Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Egen lyd fra pickup ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 December 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har tit tænkt over hvor stor forskel der på pickup'ers/armens engen lyd, hermed menes den lyd der kommer fra selve pickup'en når man har skruet ned for sin forstærker. Jeg har lige haft en Rega inde til modificering, den havde den standard-montered pickup på, men sikke en forskel der var, jeg kunne høre den fra min lytteposition uden besvær, hvorimod min Luxman PD 272 med en Grado-pickup på er helt tys, man skal have øret tæt på for at høre den siger noget.

Har det noget at gøre med hvor blødt selve nålefanen er ophængt, eller huset/arm i sig selv der spiller med, eller hvor god armen er til at dæmpe disse lyde, Håber i har nogle bud.

Mvh

Solvin

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 December 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Ingen bud

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jo da og glædelig bagjul! Du er inde på det rigtige, vil jeg mene. Stivere pick-up'er sender mere energi op igennem armen og det kan man nemmere høre. Armen/værket kan så dæmpe eller lede det væk, eller man kan lade energien flyde rundt så der ingen relativ bevægelse er (Linns princip).

Jeg behøver heller ingen forstærker - min pick-up spiller fint uden

Hilsen Rolf

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Det er lidt stort spørgsmål, du stiller der.

Der er jo ekstremt mange faktorer der gør sig gældende, når man spiller med grammofon.

1.       arm resonans skal passe, det meget vigtigt at ens arm resonans passer, hvis du har en tung arm, skal pickuppen være mindre elastistisk (compliance), det bedste resultat opnås, med en arm resonans mellem 10 og 15 Hz, dette kan være meget vanskeligt at nå frem til, da moderne pickupper er høj-compliante (bløde) og mange arme er ret tunge..??? ”spørg IKKE mig hvorfor, de 2 producenter går så meget forbi hinanden” desuden spiller faktorer som kombinationens evne til sporing ind (sporringskraft angives ofte i mN)

2.       Så der jo også forskel på hvordan man laver pickupper på..!? der er MC (hvor man bevæger spolen) og MM (hvor man bevæger magneten) førstnævnte kræver oftest en eller anden form for ekstra forstærkning ”dog findes high-output typer ”men igen, så kræver disse, større spoler der skal bevæges, som kan give andre negative sider” hvorimod low-output typerne, kan støje lidt mere, da man kan have meget svært ved at ramme den korrekte forstærkning, sammenholdt med pick-uppens generator impedans ”man skal betragte en pickup som en lille elektromotor”

( hertil er der et hav af andre faktorer, der giver deres bidrag! Frekvensområde, kanaladskillelse)

3.       Selve værkets, opbygning har jo også nogen betydning..!? nogle af de første direkte drevene værker havde så meget støj og rummel fra motoren, at det hele stod og brummede..! og måske derfor fik, direkte drevne, et lidt dårligt prædikat ”hvis man var rigtig entusiast” så ville de hellere lytte til rem rem drevene, pladespiller hvor hastigheden ikke altid passede helt og der var problemer med pitch ”men pyt de var jo rigtige entusiaster” om drevet er stift eller ophængt, betyder oftest mest for, hele konstruktionens ”totale resonans” og med mindre man vil have et ½ tons grammofon stående, mente mange at, et flyende ophæng kunne være vejen frem. ”og nogle af lomme filosofikerne, mente at hvis vi nu blander, ophængte med rem ””må det blive rigtigt godt”” med et mærkeligt resultat” (undskyld den var indskudt)

Så når der er så mange faktorer der spiller ind!? Er det lidt vanskeligt, at komme fem til en løsning på dit spørgsmål…!? Mit ”korte” bud er.!? Hvis du betragter din pickup som en meget følsom mikrofon, vil du høre den støj der fremkommer.

Peter

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 December 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres kompetente indlæg, det var rart at i gav jeres besyv med.

Mvh

Torben

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes