Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Smutvej til analog nirvana (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 November 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej folkens!

Jeg har en ambition om at få mig en pladespiller, pickup og forforstærker m. RIAA. Og til det har jeg brug for jeres hjælp.

Mit setup som det ser ud i dag er jeg meget glad for, men det har en åbenlys skavank. Jeg kører uden forforstærker og direkte fra min cd maskine over i effektbamsen, og har derfor ikke mulighed for tilslutning af RIAA. Derfor er min ide lidt at få fat i en forforstærker med en slags theater direct, altså hvor jeg kan køre signalet fra min CD direkte igennem forforstærkeren uden om alt. På den måde kan jeg bruge den som jeg plejer, da jeg ikke ønsker at signalet skal igennem alt muligt sjov i en forforstærker. Sådan er det!

Glemte lige at skrive at forforstærkeren helst skal have XLR udgang, da jeg kører balanceret til min effektblok.

Når det så er sagt, er der så nogen der har et godt bud på hvilken forforstærker jeg skal have fat i? også gerne forslag til RIAA+Pladespiller..

Total budget lyder på 10.000, og det skal helst være brugt eller forhandler tilbud så jeg får noget for pengene. Tænk entry level addon til et high end system – man er vel jyde? :-)

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 29 November 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

kan du ikke bruge en almindelig forforstærker, med RIIA, også tage cd signalet ud fra "tape out" bruge din volumeregulering på cdmaskinen og vupti...! så er den ged barberet

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 November 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:
kan du ikke bruge en almindelig forforstærker, med RIIA, også tage cd signalet ud fra "tape out" bruge din volumeregulering på cdmaskinen og vupti...! så er den ged barberet

Hmm! det var da en ide ... men mon det lader sig gøre som XLR? hmmmm. Syntes bare at jeg har set så meget af det der smarte theater through / direct snurrerundt sammensætning fætter og tænkte at det måske var løsningen

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Kenwood L-1000C var måske et bud... Den har både XLR ind og ud, og lyder vist nok stadig ganske fornuftigt. Den har også en MM/MC RIAA som heller ikke er helt tosset.

Der er et sæt (L-1000C og -M) på www.dba.dk til 3.500 kr., men måske C kan købes separat.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 November 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

ML`s forforstærkere har det du efterlyser.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

men ikke med indbygget riia og til 10.000, Krell har det også, jeg ved ikke om de har riia indbygget

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Audio Research LS25 har balanceret på alle ind- og udgange, den understøtter rent faktisk også den funktion du efterspørger med loop through. Hvis du kan nøjes med bal på cd og udgang, kan du "nøjes" LS16, den har dog kun RCA på loop through. Et andet bud kunne være Gamut CR2, den har en cd direct funktion med balanceret stik, men på den skal du købe et RIAA indstiks kort. Jeg mener det koster 4,5k i sig selv. Det er alle forstærkere som er udgået af produktion, så det må være muligt at finde brugt til en fornuftig pris. LS25 mrk I har jeg set til lige under 10.

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 November 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:
Dr. Lyd skrev:

men ikke med indbygget riia og til 10.000, Krell har det også, jeg ved ikke om de har riia indbygget

Ja.....det ved jeg godt, men hvad med en ML no 28 med indbygget riaa ?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Kenwood L-1000C var måske et bud... Den har både XLR ind og ud, og lyder vist nok stadig ganske fornuftigt. Den har også en MM/MC RIAA som heller ikke er helt tosset.

Der er et sæt (L-1000C og -M) på www.dba.dk til 3.500 kr., men måske C kan købes separat.

Hmm, jeg har øjensynligt misforstået opgaven - jeg troede det var 10.000 inkl. pladespiller

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 November 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Kim Petersen skrev:

Hmm, jeg har øjensynligt misforstået opgaven - jeg troede det var 10.000 inkl. pladespiller

Nej nej, du har helt ret, 10k inkl pladespiller

Og tak for svarene ind til nu, jeg sørfer på livet løs for at lære mere om de anbefalede sager!

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Sendt: 30 November 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Mht. ML no. 28, så kan du vel efterhånden få versionen med indbygget RIAA til 10.000kr.

Jeg har selv haft den på prøve hjemme, og umiddelbart virker den meget forførende. Men - og der er netop et men - den spiller meget korrekt på en lidt påtaget måde. Jeg synes jo, at alt det hifi, jeg har hørt, tydeligvis reproducerer musik (mere eller mindre godt), men lige netop denne forforstærker gør altså noget ved lyden, der får mig til at tænke på Frank Millers "Sin City" - larger than life: Alle indtryk er for overvældende, baggrunden er for sort, for mange detaljer...

I hvert fald skal du lytte godt på den inden et eventuelt køb - der er meget imponatoreffekt i den.

Just my 2 cents

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 November 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Slet ikke så tosset en ide med en ML 28, problemet er så bare at budget'et er smuttet, men det er jo set før . Måske en Rega P3 og en fornuftig billig pickup? eller hvad med Technics? jeg har hørt at de laver noget gammelt kram, men hvilken model så?

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 November 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:

Mht. ML no. 28, så kan du vel efterhånden få versionen med indbygget RIAA til 10.000kr.

Jeg har selv haft den på prøve hjemme, og umiddelbart virker den meget forførende. Men - og der er netop et men - den spiller meget korrekt på en lidt påtaget måde. Jeg synes jo, at alt det hifi, jeg har hørt, tydeligvis reproducerer musik (mere eller mindre godt), men lige netop denne forforstærker gør altså noget ved lyden, der får mig til at tænke på Frank Millers "Sin City" - larger than life: Alle indtryk er for overvældende, baggrunden er for sort, for mange detaljer...

I hvert fald skal du lytte godt på den inden et eventuelt køb - der er meget imponatoreffekt i den.

Just my 2 cents

Den var lidt svær.....hvad holder du den dog op i mod ?

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg sammenlignede den med en Audio Note og predelen i en Audiolab 8000A (den seneste model). Effekten den blev koblet sammen med var en Doxa 140 og en Audiolab 8000PX (minder meget om P'eren, men nyere)

Hele molevitten spillede igennem et sæt Spendor SP2/2.

Og mit indtryk er som nævnt, at ML'eren spillede bedre end virkeligheden. I den forstand, at den lød mest af reproduceret musik. Reproduceret til UG med kryds og slange - bevares. Men altså meget ... kunstig?

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 November 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

hrmmmm...bedre end virkeligheden...det er der ikke noget der bliver. Men som al musikgengivelse er det subjektivt......jeg lader den stå der.

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

Pihl skrev:
Dr. Lyd skrev:

Ja.....det ved jeg godt, men hvad med en ML no 28 med indbygget riaa ?

jeps, den står her og spiller og gør det godt

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Det skal vi heller ikke kværulere rundt i - nogle kan lide den, jeg kan ikke

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:

Det skal vi heller ikke kværulere rundt i - nogle kan lide den, jeg kan ikke

sådan er det, det er kun en hobby, intet andet

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Slet ikke så tosset en ide med en ML 28, problemet er så bare at budget'et er smuttet, men det er jo set før . Måske en Rega P3 og en fornuftig billig pickup? eller hvad med Technics? jeg har hørt at de laver noget gammelt kram, men hvilken model så?

Ja jo Rega P3, men altså du har noget, så vidt jeg husker, rigtig godt udstyr. Med P3 får du da en pladespiller som kan spille LP'er ja. Men tror måske du vil blive lidt skuffet?
Hvad med én af de gamle klassikere der popper op en gang imellem? Lenco, Thorens, Linn osv.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 December 2006 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Hej Milu

Tænk dig nu lige om, er det ikke en bjørnetjeneste at gøre Zorglub, når du anbefaler ham en gammel Lenco, Thorens eller Linn. Angiveligt, så er Zorglub ikke voldsom erfaren udi i pladespillere, hvorfor så anbefale ham en gl. Lenco, der formentlig ikke kan skaffes reservedele til, som han skal nusse og pusse, for blot at få lyd igennem. Køber han en gammel Thorens, så vil det heller ikke være problemløst at få reservedel. En Linn der skal overholde budgettet, må være en Axis eller en Basic eller en meget gammel LP 12 og så skal han have den justeret, for at få optimalt udbytte.

Hvis man skal anbefale en ordentlig kombo af Pl.spiller-arm-pick up og riaa, så er min anbefaling at du (Zorglub) køber en ny pladespillerkombo af en god kvalitet og en brugt riaa (der er ikke så meget der kan slides i sådan en) Lad for din egen skyld være med at købe en gammel pladespiller med mindre lysten til, at rode med pladespilleren overgår lysten til at høre musik.

Venligst

Bent 

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum