Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til B&W805S (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 September 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer kraftigt at købe et sæt B&W 805S (evt med aktiv subwoofer), men jeg er bekymret for om det skal lykkes for mig at finde en forstærker der magter dem. Jeg har fra flere sider fået at vide at B&W 805S er meget lavimpedante og derfor kræver en meget strømstærk forstærker.

Jeg spiller primært pop/rock fra 80'erne med hang til det akustiske (Genesis, Jethro Tull, Eric Clapton, Mark Knopfler, Elton John, Madonna, Diana Krall mfl.) og klassisk. Min stue er på ca. 20m2 og jeg har ikke behov for at kunne spille tordene højt. Til gengæld lægger jeg vægt på klare stemmer, detaljerigdom og stereoperspektiv.

Min foreløbige skanning har ført til følgende forstærkere: Primare I30, Marantz PM15S1, Thule IA150B eller IA252B, Holfi 2.5.1 (for evt kommende surround)

Er der nogen her på forumet som har positive/negative erfaringer med forstærkere sat sammen med B&W 805S? Jeg vil også gerne høre fra andre med gode erfaringer med strømstærke forstærkere.

Mit budget for forstærkeren er ca 15000 kr (gerne med phono input).

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 September 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Bladelius Thor burde fint kunne trække dem, ellers ville en Holfi Integra 88SE måske være en mulighed. Eller noget brugt Gryphon.

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Tak for hurtigt svar.

Bladelius er et nyt navn for mig.

Både Bladelius Thor og Holfi Integra 88SE ligger på den forkerte side af 20000, men de er noteret. På Holfi's hjemmeside står Integra 88SE som Vintage, jeg formoder at det betyder at den ikke længere produceres.

Gryphon skal bestemt være brugt for at komme inden for rækkevide.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 September 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Thor burde brugt kunne fåes for omkring 15K, og ja Holfis kan vist kun fåes brugt nu.

mousefarm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et sæt B&W805 og startede ud med en Holfi Power 8 E.E. der klarede opgaven udmærket. Jeg har dog fornylig været heldig at finde en brugt Holfi Power NB250. Det kunne umiddelbart virke som overkill, men det er det absolut ikke. Jeg har fået meget mere bas og spilleglæde ud af højtalerne

Så jeg kan kun give dig ret. B&W805 elsker masser af strøm.

En subwoofer til at klare de dybeste frekvenser er dog stadig en god idé. Overvejer selv en DALI IKON sub.

Til top Vis mousefarm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mousefarm

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 September 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

mousefarm skrev:

Jeg har selv et sæt B&W805 og startede ud med en Holfi Power 8 E.E. der klarede opgaven udmærket. Jeg har dog fornylig været heldig at finde en brugt Holfi Power NB250. Det kunne umiddelbart virke som overkill, men det er det absolut ikke. Jeg har fået meget mere bas og spilleglæde ud af højtalerne

En subwoofer til at klare de dybeste frekvenser er dog stadig en god idé. Overvejer selv en DALI IKON sub.

Måske der er en logisk forklaring på det, det ved jeg ikke..det er derfor jeg sprøger, men hvorfor ikke vælge en B&W sub når man nu har 805éren. Ville det ikke være mere passende?

Tænker her på "klangen"

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 September 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
[QUOTE=mousefarm]

"Klangen" ændrer sig ikke de enkelte submærker imellem....derfor kun design og kvalitet (med hvad dertil hører...dybde, kontrol, styrke, osv.) til forskel....så hvis du synes at DALI Ikon sub passer til din pengepung/lydkrav samt selfølgelig designmæssige krav....så køb du trygt

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv overvejet en B&W PL1 subwoofer, men med de forstærkere der er anbefalet ind til nu vil jeg tro at jeg er nødt til at være mere overbærenede mht design og vælge en mere effektiv subwoofer (læs større kabinet).

Jeg har hørt at der skulle være forskel på impulsvilligheden af subwoofere, men det hører vist ikke til i denne tråd.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 September 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Tommy S. skrev:

Er der nogen her på forumet som har positive/negative erfaringer med forstærkere sat sammen med B&W 805S? Jeg vil også gerne høre fra andre med gode erfaringer med strømstærke forstærkere.

Mit budget for forstærkeren er ca 15000 kr (gerne med phono input).

Kan ikke helt genkende billedet af 805S som specielt svære at kontrollere/strømslugende....haft spændt diverse surroundforstærkere foran af forskellige størrelser alle har formået at drive 805S'erne meget tilfredsstillende. Af modeller kan bla. nævnes Denon 3806, Onkyo TX-NR900E, Marentz 8500....dermed ikke sagt at lyden/kontrollen ikke kan blive bedre....selvfølgelig kan den det....men det er jo igen et spørsmål om investering vs. ydelse ligesom med alt andet HIFI

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 September 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Generelt kan man sige, at lukkede subs i teorien er mere impulsvenlige og "hurtige", men i praksis så kan en korrekt konstrueret basrefleks være lige så god som en lukket sub.

Men lukkede subs har så den fordel, at de typisk er mindre en dem med basrefleks hvilket dog også giver mindre output ift. til en basrefleks konstruktion.

Både B&W og Dalis subs er ganske udemærkede til stereo og det lader ikke til du har tænkt dig, at få surrund så køb den sub fra et af de 2 mærker som du synes bedst om lydmæssigt.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 September 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

af dem der er nævnt her må marantz'en være bedst til B&W,jeg villle aldrig parre B&W med primare eller thule da de slet ikke matcher klangmæssigt,holfi ville jeg heller ikke købe da jeg syntes de er enormt sløve der sker ingenting(igen der er mange der elsker holfi bare ikke mig) eller hvis du kan finde en brugt classe cap 151,de kan helt sikkert fås til under 15k brugt,ja en cap 101 ville være nok.var der ikke en brugt marantz s11  her i ksb til 16.000,-? de kan fås til ca 22.000 fra ny så prisen kan sikkert presses lidt,men marantz og classe passer enormt godt til  dine nye ht'ere(klangmæssigt).
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Ud fra hvad jeg kan vurdere er Marantz PM11S1 også en stømstærk forstærker.

Foreløbigt er der kommet mange gode bud. Smag og behag er heldigvis meget individule - ellers eksisterede dette forum heller ikke.  

Desværre er det en del besværligere at gå ud og høre forstærkere end at høre højttalere. Derfor kan det være en hurtig genvej via denne tråd at skanne hvad andre B&W805S brugere har fundet frem til fungerer for dem.

Foreløbigt tak for de mange inputs.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 28 September 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber en ordentlig forstærker kommer du ikketil at mangle bas. Har lige haft 805 Nautilus hjemme. De spiller med en potent forstærker fantastisk impulsvillig og ren, dyb bas. Brug hellere pengene på en bedre forstærker, læg de 5000kr oveni så du har 20 kilo at købe brugt for, det kunne eventuelt blive til 2 monoblokke. De spiller rigtig godt med rørgrej, derimod NAD's nye linie og Lyngdorff er til at græde over, kedeligt, ingen bas, dynamik.

Prøv at finde et par potente rørtrin eller en stor stereo.

Men iøvrigt tillykke med den kommende tid hvor du skal prøve en masse forskellige forstærkere sammen med dine højtalere.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Der må jeg så være uenig med dig.

En højttaler med en forholdsvis lille 6.5" bas/mellemtone enhed vil have stor nytte af en god sub til, at aflaste den i de dybeste oktaver. Det vil bevirke, at bas/mellemtone enheden skal bevæge sig BETYDELIGT mindre og den vil derfor lyde bedre i det vigtige mellemtone område når den bliver aflastet i bassen.

Envidere så åbner tilføjelsen af en sub også op for bedre/flere valgmuligheder når det kommer til placering da subben kan placeres så man får det bedste ud af den hvilket sjældent er det samme sted som højttalerne præsteres deres bedste.

Det samme gælder faktisk for gulvhøjttalere, der kan en sub også være en ganske glimrende ide. Bruger selv en sub sammen med mine B&W DM 604 s3 højttalere og der er der en stor forbedring i lyden, den bliver mindre anstrengt og detaljeret med subben slået til. Det hele lyder bare med afslappet og uanstrengt og det er altså en 3 vejs med  2x 7" basser.

Forbedring med en forholdsvis lille højttaler som B&W 805S er vil være endnu større.

Men der er jo selvfølgelig delte meninger om det og der er folk der aldrig i livet vil bruge en sub i stereo men det må folk jo selv om. De går bare glip af noget imho.

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hvis en subwoofer skal aflaste bas/mellemtone enheden, så må det betyde at signalet til højtaleren er filtreret. De tanker har jeg også selv gjort mig, men kræver det ikke brug af en surround forstærker? Det er selvfølgelig en besnærende tanke, for så vil der også kunne tages højde for tidsforsinkelser, men er lydkvaliteten så lige so god, som for de øvrige forstærkere nævnt ovenfor?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Der findes efterhånden en del forstærkere hvor du kan dele dem op i for og effekt og på den måde skyde et delefilter ind imellem de 2 og dermed filtrere signalet til højttalerne. Så skal du bare have et godt delefilter eller bruge det i subben.

Er faktisk også nogle få forstærkere hvor der er delefilter indbygget.

NAD M3 har bla den mulighed men er så også en del over dit budget(22 k).

Så muligheden for, at bruge sub selv i et rent stereo anlæg er mange.

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hvis der skal filtreres vil jeg foretrække en forstærker med filter indbygget. Fra anden side har jeg dog hørt at man altid bør lade højttaleren få det fulde signal, selv om man benytter subwoofer.

Min bedste begrundelse for at filtrere signalet vil være at forstærkeren ikke behøver at brænde en masse energi af i nogle lave frekvenser hvor højttaleren er meget ineffektiv og har en meget lav impedans. Dermed burde der stilles mere mindre krav til forstærkerens evne til at levere strøm og dens effektformåen. Samtidig forventer jeg at det bliver nemmere at placere højttalerne i rummet, men at problemet overføres til placeringen af subwooferen - men så skal delefrekvensen nok ligge ret højt.

Jeg har ikke set nogen her i tråden udtale sig positivt om NAD sammen med B&W, men NAD M3 ser ud til at være en voldsom forstærker. Den fås i Hi-Fi Klubben, så der bør jeg kunne høre den sammen med B&W 805S. Det er noget sværere at komme til at høre forstærkere som ikke kommer fra Hi-Fi Klubben

Den generelle tendens i denne tråd har været at en forstæker til B&W 805S bør koste mere end 15.000 kr (ny pris), så måske var det fornuftigt at tænke i først at købe højttalere og forstærker, og når pengene en gang er skrabet sammen så købe en subwoofer.

Da jeg købte mine føste stereoanlæg var der en tommefingerregel om at man skulle bruge halvdelen af pengene på højttalere og den anden halvdel på resten af anlæget. Den tommelfingerregel ser ikke ud til at holde mere.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Den tommelfingerregel vil jeg mene stadigvæk holder stik, at andre så mener noget andet må stå for deres egen regning. Der er jo forskellige tilgange til anlæg, nogle mener man skal bruge mest på kilden andre på forstærkeren eller højttaleren.

Højttalere er der hvor der generelt er størst forskel på lyden mens det kan være sværere, at høre forskel på forstærkere og cd-afspillere.

Om NAD M3 er et godt valg skal jeg ikke kunne udtale mig om, men i en ny test i Hifi Choice, mener jeg det var, er NAD M3 og M5 testet sammen med bla. et sæt B&W DM 800D og de mente der var en ganske udemærket kombination. Det er immervæk et højttaler sæt til 145.000 kr!!! SÅ NAD M3 er nok ikke et helt dårligt valg.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

KRELL KAV-400xi 

Marantz PM 11 s1

kan findes brugt tæt på den ønskede pris...

Ellers måske en gryphon Tabu... men ved ikke hetl hvad de går til brugt...

Ellers vil et mærke som Classe ikke være af vejen...

Held og lykke med jagten...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes