Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pick-up til SME 3009 II + Thorens Td 160S (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg har været lidt omkring, også herinde, og er blevet meget klogere... Eller rettere: Det står mig klarere og klarere hvor lidt jeg ved. Men på baggrund af den minimale viden jeg dog har formået at indhente siden jeg solgte min Rega Planar 3, har jeg besluttet mig, og har erhvervet En Thorens TD 160 Super med en SME 3009 Mk II arm. -Manualen siger at det er en Improved, men sælger sagde at det ikke var, så det står lidt hen i det uvisse, indtil jeg ved hvad jeg skal kigge efter. 

Det begynder så at krible en anelse koldt ned ad ryggen da jeg i diverse fora erfarer at 3009'eren er så gammel (modellen), at det er svært at få pick-upper der matcher den!!?? sh*t!! Jeg havde egentlig bare tænkt mig at fortsætte lidt med en Tekni-fi K1 som jo er MM hvilket passer til min Exposure 17 Riaa-del, men ville måske også opgradere til fx en Dynavector 10x5, som fås til rimelige penge igennem et link jeg fandt et sted herinde. Jeg havde også Denon 103 i tankerne, men på Naim-forum bliver de meget tekniske og fraråder denne kombi. Krenzler, King, anyone :-) er der nogen der kan komme med et godt bud på en pick-up til denne arm/dette værk???

Glæder mig helt vildt til -forhåbentligt- at høre forbedringerne fra Rega'en (som alle dage har været mig en anelse kedelig = lidt for langsom i tempo og lidt for skinger i toppen og lidt for udynamisk...)

Til top Vis Velsing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Velsing

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Ser bagpartiet på armen således ud er det en improved:

Billedet nedenunder derimod viser en "non-improved":

Den øverste kan (på trods af navnet) kaldes en neddroslet version af den på billedet under.

Hvis det er den TD 160 Super der lige har været til salg her på siden du har købt så mener jeg at kunne huske (ud fra sælgers billede) at det er en SME 3009 improved med fast hovede? Er det korrekt? Hvis det er tilfældet er det en ret let arm med en effektiv masse på 6.5g. Det betyder at den ihvertfald burde fungere godt med så godt som alle MM pick-up'er da de har forholdsvis høj kompliance (nåle-eftergivenhed).

Du kan roligt bruge din Tekni-fi K1. Det er der ingen problemer i. Om det så er en vellydende kombination må du selv afgøre.

Sidder der et silikone dæmpekar på armen som vist på billedet her?

Det kan være en hjælp til armen med at håndtere et bredt udvalg af forskellige pick-up'er (også MC) på en tilfredsstillende måde. Den hjælper med at dæmpe eventuelle uønskede vibrationer (der skal lige noget silikone i! ).

DL-103 er nok ikke en god partner til den arm (hvis det er den version af armen jeg tænker på). Denon'en er generelt tiltænkt en tungere arm. Du vil sikkert også få problemer med udbalancering og nåletryk (2.5g.).

Den der hedder S2 improved er den med aftageligt hoved.

Den tungere 3009 Series II (ikke improved) er et klart bedre match til 103'eren.

3009 versions.

Held og lykke med din TD160Super/SME3009 kombo. Det er en dejlig spille. Især når den er sat ordentlig op. Læs lidt om dét her.

Og så lige op på en væghylde med den ik'?

Edit: Giv meget gerne lyd fra dig når du ved præcis hvilken arm det er.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Damm Krenzler.. du kan nogen tricks med de links
fineste fine.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Muchas gracias quad.

The missing link.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Og så lige op på en væghylde med den ik'?

Ikke for at "hugge" tråden men jeg skal bygge en hylde til min thorens td 160 super mk V med sme III og MC 10 super mk II - (hold da op en maser super og MK)

Jeg har fået nogle hyldeknægte der hver kan bære 60 kg. og jeg har en mur der kan klare det.

Jeg havde tænkt mig at lave den som en slags sandwich - sort mdf - sort skum - sort mdf - hvor tykke mdf plader / skum er nødvendigt ?

Er der noget med at det kan betale sig at skifte bundpladen i Thorens 160eren og sætte den på spikes ?

Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2006
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Krenzler:Tak for det: -det ER en improved i følge billederne, så det er jo godt nok. Hvis dæmpekaret er det sorte stykke under armen, inde ved basen, så er der ikke dæmpekar, -og ja, det er den der lige har været til salg, og du har set rigtigt, den er med fast hoved. Så vi må konkludere: 3009 Mk II Improved med fast hoved uden dæmpekar. Jeg fikser lige et billed af den ved lejlighed. Men under alle omstændigheder tak for den fine hjælp. -Og jeg starter stille og roligt med en K1'er. Men hvad med Dynavector 10x5, såfremt jeg en dag vil opgradere, er den en mulighed?

r-l-b: Anders i Audio Consult sagde til mig i går, -ang væghylde- at to lag glas oven på hinanden er nummer et... Jeg har selv en glashylde fra Lydbutikken, som jeg grundet skruerne i konstruktionen dog ikke kan sætte op med to lag.

Til top Vis Velsing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Velsing

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

r-i-b & Velsing: (og andre som vil prøve at hive lidt flere detaljer ud af deres Thorens-plov).

Jeg vil lige gentage hvad jeg skrev i en anden tråd ang. udskiftning af bundpladen på en Thorens spille. Det er et velkendt tweak at skifte bundpladen ud med f.eks. en i tyk birketræskrydsfinér eller MDF. Jeg har selv prøvet begge dele på min TD 160S.

Først havde jeg en meget tyk MDF plade, 35 eller 40mm jeg kan ikke lige huske det helt præcist. under den havde jeg monteret 3 justerbare spikes (ikke 4! tre spikes/fødder vil altid stå urokkeligt fast i forhold til 4) fast med sekundlim. Den plade er nu blevet opgraderet med en 21mm tyk (Finsk)  birketræskrydsfinér som kan købes i Silvan.... Rigtig godt kvalitetstræ! Under den har jeg skruet 3 Pulsar Points fast med det 6mm gevind som følger med, jeg købte mine i KT Radio på Vesterbrogade til en rigtig god pris, (de er til at tale med ).  Dette setup giver en bedre lyd end MDF/spikes pladen, men personlig smag spiller selvfølgelig ind her. Så hvis man har mod på at rode lidt lidt med forskellige kombinationer af bundplader og fødder er der en hel del at hente hvis i spørger mig. 

Læs en anmeldelse af Pulsar Points her.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ja som seansmiller siger går man ikke galt i byen med en dejlig tyk birkeXfinér plade som bund.

Som fødder vil jeg også lige foreslå RDC 2 cones fra Clearlight Audio. De lavede på et tidspunkt et helt opgraderingskit til TD 2001 modellen. Prisen er pr. stk. Som sagt er 3 stk. en god ide.

Hvad der er bedst som hyldemateriale er der mange og delte meninger om (surprise!). Nogle mener åbenbart 2 lag glas. Nogle mener granit og akryl. Nogle mener at det skal være spån. Nogle mener en Lack bordplade fra Ikea. Nogle mener en sandwich af Xfinér og MDF osv. osv. osv.....

En flydende konstruktion som Thorens burde være mindre kritisk overfor dette end en fast konstruktion. Dermed siger jeg ikke at det ikke har nogen betydning. Alene det at få den op på væggen betyder at det meste af slaget er vundet. Derfra er der sikkert mange forskellige kombinationer af materialer der kan gøre gavn?

Velsing: 10x5'eren er da en mulighed. Med en systemresonans på ca. 12.5Hz burde det ikke være et problem. Du kunne også overveje sådan noget som en Ortofon 540 Mk II. Det er en blød MM. Pga. Ortofon'ens avancerede Fritz Gyger nåleprofil er det dog meget kritisk at pick-up'en er justeret ind 100% korrekt. Har du en protraktor?

SME data.

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Smider lige et hurtigt spørgsmål ind. Småsysler lidt med et grammofonprojekt,(dog ikke en thorens men en audio linear) men armen er den samme som diskuteres her, en sme 3009 s2, på den havde jeg håbet at kunne montere min spritnye ortofon mc25e. Men pga.en egenvægt på 11g er det vel
ikke et heldigt match eller hur?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

quad: Din arm er en SME 3009 Series II Improved med fast hoved? (6.5g. effektiv masse).

Jeg kan kun give dig et tørt svar med nogle støvede tal men det er vel også det du fisker efter?

Du vil ende med en systemresonans på ca. 9.5Hz hvilket er rigtigt fint.

MC 25E: Egenvægt: 10.5g. Kompliance: 16cu. (ifølge Cartridge Database).

Du kan selv plotte tallene ind her. Systemresonans på 8-12Hz er det der som rettesnor anbefales.

Du har forhåbentlig en eller anden "dims" til at måle nåletrykket med? Markeringerne på SME (improved) armen går ikke op til de 2g. som Ortofon anbefaler så resten må du tilføje via kontravægten der jo er uden markeringer. SME modellen er fra en tid hvor pick-up'er der kunne spore optimalt ved lavt nåletryk var populære.

Endnu en gang vil jeg sige at jeg synes man skal passe på med at stirre sig blind på tal. Det er selvfølgelig fint at sikre sig at der ikke er tale om en decideret problematisk kombination inden man køber ny PU. Men selv her kan noget silikonedæmpning udbedre problemet.

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

krenzler: No.. den med aftageligt hoved 9,5g.  Fiske fiske ja det er tørre tal samt selvfølgeligt at sikre at min kombination er anvendelig i praxis.
Og tak for endnu et fint link.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Ups! Jeg overså noget...

quad: Ifølge skemaet højere oppe på siden kan SME 3009 imp. kun udbalanceres med PU'er der vejer op til 7g. (det var vel også det du spurgte til quad? ). SME producerede nogle tungere kontravægte som tilbehør men de er nok ikke sådan lige at få fat i.

Da Ortofon'en vejer 10.5g. vil du selv med kontravægten skruet så langt ud som muligt (uden at den falder af!) stadig have et nåletryk på ca. 3.5g. fremme ved hovedet. Ihvertfald hvis man kan regne med SME's data.

Audio Origami i Skotland sælger en del lækre ting og tjenester. Hvis du scroller ned til ca. midt på siden kan du se deres ekstra tunge SME kontravægte. Det kunne være en løsning. Eller hvis du på anden måde kan få noget ekstra ballast ude ved kontravægten uden at degradere armens ydelse.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

OK, vi prøver igen.

Den med aftageligt hoved kan udbalancere en PU der vejer op til 8g. Så med kontravægten ca. helt ude (på sikker vis) og uden at øge VTF med den dertil indrettede "rider" vægt vil nåletrykket stadig være på ca. 2.5g. Lidt højere end de maksimalt anbefalede 2.2g.

Det hele er lidt usikkert og det ville nok være smart at efterprøve det med en dertil indrettet nåletryksvægt(måler). Uden en sådan vil du under alle omstændigheder famle i blinde i denne sag.

Så når det drejer sig om disse ældre "improved" arme skal man lige være ops på PU'ens egenvægt og anbefalede VTF. Hvis man holder sig til MM PU'er i disse arme undgår man med stor sikkerhed disse slåskampe. Der er stadig mange MC'ere der kan bruges. Man skal bare lige være opmærksom.

Lige på det punkt må Series III armen siges at have en fordel (0-13g.).

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Ja desværre var det også det jeg selv var kommet frem til (dog med en egenvægt op til 9g).
Min. 40£ til et extra lod er da også en slat, men det skal vel til hvis jeg vil holde fast i mc lyden, jeg har ingen erfaring med mm.
ÆV 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hvor har du tallet på 9g. til egenvægt fra?

Har du en nåletryksvægt?

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Har læst vinyl asylum det meste af dagen,så det må være der.
Ja jeg har en primitiv nåletryksvægt 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Det er vel sådan en Ortofon sag her du har eller hvad?

Sådan en sag er brugbar men ikke superpræcis. Prøv at kigge på denne tråd. eBay sælgeren dora-emon har den fra tid til anden for 66$ inkl. shipping. Den fås også herhjemme til en noget højere pris.

Har du tjekket at det ikke kan lade sig gøre at komme ned på de maksimalt anbefalede 2.2g.?

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Just presis modellen, havde håbet at kunne låne en digital model, men sidder i limbo og venter på at det nye bronce leje arriverer.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Det bronzeleje købte jeg også da jeg havde en SME 3009 improved.

Det kræver en rolig hånd, gode øjne og en vis portion tålmodighed at "installere" det knivleje. Det synes jeg ihvertfald men jeg er heller ikke den store DIY mand.

Det der kan drille er at få fat i den "jordings-ring" der holdes på plads af en af skruerne uden at beskadige de fine kabler. Det er så samtidig med at man under "operationen" sidder med et armrør der ikke længere holdes på plads af noget med dertilhørende fare for at komme til at trække unødigt i kablerne.

Jeg valgte at bruge noget tape som hjælperedskab til at holde styr på de bevægelige dele så godt som muligt. En fin pincet og rigtig god belysning er et plus.

Da jeg først havde fundet den bedste måde at gribe det an på var det egentlig ikke særligt problematisk.

Jeg fik ikke hørt armen med plastik-knivlejet så jeg kan ikke udtale mig om forskellen.

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Glæder mig også som en lille gris, men det leje er åbenbart ikke så let at montere som salgasset påstod
Hvordan med rca udskiftningen, forsøgte du dig med den? Regner med at snitte holderen til stikkene imorgen, men er lidt i tvivl mht. materialevalg.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes