Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp ang. batteridrift til MC head amp? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 December 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Kenwood KHA-50 MC head amp som jeg godt kunne tænke mig at forsyne med batteridrift. Den medfølgende 220V adaptor forsyner den med 12V. 200mA.

Jeg har kigget lidt på denne liste over genopladelige 12V bly-gelé batterier, men jeg aner ikke hvor mange mA/Ah jeg kan smide ind i den, uden at futte noget af? Eller betyder det knapt så meget?  Jeg kunne virkelig godt bruge nogle gode råd og erfaringer. Og kan det overhovedet betale sig? Vil en head amp/aktiv SUT være mere støjsvag ved brug af batteri fremfor en net-adaptor?

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 December 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

12 volt er den vigtigste parameter for dig.... mAh er vel kun et udtryk for meget strøm din adaptor kan levere og ikke hvor meget den levere. Det er vel ligesom med batterier....flere mAh er bedre ende færre.....de holder længere...spændingen vil altid være den samme.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Altså, mAh er et udtryk for kapasiteten, f.eks. 1000mAh giver en times brug ved et strømtræk på 1000mA. lige som at regne med kwh i el-måleren. men en større kapacitet vil også give dig en stivere forsyning, lidt ligesom med transformatorer også er stivere, jo kraftigere de bliver. generelt. Vil dog anbefale at parallele et par hurtige lytter over batteriet. Go fornøjelse!

tubeaudioman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej Seansmiller, Inden du kaster dig ud i noget bør du nok lige checke din DC  forsyningsspænding på MC trinnet, for at vide om 12 V akku spænding er OK.

Rigtigt lavet er der ingen anden driftform der er bedre, du kan ikke lave en transformer forsyningsspænding, ensrettet, stabiliseret, superstøjsvag, der kan hamle op med 15 milli Ohm udgangsimpedans, uden nogle former for betoninger, fra akku´en. Jeg ved det, jeg har lavet head amps i 25 år.

Da en sådan akku, feks. 12V 7AT har en kortslutningsstrøm på ca.  150 amp. i et  minuts tid, er der en brandfare til stede, hvis man ikke indsætter en sikring i afgangen fra batteriet. Strømmen vil få ledningerne til at gløde kortvarigt.

DC forsyningsspændingen til MC delen skal afbrydes ud til adapter DC´en, både + og  0 volt, den må ikke ha´ fat i noget fra adapterdelen overhovedet.  Der skal så inloddes 2 solide stifter i printet, en til batteri 0 volt, og en til batteri + 12 volt, f.eks den type man bruger i industrien, og til biler.  Husk også ladeanlægget til akku´en,  konstantspændingsladning med en lille modstand i serie, eller konstantstrøm.  Hvis alt laves korrekt vil din lydgengivelse være klart bedre end med din netforbindelse. Du kan intet forbedre ved at sætte kapacitet over akku´en, den er ganske støjsvag, nøjes med hvad der sidder i forvejen på printet i MC delen.   Som du nu kan forstå er det ikke lige en opgave for en ikke erfaren.  Brug ikke for tynde ledninger.

mvh Tubeaudioman

Adapterforbindelsen

Til top Vis tubeaudioman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeaudioman Besøg tubeaudioman's Websted

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Tak til alle tre for jeres svar.

Jeg havde håbet på at det ville være en rimelig ukompliceret operation, men jeg nu kan jeg se, at det bestemt ikke er noget jeg skal rode med selv, (mine elektronik kundskaber er yderst begrænsede, for at sige det mildt). Jeg er glad for at jeg ikke bare købte et batteri og koblede det til, uden først at have spurgt til råds her først.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes