| Forfatter |
|
Uffe Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg vil høre hvis der er et par stykker herinde som har eller kender til Thule´s IA 350b forstærker.
Jeg har nu haft den i 1½ år og er stadig meget glad for den. De kører på et par Jbl Xpl 200 og det virker rigtigt godt. Jeg tænker lidt på at skifte mine højtalere ud med nogle lidt mere krævende.
Jeg vil høre hvis den forstærker egentlig har noget at give af. Jeg aner ikke hvad peak effekten er, men ved bare at den kan give +- 45 ampere. Det er da ok, men ikke vildt meget. Ville de f.eks kunne fylde et par DALI Helicon 800W ud eller især B&W 801 serie 3 (De skulle kræve rigtigt meget), eller er de for tunge til Thule´n?
Jeg kunne forestille mig at 801 skal have noget sygt Krell, CLASSÉ, eller noget i den dur for at kunne følge med?
Uffe
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Kan ikk forstille mig den ville gå i knæ ved at vælge H800, de specs jeg kan finde på den viser en meget kraftig forstærker, du vil ikke få problemer selv med større gulv ht'er, et par 801 ja de er nu også i en helt anden klasse, jeg har selv lyttet til et par Vienna Mahler med 2*600W i ryggen, absolut et plus med alt den effekt til disse, men også et par monstre på 70kg stykket og 5 enheder pr side..
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan mener du at et sæt B&W Matrix 801 S3 er i en anden klasse end et sæt Dali Helicon 800?
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
For det første er den bestykket med lidt andre enheder, de kræver ligeledes et større rum og mener også de er ret ineffektive med en følsomhed omkring 85db, Dalierne er også noget nyere end den gamle svend der og har en mere human følsomhed..
Har kun hørt Dali MS4 og 803D og der er selvfølgelig også en forskel i lydfilosofi..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke bekymre dig om den kan trække en bestemt højttaler... IA350B kan trække det hele... :)
Det eneste der kan få den til at give op, er meget kapacitive belastninger, eller impedanser under 2 ohm... Her går kortslutnings sikringen ind og lukker ned for løjerne...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
Du skal ikke bekymre dig om den kan trække en bestemt højttaler... IA350B kan trække det hele... :)
Det eneste der kan få den til at give op, er meget kapacitive belastninger, eller impedanser under 2 ohm... Her går kortslutnings sikringen ind og lukker ned for løjerne...
Mvh Kim |
|
|
Blev os lidt overrasket over hvor meget den lukker ud i 2 kanals, 350W rækker nu alligevel langt, absolut et plus at den lukker ned for løjerne hvis man stikker næsen lidt for langt frem, men ellers burde forvrængningen vel få en til at skrue lidt ned..  __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er power nok... Godt nok kan den "kun" holde lidt over 2 x 500 Watt RMS kontinuerligt ved 4 ohm, men den dobbelte strømforsyning gør den i stand til at levere en ca. 2 x 800 Watt dynamisk over længere tid... I realiteten kan den trække en højttaler som hvis den kunne levere ca. 2 x 750 Watt RMS ved 4 ohm... :)
Kortslutnings sirkingen er lavet dynamisk, så den sammenholder udgangs spændingen med udgangs strømmen... Hvis strømmen bliver uforholdsvis stor, så lukker den ned, inden udgangsbolcherne når second brakedown... Så den er så godt som idiot sikret... :) Men dette medfører også at den ikke kan skælne mellem en meget kapacitiv belastning og en kortslutning, da strømmen stiger op før spændingen ved denne type belastning...
Det mest spændende ved disse forstærkere er Virtual Class A... Det virker faktisk... Man har samme forvrængnings spektrum som hvis forstærkeren havde kørt ægte klasse A... Dette grundet, at transistorerne ikke switcher af ved zero crossing, og at udgangs impedansen er helt glat i dette område...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Hejsa Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay jeg har bare et spørgsmål:
Hvordan kan den levere 2 x 500Watt i 4 ohm når den kun har 2 500av trefoer?
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbanlance skrev:
For det første er den bestykket med lidt andre enheder, de kræver ligeledes et større rum og mener også de er ret ineffektive med en følsomhed omkring 85db, Dalierne er også noget nyere end den gamle svend der og har en mere human følsomhed..
Har kun hørt Dali MS4 og 803S og der er selvfølgelig også en forskel i lydfilosofi..
|
|
|
Ok, lød bare som om du mente at B&W'en var meget bedre end Dalien. Prisen på de to er/var nogenlunde den samme, og jeg vil umiddelbart ikke give dig ret i at 801 skal have et større rum end H800, sidstnævnte er også et ordentligt lokum, men 801'eren er nok den anelse tungere at trække. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Imbanlance skrev:
Har kun hørt Dali MS4 og 803S og der er selvfølgelig også en forskel i lydfilosofi..
|
|
|
Ok, lød bare som om du mente at B&W'en var meget bedre end Dalien. Prisen på de to er/var nogenlunde den samme, og jeg vil umiddelbart ikke give dig ret i at 801 skal have et større rum end H800, sidstnævnte er også et ordentligt lokum, men 801'eren er nok den anelse tungere at trække. |
|
|
Kender ikk meget til de B&W'er, men ville nu stadig mene at den 15" enhed kræver sit rum, kontra de mindre 8" enheder H800 har, men det må stå for min regning så..  Men ville hellere sammenligne de Dali med de nyere B&W, de har jo en i samme prisklasse, men kender som skrevet kun lidt til dens storebror 803D, fejl jeg skrev 803S tidligere... 803S__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbanlance skrev:
Jesper Juul skrev:
Imbanlance skrev:
|
|
|
Ok, lød bare som om du mente at B&W'en var meget bedre end Dalien. Prisen på de to er/var nogenlunde den samme, og jeg vil umiddelbart ikke give dig ret i at 801 skal have et større rum end H800, sidstnævnte er også et ordentligt lokum, men 801'eren er nok den anelse tungere at trække.
|
|
|
Kender ikk meget til de B&W'er, men ville nu stadig mene at den 15" enhed kræver sit rum, kontra de mindre 8" enheder H800 har, men det må stå for min regning så.. 
Men ville hellere sammenligne de Dali med de nyere B&W, de har jo en i samme prisklasse, men kender som skrevet kun lidt til dens storebror 803D, fejl jeg skrev 803S tidligere...
803S
|
|
|
Der sidder nu kun en 12" i en 801, men enig i dag vil man nok sammenligne en H800 med B&W 803D/S serie, jeg er dog sikker på at 801 på nogle områder er bedre end de to. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Imbanlance skrev:
Jesper Juul skrev:
Imbanlance skrev:
|
|
|
Ok, lød bare som om du mente at B&W'en var meget bedre end Dalien. Prisen på de to er/var nogenlunde den samme, og jeg vil umiddelbart ikke give dig ret i at 801 skal have et større rum end H800, sidstnævnte er også et ordentligt lokum, men 801'eren er nok den anelse tungere at trække.
|
|
|
Kender ikk meget til de B&W'er, men ville nu stadig mene at den 15" enhed kræver sit rum, kontra de mindre 8" enheder H800 har, men det må stå for min regning så.. 
Men ville hellere sammenligne de Dali med de nyere B&W, de har jo en i samme prisklasse, men kender som skrevet kun lidt til dens storebror 803D, fejl jeg skrev 803S tidligere...
803S
|
|
|
Der sidder nu kun en 12" i en 801, men enig i dag vil man nok sammenligne en H800 med B&W 803D/S serie, jeg er dog sikker på at 801 på nogle områder er bedre end de to. |
|
|
Ah ja min fejl, mente faktisk det var en 15" ingen fejl der, tror du har ret med hensyn til den gamle 801... 803D ligger i 60K for et sæt, så den er lige i et højere luftlag, men jeg kunne li den ku jeg, meget stor og fyldig lyd, men der er den lille forskel at diskanten vist er en nyere type på 803D, ikk så skrigende som 803S.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Uffe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger mange tak for jeres svar.
Jeg mener at den gamle 801 er opgivet til 88 db. De fleste målinger har dog vist at den er helt nede på 85-86 db, hvilket er meget krævende syntes jeg.
Neeper : Jeg mener at have hørt at Thule´n har det svært ved ikke så "venlige" højtalere. Og det kan man vel godt sige at B&W 801 ikke er :)
De 2*800 watt dyn.. Hvor har du dem fra? Jeg har søgt nettet tyndt og kan intet finde om det :(
Hejsa : En god ringkerne trafo kan man godt overbelaste i korte perioder med 50 %. Det kan de sagtens klare. Hvordan resten så ter sig i forstærkeren, er en anden sag. Desuden hjælper de 120.000 uF på det, især til peak effekt.
Grunden til at jeg nævnte de 2 højtalere er at jeg har kigget lidt på dem og måske skulle anskaffe mig et par. Ved bare ikke hvilken endnu. Jeg havde dog en drøm om Jbl ti10k, meen de vokser ikke i baghaven :)
Uffe
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uffe skrev:
Jeg siger mange tak for jeres svar.
Jeg mener at den gamle 801 er opgivet til 88 db. De fleste målinger har dog vist at den er helt nede på 85-86 db, hvilket er meget krævende syntes jeg.
Neeper : Jeg mener at have hørt at Thule´n har det svært ved ikke så "venlige" højtalere. Og det kan man vel godt sige at B&W 801 ikke er :)
De 2*800 watt dyn.. Hvor har du dem fra? Jeg har søgt nettet tyndt og kan intet finde om det :(
Hejsa : En god ringkerne trafo kan man godt overbelaste i korte perioder med 50 %. Det kan de sagtens klare. Hvordan resten så ter sig i forstærkeren, er en anden sag. Desuden hjælper de 120.000 uF på det, især til peak effekt.
Grunden til at jeg nævnte de 2 højtalere er at jeg har kigget lidt på dem og måske skulle anskaffe mig et par. Ved bare ikke hvilken endnu. Jeg havde dog en drøm om Jbl ti10k, meen de vokser ikke i baghaven :)
Uffe |
|
|
Hvorfor lige så 2 forskellige ht'er og årgang? Hvor stort er det rum de givende ht'er skal spille i? __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Hejsa Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft thule 350b og DALI Helicon 800W er ikke noget problem, men B&W 801 kan den ikke trække
|
| Til top |
|
| |
Uffe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rummet er ca 30 m2.
Det er bare de 2 højtalere jeg kigget lidt på. De har bestemt hver sin måde af formidle musikken på, men jeg syntes de er tiltrækkende på hver sin måde.
Det var også lidt for at finde ud af hvad den forstærker kan. De jblér jeg har nu, trækker den uden problemer overhoved samt de gamle B&W 804s som jeg har solgt.
Vil ikke købe nogle højtalere for så at finde ud af at jeg også skal have ny forstærker.
|
| Til top |
|
| |
mortenkongsfelt Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu findes der jo også andre steder at købe højtalere end i Hifiklubben - specielt når du da bor i København...
Hvad med at tage et smut forbi TapeConnection, Lydbutikken, Audio Consult/KT Radio, etc?
I den prisklasse ville det da være direkte tåbeligt bare at købe en af de første to højtalere du har lyttet til...
|
| Til top |
|
| |
Andreas KBH Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 469
|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Har selv lyttet meget til 350B fra Thule, sammen med mange forskellige højtalere, har netop lyttet til den sammen med B&W's 804N og her var den alt for lys i lyden, og markant manglende bas kontra en Denon reciver vi satte til, på kun 2x110watt...
Det skal siges at thulen normalt spiller på et sæt Mahler til UG  __________________ Venligst Andreas
Back home in a cold country...
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 30 Januar 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her hos os kørte IA350B med et sæt Avance 8MK0 (4Ohm) og Avance 3MK0 (6Ohm) i PARALLEL uden problemer i 3 år! - de spillede i hvert sit lokale. Den Amp trækker søm ud, og jeg har kørt med fyren siden 2000, dog med et nyt motherboard siden 2006.
|
| Til top |
|
| |