Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: store/små knald i højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Nogle gange giver det nogle knald i højttaleren nogle gange er de faktisk ret store. det er kun 1 knald af gangen, sker ca. 3-5 gange på en aften..... hvad kan det være ? (forstærkeren er en helt ny NAD T743v2)

Jeg har en gammel forstærker(gammel NAD 3020) + nogle højttalere som kører på samme fase og der kommer ikke nogen knald i dem...

Er det forstærkeren der er deffekt ? og højttalerne kan da ikke have godt af de høje knald det giver ??

Til top Vis askov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af askov

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Hmmmm - nu er jeg ikke atomfysiker eller andet genialt, men....det lyder for mig, som om, du har et køleskab eller lign, som "går i gang" en gang i mellem. Dette kan på nogle apparater give dette berømte knald, som man selvfølgelig helst vil undvære. Om det er sundt for højttaleren kommer helt an på lydstyrken.  Det kan skyldes flere ting - køleskabets tænding skaber en puls i det elektriske system i huset, som forplanter sig til din forstærker. Måske kan det hjælpe at sætte forstærkeren over på en anden sikringsgruppe i hjemmet - eller evt kunne du checke, om apparatet er jordet eller ej.  Hvem ved, om det kunne hjælpe at vende stikket i stikkontaketen?? Jeg er selvfølgelig ikke sikker på, om det er et køleskab/fryser eller lign, men.....

Det kunne måske også være elektrolytkondensatorer i forstærkeren, som umotiveret står og lader af med jævne mellem rum - ved ikke om det lyder sådan. 

Jeg ville prøve at eksperimentere med køleskabsteorien og evt. checke min jordforbindelse - vende stik og alt det der - i hvert fald til at begynde med - og så vende tilbage til forum, når du har et resultat - enten positivt eller negativt.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

og...jeg mangler lige at spørge, om det specielt er når du har sat forstærkeren på "phono" - eller bruger en MC-pick-up - evt. med ekstern step-up??. Dette kan være meget følsomt og voldsomt modtageligt for elektriske impulser i/ved hjemmet som helhed.

Venligst

Freddy

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej Askov

Jeg vil ikke komme med en længere afhandling.. men jeg har haft samme problem (med min 753v2).. Og det var udgangen der simpelthen var gået istykker (altså pre-out udgangen).. har du prøvet bare at smide ht'er på forstærkeren kun???... ellers må du ned i HFK, det gjorde jeg, da jeg fandt ud af det, at det var min forstærker pre-out udgang der var istykker...

mvh Henrik

NAD 753v2

JBsystems C2-800, NAD 216 THX

CV AL-1000, Dali 109, Dali SC-7 og JBL E250P

Mit Hifi

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Prøv at kombiner dine anlæg modsat - så kan du da finde ud af om det er højttalerne eller forstærkeren

Umiddelbart lyder det som et forstærkerproblem. Den skal de da bare have tilbage i så fald

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Altså det er ikke mit køleskab eller fryser, for der sker ikke noget når de tænder! Jeg bor i lejlighed så skal det være nogle andre lejligheder omkring mig, men de kører jo ikke på samme fase.

Det er lige meget om det er på en phono indgang eller coax. Jeg har også en Supra netstøj skinne på men det har ingen forskel gjort på de knald.

En enkelt gang lade jeg mærke til da det gav et knald at man også kunne se det på billedet på tv'et (der kom lidt flimmer) ...forstærkeren står lige under tv'et

Jeg har nemlig også selv tænkt på om det kan være noget inde i forstærkeren som står og lader ? og så sender støj ud....jeg har prøvet at vende stikket, jeg har ikke jordet kassen, ved ikke hvordan jeg skal gører det....????

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jamen - så synes jeg bestemt også, at du skal aflevere den til HFK og da den er ny, så må de vel checke den igennem på garantien! - det ligger jo lige for!

Vh

Freddy

askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Fandt lige ud af lidt mere....

Det er ikke kun sussen i diskanterne, men man kan også hører en svag brummen i bass-enheden.

+

tager jeg clipsene ud fra pre-out -> main in så bliver der ro - ingen sussen eller brummen, så der må jo være noget galt i forforstærker delen.....jeg må hellere få den ind til rep

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Eller ombytning?
Det må da gå på garantien

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Når den er ny - eller næsten ny - og indenfor garantien, så kan/må du af gode grunde ikke dykke ned i den for at finde ud af, hvad der er galt. Derfor må du en tur til HFK.

Systematisk fejlfinding, hvor garantien er bibeholdt må kun finde sted ved at switche mellem apparater og evt. lokalise fejlen til for eller slutforstærker (pre out/main in), men du må jo alligevel ikke lave det, så ...... lad hellere dem, der får penge for det finde ud af, hvad der er galt og lave det på garantien.

Venligst

Freddy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes