Jeg står foran at – endelig – skulle udskifte min ”snurre-rundt receiver”, da den er blevet det ”svage led i kæden”.
Jeg bruger i dag receiveren både til surround og stereo/Hifi-lytning, men prioritere KLART gode stereo-egenskaber højest, og er ikke synderlig fokuseret på alle mulige surround-gimmicks, så det jeg søger er nok UMIDDELBART en SS receiver med gode HIFI-egenskaber / god forforstærker del – men hvilken ??????
( I dag benytter jeg et Nakamichi effekttrin til at drive mine højtalerer, så en kraftfuld udgangseffekt på en SS- receiver er underordnet, blot skal der være Pre-out ).
En anden løsning jeg har tænkt på, er at sløjfe min nuværende SS receiver ind i en ny forstærker/forstærker, og så netop lade denne nye forstærker fungere alene som forstærker/forforstærker for min CD for bedst mulig lydgengivelse (- og så lade min nuværende Nakamichi effekttrin drive højtaleren, som også er tilfældet i dag )
- men i så fald hvilken forstærker/forforstærker skal jeg vælge ?????
Og fælles for begge muligheder er, om der findes emner indenfor enten SS-receiver eller stereo-forstærker som er så kraftfulde, at de vil gøre mit effekt-trin unødvendigt – sådan en effektblok fylder jo lidt i landskabet / stuemiljøet ;)
Mit budget er op til en kr. 10/15.000 – hvis det er noget som gør at jeg kan ”frigive” effekttrinet, er budgettet ca. kr. 5.000 højere.
Om det skal være nyt el. brugt betyder mindre – umiddelbart vil jeg helst købe brugt, men måske udviklingen især indenfor SS receivere er gået så stærkt, at det ikke kan svare sig hvis det er den løsning jeg vælger…?....
Lydmæssigt er jeg mest til en ”stor” lyd, og hælder mere mod det ”varme” frem for det analytiske, og ønsker samtidig ”luft” i toppen…ja, lyden må gerne være lidt ”rør-agtigt”, men med ”transistor-hul-i-gennem”
- spiller i øvrigt på VA BCG, som dog – måske – på sigt godt kunne blive udskiftet med et par ML Ascent I….når/hvis det rigtige tilbud dukker op
- Lad mig høre jeres forslag ??