Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: spørgsmål med pickup Denon DL160 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 December 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået fat i en Denon dl 160 pickup og synes den lyder meget bedre ved brug af mc frem for mm indstilling på riaa'en.

Denon er jo en high output mc og burde da lyde mere rigtig i mm indstilling...eller hvad?

(udgangseffekt på denon dl 160 er 1,6 mV / 160 Ohm)

Til top Vis Kasper76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper76 Besøg Kasper76's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 December 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved ligger output fra DL-160 nærmere 2.0-2.2mV på trods af de opgivne 1.6mV.

Så længe at din MC indgang ikke overstyres og ikke giver for meget gain kan den vel bruges(?).

Grunden til at den lyder bedre kan være at belastningsmodstanden er en anden. De fleste MM indgange har en belastningsmodstand på 47.000 ohm (47k ohm). MC indgangens load impedance er klart lavere. Det influerer lyden. Nogle high-output MC'ere lyder bedst ved mindre end 47k ohm (1k ohm f.eks.). De færreste MM indgange har justering for dette men visse gode RIAA'er har også denne mulighed på MM indgangen.

Edit: Jeg kan se fra en anden tråd at det er en Vincent du har (100 ohm @ MC). Men du har skiftet modstande eller hvad?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Kasper76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Edit: Jeg kan se fra en anden tråd at det er en Vincent du har (100 ohm @ MC). Men du har skiftet modstande eller hvad?

Ja - korrekt jeg har skiftet modstande. men kun dem der vedrører mm indgangen.

Synes at lyden bliver mere åben og bredere ved brug af mc, udover lyden bliver forstærket x2 cirka.

Kunne være interessant at høre fra andre der har erfaringer med denne pickup..

Til top Vis Kasper76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper76 Besøg Kasper76's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 04 December 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Nej ikke med denne, men mange andre high output pickupper kan udvise samme "forbedring". Har prøvet med en 5-6 forskellige (Dynavector, Benz, Adcom mfl.) og jeg kan generelt sige, at de ud over mere niveau og energi også runder lidt af i toppen. Her må jeg give Krenzler absolut ret. Det er belastningsimpedansen som gør det.

Heldigvis har de fleste high output typer så tilpas høj udgangsimpedans at de bliver dæmpet noget, når de kigger ind i en typisk belastning på omkring de 100 ohm. Med en god MC-indgang er der således ikke nogen fare for overstyrin

Samtidig kan det så også tilføjes, at det ikke er alle low output MC'er der skal belastes hårdt. Nogle har det faktisk bedste ved at kigge ind i en forholdsvis høj impedans - f.eks. Benz.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

DL-160 har en egenimpedans på 160 ohm og et output på ca. 2.0mV.

Vincents MC load impedance er på 100 ohm.

Så ser regnestykket således ud: 2.0/260(100+160)x100 = 0.7692...mV.

Altså: Output divideret med summen af load impedance + egenimpedans og derefter ganget med load impedance.

0.7692...mV overstyrer ikke MC indgangen.

Lad os sige at Vincent har følgende gain (jeg ved det ikke): MM: 37 dB og MC: 55 dB.

MM: 2.0mV og 37 dB = 141.59mV

MC: 0.7692...mV og 55 dB = 432.55mV

janils: Har jeg forstået dette korrekt?

Hvordan lyder sådan en HO-MC fra Adcom - var de gode?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 04 December 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Meget fornemt Krenzler ... kunne ikke ha' forklaret det bedre. Forklarer også hvorfor MC indstillingen ofte giver næsten samme output på trods af den højere forstærkning.  Man skal dog ikke gøre det med en MM (høj udgangsimpedans).... den går helt i bro og alt over et par kHz forsvinder

Min Adcom XC van den Hul var min første "rigtige" MC pickup (Erstattede en Stanton 881S). Den blev købt midt i 80'erne hos Audio Consult (Peter Qvortrup). Prisen var på det tidspunkt atronomisk - næsten 4.000 kroner. Jeg slap dog med lidt over halvdelen og den spillede som en drøm de næste 2-3 år. Først i 90'erne røg den så en tur til Van den Hul for komplet retipning og renovering (kr. 2.200,-). Den har ikke spillet meget siden da, men hentes frem af og til. Lyden er noget svampet nedefter men med godt niveau. Den har en god sammenhæng op gennem mellemtone og top - typisk van den Hul. Ikke verdens mest afslørende, men noget bedre end f.eks. DV 10X5 ... flere detaljer. Tror ikke man kan få dem mere, men der findes jo også så meget andet at vælge imellem

Kasper76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
DL-160 har en egenimpedans på 160 ohm og et output på ca. 2.0mV.

Vincents MC load impedance er på 100 ohm.

Så ser regnestykket således ud: 2.0/260(100+160)x100 = 0.7692...mV.

Altså: Output divideret med summen af load impedance + egenimpedans og derefter ganget med load impedance.

0.7692...mV overstyrer ikke MC indgangen.

Lad os sige at Vincent har følgende gain (jeg ved det ikke): MM: 37 dB og MC: 55 dB.

MM: 2.0mV og 37 dB = 141.59mV

MC: 0.7692...mV og 55 dB = 432.55mV

janils: Har jeg forstået dette korrekt?

Hvordan lyder sådan en HO-MC fra Adcom - var de gode?

Tak for det yderst uddybende svar/regnestykke  

Så er jeg altså ikke helt tonedøv når jeg mener at mc indgangen lyder bedre..

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Min Adcom XC van den Hul var min første "rigtige" MC pickup (Erstattede en Stanton 881S). Den blev købt midt i 80'erne hos Audio Consult (Peter Qvortrup). Prisen var på det tidspunkt atronomisk - næsten 4.000 kroner. Jeg slap dog med lidt over halvdelen og den spillede som en drøm de næste 2-3 år. Først i 90'erne røg den så en tur til Van den Hul for komplet retipning og renovering (kr. 2.200,-). Den har ikke spillet meget siden da, men hentes frem af og til. Lyden er noget svampet nedefter men med godt niveau. Den har en god sammenhæng op gennem mellemtone og top - typisk van den Hul. Ikke verdens mest afslørende, men noget bedre end f.eks. DV 10X5 ... flere detaljer. Tror ikke man kan få dem mere, men der findes jo også så meget andet at vælge imellem

Jeg var nemlig lige ved at hoppe på en Adcom HC-VdH II på ePay på et tidspunkt. Den er lillebror til den XSC-VdH du har og kostede kun det halve fra ny. De var åbenbart af en type kaldet for "Crosscoil". Men da den røg op på 100$ betænkte jeg mig. Der er grænser for hvor mange penge jeg tør gi' for en pick-up med mange år på bagen men ifølge billederne så den rigtigt pæn ud og sælger havde god feedback. Når det gælder pick-up'er er det nok klogest/sikrest at holde sig til nyvare...

Kasper76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Spillede en maxi i går - og nu kan man godt sige den overstyrer.. den krasser i takt med Route66 med DM... Selv når jeg skruer helt ned gør den det!!

...trist da jeg før dette problem synes bedre om lyden i mc - det forsvinder nemlig når jeg skruer tilbage på mm... Det er som om det kun er visse plader den ikke kan lide - ved ikke lige den tekniske forklaring herpå!

Her er i øvrigt specs på Vincent PHO 111:

Specifikationer

Frequency range: 20 Hz – 20 kHz +/- 0.5 dB
Output voltage: 200 mV/1 kHz
Total harmonic distortion: < 0.0005 % max.
Input sensitivity MM I & II: 4 mV/1 kHz
MC: 0.45 mV/1 kHz
Signal-to-Noise Ratio MM I & II: > 88 dB
Signal-to-Noise Ratio MC: > 78 dB
Input Impedance MM I: 47 kOhm/100 pF
Input Impedance MM II: 47 kOhm/300 pF
Input Impedance MC: 100 Ohm/100 pF
Mains supply: über Steckernetzteil 16 VAC/200 mA
Inputs: 1 x RCA
Outputs: 1 x RCA
Dimensions (W x H x D): 145 x 55 x 125 mm
Weight: 0,5 kg

....Synes ikke der er forskel i lyden når jeg skifter fra mm I til mm II

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 December 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Kasper76 skrev:

Spillede en maxi i går - og nu kan man godt sige den overstyrer.. den krasser i takt med Route66 med DM... Selv når jeg skruer helt ned gør den det!!

<snip>

Er det ikke "blot" fordi, der er højere niveau på maxi? Rillerne på maxier er oftest moduleret kraftigere end på LP'er

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes