Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Creek 5250 med uens kanaler :-( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Creek 5250 integreret forstærker som jeg er ganske godt tilfreds med. Dog er jeg ikke tilfreds med at højre & venstre kanal ikke spiller ens. Der er tydeligt mere pondus & vægt (kald det krop og fylde if you must) i højre side. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at hive den ned til Lydbutikken men jeg vil da gerne lige høre jeres input angående hvad det kan dreje sig om.

Venstre højttaler spiller både med bas/mellemtone & diskant men bare mere blodfattigt.

Problemet er til stede både ved lytning til CD & LP. Jeg har selvfølgelig prøvet at bytte rundt på højttalerkablerne for at sikre mig at det ikke er hos højttalerne at katten er begravet. Jeg har fået puttet nyt potmeter i for nyligt (det skrattede) og kanalforskellen var der også før at dette blev udskiftet. Creek'en har hverken tonekontroller, balanceknap eller andet "pjat".

Kan man ud fra min sparsomme beskrivelse sige noget om hvad det kunne være?

Når/hvis jeg skal have skiftet en eller flere komponenter i den ene kanal - er det så "bedst" også at få skiftet de(n) samme i den anden side (for ensartethedens skyld - alder osv.) eller er det unødvendigt spild af penge?

Hvordan med udskiftning til eksakt de samme komponenter - det er vel ikke et problem med en så forholdsvis ny forstærker? (maks. 10 år).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at få renset den, især omskifterrelæerne kan godt samle støv på 10 år, jeg har selv haft det samme problem med en Lansing Sa 600, en gang kontaktrens i omskifterne hjalp, hvis du skal skifte komponenter inden i er bedst at skifte begge kanaler, hvis det er transistorer skal de være ens, helst parrede, en tekniker fortalte mig , at det var bedst, hvis de var produceret indenfor den samme time, han havde en tyk bog, kun med data på  forskellige transistorer, for at kunne finde dem der passede.

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej BJASCH og tak for svaret.

Men hvis det er støvede omskifter-relæer ville jeg vel opleve noget "skrat" når jeg motionerer disse eller hvad?

Nå men turen går til Lydbutikken.

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Min gamle Lansing skratter lidt ,det har den altid gjort, men den er også 41 år, jeg købte den brugt i 1972, fik renoveret den for et par år siden hos Quali-service, (der kom pludselig brum og røg ,men der var kun 30 års garanti), bl.a. nye lytter , hurtigere kondensatorer i forforstærkerdelen og et sæt originale jbl transistorer, det gav den et nyt liv og noget bedre lyd.

Hvis der er meget støv i relæerne, skratter det lidt ,men du skal nok slukke  forstærkeren, især hvis du bruger kontaktrens, ellers kan det få slemme følger, hvis du bruger kontaktrens eller ligende, er det bedst ,at have noget at suge det op med, eventuelt blæse rent med luft, nok det bedste, hvis ikke man skiller dem ad og renser dem med en lille børste, men pas på ikke at svine forstærkeren til, man kan nemt bruge for meget kontaktrens.

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Tak igen BJASCH.

Umiddelbart bilder jeg mig ind at det ikke er møg (for at sige det upænt) i omskifter-relæerne da der ikke er det mindste skrat at komme efter men jeg har heller ikke forstand på elektronik. Jeg vil dog helst undgå at "søbe" noget til med diverse stads med mindre jeg er sikker på at det er nødvendigt.

Jeg har prøvet at måle på højttaler-udgangene med et voltmeter som beskrevet i denne tråd hos AudioKarma men kan ikke opnå nogen brugbar måling (kun 0.0). Men det har vist noget at gøre med hvordan forstærkeren er skruet sammen og på nogle kan man bare ikke få andet svar end "0.0"? Har jeg forstået det ret eller gør jeg noget andet galt?

Sådan en måling er måske også omsonst i denne sammenhæng?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes