD 2400, men jeg kan ikke høre det.

Jeg vil tro at du med 2* NAD 2400 vil opleve varmeproblemer hvis de skal voldsomt højt et stykke tid, med 2 NAD 2200 behøver du jo ikke at gå på fuld ydelse for at få ødelagt ørene, da de kan spille enormt højt.

Jeg har selv NAD 2400 & NAD 2200 og en NAD 3400(forstærker med NAD2400 effektdel), om 2400 & 3400 vil jeg sige at de har et varme problem så snart de bliver belastet brokoblet, og de er heller ikke fri for det når de skal yde noget i stereo.

Det du skal lægge mærke til når man vil spille højt(hvis det er det du vil), så er det den dynamic power du skal kigge på,  feks.er der i NAD 2200  1600w i spidserne i 4ohm og i NAD 2400 er der 880w så der er meget forskel ydelsesmæssigt på de forstærkere.

Jeg har selv brugt min NAD 2200 og min NAD 2600 brokoblet på mine Cerwin Vega AL-1000 og det rykker.

For mig er NAD 2400 kendt for at blinke i takt til musikken i overload i stereo så snart man vil have det lidt sjovt.

Det drejer sig om at have masser at watt i så lavt et ohm tal når man køre brokoblet.

Husk at hvis din højtaler er på 8ohm(som de sjældent er) så belaster du din forstærker med 4ohm i brokoblet tilstand, og da en 8ohm´s højtaler kan variere så er den måske af og til nede på 4ohm, og i det øjeblik belaster du dine brokoblede forstærkere med 2ohm, og her slår mange forstærkere fra.

skal sige at min 2200 & 2600 aldrig slog fra på mine AL-1000 som har en minimum´s impedan på 3.6ohm(taget fra test i et hifiblad), og derved belaster forstærkerne med 1.8ohm i et bestemt fq. område.

JIxE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det dejligt lange og udførlige svar :)

Jeg vil lige lægge ud med at sige, at højtalerne ratede til "8 ohm or less". Betyder det så 8ohms højtalere?...

Men nu har jeg prøvet at koble en NAD 2400 til den ene højtaler og NAD 2200 på den anden (begge brokoblet), men det er underligt nok NAD 2400'ern som tiltrækker alt opmærksomheden. Den spiller markant højere. Hvis jeg slår NAD 2200'ern over i stereo-mode (og flytter højtalerkalberne selvfølgeligt), så er der ingen forskel; 2200'en spiller ikke højere eller lavere af dén grund. Jeg har prøvet med Soft Clipping fra og til, men stadigt uden resultat. Det eneste jeg kunne forestille mig at jeg kunne have gjort galt skulle være hvilken af de fire phono-indgange jeg satte signal-kablet (alm. L, alm. R, Lab L, Lab R) da det ikke står skrevet på bagsiden af forstærkeren, men jeg prøvede alle fire, så umidbart skulle der heller ingen fejl være at forefinde dér...

Det hele er sat til en Yamaha RX-V650's preout.

Er der nogen, som måtte have nogle idéer til hvad her foregår..?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

JIxE skrev:

Mange tak for det dejligt lange og udførlige svar :)

Jeg vil lige lægge ud med at sige, at højtalerne er 4 ohm.

Men nu har jeg prøvet at koble en NAD 2400 til den ene højtaler og NAD 2200 på den anden (begge brokoblet), men det er underligt nok NAD 2400'ern som tiltrækker alt opmærksomheden. Den spiller markant højere. Hvis jeg slår NAD 2200'ern over i stereo-mode (og flytter højtalerkalberne selvfølgeligt), så er der ingen forskel; 2200'en spiller ikke højere eller lavere af dén grund. Jeg har prøvet med Soft Clipping fra og til, men stadigt uden resultat. Det eneste jeg kunne forestille mig at jeg kunne have gjort galt skulle være hvilken af de fire phono-indgange jeg satte signal-kablet (alm. L, alm. R, Lab L, Lab R) da det ikke står skrevet på bagsiden af forstærkeren, men jeg prøvede alle fire, så umidbart skulle der heller ingen fejl være at forefinde dér...

Det hele er sat til en Yamaha RX-V650's preout.

Er der nogen, som måtte have nogle idéer til hvad her foregår..?

Hej,

Ja et eller andet er der galt, du skal regne med at NAD 2200 har næsten lige så mange watt i 4ohm i stereo som din NAD 2400 har brokoblet i 4ohm.

En NAD 2400 er opgivet til 2*100w,  den måler 2*112w 8ohm og 2*110w i 4ohm.

En NAD 2200 er opgivet til 2*100w,  den måler 2*142w 8ohm og 2*218w i 4ohm.

Det kan være at den skal have et kraftigere signal for at spille samme styrke som NAD 2400, kan du ikke justere udgangs signalet på din yamaha lidt højere på den kanal  hvor NAD 2200 er sat til..

Normal bruger jeg kun Normal in, ikke lab in. 

Er vi enige om at du kun bruger et kabel fra din yamaha og så ned i det rigtige normal in. jeg mener der står mono eller brídge.

Jeg vil lige skrive igen, at NAD 2200 er meget kraftigere end NAD 2400, så hvis du af en eller anden årsag mener at NAD 2400 lyder kraftigere så er der måske et eller andet galt med din NAD 2200 for der er meget forskel effektmæssigt på de to, jeg kan udtale mig om det da jeg har begge modeller og har prøvet alt muligt med dem.

mvh PE.

JIxE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop prøvet alle indgange på 2200'ern, da der ikke står mono eller bridge på den (som der gør på 2400'ern). Når jeg sætter min 2400 til halv styrke (altså at volume-control står i dit lille hak), så spiller 2200'ern og 2400'ern cirka lige højt. Jeg kan forsøge at give mere volume, men det må dog nok hellere vente til imorgen (ellers: sure naboer).

Men findes der en måde hvorpå jeg kan måle hvor mange watt min(e) forstærker(e) spytter ud i virkelighedens verden?

- Og hvorfor har NAD kaldt en svagere forstærker for et højere modelnavn? Disse er måske bare tegn på hvor nye/gamle modellerne er..?

- Jacob Pedersen

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 September 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

JIxE skrev:

- Og hvorfor har NAD kaldt en svagere forstærker for et højere modelnavn? Disse er måske bare tegn på hvor nye/gamle modellerne er..?

Modelbetegnelserne dækker over forskellige modelperioder. 2200'eren er fra en tidligere peride, hvor den også var en 2140 samt 2150. 2400 er fra serien der kom efterfølgende, hvor der også var en mindre 2100, samt den større 2600. 2600'eren var afløseren for 2200, og har på papiret de samme effektopgivelser. Der kom senere en 2700, hvilket var en 2600 med THX mærke.

Jeg kørte i mine konfirmationsdage på et par Cerwin vega CD-90 trukket af to stk 2600 brokoblet. Har stadig den ene. Hold da k... det kunne larme. Min erfaring, efter at have prøvet alle 3 modeller i den serie, altså 21-, 24-, og 2600, er at det kun er den store der kan trække det i længden. 2100 er decideret indelukket i brokoblet tilstand. 2400 gik i knæ ved længerevarende belastninger. 2600 derimod klarede fint opgaven.

Hvis du går ud og investerer i en af de gamle NAD blokke, så skal du tage dig i agt for defekte indgangsrelæer. De skal skiftes med jævne mellemrum.

Angående de forskellige indgange, så er der som nævnt den normale indgang. Ingen hokus pokus her. Den anden indgang, benævnt LAB-in, er en indgang med udvidet frekvensområde. Forstærkeren blev produceret i en periode, hvor der heftigt blev diskuteret toner uden for det hørebare område. Dette var så bare NAD's bud. Mener at kunne huske et frekvensområde der rækker til 200.000 Hz, hvad det så lige skal gøre godt for ? Personligt kan jeg ikke høre forskel, men det kan så skyldes de lydtryk jeg arbejdede i dengang

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

JIxE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu prøvet at give mere volume (dog ikke fuld), men stadig virker min NAD 2200'er kedeligere end en NAD 2400... Kunne det tænkes, at NAD 2200'ern først bliver vildere end NAD 2400'ern når at vi er tæt på fuld volume? ..altså lidt metaforisk sagt, at 2400'ern har hurtigere optræk, men topfarten er højere på 2200'ern? :)

-Rysz: hvordan kommer de defekte indgangsrelæer til syne? ved at forstærkeren slet ikke kan spille, eller bare at den ikke yder hvad den burde?..

Noget helt andet: En af mine venner har overtalt mig til at sælge mine 2400'ere (de skulle jo være knapt så vilde), anskaffe mig en NAD 2200 mere og så skifte mine højtalere ud med et par Cerwin-Vega AL1002 - eller et par Cerwin-Vega CLSC215. Hvilke ville være at foretrække? :) Og for at holde mig til topic, hvordan vil en NAD 2200 på hver kanal opføre sig?.. skal jeg have mere kraft..?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

JIxE skrev:

Jeg har nu prøvet at give mere volume (dog ikke fuld), men stadig virker min NAD 2200'er kedeligere end en NAD 2400... Kunne det tænkes, at NAD 2200'ern først bliver vildere end NAD 2400'ern når at vi er tæt på fuld volume? ..altså lidt metaforisk sagt, at 2400'ern har hurtigere optræk, men topfarten er højere på 2200'ern? :)

-Rysz: hvordan kommer de defekte indgangsrelæer til syne? ved at forstærkeren slet ikke kan spille, eller bare at den ikke yder hvad den burde?..

Noget helt andet: En af mine venner har overtalt mig til at sælge mine 2400'ere (de skulle jo være knapt så vilde), anskaffe mig en NAD 2200 mere og så skifte mine højtalere ud med et par Cerwin-Vega AL1002 - eller et par Cerwin-Vega CLSC215. Hvilke ville være at foretrække? :) Og for at holde mig til topic, hvordan vil en NAD 2200 på hver kanal opføre sig?.. skal jeg have mere kraft..?

Hej,

De defekte indgangsrelæer opføre sig sådan at pludselig taber du den ene kanal, ved at skrue op på volumen kommer den som regel igen og kan måske spille et stykke, det forekommer i de fleste tilfælde ved lav volume, jeg har selv fået skiftet mine.

Et eller andet er der galt, ved ikke hvad, men jeg har selv som skrevet før en NAD 2400 & en NAD 2200, og der er ingen sammenligning, NAD 2200 er meget kraftigere så jeg ved ikke om din er defekt på en eller anden måde.

NAD 2200 lider heller ikke af det varme problem som NAD 2400 gør, den skal ikke presses meget i brokoblet tilstand før den er kogende varm, og i stereo er det heller ikke for godt.

Til AL-1000 er 2*NAD 2200  et sejt par, som jeg skrev har jeg selv prøvet på mine AL-1000 med en 2200 & en 2600 brokoblet, det er sjovt, så til AL-1000 mener jeg at de 2*400w du får er nok.

Til CLS215 skal der nok mere power til, ikke fordi at de ikke kan spille på dem tror jeg, de vil sikkert kunne spille meget højt, men mere power er nok at foretrække,.

Hvis du vil spille vildt højt, så er AL-1000 nok den mest højtspillende højtaler CV har lavet, jeg har spillet på DC-12, DC-15,  VS-15 og på  CV1215 og ingen af dem formår at spille lige så højt ved en given volume som AL-1000.

Nu ved jeg ikke hvor højt de nye CLS215 spiller, men får de watt nok spiller de sikkert rasende højt.

Og en ting mere, lad være med at købe efter hvad der står af følsomhed på databladet over højtalerne, jeg tror man har siddet og raflet om det og så skrevet hvad terningerne viste.

jeg har selv haft mulighed for at sammenligne flere forskellige CV højtalere og det er helt hen i vejret. feks. blev en V12f opgivet til 98db, og en CLSC 12 til 92db i følsomhed, ved at tilføre de to sæt højtalere samme watt spiller de lige højt, jeg har selv haft begge sæt og ved det.

hvis du tilføre V12f 100w, så skal du tilføre 400w til CLSC-12 for at den skal spille lige så højt og det passer ikke, så tag et lyt på det du vil købe, sammenling med andre højtalere hvis det er muligt, fordi Papir er taknemligt.

mvh. PE.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

JIxE skrev:

Nøjagtig som Poul-erik beskriver det. Kanalen falder ud en gang imellem.

Nu kender jeg ikke de nævnte CW modeller. Jeg vil dog nok mene, at hvis du skal bruge mere power end et sæt 2200 / 2600 brokoblet kan give dig, så er du nok ved at være ude på overdrevet. Er det nødvendigt med mere "gas", så tror jeg du skal se dig om efter et andet mærke. Prøv evt. at kigge på de nye CW forstærkere.

Jeg kender som sagt ikke den CW model du spiller på, men kan da oplyse at mine gamle CD-90 havde en følsomhed på 102 dB. Vi foretog et forsøg med en dB-måler og et par professionelle SLT-forstærkere (det firma der nu hedder Gamut), på hver 1000 w. Vi nåede 128 dB, så kunne jeg ikke få mig selv til at dreje mere på volumeknappen. Skal siges vi havde høreværn på. Det er ikke tilrådeligt at gøre dette uden.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

JIxE skrev:

Nøjagtig som Poul-erik beskriver det. Kanalen falder ud en gang imellem.

Nu kender jeg ikke de nævnte CW modeller. Jeg vil dog nok mene, at hvis du skal bruge mere power end et sæt 2200 / 2600 brokoblet kan give dig, så er du nok ved at være ude på overdrevet. Er det nødvendigt med mere "gas", så tror jeg du skal se dig om efter et andet mærke. Prøv evt. at kigge på de nye CW forstærkere.

Jeg kender som sagt ikke den CW model du spiller på, men kan da oplyse at mine gamle CD-90 havde en følsomhed på 102 dB. Vi foretog et forsøg med en dB-måler og et par professionelle SLT-forstærkere (det firma der nu hedder Gamut), på hver 1000 w. Vi nåede 128 dB, så kunne jeg ikke få mig selv til at dreje mere på volumeknappen. Skal siges vi havde høreværn på. Det er ikke tilrådeligt at gøre dette uden.

Helt rigtigt angående power i NAD 2200/2600, jeg skal selv ikke bruge mere, de har ingen problemer med at drive AL-1000 til bristepunketet.

Sjovt nok kender en makker der har CD-90.

Nu når vi snakker brokobling undre det mig at man altid opgiver en brokoblet forstærker i 8 ohm, det kan man jo faktisk ikke bruge til noget da man jo så skal spille på en 16ohm højtaler, og hvor finder man lige sådan en.

Man burde vel opgive minimum 4ohm´s effekten på brokoblede forstærkere for at være sikker på at de bare kan drive en 8 ohm´s højtaler.

JIxE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

..På min NAD 2200 er Bridge ikke markeret specielt tydeligt. På bagsiden er der gjort klart hvor plus og minus er for bridge, men de to resterende stik brugt under normal stereo, er markeret med 'jord'-tegnet. skal disse være tilslutdet noget ved brug af Bridge?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 05:34 | IP-adresse registreret  

JIxE skrev:
..På min NAD 2200 er Bridge ikke markeret specielt tydeligt. På bagsiden er der gjort klart hvor plus og minus er for bridge, men de to resterende stik brugt under normal stereo, er markeret med 'jord'-tegnet. skal disse være tilslutdet noget ved brug af Bridge?

Hej,

Nej der skal ikke være tilslutet noget på de andre terminaler under brokobling, du bruger jo right + og left + til brokobling, men jeg ved det ikke men jeg tror at du gør et eller andet forkert.

prøv engang at blive ved med at skrue op, jeg ved at begge forstærkere har en overload lampe(det vil sige at den blinker når forstærkeren når maximum) og kig så efter om hvad der blinker først.

feks. har min 2400 fået denne fejl at bare jeg nærmer mig volume knappen begynder den at blinke i overload så den fejler et ellet andet.

Angående rep. af NAD 2200 så få en fast pris da det efterhånden er blevet dyrt at få rep. forstærkere.

PE

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige hvorfor de altid skriver brokoblet data i 8 ohm. Dataene på 2600 er så vidt jeg husker 1200w dynamisk i 8 og 1600w i 4 ohm. Jeg mener dog at NAD har taget højde for den forskel i deres oplysninger. Således at de data der oplyses for 8 ohm, vitterlig er for 8 ohm.

Omkring 2400, så er konstruktion nærmest defekt når det drejer sig om brokoblet tilstand. De 2 stk jeg i sin tid lånte med hjem fra klubben, koblede fra så snart jeg gerne ville høre lidt højt musik på henholdsvis CD-90'erne, mine på det tidspunkt nyerhvervede JBL TI250CC, samt forældrenes Dali 18. Så de røg tilbage efter et par dages test. Dette galdt dog ikke, hvis kørte i stereo-tilstand på dem, så om det vitterlig er en konstruktionsfejl ved jeg ikke.

JIxE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg forbinder godt nok højtaleren til  L + og R - ( http://peecee.dk/?id=4051 ), så jeg tror ikke problemet ligger der - men vil der ske noget ved at prøve at forbinde højtaleren til L + og R + ?..

Hvis jeg skal se hvilken amp der clipper først, skal jeg så have højtalere sat til samtiddigt, eller må det være uden? (jeg er ikke sikker på at højtalerne kan holde til hvad NAD'erne kan levere...) -hvis jeg prøver uden, så clipper min Yamaha før mine nad'er reagere, selvom den ikke er sat til at spille 

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

I min manual for NAD 902 står der om brokobling, at man nettop benytter de to plus terminaler og IKKE nogle af minus terminalerne... så vidt jeg ved er det standard på NAD forstærkere at gøre det på denne måde...
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

JIxE skrev:

Jeg forbinder godt nok højtaleren til  L + og R - ( http://peecee.dk/?id=4051 ), så jeg tror ikke problemet ligger der - men vil der ske noget ved at prøve at forbinde højtaleren til L + og R + ?..

Hvis jeg skal se hvilken amp der clipper først, skal jeg så have højtalere sat til samtiddigt, eller må det være uden? (jeg er ikke sikker på at højtalerne kan holde til hvad NAD'erne kan levere...) -hvis jeg prøver uden, så clipper min Yamaha før mine nad'er reagere, selvom den ikke er sat til at spille 

Står der bidge eller hvad er det der står under de to terminaler i midten(meget dårligt billed), for hvis der står det er det ukendt for mig, jeg har lige pillet min NAD 2200 fra, og der er de to terminaler i midten lL+ og R+ , og det er dem jeg bruger når jeg brokobler.

Alså som skrevet af anden bruger, NAD bruger altid L+ og R+ alså de to røde terminaler når der skal brokobles.

Vil lige skrive her at det er absolut på eget ansvar du roder med det, jeg vil ikke have en tilbage melding om at have rådet til et eller andet og så det er gået op i røg.

På min NAD 2200 bruger jeg alså R+ og L+ og jeg har lige kigget igen og der er ført to streger op til de to terminaler og under de streger står der Bridge mode= Brokobling.

Nu husker du jo også at flytte knappen på forstærkeren. ???

Lige en tilføjelse, hvad mener du med din yamaha klipper først, den forstår jeg ikke rigtigt, du har pre-out på yamahaen, og hvis du spiller stereo så skulle der ikke være noget der kan forvrænge,

hvis du vil spille så højt under Surround så er det vel bare at hæve front kanalerne lidt, eller sænket det andet.

Nu kniber det med at finde ud af hvad det er du laver.

PE.

PE.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Ja ro på nu. Vi vil ikke have noget smaderet grej.

Som jeg ser billedet, så skal du bruge højre minus og venstre plus. Hvis altså dit billede passer.

Iøvrigt så er der ikke noget der er standard ved brokobling på NAD. 21-, 24- og 2600 bruger højre plus og venstre minus. Altså lige omvendt af 2200.

Så vær lige sikker på hvad du gør inden tænder for stikkontakten.

JIxE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Okay, Yamahaen står til Pure Out, og forstærkeren indbygget i den er slået fra. Yamahaen går fra -80,0 db til 14,5 db, og når jeg kommer over ~ 0,0 db, så slukker den (yamahaen). NAD er sat til via preout.

Jeg har sat forstærkeren til Bridge, og ja, der står "Bridging" på billedet, mellem højtaler-terminalerne. Jeg har nu også prøvet at sætte højtaleren til L+ og R+ men det resulterede bare i at den spillede endnu lavere end før.

PE: Hvis du siger, at der også er trykt noget andet på bagsiden af din end på min, så er der måske alligevel ikke kun én type NAD 2200'ere..

Edit:

Rysz: Hehe, jeg ved næsten ikke om jeg tør sige det her, men på mine NAD 2400'ere, der er det højre OG venstre + kanaler man skal bruge for at bridge... - og det virker som sagt fint :) 

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Ja ro på nu. Vi vil ikke have noget smaderet grej.

Som jeg ser billedet, så skal du bruge højre minus og venstre plus. Hvis altså dit billede passer.

Iøvrigt så er der ikke noget der er standard ved brokobling på NAD. 21-, 24- og 2600 bruger højre plus og venstre minus. Altså lige omvendt af 2200.

Så vær lige sikker på hvad du gør inden tænder for stikkontakten.

Der er vi nok ikke enige, jeg har lige kigget på min NAD 2100/2400/2200/2600 og de bruger alle L+ og R+, alså ikke noget med minus.

Uden at ligge hovedet på blokken vil jeg næsten påstå at ved brokobling på NAD bruges der kun + til +, og ikke noget med minus.

Men jeg kan selvfølgelig ikke garantere, men jeg har over 60 NADér, hvor de ca. 50 mener jeg er recievere/forstærkere, og jeg kan sige at af dem jeg har der kan brokobles er det + til +. 

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

JIxE skrev:

Okay, Yamahaen står til Pure Out, og forstærkeren indbygget i den er slået fra. Yamahaen går fra -80,0 db til 14,5 db, og når jeg kommer over ~ 0,0 db, så slukker den (yamahaen). NAD er sat til via preout.

Jeg har sat forstærkeren til Bridge, og ja, der står "Bridging" på billedet, mellem højtaler-terminalerne. Jeg har nu også prøvet at sætte højtaleren til L+ og R+ men det resulterede bare i at den spillede endnu lavere end før.

PE: Hvis du siger, at der også er trykt noget andet på bagsiden af din end på min, så er der måske alligevel ikke kun én type NAD 2200'ere..

Edit:

Rysz: Hehe, jeg ved næsten ikke om jeg tør sige det her, men på mine NAD 2400'ere, der er det højre OG venstre + kanaler man skal bruge for at bridge... - og det virker som sagt fint :) 

Hvad med knappen,  har du husket at flytte den.

Og jeg vil sige 99,9999999% at så meget som jeg har læst om NAD 2200 er de kun lavet med PE(power envelope) selvom det ikke står på dem alle.

HUSK DEN KNAP, ellers er der intet der fungere.

Undskyld det med knappen, jeg kan se at du har gjort det, jeg så det ikke lige.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes