| Forfatter |
|
cvigen Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den gal!!
Brormand har indkøbt endnu en Nad 214 effekt, og har nu to til at drive sine Dali 18 mk2, så er det store spørgsmål om disse to skal køre enten:
Bi-amping så der kører 2x80 watt på hver højtaler, altså en til bund og en til mellem+diskant
eller
2 x Mono så hver højtaler får en tilslutning men med omkring 200 watt
Håber der er nogle kloge folk derude der kan fortælle lidt om hvad der vil give det bedste resultat. Vi snakker ikke her at vi skal have det så højt som muligt, men den bedste lyd ud af disse komponenter.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da i har alle varene så er det nemmeste vel bare at prøve sig frem og vælge det i synes er bedst. Er der ingen forskel så vælg det billigste, that's it.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige at brokobling giver højere lyd og bi-amping giver bedre lyd... så hvis det spiller højt nok, vil jeg klart bi-ampe.
Så er der nogen der siger, at man ikke skal belaste forstærkerne "skævt", dvs. at den ene skal levere bas og den anden mellemtone diskant - det har jeg ikke selv erfaringer med...
Jeg bruger selv NAD 216 til at bi-amp'e mine Tannoy højtalere, og synes klart det giver mere dynamik og punch i lyden. Jeg bruger en forstærker per kanal, og belaster dem altså "skævt" ifølge teorien - men synes nu alligevel det lyder skide godt :-)
MVH.
|
| Til top |
|
| |
cvigen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det godt være jeg roder mig ud i noget her, men hvis man vælger at bi-ampe, skal det så ikk være på følgende måde?
En effekt på hver pre out på preamp'en. Herefter venstre kanal fra poweramp 1 til venstre bund/bas, samt vanstre kanal fra poweramp 2 til venstre mellem/diskant, og selvfølgelig det samme med højre kanal og højtaler.
I må meget gerne rette mig hvis jeg tager fejl.
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
cvigen skrev:
Nu kan det godt være jeg roder mig ud i noget her, men hvis man vælger at bi-ampe, skal det så ikk være på følgende måde?
En effekt på hver pre out på preamp'en. Herefter venstre kanal fra poweramp 1 til venstre bund/bas, samt vanstre kanal fra poweramp 2 til venstre mellem/diskant, og selvfølgelig det samme med højre kanal og højtaler.
I må meget gerne rette mig hvis jeg tager fejl.
På forhånd tak
|
|
|
Øhm... er ikke helt sikker på jeg kan følge dit eksempel... men: Du skal for hver kanal bruge et Y-kabel, eller split-kabel, som deler dit pre-out signal i to. Du kan så vælge at sende left pre-out til power amp 1, left og right - derefter tilslutter du bund til left-speaker og top til right-speaker - det samme for right pre-out og power amp 2. Dette giver "skæv" belastning af power-amp'ne, da den ene kanal i hver trækker bas og den anden trækker top. Du kan også ta' left pre-out og splitte det, sende det til left-in på både power amp 1 og 2 - så tilslutter du venstre højtaler til left-speaker på både power amp 1 og to - bund på poser amp 1 og top på power amp 2 - og så gør du tilsvarende med højre side. Dette giver en (teoretisk?) "lige/jævn" belastning af power amps'ne, da amp 1 trækker bassen for begge kanaler og 2 trækker toppen for begge kanaler. Begge metoder er gangbare, og om der i praksis er den helt vilde forskel, tør jeg ikke sige - det er nemmere at holde styr på kablerne i den første metode (en amp per kanal), så den bruger jeg og den virker fint for mig... MVH.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også mene Erla's ide om en stereo amp til hver side er det nemeste. Det gør også de 2 amps trækker lige meget hvis man spiller, altså en Bund + en Top. Endvidre har jo også muligheden for flytte amps'ne tætter på højtalerne, hvis vil ekperimenter kortere HT kabler. Men er nogen ved om NAD 214 er dual mono? I så fald betyder det vel ikke så meget. Men prøv evt. begge ideer.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Hansen skrev:
Jeg vil også mene Erla's ide om en stereo amp til hver side er det nemeste. Det gør også de 2 amps trækker lige meget hvis man spiller, altså en Bund + en Top. Endvidre har jo også muligheden for flytte amps'ne tætter på højtalerne, hvis vil ekperimenter kortere HT kabler. Men er nogen ved om NAD 214 er dual mono? I så fald betyder det vel ikke så meget. Men prøv evt. begge ideer. |
|
|
NAD 214 er en stereo effektforstærker, der kan brokobles - to styk brokoblede 214'ere kan derfor bruges som to "monoblokke" - men så skal man ha' 4 for at kunne bi-amp'e i stereo ;-)
|
| Til top |
|
| |
cvigen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der var humlen i mit forslag var at der jo som regel er to pre outs på en pre amp (ihvertfald nad 114 og nyere) derfor var min opfattelse at sætte en pre amp på hver pre out, for derefter at tage:
Højre kanal fra begge poweramps og sætte til henholdsvis top og bund i højre højtaler, og tage venstre kanal fra begge poweramps og sætte på henholdsvis top og bund i venstre højtaler.
Dette vil vel give det samme som ovenstående forslag, men med en krydbelastning af amps??
Eller??
Men vil de 2 214'ere have problemer med at levere nok strøm til dali 18 mk2 da de jo meget gerne vil have noget juice at leve af.?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
cvigen skrev:
Det der var humlen i mit forslag var at der jo som regel er to pre outs på en pre amp (ihvertfald nad 114 og nyere) derfor var min opfattelse at sætte en pre amp på hver pre out, for derefter at tage:
Højre kanal fra begge poweramps og sætte til henholdsvis top og bund i højre højtaler, og tage venstre kanal fra begge poweramps og sætte på henholdsvis top og bund i venstre højtaler.
Dette vil vel give det samme som ovenstående forslag, men med en krydbelastning af amps??
Eller??
|
|
|
Hvis du har to sæt pre-out, så giver det det samme som hvis du bruger et split-kabel :-) Du har stadig mulighed for at bruge en amp per kanal, eller en amp til top og en til bund, afhængigt af hvordan du kabler det. Og jo mere jeg tænker over det, så tror jeg altså der er lidt woodoo over at den ene amp skal køre bund og den anden top, fordi det er jo det samme de får ind, og det er alligevel først i højtaleren top og bund bliver delt... så hvis du bruger en amp per kanal, så er det det samme amp'en spiller i begge sine kanaler (= jævn belastning), hvorimod hvis du bruger en til top og en til bund, så er det to forskellige signaler den enkelte amp skal behandle i hver sin kanal... det med at bruge en amp til top og en til bund, må altså være noget man bruger, hvis man har elektronisk delefilter, og deler signalet før power amps, og det gør du jo ikke...
cvigen skrev:
Men vil de 2 214'ere have problemer med at levere nok strøm til dali 18 mk2 da de jo meget gerne vil have noget juice at leve af.?
|
|
|
Det vil jeg mene, men skal ikke gøre mig klog på det - hvad der er "nok" er jo en smagssag, så her må I prøve jer frem  Jeg mener bare I får en renere og friere lyd ved at bi-amp'e fremfor ved brokobling - men hvis det ikke spiller højt nok, så må I brokoble... MVH.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis effektforstærkeren er en ægte dual-mono konstruktion bør det være hip som hap, om man anvender en amp til bas og en amp til top eller om man "skævrider" hver amp med bas til en kanal og top til den anden. Kanalerne bør jo ved dual-mono være helt uafhængige af hinanden rent elektrisk. Er der der imod tale om en konstruktion med fælles forsyning for de to kanaler, vil jeg hælde til løsningen med en (stereo)-amp pr. kanal. Så skal bæsterne kun finde kræfter til ét bassystem pr. (stereo)-amp + selvfølgelig toppen. Det kan være en fordel ved heftige udladninger. Særdeles, hvis der er tale om en ikke så "stiv" konstruktion. Og nej, - ved intet om NAD 214. Den sidste NAD, jeg lagde ører til var 218, og den var i mine ører ikke særlig ekspansionsvillig, lyden var lidt klemt efter min mening.
EDIT: Ovennævnte betragtninger vedr. tilslutninger gælder naturligvis idéen om bi-amping. Brokobling er jo en anden sag.  Et hurtigt skifte mellem bi-amping og brokobling lettes nok i øvrigt ved at vælge løsningen med en (stereo)-amp pr. højttaler. Og ikke begge tilfælde er den gode mulighed for korte højttalerkabler. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Anders K Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gennem noget tid bi-ampet mine Infinity'er, med meget godt resultat. Grunden til jeg valgte at bi-ampe i stedet for at brokoble er, at forstærkeren kommer til at opleve din HT som en sværere belastning når du brokobler. På "svære" belastninger som mine, betyder det at impedansen bliver meget lav, og derfor kommer din forstærker til at knokle rimelig hårdt. Da jeg lod være med at brokoble, men gik over til bi-amp, holdt mine to styk NAD2400 op med at blive varme, og lyden blev meget bedre...
Anders K __________________ Infinity Kappa 90
NAD Silverline S100
NAD Silverline S200
Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
|
| Til top |
|
| |