Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny forstærker, nogen forslag? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 November 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hey

Vil lige benytte mig af jeres store viden og alsidighed inden for forstærkere. Skal have ny, og den skal allerhelst holde sig under 4 k, brugt eller ny.

Har overvejer selv Atoll IN100, Cayin 153B eller 252B brugt. Begge er til at få fat på til den pris og spiller rigtig godt. Den skal spille sammen med et par DLS R60, og mit lyd ideal er at den skal være meget neutral, dynamisk og også gerne ret detaljeret.

Men har i andre forslag eller kommentarer så bring dem endelig på banen, så jeg kan fat i en ordentlig forstærker!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 November 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Måske noget fra Jungson. Det spiller vildt godt til prisen

Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Okay, nogen speciel model du har i tankerne? Og hvem forhandler dem i DK?

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 November 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Tjek www.jungson.dk eller www.audiocompagniet.dk  . Jungson laver nogle meget fine stereo forstærkere. Måske deres JA-88C. Det spiller fantastisk
Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Den ser bestemt kompetent ud, den vil jeg kigge efter i forskellige brugtfora!

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 01 November 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft Atoll IN80, og kan godt anbefale mærket - man får meget for pengene.

Læs evt. min anmeldelse her på siden.

Jungson har jeg hørt hos Søren (Audiocompagniet) og det spiller også rigtigt fedt.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Ok, er også selv fan af Atoll, men mener alligevel at man får rigtig meget ekstra hvis man køber en IN100 frem for en IN80. Men jeg vil da læse din anmeldelse med stor interesse!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 November 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Se også på Classic No 6.8, jeg har dens storebror og den spiller kanont godt, lækker lyd med masser af power og godt perspektiv.

Den fåes hos ardency audio til 3900 i øjeblikket mener jeg, hvilket er ½ pris.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Se også på Classic No 6.8, jeg har dens storebror og den spiller kanont godt, lækker lyd med masser af power og godt perspektiv.

Den fåes hos ardency audio til 3900 i øjeblikket mener jeg, hvilket er ½ pris.

Oki, blev også anbefalet den inde på chatten, og jeg vil helt sikkert lytte til den hvis jeg kan komme til det.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:

Jeg har tidligere haft Atoll IN80, og kan godt anbefale mærket - man får meget for pengene.

Jungson har jeg hørt hos Søren (Audiocompagniet) og det spiller også rigtigt fedt.

Læste lige din anmeldelse af Atoll IN80, god velskrevet. Savnede dog lidt nogen erfaringer med deciderede musikstykker og hvordan de indvirkede på forstærkeren. Men du fangede meget af det jeg selv har lagt mærke til når jeg har hørt den ved forskellige lejligheder. Men kan det passe at den virkelig yder 150 watt i 4 ohm? Lyder godt nok utroligt med den, ikke så veldimensionerede, strømforsyning den har.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Men var lige inde på Ardency's hjemmeside. Et: jeg kan ikke lige finde nogen priser? to: var det ikke noget med at de skiftede navn eller sådan noget?

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 November 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Rigtig gode forstærkere kommer efter min mening fra UK

Naim, Exposure, Rega, Linn, Onix, Obelisk, Audio Note, DNM, Crimson, Croft, EAR/Yoshino, Sugden + mange andre

Priserne går fra rimelige til det vilde....sørg for at have signalkilden iorden...det er der mange fejler - sh*t in/sh*t out

Til top Vis boegelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boegelund

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Erik D skrev:

Læste lige din anmeldelse af Atoll IN80, god velskrevet. Savnede dog lidt nogen erfaringer med deciderede musikstykker og hvordan de indvirkede på forstærkeren. Men du fangede meget af det jeg selv har lagt mærke til når jeg har hørt den ved forskellige lejligheder. Men kan det passe at den virkelig yder 150 watt i 4 ohm? Lyder godt nok utroligt med den, ikke så veldimensionerede, strømforsyning den har.

Udgangseffekten er taget fra Atoll's egen hjemmeside, jeg har ikke målt efter  

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med musikstykkers indvirken på forstærkeren ?

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

OK, de skriver så 120 watt i 4 ohm og 150 watt er den dynamiske effekt, men lad det ligge... 

Jeg mener, du kommer ikke med beskrivelser af forskellige musikstykker og hvad forstærkeren gør henholdsvis rigtigt eller forkert i disse.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 November 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Hey

Vil lige benytte mig af jeres store viden og alsidighed inden for forstærkere. Skal have ny, og den skal allerhelst holde sig under 4 k, brugt eller ny.

Har overvejer selv Atoll IN100, Cayin 153B eller 252B brugt. Begge er til at få fat på til den pris og spiller rigtig godt. Den skal spille sammen med et par DLS R60, og mit lyd ideal er at den skal være meget neutral, dynamisk og også gerne ret detaljeret.

Men har i andre forslag eller kommentarer så bring dem endelig på banen, så jeg kan fat i en ordentlig forstærker!

Kan man virkelig finde en brugt Cayin 252b nogen steder til 4k? Eller bare finde den brugt overhovedet - jeg synes tit jeg leder efter den, men jeg støder aldrig på den..

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 November 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

"OK, de skriver så 120 watt i 4 ohm og 150 watt er den dynamiske effekt, men lad det ligge"

Watt beskrivelse har intet med lydkvalitet at gøre men kan have indvirkning hvis dine højtalere er svære at drive. En solid strømforsyning og konstruktion i en eks. 35W forstærker giver i praksis mere dynamik og dermed højere lydtryk end en lousy strømforsyning i en 200W forstærker. - Oftest er 200W, tynd spids og peaket hvor bruger desperat søger forbedringer i kabler mv. hvor 35W er naturlig med krop, giver lyst til at høre flere plader.

Dette ment som eksempel, spring Watt angivelsen over og lyt.

Til top Vis boegelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boegelund

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:
Mastervol skrev:

Hey

Kan man virkelig finde en brugt Cayin 252b nogen steder til 4k? Eller bare finde den brugt overhovedet - jeg synes tit jeg leder efter den, men jeg støder aldrig på den..

Ja, det har jeg faktisk set, men har også set den til 3.5 k. De er derude, men de er sjældne.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

boegelund skrev:

"OK, de skriver så 120 watt i 4 ohm og 150 watt er den dynamiske effekt, men lad det ligge"

Watt beskrivelse har intet med lydkvalitet at gøre men kan have indvirkning hvis dine højtalere er svære at drive. En solid strømforsyning og konstruktion i en eks. 35W forstærker giver i praksis mere dynamik og dermed højere lydtryk end en lousy strømforsyning i en 200W forstærker. - Oftest er 200W, tynd spids og peaket hvor bruger desperat søger forbedringer i kabler mv. hvor 35W er naturlig med krop, giver lyst til at høre flere plader.

Dette ment som eksempel, spring Watt angivelsen over og lyt.

Det er jeg klar over. Har også lyttet til både IN80, IN100 og 153B, så jeg ved godt at facts siger meget lidt om et produkt.

Det jeg ville hen til var, at hvis den ydede 150 watt i 4 ohm og 80 i 8 ohm, var den meget tæt på at fordoble, og så kan vi tale om kraftig strømforsyning!

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

OK, de skriver så 120 watt i 4 ohm og 150 watt er den dynamiske effekt, men lad det ligge... 

Jeg mener, du kommer ikke med beskrivelser af forskellige musikstykker og hvad forstærkeren gør henholdsvis rigtigt eller forkert i disse.

He he, nu bliver det hele meget subjektivt, for det er jo ikke sikkert vi er enige om, hvornår et stykke musik er gengivet korrekt

Jeg kan prøve at give et par eksempler på mine egne erfaringer:

1. Led Zeppelin "Whole Lotta Love", fra Led Zeppelin 2.
Denne CD er ikke verdens bedste indspilning, men alligevel lyder musikken rigtig/autentisk på en eller anden måde; sådan noget gammelt syremusik skal lyde lidt "uldent/analogt", og det gør det også, på den fede måde.

2. AC/DC "Little lover", fra High Voltage.
Nok et af de allefedeste numre fra AC, nogensinde.
Igen en ældre indspilning, jf. eksempel 1, men der er en nerve i det nummer, som formidles på en god måde, desuden er der en fed basgang, som der er fint styr på.

3. Nils Lofgren "Keith don't go", fra Acoustic Live.
Et typisk demo nummer, som bare skal lyde godt, og det gør det så sandelig også.
Det vi brugte nummeret til, var typisk test af kabler, og forstærkeren er detaljeret nok til at vi kunne sidde og lytte efter mikrodetaljer i Hr. Lofgrens guitarspil.

4. Crystal Method "Busy Child", fra Vegas.
Super fedt musik, der er nogle gode dybe frekvensdyk i dette nummer, som stiller krav til forstærkeren, og det gik rigtigt godt, dog ikke med det samme jerngreb som f.eks. en Primare til den dobbelte pris.

Forstærkeren er lidt laid-back på den fede måde, men hvis du kan lide en 100% neutral/hifi gengivelse er der nok andre, mere korrekte alternativer.

Til gengæld kan det være du ender med bare at sidde og lytte CD'er igennem

Tilføjelse:
Jeg glemte at skrive hvad resten af udstyret bestod af, da det selvfølgelig har meget at sige:

CD: Rotel DAC/Drev
HT: SA 1280 mk2
HT kabler: LC audio Teflar + Golden Gate Wires - termineret med Z-plugs
Signal kabel: DIY sølvbelagt kobber single core
Digikabel: DIY triaxialt 75ohm kabel
- begge kabler termineret med Bullet Plugs

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Wow, fedt at du gad det!  Tak.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave