Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Holfi --> Dali Helicon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 November 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Har et lille spørgsmål, som faktisk har voldt mig kæmpe problemer de seneste dage.

Men kort fortalt, skal jeg have fundet en partner til Dali Helicon 400 - men er noget i tivl omkring hvad disse højttalere kræver.

Har fået en Holfi Xara DC inden for husets 4 vægge, som pt. spiller sammen med min Sony TA-F707ES - og det lyder uden tvivl rigtig godt.

Men om cirka 2 måneder flytter jeg i en anden lejlighed, hvor jeg langt om længe får en stue af fornuftig størrelse - og dertil regnede jeg med at købe mine drømme gulv højttalere (tænk at det man drømmer om kan købes til så fornuftige penge?! ) - nemlig Dali Helicon 400.

Men når man nu er igang, ville det jo være oplagt at købe en Holfi forstærker? Men går ikke ud fra at en Holfi Audis eller Megarus kan klare denne opgave... Men et af spørgsmålene er så om man bør købe en integreret forstærker, og så sidenhen købe en effekt til denne, eller om det vil give mere hvis man valgte et pre/power setup med det samme?

Det skal siges at pengene ikke vokser ind i himlen, så skulle gerne ramme nogenlunde plet.

Og nu hvor i måske har læst så langt, så lurede jeg lidt over hhv. Helicon 400 og 400W - forskellen er så vidt jeg kan se, kun en kosmetisk ændring på fronten? Kunne nu godt lide det gamle design, så måske man skulle prøve at støve nogle brugte op et sted - og er der nogle specielle ting ved denne højttaler som man skal være særligt opmærksom omkring?

På forhånd tak

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Præsten har også en del erfaring med netop Holfi og Dali, jeg har dog hørt anlægget nogle gange efterhånden, men en Power 8 var det klart i overkanten, med 2 styk begyndte det at hjælpe men det kunne sagtens gøres bedre, og nu har han investeret i en NB1 som skulle være et rigtigt godt match. Jeg ville ikke gå efter noget mindre end en NB2 måske kan en NB3 trække det men er ikke sikker. Det nye i dag burde også være ok eks. en NB150.

De integrerede kan du godt glemme alt om til højttaleren, måske en 88 men det skal ihvertfald prøves først. Du kan ikke tilslutte en effektforstærker til Holfis integrerede, de mangler Pre out, det er dog muligt du kan få Holfi til at modificere dem så det kan lade sig gøre.

Forskellen mellem 400 og 400W er også svjv. kun fronten hvor finishen fra siderne på 400W er videreført til fronten.

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 November 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hvad ligger budgettet på ?

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Præsten har også en del erfaring med netop Holfi og Dali, jeg har dog hørt anlægget nogle gange efterhånden, men en Power 8 var det klart i overkanten, med 2 styk begyndte det at hjælpe men det kunne sagtens gøres bedre, og nu har han investeret i en NB1 som skulle være et rigtigt godt match. Jeg ville ikke gå efter noget mindre end en NB2 måske kan en NB3 trække det men er ikke sikker. Det nye i dag burde også være ok eks. en NB150.

De integrerede kan du godt glemme alt om til højttaleren, måske en 88 men det skal ihvertfald prøves først. Du kan ikke tilslutte en effektforstærker til Holfis integrerede, de mangler Pre out, det er dog muligt du kan få Holfi til at modificere dem så det kan lade sig gøre.

Forskellen mellem 400 og 400W er også svjv. kun fronten hvor finishen fra siderne på 400W er videreført til fronten.

Uha - mange tak :)

Jeg kan se at jeg ender som en fattig mand. Det eneste som er helt sikkert, er at der skal Helicon 400 ind og stå. Så må man jo nok bide i det sure æble, og erkende at min sony nok lige må spille et par måneder mere, inden der bliver skiftet ud med et Holfi forstærker-sæt.

Men så er det store spørgsmål om man skal jage noget brugt, eller købe nyt. Her tænker jeg mest på Holfi's lidt vaklende fremfærd de sidste par år.

Men hvis der skal købes nyt, så må det jo blive Power 150 samt Pre NB 1.5.1 / PRE 5.1 VCS ( hvad er præcis forskellen på de to? Skal bruge det udelukkende til stereo, men synes der står noget med multikanals ved begge? )

Men vil da fortsætte med at sondere brugtmarkedet - man skal jo spare hvor spares kan.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:
Hvad ligger budgettet på ?

Uha - vil jeg have svært at give et præcis bud på. Hvis jeg kan finde de Helicon 400 brugt, så hedder det måske en 20.000 - 30.000 + det kan jeg få for mit gamle grej.

Men det er nu min erfaring at budgetter er til for at blive overskredet - og overskredet bliver de sgu  

Changdilo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 November 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Mine Dali Helicon 400 spiller sammen med KRELL KAV-400xi - og i mine ører spiller det aldeles fremragende:-)

Vh

Til top Vis Changdilo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Changdilo

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 November 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Et sæt brugte Helicon 400 skal vel koste fra ca. 13000 kr. og opefter i dag. 400W er nok lidt dyrere, da de jo dels er nyere og dels er der mange, som synes de er pænere.

Jeg kan kun anbefale Holfi-Dali kombinationen (har Power NB 250 til at trække et par Helicon 400), og jeg vil nok give Jesper Juul ret i at en pre/power kombo er mere velegnet end en integreret.
Helicon 400 skulle dog ikke være så svære at trække, men som altid hjælper det at effektforstærkeren er i stand til at kontrollere højttalerne ordentligt.
Måske en Integra 88 eller måske endda Integra 2.5.1 ville kunne klare jobbet?

Forskellen på Pre 5.1 VCS og Pre NB 1.5.1 er, så vidt jeg ved, ikke så meget funktionaliteten men lydkvaliteten - Naturligvis i Pre NB 1.5.1s favør.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at en Krell KAV-400xi kan håndtere Helicon 400, men om du bedre kan lide lyden fra Holfi eller Krell, skal nok afgøres ved en lyttetest.

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes