Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til 4000,-? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 November 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af et sæt Dali Concept 10, og mangler nu en forstærker hertil.

Prisrammen ligger på max. 4000,- (måske 4500,-). Jeg har pt. en gammel Luxman LV-103u på 2x60W, ikke noget at råbe hurra for, men den har dog gjort det godt med mine gamle KEF C60. Jeg tvivler dog på den kan klare de nye fra Dali.

Derfor skal jeg altså have en ny, men hvilken? Jeg er nok mest til en integreret forst. Hvad er Jeres erfaringer med brugte forstærkere?

Ser frem til Jeres svar!

MVH Tom!

Til top Vis Slåttvik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Slåttvik

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

PS: Glemte at fortælle de skal spille i en stue på 50 m2.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

jeg har rigtig gode erfaringer med brugte forstærkere. har faktisk aldrig købt en ny

Umiddelbart tror jeg faktisk ikke du vil få problemer med din luxman på dali'erne, medmindre du ønsker at spille svinehøjt i laaang tid.

Hvis du vil prøve en noget anden lydsignatur end din lux, kunne du kigge efter en Holfi Integra 8. Brugt, forstås

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Ville anbefale en Cayin 252B brugt. Den lyder virkelig godt, og skulle have rigeligt med muskler til din C10
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 30 November 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

eller denne her:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=30919

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Vil det sige du mener min gamle Luxman (17 år) kan klare mosten? Det er godt nok en "wannabe" rørforstærker, og jeg har altid synes den har klaret det fint med mine KEF højt. der trods alt er på 200W 4ohm. Den har uden problemer kunnet spille dem langt op, dog ikke helt i top. Så slår den fra.

Det er klart jeg skal høre hvorledes det lyder når jeg får Dali'erne hjem (imorgen) Herefter vil jeg naturligvis være væsentlig mere klog på den.

Men er der "regler" for hvor stærk en forstærker man skal have? Jeg kan ikke rigtigt finde ud af det. Nogen siger det ene, andre siger det andet???

Tom

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 November 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

man skal nok have en forstærker på min de 100W pr kanal, men Watt har jo ikke så meget at sige

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 30 November 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Har du overhovedet afprøvet Luxman'en på DALI'erne? Jeg har hørt en masse godt om den i hvert fald, og du finder jo hurtigt ud af om den kan trække dem eller ej.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har d.d. afprøvet min Luxman på de nye Dali'er. Det spiller!!!!!!!! Lyden er varm, behagelig, og ikke mindst dyb!!! Allerede efter blot ½ time på de nye højt. er jeg ikke i tvivl! Anlægget fungerer som det skal. Luxman leverer varen.........igen! Jeg er en anelse imponeret, en 2x60W forstræker, med rør (om du vil) trækker et par Dali Concept 10! Men lad os nu se om det vedbliver?

Konceptet kan anbefales!!!

Tom

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte det sgu nok
Den er nemlig ikke skidt af sig den forstærker, og den kommer jo fra en dejlig producent

Guide til billedupload

Jacob92
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

ja hehe luxman er sq en dejlig forstærker

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Har nu prøvet både klasisk, pop, rock og ikke mindst R&B. Det spiller kanon. Jeg har endnu ikke fundet nogen kritikpunkter på Dali'erne, eller Luxman'en. Det kommer nok.....måske? Hvem ved? Lyden jeg har pt. er dyb, nyanceret og meget præcis!

Jeg kan varmt anbefale sammensætningen af Dali Concept 10, og Luxman LV103-U.

Tom

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 December 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Bare en forstærker er bygget ordentligt kan den sagtens trække store og tunge højttalere... Jeg har haft en 70 watts rotel på mine 850'ere og den kunne sagtens rykke dem rundt uden problemer. Så det der med minimum det og det antal watt er totalt ubrugeligt da det ikke angiver noget som helst.

Det eneste der beviser om forstærkeren er opgaven voksent er hvordan det hele lyder sammen, og i grunden undre det mig ikke at en 60 watts Luxman kan håndtere C10. Luxman siges jo at være godt håndværk

Hvis du synes bunden bliver lidt slap kan det tyde på at lytterne er ved at være trætte, det bliver de med tiden og da forstærkeren er 17 år kan problemet godt begynde at vise sig indenfor måske 5 år (afhængig af lytternes kvalitet) så kunne du evt. skifte lytterne eller forstærkeren til den tid, ellers synes jeg bare du skal nyde lyden som den er, det er det billigste og bedste hvis man er tilfreds .

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Slåttvik skrev:

Hej igen

Tom

Og jeg kan så anbefale DALI 109 på en Luxman SQ-507x
Det kan jo være, Luxman og dali passer godt sammen? Måske bare i kraft af at det begge er kvalitetsvarer..

Guide til billedupload

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 03 December 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Slåttvik skrev:

Hej igen

Tom

Og jeg kan så anbefale DALI 109 på en Luxman SQ-507x
Det kan jo være, Luxman og dali passer godt sammen? Måske bare i kraft af at det begge er kvalitetsvarer..

Som sådan, så tror jeg ikke på nogle generaliseringer. Luxman har lavet meget l**t, og jeg synes grænsen for hvad jeg kan leve med er netop ved 103eren. Det samme med Dali. Jeg kunne forstille mig en Luxman LV90 koblet med et sæt Dali 40 kunne være en ret skidt fornøjelse, men skægt at se når LV90 ville lade livet til de evige hifi-marker R.I.P.

Selvfølgelig kan der også findes mere heldige kombinationer.....derfor er det svært at genereliserer.

F.eks. er der mange som tror at et mærkes forforstærkere altid matcher mærkets effekttrin! Det synes at værre baseret på æstitk frem for lyttetests. Det gør ikke noget tingene matcher på reolen, men derfor lyttes der med ørerne og ikke med øjene.

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Nej, du har selvfølgelig ret. Jeg ved godt, at Luxman gik kraftigt ned ad bakke i de sene 80'ere/tidlige 90'ere (ca?).
Men jeg forstår ike helt din holdning til 103'eren, den har da fået megen god omtale herinde? eller er det 105 måske?

Guide til billedupload

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Læs lige ovenstående. Jeg har pt. haft mine Dali Concept 10, kombineret med min (gamle) Luxman LV 103u nu, i over 16 uger. Og det spiller sublimt. Jeg kan ikke ønske mere eller bedre lyd, end jeg har fået.

Så er det jeg spørger mig selv: Hvorfor bruge x-antal tusinde KR. på en hyper dip dap forstærker, når meget mindre kan gøre det??? Er det ikke en form for fetichishme??? Jeg mener kabler til 1KG meteren. Haaaaallllåååååå!!!!!! Det hjælper jo ikke. Jeg er klar over, at en forstærker nyere og dyrere end min, ville give et løft. Men det er jo helt ude i petiteserne.

Konklusionen er: Du kan langt hen af vejen klare dig med det du har.

MVH Tom

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Slåttvik skrev:

Læs lige ovenstående. Jeg har pt. haft mine Dali Concept 10, kombineret med min (gamle) Luxman LV 103u nu, i over 16 uger. Og det spiller sublimt. Jeg kan ikke ønske mere eller bedre lyd, end jeg har fået.

Så er det jeg spørger mig selv: Hvorfor bruge x-antal tusinde KR. på en hyper dip dap forstærker, når meget mindre kan gøre det??? Er det ikke en form for fetichishme??? Jeg mener kabler til 1KG meteren. Haaaaallllåååååå!!!!!! Det hjælper jo ikke. Jeg er klar over, at en forstærker nyere og dyrere end min, ville give et løft. Men det er jo helt ude i petiteserne.

Konklusionen er: Du kan langt hen af vejen klare dig med det du har.

MVH Tom

Godt du er glad for din forstærker og højttalere, men du har trods alt ikke fundet en high-end kombi med de to. Og det ville nok være nemmere at tro dig hvis du kom og sagde at du rent faktisk har prøvet en dyrere forstærker på dine Dali eller andre kabler for den sags skyld, for det tror jeg ikke du har.  Det kunne jo fx være spændende at høre hvad du havde før dit nuværende anlæg? Jeg taler selvfølgelig om hvor højt man sætter forventningerne.

Og nej, det er ikke ude i petitesserne, både nye højttalere, forstærker, CD-afspiller eller kabler kan give en markant forbedring hvis man vælger de rigtige.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Slåttvik skrev:

Hejsa

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af et sæt Dali Concept 10, og mangler nu en forstærker hertil.

Prisrammen ligger på max. 4000,- (måske 4500,-). Jeg har pt. en gammel Luxman LV-103u på 2x60W, ikke noget at råbe hurra for, men den har dog gjort det godt med mine gamle KEF C60. Jeg tvivler dog på den kan klare de nye fra Dali.

Derfor skal jeg altså have en ny, men hvilken? Jeg er nok mest til en integreret forst. Hvad er Jeres erfaringer med brugte forstærkere?

Ser frem til Jeres svar!

MVH Tom!

Holfi Integra 8  (bare lige undersøg volumekontrol og indgangsvælger!)

Bedre bliver det ikke til de penge: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=35672

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
Slåttvik skrev:

Hejsa

Ser frem til Jeres svar!

MVH Tom!

Holfi Integra 8  (bare lige undersøg volumekontrol og indgangsvælger!)

Bedre bliver det ikke til de penge: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=35672

Read it ;)

Det er slet ikke det der bliver diskuteret :)

Og Slåttvik, godt du er tilfreds, men som Mastervol siger, så kan man ikke sige at fordi man er tilfreds findes der ikke noget der er bedre. Mange af mine venner mener at alt "over" bilkas samlede surroundsæt til 500 kroner er penge ud af vinduet, de har samme påstand som dig, at deres spiller skide godt, så haaaallåååååå hvorfor bruge penge på mere, det er jo penge ud af vinduet?

Jeg tror det har noget at gøre med at de, og dig, ikke har andet at sammenligne med, og derfor ser sig tilfreds med det man har. Hvordan skulle man f.eks også kunne mangle detaljer når man ikke ved at de er der? Der skal et bedre anlæg til at fremhæve/ komme med detaljerne og derefter ved man at man mangler dem.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes