Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 20:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 November 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg går og overbeviser mig selv om at jeg skal have en ny pladespiller. Det er i sig selv ikke så svært. Problemet kommer med hvilken pladespiller det skal være.

Som det er nu, har jeg kigget (endnu ikke hørt) på hovedsageligt to forskellige:
VPI Scout og tilhørende arm http://www.vpiindustries.com/scout.htm, der ser flot ud, og har fået en masse rigtig gode anmeldelser i den tid den har været på markedet. Jeg har set at Jensen ind i mellem har den på tilbud til 13-14k, og lige nu har et rigtig godt tilbud hvis man giver sin gamle plov med.

The Funk Firm Funk Vector http://www.thefunkfirm.co.uk/funkV.htm Den er vist rimelig ny på markedet (2005?), men anmeldelserne har også været forrygende. Derudover er jeg vild med designet, den er rigtig fed, og det kunne være lækkert at have den stående. En Funk Vector koster 9250 hos Activ Hifi i Esbjerg, og dertil skal så lægges en arm, det kunne feks. være en Rega RB700, så ender vi omkring de 14k.

Endelig bør jeg også lytte til Rega, synes jeg, selvom deres modeller ligger lidt væk fra de 14k, med en Planar 5 til 9000, og P7 til 17000.

Jeg bruger pt en Dynavector 10X5 pickup, og vil så vidt muligt prøve at få kandidaterne hjem i stuen og lytte til dem med den på.

Jeg vil gerne høre om folk har andre forslag, og kommentarer. Er der nogen der har hørt Funk'en? Jeg ved at der er en del der har en VPI Scout, og vist er meget tilfredse.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Prøver lige en gang til. Er der slet ingen der har hørt Funk'en, eller har kommentarer?

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 November 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Køb en Scout, hvis du ikke bliver tilfreds, må du gerne sagsøge mig.

vh. Henrik

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Glem alt andet end VPI til den pris... , er du i tvivl så ta ud og lyt

men du vil sikkert gi mig ret.

http://www.vpiindustries.com/pdf/Issue%2016%2086-89.pdf 

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 November 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Vil du købe nyt?

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Har heller ikke hørt funken, er enig med at designet bare er så heftigt. Havde jeg grynene skulle den klart nærlyttes. Men hvad med den fine hvide skal jeg ikke overtage den?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej Ole.

Ja, det var faktisk min plan. Jeg har som sådan ikke noget mod at købe brugt, men jeg ved ikke nok om pladespillere til at spotte de rigtig gode ting. Lige nu har jeg en Ariston som skal sælges, og en gammel Mørch GS 6a, som jeg regner med at beholde. Men de spiller ikke op mod nye værker, selvom de er flotte...

Jeg vidste at VPI'en har mange fans, og den lyder også som en fed maskine, men Funk'en plager mig nu alligevel lidt. Har fundet nogle steder i København hvor de har den, dem må jeg ind og snakke med.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 November 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hvad synes du Mørchen mangler? Jeg har selv en Garrard 401 med SME IV som jeg har givet ialt kr. 8.500,00, og har tidligere haft SME 20a/SME V, Nottingham Analogue Spacedeck, med Spacearm, Opus Continuo bare for at nævne nogle af de nye gode pladespillere jeg haft gennem de sidste par år som vinylnørd.

Den skide gamle mellemhjulspladespiller af en Garrard spiller altså bare med rigtig meget drive og dynamik som er så dejligt at man har har lyst til at lægge endnu en plade på. De andre nævnte pladespillere spiller hver im sær også rigtig godt. Især er Opus-en nok et rigtig godt køb hvis man er god til logistik, da den normalt ikke så godt kan sendes p.g.a. vægten, hvilket betyder at prisen er lavere end den bør være. Har set den helt ned til kr. 3.500 for dette superværk. SME 20a/SME V er den bedste kombi jeg har haft og hørt. Men måtte desværre sælge den da det kneb med finanserne på et tidspunkt, og den repræsenterede alligevel en pæn sum penge.

En Thorens 124 mrk. II med en god arm (SME er nu mit foretrukne mærke) er også noget som spiller virkelig godt. Og skal jeg også lige nævne et næsten SME 20 værk, nemlig Roksan Xerxes. Det har stor WAF værdi og alligevel er det et helt vildt godt værk der spiller næsten lige så godt som SME 20a.

En anden af mine kæpheste er: Livet er for kort til unipivotarme. Ingen dynamik og drive, kun akademisk finesse, der bliver kedelig i længden og får en til at vende tilbage til CDen.

Hvis du nu køber den VPI så kom forbi her i Vanløse og så lad os prøve at sætte den op mod min Garrard/SME kombi. Jeg tror du bliver ked af det.

God fornøjelse med købsprocessen.

Mange hilsener

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2006 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hej Ole. Tak for en meget omfattende respons.

Den gamle Mørch (Delphon-maskine i anden indpakning og med Mørch-navn på) spiller egentlig udemærket, men bassen er ikke så god, synes jeg. Pladetallerkenen ringer højt og meget længe hvis man slår den and uden måtte på. Det kan jeg ikke tro er en god ide.
Som en lille ting skal mellemhjulet revulkaniseres, men det er ingenting, Svalander kan klare det for 200 kr.
Den arm der sidder på har måske nok noget af skylden for det jeg savner, jeg ved ikke hvad det er for en men den er gammel, formentlig den originale. Men en ny arm vil ikke gøre det ud for pladetallerknens mangler. Jeg har set (kun på nettet) Anders Bjergagers Mørch, der er den samme som min, men med ny plint: http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_page.php?pic_id=2205
Den er også meget flot.

Af en eller anden grund kan jeg se en hvis fornuft i den mekaniske impedanstilpasning som Funk'ens Achroplat tallerker bryster sig af, lige som mange af de andre ting den omtaler virker fornuftige. Jeg må ind at høre den.

Det kunne være meget interessant at høre din kombination, jeg mangler erfaring med high-end pladespillere.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Lige et tillægsspørgsmål: Er der nogen der har erfaring med Origin Live's modificering af RB250-armen? "The greatest thing since sliced bread"?

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hmm, nu kan jeg se, at du bor på Sjælland. Og jeg ved ikke om det er for langt, men du kunne overveje at tage til Berlin, nærmere bestemt phonophono. (www.phonophono.de)

De har rigtig mange lækre ting - VPI, Transrotor, Garrard, Nottingham, SME etc. Og du kan få lov at lytte i en stor og fornuftig stue.

En returbillet Kastrup/Berlin kan ofte fåes for ca. 500kr med enten Easyjet eller Sterling.

Hvis du beslutter dig for det, ville Transrotor være interessant. Fx ZET 1 eller Fat Bob - begge med en modificeret Rega 250, som de kalder for 2.6. Begge kan fåes til ca. 14000-15000.

O nej, jeg har ingen aktier i hverken flyveselskaber eller tyske forhandlere

God jagt!

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 November 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Den FUNK tiltaler også mig, rent æstetisk og at de så efter sigende spiller helt forrygende, gør at den er nummer 1 på min liste over grammofoner pt.

Men er en Rega 250 ikke for ringe en arm til de gode pladespillere?

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 November 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

En Rega RB250 er der mange som køre med på pladespiller som koster fra 3000kr op til 60.000kr !

Tror i ikke det har noget med lyden fra den at gøre - husk nu det hele skal passe sammel og hvis du kan lide denne kombi.... så køb den da !

I mit vinyl setup som koster 88.000kr bruges der en Rega RB700 arm som (KUN KOSTER 5000KR)

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 November 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ved der er noget der hedder synergieffekt, men der er osse noget der hedder gode og dårlige arme. Du har selv en R700, hvorfor ikke bare en RB250 - ud over synergien...?

Det med lejernes kvalitet tror jeg er megavigtigt. Og så vidt jeg kan læse på Pouls Audiobutik - han har altså styr på det med arme og grammofoener mere end nogen anden jeg har mødt - så nedgør han RB 250 voldsomt. Tillige den OEM fra Origin, som er en RB250 blot med løse lejer.

Det er svært at vide, når ens viden ikke er 100% og jeg vil gerne vide mere om arme og lejer inden jeg beslutter mig.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

I en Rega RB700 er de lejer bedere og med mindre slør en i en SME V til 19.995kr - men Poul har jo også 2 SME 30 så tror du ikke også hans svar er derefter

Og jeg har prøvet SME V og SME 309 - de har en super byggekvatitet og finnish men lyden er op til den som køber den ....

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en gang en Michell gyrodeck med en SME309 arm og en Ortofon Rohman - denne kombi kunne kun spille lyde og ingen musik ... men så prøved jeg en Rega RB300 arm på og så kom der sku musik frem !!

Lige nu køre jeg med en Avid og Rega RB700 og Dynavector XX-2 pickup - det spiller kanon men jeg vil da også prøve at have en SME309 arm på .... det kunne jo være det bliver bedere

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Men Kontrast i stædet for at snakke om poul og hvad han syntes om lyden - så er det jo ikke sikkert du lytter som ham prøv dem og døm selv .... det kunne jo være .......

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Tja. Jeg har selv tænkt på RB700, men kigger så også på Origin live, fuldt modificeret koster den som udgangspunkt det samme som RB700. Men jeg har ingen anelse om, hvilken der vil være den rigtige for mig. Det er lidt svært at komme til at teste dem, især når "skygge-pladespilleren" ikke er i hus endnu.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 November 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

ja funken er sku dejlig om designet er kønt er vist en smags sag men gengive musik kan den har godtnok ikke hørt den herhjemme men har op til flere gange hørt den ved karsten i Activ Hifi
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 November 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Til Kontrast

Lejekvalitet, slør og friktion, masse og stivhed er de betingelser Poul opstiller som grundlag for en god Pick up arm. Hans foragt for kabelhysteri ser man også i flere tråde.

Rega laver arme i et stykke aluminium og som de eneste med et konisk hul alle andre udborer armen efter støbning. Friktion og slør er på alle Rega arme minimalt og på RB 700 og RB 1000, bedre end på nogen anden pivot arm. De interne kabler er valgt med henblik på lav elektrisk modstand og høj mekanisk føjelighed, så man ikke har et kabel der mangedobler friktionen.

Man kan på enkel vis grovteste lejekvaliteten. Ryk og vrid armen (behersket) og du kan registrere om der er slør. For at tjekke friktionen, tager du et A4 ark og river en strimmel af på langs (ca. 5 cm). Du udbalancerer armen med pick uppen på forståes og sætter antiskatingen på 0. Så holder du i den ene ende af strimlen og med den anden ende skubber/ trækker du så armen hen over pladetallerkenen. Kan du det, så er de mekaniske kvaliteter ikke helt ved siden af.

Ovenstående lille test er nem at udføre og sikrer, at det du betaler for er en Mekanisk velfungerende arm og ikke et eller andet eksotisk tryllerylle kabel.

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum