Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: AGI 511A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Denne her er et lyt værd
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Sean ovre hos AudiogoN er også ret tosset med den (der er ellers mange andre gode bud i den tråd).

Billeder?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej KvK

Dette er lidt off-topic, men i tråd med AGIens besøg hos dig. AGI511 lever nu med et normalt tobenet netstik til omgivelserne, og al jordledning er pist væk. Det interessante er nu at den nu tilbyder to HELT forskellige gengivelser, afh. af hvordan netstikket er vendt. De er som nat og dag, og er døbt 1) LUFT og 2) KROP (jeg har skrevet det på stikkets over- og underside):

1) LUFT leverer et meget dybt lydbillede, myriader af detaljer, for lidt krop på stemmer og instrumenters grundtoner. Lyden er meget dynamisk og lidt anmasende og lys i længden. Lydniveauet virker højere. Blandt andet puristisk optagne bastoner er langt tilbage i lydbilledet, meget veldefineret.

2) KROP er mere roligt, alting foregår tættere på, stemmerne har mere krop bag. Der fornemmes færre detaljer.  Også bassen er tættere på, på nogle optagelser kan man fornemme at man nærmest bader i bas, der er meget tæt på lytteren. Lydniveauet virker lavere, lyden er lidt mørkere.

Sjovt nok kan fruen også høre dette, hun er ellers næsten døv. Hun foretrækker klart KROP (den lille frækkert).  

KROP ligner gengivelsen fra dit anlæg mere end LUFT gør.

Måling på spænding mellem kabinetter i anlægget:

Ved LUFT er der 8 mV mellem AGI or det elektroniske delefilter. Ved KROP er der 0 - 1 mV mellem de to apparater. Det kunne vel tyde på at KROP er den korrekte indstilling. Generelt 0 - 1 mV mellem AGI, AUDIO60ere, QUADer. Der kan heller ikke føles nogensomhelst summen i fingrene, når man lader dem løbe henover forpladerne.

Nu kommer 1000 kroners spørgsmålet: HVILKEN GENGIVELSE ER DEN RIGTIGE?

Jeg er oprigtigt i tvivl. Umiddelbart synes jeg mest taler for at KROP er den rigtige. Den anden gengivelse LUFT har dog også mange forførende elementer (og et stykke hen ad vejen ville jeg foretrække den, hvis blot den ikke var så lys). Naturligvis er det spændende at have sådan en soundprocessor mulighed indbygget i netstikket, men mht. at løbende at optimere anlægget gennem tweaks/indkøb er det jo vigtigt at det øvrige udstyr gengiver så neutralt som muligt.

Tror du du kan hjælpe med et godt råd?

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Krop er den rigtige.
Du skal dog ændre fremgangsmåden lidt.
Pil alle forbindelser til alle andre apparater fra,
Mål derefter fra stel på AGI til jord. Enten rigtig jord, eller til f.eks. en radiator.
Vend så stikket. Laveste spændingsforskel er den rigtige. Du skal i øvrigt måle AC spænding.
Men jeg holder en klase bananer på, at fruen har ret, det gør i øvrigt også livet meget nemmere fremover såfremt det er tilfældet.

Pas så iøvrigt lidt på det apparat. Den er simpelthen en guldklump.
Og slæb den så i byen i ny og næ og lad den voldtæske noget til en million.
Har i øvrigt fundet ud af lidt om modelhistorien.
511A var vist nok en low gain udgave, hvor 511 var high gain.
Konstruktionen blev lavet i 1974 - kom så lige igen der.
Så vidt vides var Audio Consult der i sin tid tog den til DK.
Prisen var omkring 5.600 kr. dengang i 77-78-79 stykker.
Apparatet er helt og aldeles uopslideligt, jeg ville måske lige kaste et blik på elektrolytterne efter alle disse år. En udskiftning ville jeg måske nok foretage, men du må påregne, at lyden ændrer sig en kende i den ombæring.
Rifa, Philips, Sprague eller lign kunne bruges. Jeg tror du nemmest finder Philips i de rette værdier.
Potentiometrene ville jeg skifte ASAP til noget mere præcist og uden kul.
Men så har du osse the preamp for your life.

Jeg husker stadig ret tydeligt de dage, hvor jeg fik min AGI 511A.
Jeg var helt rundt på gulvet efter at have sat den i gang. Den afløste en Music Reference RM5A rørpreamp, som hverken kunne stikke eller bekende i den sammenhæng. I øvrigt var det også Audio Consult der tog den hjem i sine tider.
511 var utrolig i sin nøgternhed.
Og nu har jeg sådan set bare fået bekræftet, at det var sådan det rent faktisk var.
Powerampen der aldrig kom, og som hele verden i den grad ventede på, blev vist droppet fordi Spiegel ikke helt fandt interessen for hans preamp tilstrækkelig.
Han var vist nok med andre ord lidt howskisnowski eller deromkring desværre.
Men der går jo mange rygter forstås. Jeg tror mere på at det var økonomien, der gjorde at han mistede interessen. 5.600 var egentlig pænt mange gryn for en pre dengang, men man så hurtigt derefter langt dyrere preamps med meget simplere teknik.
Her var der altså tale om noget der var ganske unikt og så endda prisrimeligt.
Gid der dog ville dukke flere af hans slags op. Vi trænger hårdt til det.

Tillykke med den.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også AGI 511 i tidernes  morgen (dog i 511Am versionen). Phonodelen med guld belagt indstiksprint og diskret opbygning (ingen OP forst.) var i ultra hiend klassen dengang. Liniedelen var ikke af samme kvalitet (operationsforstærker), men dog bedre end de fleste konkurrenters. Den har en smart funktion med tone send, dvs at man kan afprøve om et kabel i signalvejen giver nogen ændring af lyden.
Kort og godt opbygning med gode komponenter i mil spec. Overhørsdæmpningen var dog ikke god gr. computergrade båndkabel fra print med rca stik til hovedprint. Jeg loddede enkeltleder teflon kabel i, det hjalp! Hother Bak brugte den som reference da han udviklede Daner forstærkerne.

Det var i øvrigt af økonomiske årsager at udgangen blev droppet, Spiegel fik tilbuddet om at blive hovedforhandler for Crown i det østlige USA, det var der flere penge i! < ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes