| Forfatter |
|
Don Fiduzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt mig den der XTZ klasse A ting man kan hente hjem fra Sverige.
Den spiller fint, og ja, man kan rent faktisk godt høre den er bedre i klasse A.
Men hvad er det lige man gør i klasse A. Er der nogen der vil forsyne mig med lidt elementær forstærkerviden. Jeg ved nok om elektronik til at spekulere over hvad der sker, men ikke nok til at vide hvad der sker.
Klasse A har med bias-strøm at gøre, men hvad er det nu bias-strøm er?, og hvis man holder udgangstransistorerne åbne hele tiden, hvorfor kommer der så ikke signal til højttalerne. Er der noget med to transistorer der mere eller mindre kortslutter gennem hinanden ?
Forklaringer modtages med kyshånd 
MVH
Karsten Frederiksen
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mmmm. Forestil dig servostyringen styringen i en bil. Når du kører ligeud, bestiller den ingenting. Når du så drejer på rattet, leverer den kraft til at dreje hjulene. Jo mere du drejer, jo mere kraft leverer den. Det er klasse B.
Hvis man nu lavede servostyringen, så den hele tiden trak i styringen, men når du kørte ligeud, så trak den bare lige meget til begge side, så resultatet blev nul (det gør man naturligvis ikke i praksis, aht energiforbrug og slid). Det er klasse A.
Hvis vi bliver ved servostyringen, så er der en del (især billige, eller slidte) servostyringer, der har problemer omkring midten. Den styrer ikke helt lige (det føles som om rattet trækker lidt til siden), eller den tager fat lidt sent (styringen går ligesom i hak i midten). Det kunne man klare ved at lade den trække en lille smule til begge sider i midten (det gør man heller ikke i praksis). Det er klasse AB.
I en forstærker sker alt dette vha. bias. Bias er den kraft, forstærkertrinnet står og trækker med i neutral position, dvs, når der intet signal er, og når signalet passerer nul.
I en klasse B forstærker, der altid er en push-pull forstærker, er denne kraft sat så lavt som muligt. Når der så kommer signal, leder enten den ene eller den anden transistor (eller rør).
I en klasse A push-pull forstærker trækker begge transistorer fuld middelstrøm i neutral stilling. Når der kommer signal, skruer den ene ned, og den anden op. Da strømmen jo nu ikke længere bare kan løbe fra transistor til transistor, må den ud i højttaleren.
Single ended forstærkere er altid klasse A. Her trækker det enlige rør (jeg har ikke set en single ended transistor forstærker siden en gang før 1970) middelstrøm i neutral stilling, og skruer så op eller ned efter signalet.
Et problem med klasse B er den såkalde cross-over forvrængning. Den opstår omkring neutral, og er altså værst for små signaler. Det er ligesom den dårlige servostyring, ovenfor. Èn måde at løse det på, er at lade begge transistorer trække en vis strøm i neutral. Det kaldes klasse AB.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremragende indlæg - tak.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
|
...
Single ended forstærkere er altid klasse A. Her trækker det enlige rør (jeg har ikke set en single ended transistor forstærker siden en gang før 1970) middelstrøm i neutral stilling, og skruer så op eller ned efter signalet.
...
Mvh Hans
|
|
|
Pass Labs, Pass Aleph er så vidt vides 'Single Ended' - om det er BJT eller FET kan jeg ikke huske? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Don Fiduzo Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps - tak, fremragende svar!
For lige at fatte det hele:
DVS at i konventionelle forstærkere er der altid 2 transistorer om en udgang ? - en til positiv og en til negativ halvpart af signalet. Er det rigtig forstået?
Nu læste jeg, da jeg søgte på klasse a herinde, at jo mere biasstrøm, jo bedre - indtil brændvæsnet kom. Men bias må vel max kunne blive 50% af fuld udstyring, ellers kan kun skrue ned for transistoren, ikke op = mærkelig sinuskurve. Men måske brændvæsenet har været der længe inden da ? 
MVH
(En ny og klogere) Karsten
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don Fiduzo skrev:
|
Jeps - tak, fremragende svar!
For lige at fatte det hele:
DVS at i konventionelle forstærkere er der altid 2 transistorer om en udgang ? - en til positiv og en til negativ halvpart af signalet. Er det rigtig forstået? |
|
|
Rigtigt. De er forbundet i noget der engang blev kaldt en "totem-pole" kobling, dvs, de sidder i serie, og trækker enten mod plus ellelr minus.
I rør forstærkere er det normalt sådan, at de trækker i hver sin side af en transformator og så fødes + forsyningen til et midtpunkt.
Citér:
Nu læste jeg, da jeg søgte på klasse a herinde, at jo mere biasstrøm, jo bedre - indtil brændvæsnet kom. Men bias må vel max kunne blive 50% af fuld udstyring, ellers kan kun skrue ned for transistoren, ikke op = mærkelig sinuskurve. Men måske brændvæsenet har været der længe inden da ?  |
|
|
Ja, eller mænd i hvide kitler. Der er en tendens mellem HIFI fans til at tro at hvis noget er godt, så må mere af det være bedre. Men du har ret; uanset hvilken bias man giver en klasse A forstærker, så er det principielt 50% af fuld udstyring.
MGPprojectS: Nå, dem har jeg ikke hørt om. Er de så transformerkoblet, eller sidder der en kæmpe modstand og damper?
(Jeg skal tilføje, at min personlige mening om klasse A forstærkere er, at det er en ganske unødvendig dyr måde at undgå cross-over forvrængning på.)
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mmm, god artikel. Morsomt, at den opstilling, som han til sidst i artiklen udnævner til single-end, jo faktisk er et push-pull trin. Eller helt korrekt, det er to single-end trin, som er brokoblet. Det betyder, at han får alle ulemperne fra single-end og push-pull forenet it et trin .
Tilføjet: Jeg har også selv skrevet en klumme om emnet, med vægt på rør, og letforståeligt, omend ikke dansk, sprog : http://www.hans-egebo.dk/Tutorial/amplifiers.htm
Hans
|
| Til top |
|
| |
Don Fiduzo Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak alle.
Vi er sikkert flere der allerede er klogere, og samtidig er der masser af spændende læsning tilbage i linkene (når man nu sidder med en sprunget akillessene )
MVH
Karsten
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
"I en klasse B forstærker, der altid er en push-pull forstærker, er denne kraft sat så lavt som muligt. Når der så kommer signal, leder enten den ene eller den anden transistor (eller rør)."
du glemmer vist helt pentoderne som sagtens kan køre singleended i ultralineær,eller med lav strøm som stiger når gitter 2 aktiveres!
bortset fra den lille fodnote,ellers ok indlæg.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
|
"I en klasse B forstærker, der altid er en push-pull forstærker, er denne kraft sat så lavt som muligt. Når der så kommer signal, leder enten den ene eller den anden transistor (eller rør)."
du glemmer vist helt pentoderne som sagtens kan køre singleended i ultralineær,eller med lav strøm som stiger når gitter 2 aktiveres!
bortset fra den lille fodnote,ellers ok indlæg.
|
|
|
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Du kan ikke køre en pentode (eller nogen anden komponent) single-ended i klasse B. Så får du kun forstærket den ene halvperiode  .
Det er rigtigt, at man kan styre strømmen i en pentode med gitter 2, men hvis man signalstyrer en pentode på gitter 2, så opfører den sig som en triode! Det er netop den konstante spænding på g2, der gør pentoden liniær (jeg ville dog tøve med at bruge udtrykket ultraliniær ).
Man kan godt bygge en forstærker med en dynamisk bias, så den kun bruger strøm, når der er signal, men det er ikke det samme som klasse B.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg blander mig lidt i emnet, men siden jeg lige for første gang har læst en forklaring af klasse A jeg (som fuldstændigt eletronik-analfabet) kunne forstå, synes jeg det kunne være mægtigt interessant at få forklaret hvordan klasse D så igen adskiller sig fra A og B?
Og er der noget der hedder klasse C?
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
| ...
Mmm, god artikel. Morsomt, at den opstilling, som han til sidst i artiklen udnævner til single-end, jo faktisk er et push-pull trin. Eller helt korrekt, det er to single-end trin, som er brokoblet. Det betyder, at han får alle ulemperne fra single-end og push-pull forenet it et trin .
... |
|
|
Hmm...ja, det ser lidt sjovt ud . Flere af Aleph-diagrammerne kan ses her:
http://www.kk-pcb.com/amps.html __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikken en masse go' information. Nedenfor er lille illustrativt diagram over A, AB og B. Og ja, der er noget der hedder klasse C også. Klasse D er puls-kode-moduleret, altså "digitalt" forstærkerprincip, hvor signalet hele tiden er "on-off" altså firkantet og så til allersidst inden højtaleren kører igennem et lavpasfilter (spole), som udfører "digital-til-analog-konvertering"
Hilsen Rolf

__________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=RolfeZ]
Sikken en masse go' information. Nedenfor er lille illustrativt diagram over A, AB og B. Og ja, der er noget der hedder klasse C også. Klasse D er puls-kode-moduleret, altså "digitalt" forstærkerprincip, hvor signalet hele tiden er "on-off" altså firkantet og så til allersidst inden højtaleren kører igennem et lavpasfilter (spole), som udfører "digital-til-analog-konvertering"
[QUOTE=RolfeZ]
Hmm. Der tabte du mig... Kan det forklares med endnu en servostyrings-metafor?
Ved godt det er pixibogsniveau for de hårde drenge herinde 
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kik på de buede kurver - transistorernes overførselskarakteristik dvs. deres "oversættelse" af input-strømmen til en (større) outputstrøm - Det er det, som er selve forstærkningen. Problemet er, at denne "oversættelse" ikke er lineær over det hele. Det søger man at komme ud over ved at "løfte" transistorerne op over disse ulineære områder.
Jeg kan ikke give dig en "servo-analogi", da det ikke rigtig giver mening IMHO. Så er man inde på dæmpningsfaktor/udgangsimpedans mv. og det er en anden historie,
Venlig hilsen
Rolf
p.s. i ovenstående om klasse D skulle der naturligvis stå "puls-bredde-moduleret", __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, det gav faktisk lidt mening for mig. Beklager fravigelsen fra subject. Tak for svarene!
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
|
Hilsen Rolf
|
|
|
Lige en korrektion: Forstærkere, der betegnes som klasse B, har normalt ikke nul bias (selvom dette muligvis er den formelle definition), de har typist tilstrækkelig bias til at der ikke er en decideret nul-zone. Dvs, forskellen mellem klasse B og AB er i praksis noget flydende.
Klasse C er er arbejdspunkt, hvor trinet er forspændt så det kun leder en del af halvperioden. Dette bruges ikke til LF, men til visse typer HF trin, især i sendere.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
MRC_Hans skrev:
| ...
... |
|
|
Hmm...ja, det ser lidt sjovt ud . Flere af Aleph-diagrammerne kan ses her:
http://www.kk-pcb.com/amps.html
|
|
|
Tjah. En gang imellem får man en fornemmelse af, at det er et mål i sig selv at lave en eksotisk konstruktion. En af dem, som de udnævner til single-ended, er iøvrigt et klokkerent push-pull trin.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |