Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 December 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er begynder på området omkring pladespillere, hvad skal man kigge efter? Prislejet er omkring 3-5000kr fra ny. hvad er godt, hvad er dårligt? hvad er forskellen på mm og mc pick-upper?
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 December 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Skal det være nyt ??
For tiden er der rigtig mange fede pladespillere med gode pickupper til de penge du nævner
mm = moving magnet - mc = moving coil - sidtnævnte afgiver mindre signal og skal derfor som regel have en step up transformer eller en kraftigere mc Riaa end en MM pickup.  En riaa er en forforstærker som typisk var indbygget i de fleste forstærkere den gang pladespilleren var det foretrukne musik kilde men som er gledet ud da Cd tog over - nu kan man købe eksterne riaa - fra ca. 200 til sikkert over 20.000 kr.
Det med hvad der er bedst fra nyt er nærmest en religions sag herinde - mange vil måske sige Rega eller Project - og andre vil korse sig.
Jeg fik en fed Thorens med en SME III arm og en næsten ny Ortofon MC pickup for mindre end en rega koster uden PU .

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

jeg er da klar over at det ikke det ypperste man får til de penge, men det skal vel for det første passe til resten af mit anlæg og så var det jo også bare til at starte på. vil dog gerne have en ny, da jeg ikke har nogen anelse om hvad jeg specielt skal kigge på og undgå ved en brugt

havde lidt kig på denne

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jeg var på ingen måde ude efter dit investeringsudgangspunkt - og rega 2 er da en udemærket pladespiller - (NAD er en mere elle mndre identisk OEM version af rega 2) men når de skriver følgende:
Låget som medfølger hjælper til med at reducere vibrationer når det er lukket ned, da det er tungt og dermed vibrationsdæmpende. Det giver bedre dynamik og præcision i lydbilledet. Så spil altid med låget nede - så får du den bedste lydkvalitet
tror jeg mange herinde vil give dem uret og sige helt af med støvloget når der spilles vinyl !
Jeg var nede i hifiklubben og se deres anden og nyere rega efterligning fra deres eget mærke argon og den ville jeg holde mig fra - der er simpelt hen for meget spånplade og plastlaminat over den.
Du kunne evt køre ned til TopSound på østerbrogade og prøve deres project pladespillere og se hvad de ellers har i det prisleje - og husk du behøver ikke købe bare fordi du har lyttet.
Du er inde på noget af det rigtge at vælge en pladespiller med så lidt der kan gå i stykker som muligt og så lidt automatik som muligt - så er der en chance for at pengene er gået til noget fornuftigt i produktionen.
Held og lykke og lade os høre hvad du ender med.
Havde det været for en måned siden havde jeg rådet dig til at købe den ERA som var til slag herinde brugt for 1250 kr med SME arm - så  ville der være gode penge at bruge på en super pickup ! 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se præst har opgraderet sit anlæg og nu sælger sin drønflotte ariston for blot 1.600 - jeg tror han har nurset den på alle mulige måder - så den ville jag da springe på anytime igen med henblik på at bruge nogle flere knapper på en god PU
Der er også en skotsk systemdek XII til kun 1.300 eller med en næsten ny Denon - rigtig god pu - til 1.900 -
Igen var jeg dig og det er jeg ikke - ja så ville jeg alliere mig med nogen der viste hvad der skal ses efter på en brugt paldespiller.

Morpheus
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil

Bruger siden: 05 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 December 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=31537

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

En ny Rega P3, Rega wall bracket (som man skal have) og så en rimelig pick-up vil lande på mellem 5-6.000 fra ny. Brugt kan en P3 købes noget billigere, men så har du ikke service/set-up med og selvfølgelig ingen garanti, så du skal alliere dig med en, som kender lidt til det.

Iøvrigt, hvis du ikke selv har lyst at rode med det eller kender en som kan, så vær forsigtig med flydende ophængte spiller (fx. Thorens, Systemdek).

Go' jagt,

Hilsen Rolf

p.s. tilføjet: dba.dk har tit brugte P3'ere til billige penge. Fx: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=47356865

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

men er der så noget der taler direkte imod den NAD jeg har kig på? rent designmæssigt passer den også ind (resten af mit anlæg er også NAD). hvordan erden medfølgende pick-up?

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Nøh, men den originale Rega P3 er bedre (NADen er vist en Rega P2 kopi). Og fik jeg nævnt det, du skal have et vægophæng. Der står ikke "Rega" på med særligt store bogstaver, så det går vel med dit NAD. Pick-up'en er OK til at starte med, men eksempelvis en P3 (med RB300 arm) kan sagtens klare en bedre pick-up. Så har du noget at ønske dig senere - det er jo snart jul

Hilsen rolf

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:

Iøvrigt, hvis du ikke selv har lyst at rode med det eller kender en som kan, så vær forsigtig med flydende ophængte spiller (fx. Thorens, Systemdek).

Go' jagt,

Hilsen Rolf

p.s. tilføjet: dba.dk har tit brugte P3'ere til billige penge. Fx: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=47356865

hvorfor ?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
men er der så noget der taler direkte imod den NAD jeg har kig på? rent designmæssigt passer den også ind (resten af mit anlæg er også NAD). hvordan erden medfølgende pick-up?

Det er altså også kun designmæssigt - er den grålig ? - da den er et rega OEM produkt er den ikke på nogen anden måde "bedre" tunet til dit anlæg en andre pladespillere !

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
RolfeZ skrev:

Go' jagt,

Hilsen Rolf

hvorfor ?

En flydende ophængt pladespiller (typisk er tallerken/armbræt monteret oven på eller hængende i fjedre i forhold til "kassen") vil uværgeligt skulle justeres fra tid til anden og måske have skiftet fjedre. Hvis man ikke lige gider/kan rode med det, så er man bedre tjent med en ikke-ophængt spille. Specielt en brugt spille med flydende ophæng skal næsten med garanti have nye fjedre eller serviceres grundigt. Jeg så dog, så sent som i går, en Systemdek, som faktisk virkede OK justeret efter mange år. Men den var også stadig i brug.

Hilsen Rolf

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 03:36 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
brasch skrev:

Det er altså også kun designmæssigt - er den grålig ? - da den er et rega OEM produkt er den ikke på nogen anden måde "bedre" tunet til dit anlæg en andre pladespillere !

det var også designet jeg mente

Morpheus
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil

Sendt: 06 December 2006 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:

En ny Rega P3, Rega wall bracket (som man skal have) og så en rimelig pick-up vil lande på mellem 5-6.000 fra ny. Brugt kan en P3 købes noget billigere, men så har du ikke service/set-up med og selvfølgelig ingen garanti, så du skal alliere dig med en, som kender lidt til det.

Go' jagt,

Hilsen Rolf

Det er bare højst sansynlig ikke en P3, men en Planar 3. Hvor stor den lydmæssige forskel er, skal jeg ikke kunne sige. Nyeste P3 model, har en skrå nedre kant på plinten.

Jeg mener at plinten og motorophænget (eller noget i den retning) skulle være forbedret på P3, i forhold til Planar 3.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 December 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej r l b

Låget på en Rega Pladespiller er faktisk lavet, så det kan bruges under afspilning uden at ødelægge gengivelsen, men du har ret i, at de fleste pladespillere lyder bedre uden låg, bare ikke Rega.

NAD versionen af P2 adskiller sig fra originalen på pladetallerkenen, plinten, motorstyringen og armen. Tungere pladetallerken på P2, lettere plint, bedre motorstyring (færre vibrationer, mindre støj), dertil kommer, at armen har bedre justerede lejer.

Omkring Argon, så er det vel selvklart at jeg ikke har nogen interesse i at markedsføre den, det klarer de fint i hi fi klubben, men når man nu er behjælpelig med anbefalinger eller det modsatte, så kunne man jo foreslå Bratch, at han lyttede på de 2, jeg ville ikke være overrasket, hvis Argon, i en lyttetest,viste sig, at være ganske kapabel.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Bent
Hvori adskiller "project" pladespillerne sig fra argon og nad /rega 2 eller er du den forkerte at spørge om det ?
r-l-b

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 06 December 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b

Jeg har ikke oplysninger omkring Project pladespillere udover de der er tilgængelig for alle via nettet. Jeg har heller ikke sammenlignet en Argon med en Project og selvom jeg havde ville jeg ikke annoncere den bedømmelse, uanset udfaldet. Det jeg siger er blot, at man, hvis man vil være sikker på, at gøre det rigtige køb, bør gå ud og lytte selv. Jeg synes også, at betagelsen af vintage pladespillere, afstedkommer nogle vovede anbefalinger. En ERA med en SME arm, er vel ca. 25-35 år gammel og uagtet dens kvaliteter i 70`erne, så bør man være opmærksom på, at f. eks reservedele til ERA er svært tilgængelige, at den er møjsommelig i daglig brug og formentlig har kørt adskilligt tusinde timer. Jeg har selv været voldsomt facineret af vintage grej, men har alt for mange gange oplevet defekter og en ikke alt for imponerende gengivelses kvalitet og selvom jeg, helt ubeskedent sagt, har temmelig stor erfaring med pladespillere og nemmere adgang til service og reservedele, så har antallet af skrottede vintage projekter, desværre været alarmerende stort.

Er man ude efter en pladespiller og formålet er at høre musik, så er man, efter min mening, bedre stillet med en Projekt, Rega, Argon eller lignende, end en 30 år gammel klassiker.

venligst

Bent

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 06 December 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Ligner Argon TT-1 ikke en OEM version af Rega P1 (samme RB100 arm)?

Hvad med en Pro-ject RPM 5? Den koster godt nok 4500,- uden pick-up...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Morpheus
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil

Sendt: 06 December 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Ligner Argon TT-1 ikke en OEM version af Rega P1 (samme RB100 arm)?

Hvad med en Pro-ject RPM 5? Den koster godt nok 4500,- uden pick-up...

Mums ja. Jeg hørte sådan en Project hos HIFI Klubben, med en Denon 103R PU  Top nice lyd!!

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 06 December 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler

Det er en Rega P1, den Argon, godt set !

venligst

Bent

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum