Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilken brugt forstærker til newbie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakob-1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har bestemt mig for at jeg vil til at høre noget godt musik igen efter 10 år hvor jeg ikke har arbejdet i det. Jeg havde tidligere nogle trapez højtalere men da de gik fløjten fik jeg aldrig gjort mere ved det.

Nu er tiden moden og jeg har tænkt mig at stige på vognen igen, men budgetet er stramt og jeg ved ikke et klap om hvilke mærker og gear der har givet høj value for money i de seneste år og derfor håber jeg på lidt hjælp fra experterne her :0)

Jeg har tænkt mig at starte beskedent op med et par KEF iQ5 eller 7 højtalere synes de lyder rigtigt rigtigt godt til prisen. Men for at trække dem skal jeg have en forstærker og noget cd. Min plan var at starte ud med noget godt brugt som forhåbentlig kan fås til spotpris. Det må gerne være 5-7 år gammelt.

Derfor vil jeg lige høre om der er nogle "klassikere" jeg skal kigge efter på brugtmarkedet ? Dengang jeg fulgte lidt med var NAD ofte noget der gav valuta for pengene men hvad er der ellers af muligheder. Har ikke tænkt mig at bruge mere end 1000 kr for en brugt forstærker kan der findes noget brugbart til den pris eller er det åndsvagt ?

Jeg har en ide om at der ikke er sket kvantespring på det område de senere år men måske tager jeg fejl

Håber nogen kan hjælpe mig igang igen.

Venlig hilsen

Jakob
Til top Vis Jakob-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob-1

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 December 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

hej jacob dit rådighedsbeløb er for lille.til noget seriøst musikalsk.

men en sugden A 28 integreret. kunne være et bud på en musikalsk forstærker.men den koster nok omkring 3000kr brugt.

er ret grim men den lyder skønt.

held og lykke

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Jakob-1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

He he ok jeg var klar over at det muligvis var tilfældet. Jeg kan forstå at der er for lidt penge på bordet men hvis man så snakker om 3000 kr klassen hvad er der så af muligheder.

Jeg er med på at det ikke bliver super hifi er nok mere på jagt efter noget der er rimeligt. Går ud fra at det er som med alle andre hobbier at der er noget der bare er for billigt, så er der god mellemklasse og så ellers alt feinschmecker grejet.

For den sidste gruppe gælder jo ofte at man betaler 200 % mere for noget der er 20 % bedre og det er ikke noget for mig.

Jeg er til den absolutte acceptable mellemklasse og gerne brugt.

Men tak for dit svar

Jakob

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 December 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob

Det er et stramt budget du har valgt, har dog et godt gammelt sæt ROTEL (RC 960 BX + RB 960 BX). 2x60w i 8ohm, 2x110w i 4 ohm.

Dette bruger jeg som backup anlæg, til når jeg finder på at sælge lidt ud af mit anlæg, og står og mangler lyd, så er det et godt alternativ

Det burde kunne skaffes til ca 1000,- +...

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 December 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke total low budget: Nad 3020? - så er der oven i hatten, penge til en god flaske single malt

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 25 December 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

quad skrev:
Hvorfor ikke total low budget: Nad 3020? - så er der oven i hatten, penge til en god flaske single malt

Det kunne være en idé

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 December 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

NAD har fremstillet mange forstærkere med en ydelse som ville kunne tilfredsstille alle dine behov og som samtidigt kan skaffes inden for dit budget  

ex. vis NAD 3020, 3020a, 3020E, 3120, 3220PE, 3240PE, 3140, 3150 og 3155

der er flere kik i tråden: NAD3020...hvorfor?

jeg har selv en NAD 3150 som reserve forstærker og den vil jeg ikke af med, ...

fordi at den yder alt, alt for godt i forhold værdien som jeg kan få for den i et gensalg

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 25 December 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Ja, med max. 1000 kr. på lommen så gør en 3020'er næsten rent bord i klassen, og den kan nok findes til en plovmand  

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 December 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Harman kardons stereo forstærkere, der få man valuta for pengene. God lyd og en anseelig vægt alt taget i betragtning, de er bygget old school. Nyprisen ligger omkring de 4k, så med lidt held og ikke den seneste version kan det være at der kan findes en til de 1000,-kr
Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 25 December 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Måske en Sony TA-FA3ES eller TA-FA30ES?

Læs

Se

Den dukker op brugt fra tid til anden, priserne svinger fra 1.000 til 1.500 kr. og den er efter min mening god value for money...selvom du må leve med "navnet" og "entusiasternes" hån 

TA-FA3ES er fra 1998-99 og TA-FA30ES fra 2000-02. Nyprisen lå omkr. de 4.000 kr.

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 25 December 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Kig i "den blå" til priser mellem 400-1100 kr. Der er flere gode tilbud. Yamaha, Marantz....en Pm50 til 400 kr. Der mangler ingenting. Der er flere lækre sager selv i den billige prisklasse. Chancen for at find en god amp i storeskrald er store. Der er dog ikke mange på Fyn, så måske skal du rejse lidt. Ellers er der en Cyrus1 til 1100 her på siden, og en Cyrus 2 kan fåes for ca. 2000 kr......også et scoop hvis man er til små "musikalske" forstærkere.

Søg og du skal finde.

Finder du noget, så kan du også spørge her, vi svarer glædeligt.....og glædelig jul til alle.

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Jakob-1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Kig i "den blå" til priser mellem 400-1100 kr. Der er flere gode tilbud. Yamaha, Marantz....en Pm50 til 400 kr. Der mangler ingenting. Der er flere lækre sager selv i den billige prisklasse. Chancen for at find en god amp i storeskrald er store. Der er dog ikke mange på Fyn, så måske skal du rejse lidt. Ellers er der en Cyrus1 til 1100 her på siden, og en Cyrus 2 kan fåes for ca. 2000 kr......også et scoop hvis man er til små "musikalske" forstærkere.

Søg og du skal finde.

Finder du noget, så kan du også spørge her, vi svarer glædeligt.....og glædelig jul til alle.

OK jeg vil lige takke alle for de gode bud superfedt at i gider nu har jeg lidt at tage udgangspunkt i og kan komme igang for en billig penge så må det opgraderes når økonomien er til det :0)

Men fedt at i gider, tak til alle.

Hygge

Jakob

Jakob-1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

NAD har fremstillet mange forstærkere med en ydelse som ville kunne tilfredsstille alle dine behov og som samtidigt kan skaffes inden for dit budget  

ex. vis NAD 3020, 3020a, 3020E, 3120, 3220PE, 3240PE, 3140, 3150 og 3155

der er flere kik i tråden: NAD3020...hvorfor?

jeg har selv en NAD 3150 som reserve forstærker og den vil jeg ikke af med, ...

fordi at den yder alt, alt for godt i forhold værdien som jeg kan få for den i et gensalg

Takker

Er der nogle af de ovennævnte du specielt vil fremhæve ?  Jeg vil nu gå på jagt efter en 3020 eller lignende har du nogen ide om den er vanskelig at finde, vil lige kigge på købs siderne her :0)

Hygge

Jakob

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Min egen 3150 og den rene power-amp version 2150,

50/60Mhz Sanken power-transistore, dobbelt trafo, rimlig lytpower, god køling og vigtigst af alt god lyd.

der er en NAD 2150 på dba.dk ...  

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Sendt: 26 December 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Med lidt tålmod i bagagen, dukker nad op fra tid til anden her på KSb. (Men du skal være vaks)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 26 December 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Min egen 3150 og den rene power-amp version 2150,

50/60Mhz Sanken power-transistore, dobbelt trafo, rimlig lytpower, god køling og vigtigst af alt god lyd.

der er en NAD 2150 på dba.dk ...  

Hej Dude. Hvordan ville du vurdere en Pioneer A-858 i forhold til de nævnte NAD-forstærkere ? Hvis han nu kunne finde sådan en i god stand til  ca 1500 kr. Jeg kan se at du også selv har en A-757. Jeg ved tilfældigvis at der er en til salg på Fyn.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley (og jakob..., det er også noget for dig, typerne Pioneer A-717, A-737, A-757, A-777, A-818, A-838 og A-858 er meget billige i forhold til hvad du får for pengene)

Min A-757 MkII er den lille slappe lillebror i forhold til en A-858

Basalt er de ens men den i praksis store forskel er at en A-858 kan levere en betragtelig del flere Watt i lave impedanser pga. et ekstra sæt udgangstransistore (3 sæt) kombineret med større transformere, mere el-lyt power og højere driftspænding.., i rene tal levere en A-858 (A-757) lige omkring 30A (18A) i 2 Ohm, så den kan trække alt! hvad du byder den.

Mht. NAD 3150 vs. A-858/A-757 ...så kan NAD'en ikke levere varen med samme stabilitet og gennemsigtighed i lydbilledet ..., det skyldes primært layout af print og kvaliteten af de passive komponenter, Pioneer er DC koblet, så NAD'en er bare ikke af samme kvalitet som de nævnte Pioneer forstærkere

jeg kan 100% anbefale A-858 prøv at lokalisere HighFidelity's test af den, de kunne ikke finde en fejl ..de sagde rent faktisk bare at: den er øhhh..., japansk! øøøhhh! den er kedelig.

Forstærkeren ydede fint sammen med et sæt Quad ELS63 .., det sæt HF benyttede var tweaket, bedre overførings kondensator alt. bypass med en kontakt, samt  fjernede gitter og støvfolie 

Så den eneste grund at jeg købte en A-757 (brugt) var at den kostede mig den ringe sum af 800,- i en tilstand som var den som smidt ned fra hylden i foretningen    

Her er en Babelfish oversætelse af KNisi's side vedr. bla. A-838 den er meget lig A-858

http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?l p=ja_en&url=http%3A%2F%2Fwww.niji.or.jp%2Fhome%2Fk-nisi% 2Fa-717.htm  (kan fejle hvis der er for mange hits)

Original link her http://www.niji.or.jp/home/k-nisi/a-717.htm

Kunne da godt tænke mig en A-90D eller A-91D ...de kommer jo altid med træ og lak

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 26 December 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Dude. Så kan det være at jeg skal sende ham en privat besked.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes