| Forfatter |
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går og leger med tanken om at købe et sæt Quad Esl 63, men er lidt i tvivl om hvilken forstærker jeg skal købe. Har pt. en Audio Aero prima integreret 50w hybridforstærker, som formentlig ville bukke under og kortslutte, så jeg leder efter noget andet. Vi snakker en solid rørforstærker, gerne separat for- og effektforstærker, og selvfølgelig gerne brugt! God søndag!
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal i hvert fald sikre dig at effekttrinnet kan tåle en kortslutning, uden at brænde af. Det er nemlig på den måde at Quad´en sikrer sig mod overbelastning.
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
god "fornøjelse"
jeg har haft dem i flere år og prøvet flere tons effekttrin på dem uden held!
lukkede og afrullede over 5 khz samt under 100 hz - og generel manglende dynamik!! 
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
god "fornøjelse"
jeg har haft dem i flere år og prøvet flere tons effekttrin på dem uden held!
lukkede og afrullede over 5 khz samt under 100 hz - og generel manglende dynamik!! 
|
|
|
Jeg har også haft et sæt i 11 år, før jeg skiftede. Det er en utrolig dejlig højtaler at lytte til, men jeg medgiver dig dine kritikpunkter. Skal den yde optimalt, skal den parres med en subwoofer, gerne Gradient, samt et strømstærkt effekttrin. Derfor mener jeg også at rør er udelukket. Den sidste forstærker jeg havde kørende på dem, var et sæt LC Audio Zapsolute klasse A trin på 74 watt. De trak den så også uden problemer. __________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør kan jo netop tåle at blive kortsluttet uden der sker noget. Jeg skulle mene rør er et godt valg, ved bare ikke hvilket konkret effekttrin det skal være...
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mcintosh mc275 Den skulle efter hvad jeg har hørt fra en meget meget klog mand kunne knække de vanskelige quad uden problemer.
Sidebemærkning
Hørte min egen mcintosh på et par 4333A igår What a blast....
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft to sæt af ESL 63. Det første sæt gik i stykker en nytårsaften..... Jeg havde fået fjernet sikringskredsløbet - og i løbet af aftenen forsvandt desværre også hæmningerne. Dagen efter var vellyden også væk. Med andre ord er det ikke en festhøjttaler. Det andet sæt havde jeg derefter i fire år. En dejlig højttaler.
Jeg har med stort held haft en Audio Research VT 100 mkII til at trække dem. Bunden er ikke så fast og kontant som på mine nuværende dynamiske højttalere, men de lød enormt godt.
Skulle du falde over et sæt Futterman OTL-3 er de helt fantastiske til den højttaler. Det er en udgangstransformatorløs forstærker (OTL: Output Transformer Less). Jeg brugte sådan et sæt i ti år. Der har for nogle år siden været en selvbyggerklub på DTU (DTH?) som konstruerede en del af disse sæt. Eneste problem: trafo´erne snerrede og det kostede en halv VW Polo at skifte rørene.
Mvh
Mikke
|
| Til top |
|
| |
musiklab Branchemedlem

Musik Lab Danmark
Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en 220W MosFet forstærker der kan klare ESL 63.
ESL blev af Quad også brugt med en transistor forstærker. 33 og 405 som jeg husker dem.
mvh Michael.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft et sæt QUAD63 siden 1984, som jeg har trukket med flere forskellige forstærkere, Hiraga, Electrocompagniet, Nakamichi, Tandberg, Cambridge og andre. Den med afstand bedste lyd fik jeg med en forstærker fra den professionelle verden, LabGruppen Lab500. QUAD'erne vil have masser af power og egner sig absolut ikke til audiofile sager med encifrede watt-tal og glødelamper. Til gændgæld lyder de fremragende med den rigtige amp, og hvis man løfter dem 1/2 meter op fra gulvet, og hvis rummet er stort nok. Så har de al den bas og diskant, man kan ønske sig.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Primare 928S monoblokke kan genere et rent lydtryk med et sæt ELS63 uden at de tag skade, som man ikke lige umiddelbart tror er muligt 
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at få fat i de orginal Quad Effekt forstærker (gerne brugt), de er bygget til disse højtaler og giver minder problemer
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Primare 928 blokkene lyder fedt på Quad hvis det skal være transistor - kan anbefales Har faktisk også kørt med en Accuphase E202 som såmænd også spillede fint.
Det bedste til denne højttaler er nu stadigvæk rør.
Har selv brugt Audio Innovations s800 (ok - uden at være prangende) og LEAK monoblokke (funker 100%)
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også hørt Audio Innovations S1000 monoblokke sammen med ELS63 ...det er tilsammen soooo nice!!! i sin helhed
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
At lytte til QUAD-erne med en rørforstærker er imponerende, lige så imponerende som at se et damplokomotiv køre -- tænk, at det kan lade sig gøre, det gamle skidt.
Hvis der skal komme noget brugbart ud af Q-erne, så skal der en bamse på, som kan trække dem, f.eks. Primareblokkene eller en proff-forstærker, eller QUADs egen current-dump forstærker.! __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
musiklab Branchemedlem

Musik Lab Danmark
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er det med Quad esl at de - såvidt jeg ved- har en max inputspænding , med en beskyttelse der nærmest kortslutter forstærkeren hvis spændingen overskrides.
Det er der en del HiFi forstærkere der ikke kan lide.
ved overspænding kan der opstå overslag i panelerne, og det holder de ikke til.
trods beskyttelsen har jeg skiftet en del paneler for ulykkelige Quad ejere i gamle dage.
Med en god og robust solid state forstærker kan man nyde den forvrængningsfri og åbne klang fra
quad´en men den skal kunne tåle kapacitiv belastning, give en masse strøm og klare en kortslutning- så der er ikke mange der dur.
|
| Til top |
|
| |
musiklab Branchemedlem

Musik Lab Danmark
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
fortsat:
det med at bruge en proff 500W PA forstærker er vel meget godt, for de er ofte robuste , men de er sjældent rigtig HiFi- efter min mening.
Og det kan også være farligt at have for meget effekt, aht panelerne.
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
musiklab skrev:
| Der er det med Quad esl at de - såvidt jeg ved- har en max inputspænding , med en beskyttelse der nærmest kortslutter forstærkeren hvis spændingen overskrides.
Det er der en del HiFi forstærkere der ikke kan lide.
ved overspænding kan der opstå overslag i panelerne, og det holder de ikke til.
trods beskyttelsen har jeg skiftet en del paneler for ulykkelige Quad ejere i gamle dage.
Med en god og robust solid state forstærker kan man nyde den forvrængningsfri og åbne klang fra
quad´en men den skal kunne tåle kapacitiv belastning, give en masse strøm og klare en kortslutning- så der er ikke mange der dur. |
|
|
Primare 928S er ret ligeglad med om triac'en i ELS63's sikringskredsløb "cutter" indgangen ..., en 928S kan levere lige under 1KW i 0.6Ohm i en periode der skal tælles i minutter uden at miste stabilitet, selvfølgelig vil kølepladen over tid sætte begrænsningen ved at gå i mætning det på trods af den aktive blæser vil gå i 100% mode ..., i know it, seen it 
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan huske at have læst et sted at den lidt ældre Effektforstærker PROTON D1200 ingen problemer havde med denne højtaler.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig igg forstå det'
Har mest erfaring med de gamle ELS'er, men det er ikke strøm ELS-ht'er har brug for.
Det har lydt bedst med små transistorforstærker som NAD3020 og rørforstærker, men sjovt nok ikke med store rørforstærker, næh af alle de rørforstærker jeg har prøvet, lød det bedst med en Fisher X-100 m. EL84 rør i udgangen.
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul "Halvpris" (Pouls Audio) har et sæt Els 63? Så vidt jeg husker kører han noget Esoteric Audio Research på dem. Måske 549?
Mvjh.
|
| Til top |
|
| |