Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 14:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: udfald på tandberg reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 September 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Dav i forummet

Her kommer så lidelseshistorien, håber der er nogen der kan hjælpe

Købte for nylig en gammel Tandberg tr 2055 reciever, og den er rigtig god - så den er kommet for at blive! Er dog 30 år gammel, så der er lidt tam-tam med den, som jeg arbejder på at udbedre. Nu er den blevet grundigt renset, af flere omgange, så jeg begynder at tro vi kan udelukke støv i potmetre og omskiftere som problemet, men det kan da være jeg tar' fejl?

Der sker det, at venstre kanal falder ud. Først spiller den lavere og lavere, for til sidst at forsvinde helt. Hjælper ikke noget at dreje og trykke på knapper - men hvis jeg tænder og slukker den en gang, så er venstre kanal tilbage på fuld styrke.
Disse udfald kan den så ha' 5 af på ti minutter, for derefter at spille uden problemer i timevis. Nogengange har den blot et udfald på hele dagen - der er intet mønster i det. Når den spiller, er der intet at udsætte på den - den lyder ikke træt, og spiller glad og gerne for fuld hane i lang tid. Bassen er også rigtig god.

Der er de originale ladelytter i, og 30 år er jo en hel del, så jeg hælder lidt til at det nok er dem. Vil dog helst kun skifte dem, hvis det er dem der er defekte. Hvis såfremt og således, må i meget gerne foreslå en erstatning? De er af fabrikatet Elna, og dette er teksten på dem: ce-w , 50v 4700 uf , black-neg , 63 f (f'et i en cirkel) , 12 - så det virker vel logisk at skifte dem ud med elna'er igen, når jeg ikke ønsker at ændre lyden? Hvilke er så de allerbedste elna'er der er til at opdrive? Er det den sorte serie, eller hvordan?

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 September 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Som du beskriver fejlen, tror jeg at det skyldes relæet i udgangen ( pos. nr. K801 ). Det passer fint med at når du slukker slår relæet fra og når du tænder slår det til igen, hvorefter den ( måske ) spiller i begge kanaler. Hvis du spiller på radioen uden låget er på, kan du prøve at banke let på relæet når lyden er forsvundet. Hvis lyden så kommer igen er det nok det der er galt.

Hvis lyden er god nok også ved høj styrke og med bas, er der ikke noget galt med elektrolytterne i netdelen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley!

Det lyder som et rigtig fornuftigt bud - jeg tænkte også at det var mærkeligt at de lytter kunne det meste af tiden, og så tilmed fantastisk overbevisende. Er da forøvrigt helt vildt at de efter 30 år stadig holder, er det ikke? Har da godt nok hørt at de lytter de lavede før i tiden er dem de laver i dag overlegne - ihvertfald i holdbarhed - men alligevel. 30 år !

Jeg har endnu ikke noget diagram over dyret, selvom jeg er ved at skaffe det (der går et på ebay om et kvarter) , så kunne jeg måske få dig til at fortælle mig præcis hvor det relæ sidder? Er bange for at jeg ikke er særlig stiv udi elektronik, så det skal nærmest være med støttepædagog hele vejen    . Hvis du kan sige cirka hvor det sidder, og cirka hvordan det ser ud, så kan jeg skyde jeg et foto af det, og være sikker på det er det rigtige jeg piller ved

Takker for hjælpen!

S.R

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se det helt tydeligt på dit billede, men jeg tror det er den blå " kasse " der sidder ca midt i billedet mellem elektrolytterne. Hvis der står K801 på printet ved siden af komponenten er det relæet.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Det er det søreme! - Jeg prøver at banke let på den næste gang der er udfald

Hvis det så er den der er problemet - skal den så skiftes, eller kan jeg gøre et eller andet for at få den til at virke ordentligt igen?

S.R

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Den mest holdbare løsning er at skifte relæet. I nogle tilfælde kan det dog klares med en rensning. Det er jo i princippet det samme der sker i et relæ, som i de omskiftere du har renset i din Tandberg. Det er dog noget mere besværligt at rense kontakterne i relæet. For at komme til kontakterne skal du have låget af relæet. Jeg har lige skiftet et par relæer i en forstærker for samme fejl, så her er et billede der viser hvordan det ser ud.

Når du har pillet låget af relæet, hvis det kan lade sig gøre, kan du se kontaktfladerne i toppen af relæet. Så kan du tage et stykke papir og sprøjte kontaktrens på så det er godt fugtigt. Herefter stikker du papiret ned mellem kontakterne og trykker let på metalpladen i den modsatte ende af relæet. Nu klemmer kontakterne sammen om papiret og hvis du trækker papiret forsigtigt op og ned bliver kontakterne renset. Du får lige et billede mere der viser relæet fra oven.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Du behøver nok ikke at vente på at fejlen opstår af sig selv. Hvis du sætter radioen til at spille ved lav styrke, evt. kun med venstre højttaler tilsluttet, kan du sikkert fremprovokere fejlen ved at banke let på relæet med en skruetrækker eller lign.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley

Super - nu ved jeg så hvordan sådan et relæ ser ud indeni, og hvordan man renser det!

Har lige haft fyret op under hende, og denne gang lagde hun ud med en fejl jeg ikke har oplevet før: Starter med at knitre meget fra venstre højttaler i cirka 20 sekunder (også en ganske lille smule fra den højre) Hvorefter hun fra starten spiller meget lavt i venstre, for så at falde helt ud efter 30 sekunder. Jeg banker på relæet, men det hjalp ikke noget. Tænd/sluk hjalp så, men kun meget kortvarigt. Samme problem. Knitren er ikke volumen-afhængig - er der også ved lydstyrken på nul. Det holder op igen, men venstre kanal spiller slet ikke..

Jeg renser dog det relæ alligevel - så har jeg været over det´, og vi kan vel så ihvertfald se bort fra det som fejlkilden.

Har du et bud mere, på hvori fejlen kan ligge?

S.R

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Når du skriver kontaktspray, mener du så kontakt 60 - eller er det noget jeg skal holde mig fra at bruge. Tube mania siger det ætser, og at det er bedre at bruge wd40?

S.R

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt denne i mange år uden problemer :

Ellers er der også denne, som jeg dog ikke har prøvet :

http://www.thansen.dk/product.asp?c=225102780&n=29890652 7&pn=325142061

WD-40 bruger jeg kun til cyklen.

The Kopist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (cvo2004)

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Når du skriver kontaktspray, mener du så kontakt 60 - eller er det noget jeg skal holde mig fra at bruge. Tube mania siger det ætser, og at det er bedre at bruge wd40?

S.R

Der skal ikke bruges hverken kontaktspray eller wd40 , wd40 skal holdes langs væk fra elektronisk udstyr, det fedter af  hel***e til.

Det du gør efter, at have loddet relæet/relæerne ud er, at bruge et blad fra den mindste hobbykniv du kan finde, og så skraber du meget let på kontakt-punkterne/fladerne, indtil belægningerne er fjernet, alternativt kan du bruge spidsen af en meget lille skruetrækker. 

Edit: Jeg har en del Vintage udstyr imellem hænderne, og inden det overhovedet bliver sat til, bliver relæerne renset, og dette er specielt vigtigt ved forstærkere/effektforstærkere.  

Til top Vis The Kopist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Kopist

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg var også noget urolig for alt det olie der er i wd40 - men den kørte nu fint i tre dages tid efter at ha' fået en omgang med det. Hvor kan man købe det Phillips kontaktspray henne?

Lyder som om de skal renses de relæer - jeg har da renset nogen der ligner meget på en kinomaskine (filmfremviser) - Der bruger vi smergellærred, men det er måske lige voldsomt nok?

Hvis jeg alligevel skal ha' printet ud, så får det nok den store tur, med nye kondensatorer osv. Ikke meget sjov ved at skulle gøre det hveranden uge..
Hvad ville i kigge på ud over relæer og lytter, hvis i alligevel var i gang? Havde egentlig tænkt mig bare at skifte de store lytter, men jeg skal måske tjekke de små også? Ligger da inde med et multimeter, men er bange for at jeg må ha' lidt hjælp til at vide hvordan man måler på sådan noget . Målet er at få hende helt i topform, og klar til mange års problemfri drift.
Håber i gider hjælpe mig, selvom det er noget omstændigt. Det er ikke engang fordi jeg ikke vil bruge penge på den - men jeg sendte den til rens og eftersyn hos hiend i Vanløse, og de var 6 uger om det, og tog 1100 kr for det - og så var den stadig totalt snavset/støvet da den kom tilbage... - Det er vist næppe vejen frem, dertil rækker min tålmodighed og pengepung simpelthen ikke

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

The Kopist skrev:

Der skal ikke bruges hverken kontaktspray eller wd40 , wd40 skal holdes langs væk fra elektronisk udstyr, det fedter af  hel***e til.

Det du gør efter, at have loddet relæet/relæerne ud er, at bruge et blad fra den mindste hobbykniv du kan finde, og så skraber du meget let på kontakt-punkterne/fladerne, indtil belægningerne er fjernet, alternativt kan du bruge spidsen af en meget lille skruetrækker. 

Det der sker med kontaktfladerne i bl.a. relæer er at de bliver belagt med en meget tynd sort hinde på grund af oxidation og derfor giver dårlig kontakt. Den hinde bliver nemt opløst med kontaktrens der er lavet specielt til formålet. Med min fremgangsmåde bliver belægningen fjernet helt uden at ridse. Hvis man skraber en så tynd hinde af med en skruetrækker, kan man næppe undgå at ridse kontaktfladerne hvis man vil være sikker på at få hele belægningen væk. Det er nok muligt at din metode virker, men jeg syntes nu at den er lidt brutal.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Det har du ret i, Stanley - jeg holder mig til kontaktrensen. Hun skulle jo gerne holde mange år endnu

S.R

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Hej Stanley 

. . .  Starter med at knitre meget fra venstre højttaler i cirka 20 sekunder (også en ganske lille smule fra den højre) Hvorefter hun fra starten spiller meget lavt i venstre, for så at falde helt ud efter 30 sekunder. Jeg banker på relæet, men det hjalp ikke noget. Tænd/sluk hjalp så, men kun meget kortvarigt. Samme problem. Knitren er ikke volumen-afhængig - er der også ved lydstyrken på nul. Det holder op igen, men venstre kanal spiller slet ikke..

Jeg renser dog det relæ alligevel - så har jeg været over det´, og vi kan vel så ihvertfald se bort fra det som fejlkilden.

Har du et bud mere, på hvori fejlen kan ligge?

S.R

Den type knitren tyder umiskendeligt på overgang i en (eller flere) Elektrolytter. Måske har du flere fejl på den gamle dame, men jeg ville skifte ladelytterne hvis jeg var dig.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej Walin!

Tak fordi du gider hjælpe mig lidt . Ja, jeg går også og tænker at det måske ikke er kun eet problem vi har med at gøre, men adskellige. Må jo så bare finde dem et efter et, og klare dem efterhånden.
Nu har jeg tænkt mig at rense det relæ, og skifte de lytter til at starte med, og så må vi se om det gjorde udslaget. Tror du jeg kan nøjes med at skifte de store lytter, eller skal jeg ta' dem alle sammen når jeg nu er igang? Tørrer de store ikke hurtigere ud end de små?
Hvad mener du forøvrigt jeg burde skifte dem til? Elna's de sorte - er det dem der vil komme tættest på de originale?

S.R

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo hurtigt lidt "religiøst" at anbefale det ene komponentmærke frem for det andet, men jeg pesonligt mener ikke at ladelytter har speciel indflydelse på lyden (men det er der nogle der mener). Du vil opdage at de erstatninger du anskaffer (fx. Elna's sorte) ikke er så store - med samme sepcifikationer - som de gamle. Du kan evt. med fordel gå OP i spænding, så bliver komponenten lidts større - og lidt mere robust, men du rammer nok ikke lige samme størrelse som den originale. grunde til at de nye lytter er mindre skyldes bl.a. at isoleringsfolien er blevet tyndere (mere effektiv).

Nu ved jeg ikke hvordan Tandbergen er opbygget, men da der forekommer forskel mellem de to kanalers opførsel, og ofte er der også er en Ladelyt foran hver kanal og det er troligt at det er her problemet ligger. Så jeg ville skifte ladelytterne (edit:) i strømforsyningen (edit slut)og de minimum 2 lytter der sidder ved forsyningen til de 2 kanaler.

Du kan selvfølgelig skifte hele "baduljen" af elektrolytkondensatorer og det vil helt sikker give en forbedring, men jeg ville gøre det i 2 tempi - hvis det var mig selv der skulle gøre det - bl.a. ville jeg få helbredt patienten førend jeg gik igang med skønhedskuren

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

walin skrev:
Nu ved jeg ikke hvordan Tandbergen er opbygget, men da der forekommer forskel mellem de to kanalers opførsel, og ofte er der også er en Ladelyt foran hver kanal og det er troligt at det er her problemet ligger. Så jeg ville skifte ladelytterne o strømforsyniongen og de minimum 2 lytter der sidder ved forsyningen til de 2 kanaler.

Æhh - kan godt være jeg kommer til at spørge lidt ind til præcis hvad for lytter det´ er, af de mange der er . Håber du/i gider hjælpe mig med det også. Er som sagt rimelig ny til det her, men håber da jeg kan hitte ud af det med jeres hjælp. Hun er jo lidt et klenodie, så er da værd at redde!
Når jeg kommer hjem fra arbejde i aften engang, tar' jeg et kig på det, og ser om ikke jeg kan regne ud præcis hvad du snakker om Walin. Er især det med strømforsyningen jeg ikke lige kan lure..
Er dog ved at være rustet til opgaven, da jeg i dag har bestilt en manual over dyret, og købt mig en ordentlig weller loddekolbe.

Mht at forbedre lyden yderligere, så har jeg da haft fornøjelsen af at høre den køre ordentligt også - og det er efter min mening rigtig, rigtig god lyd. Så målet er egentlig "bare" at få den til at køre stabilt igen

S.R   

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hej S.R.

Jeg kan se på billedet at der er 2 x 2 styk ladelytter i damen.  Strømforsyningen er øjensynlig opdelt til de 2 kanaler efter transformatoren og de 4 store "siloer sidder midt i foran kølepladen.

Du skifter simpelthen de 4 store grå? ladelytter til samme kapacitet evt. med større spænding. Spændingen på en elektrolyt specificerer hvilken maximal spænding den kan tåle, så en højere spænding betyder blot bedre isolering. Hvis vi taler om de sorte (LA5) fra Elna så mener jeg at du er godt kørende - og her kan du fx. vælge 63 Volt udgave når nu de der sidder er på 50Volt.

God fornøjelse.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Walin

Jeg kom hjem og kiggede lidt på den, og tror jeg regnede den ud: Det er selvfølgelig de fire store grå der skal skiftes, og så gætter jeg på de andre du snakker om er de små orange der sidder lige foran de grå? Surfede lidt rundt i går, og kiggede efter et sted at købe ind, og for at blive lidt klogere på konsendatorer, og jeg tror jeg vil beholde størrelsen (i uf) , og så som du siger gå lidt op i volt. Hun bliver nemlig godt varm, når jeg spiller længe og højt!

Her kommer lige et par fotos mere, så det er nemmere at se hvad jeg snakker om

S.R

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum