| Forfatter |
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber, at nogle af jer rør-eksperter kan hjælpe mig her.
Jeg ejer en vel 20 år gammel og sjælden Luxman CL-40, som er rør-baseret. Den bruger:
12AX7A/7025 (3 stk.)
6BK7B/7028 (2 stk.)
6CG7/7026 (2 stk.)
12AU7A/7030 (1 stk.)
12BH7A/7032 (1 stk.)
Jeg vil gerne skifte alle rørene ud, og mit spørgsmål er så:
Kan man bare se efter første del af betegnelsen, f.eks. 12AX7A? Med andre ord: hvilken betydning har nummeret efter skråstregen?
mvh Allan
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan!
Du kan roligt gå efter den første del af betegnelsen. Numrene efter skråstregen er industrinumre, da mange af disse rør har været brugt til meget andet end audio også.
Du behøver strengt taget heller ikke at finde et 12AX7A - du kan i næsten alle tilfælde "nøjes" med et 12AX7 eller ECC83, som det samme rør også hedder.
Det samme gælder 12AU7, som også kaldes ECC82
Vedr. 6CG7, så kan den erstattes af et 6FQ7, som (næsten) er det samme rør.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Freddy,
Tak for hjælpen!
Jeg vil se om Pyndt Electronic har de forskellige rør. Jeg tror også, jeg vil prøve den type 12AX7 som Mr. Antisilver udråbte til testvinder i hans rørtest på hifi og musik. Det er da interessant om dette rør også lyder godt på den gamle Luxman.
mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
Tubes Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg køber altid mine rør i tyskland hos www.tubetown.de Dirk er en flink mand der er hurtig til at sende varen.
Benny
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 03:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop et 7025 ville jeg ikke udskifte med et 12AX7. 7025 er en
forbedret version med lavere brum. Den kan dog sagtens erstattes med et
ECC83, som har de samme forbedringer som standard. Bemærk at dette dog
kun gælder "gamle" rør. Hvis du køber nye rør får du tit det samme
uanset om du bestiller 12AX7, ECC83 eller 7025...
Hvorfor vil du iøvrigt skifte rørene? I mange tilfælde er de gamle
brugte rør bedre end nye. Nogle af rørene kan dog være slidte, afhængig
af hvordan de bruges. Men f.eks. 12AX7/7025 rørene burde holde næsten
evigt.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahhhh. Det med brum/sus på et ECC83 er vist ikke et issue, hvis man, som du selv, med god forståelse, er fortaler for - bruger gode gamle rør, som Mullard/Philips/Valvo/Telefunken og i den boldgade. Jeg ville være ligeglad med et ECC83 af den kvalitet set i forholdet til et 7025. Mange hifi-rørfreaks ville såmænd være kisteglade for at sætte et par gode Telefunken i deres rørforstærker.
Men -jo - det er da rigtigt, at en 7025'er er mere støjsvag (filamentet er konstrueret på en anden måde) end en ECC83 - men hvilken ECC83? Nogle af de gode ECC83'ere er jo simpelthen toppen og på højde med 7025 - også set ud fra et støjmæssigt synspunkt. Dette kunne selvfølgelig indbyde til, at man så hermed tror, at "ikke - 7025'ere" støjer. Det gør de ikke - så længe vi holder os til de gode rør.
Jeg har et par forskellige rørting, hvor der netop indgår 7025-rør, som jeg så har erstattet med ECC83 (gode gamle rør) - og jeg savner intet - tværtimod.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Men -jo - det er da rigtigt, at en 7025'er er mere støjsvag (filamentet er konstrueret på en anden måde) end en ECC83 |
|
|
Nej, så har du misforstået mig. 7025 er mere støjsvagt end 12AX7, men
ikke bedre end et "rigtigt" ECC83. 7025 blev netop udviklet for at
kunne konkurrere med de bedre ECC83 typer fra TFK og Philips.
Og jeg ville hellere bruge et gammelt ECC83 (gerne brugt) end et nyt...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
3 punkter.
Der er ogsaa et 12AT Rør.
Det andet er noget med anbringe en elektrisk pære i serie med en saadan Rørforstærker når man tænder. For give rørene et stykke tid varme op i, og efter nogle sekunder kortslutte pæren saa forstærkeren er klar. Jeg ved bare ikke hvad udtrykket hedder. I stil med første og andet gear (når der kun er 2).
I gamle dage brugte man et thermorelæ for det samme. Er det ordene hints and kinks? Naa Uran dioxid modstande eller NTC-modstande.
Der eksisterer en slags FET Transistor erstatning for eet eller flere af de der 12AT AU AX. Fetroner nævnt i forbindelse med Guitarforstaerkere. Og det er ikke engang løwn (Q 8 Benzin ), hvis det ikke er sandt lyder det som en god historie.
Jeg bør tilslutte mig mcs5 om hvorfor dog skifte
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må jeg indrømme, at jeg ikke helt forstår din pointe med indlægget..sorry, men mener du en slags "soft start" - for at undgå "pludseligt chock" til en rørforstærkers trin?
Hvis det er hvad jeg tror, du mener, så må man regne med, at hvis der findes et ensretterrør i forstærkeren, så kan det da bøde for det meste af det., da dette ensretterrør netop først lader sender strømmen videre i amp'en når det er varmet op - hvilket som bekendt sker "gradually" i løbet af adskillige sekunder.
Om det så er nødvendigt ved jeg ikke. Jeg har aldrig selv set en forstærker på rør "stå af" pga. pludselig start.
venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Netop et 7025 ville jeg ikke udskifte med et 12AX7. 7025 er en forbedret version med lavere brum. Den kan dog sagtens erstattes med et ECC83, som har de samme forbedringer som standard. Bemærk at dette dog kun gælder "gamle" rør. Hvis du køber nye rør får du tit det samme uanset om du bestiller 12AX7, ECC83 eller 7025...
Hvorfor vil du iøvrigt skifte rørene? I mange tilfælde er de gamle brugte rør bedre end nye. Nogle af rørene kan dog være slidte, afhængig af hvordan de bruges. Men f.eks. 12AX7/7025 rørene burde holde næsten evigt.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Jeg har besluttet at skifte rør, da
1. nogle er skiftet tidligere, men andre har siddet oprindeligt i forstærkeren = 20år gamle
2. Der hvor jeg mener de to 6Bk7B skal sidde, er der isat Philips Miniwatt ECC85, og ECC85 er vist ikke det samme som 6BK7B? Det kan man åbenbart godt gøre uden at skade forstærkeren?
6BK7B var faktisk det eneste rør Pyndt ikke havde på lager, så der er bestilt 2 stk. fra USA.
Han udmåler og matcher de rør jeg har bestilt mere end 1 stk. af.
venlig hilsen
Allan
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 01 Februar 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
| Jeg har besluttet at skifte rør, da
1. nogle er skiftet tidligere, men andre har siddet oprindeligt i forstærkeren = 20år gamle |
|
|
Ja. Jeg har flere forstærkere fra sidst i 50'erne og starten af
60'erne der stadig kører med de oprindelige rør. De fleste rør kan
holde i rigtigt mange år, hvis bare forstærkeren er velkonstrueret.
Udgangsrør (og tunerrør) bliver slidt, men normalt ikke
forforstærkerrør.
Citér:
| 2. Der hvor jeg mener de to 6Bk7B skal sidde, er der isat
Philips Miniwatt ECC85, og ECC85 er vist ikke det samme som 6BK7B? Det
kan man åbenbart godt gøre uden at skade forstærkeren? |
|
|
ECC85 og 6BK7 er ikke den samme type nej - men de er ligner hinanden nok til at det fungerer.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jagten gået ind på General Electric 6550A NOS rør fra USA. Jeg kikker efter priser på quads, dvs. 4 stk. matchede. Nogle quads er f.eks. 94-96ma eller 104-106ma eller 114-116ma. Har det betydning for forstærkeren og i givet fald hvilken?
mvh
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mA tallet har ingen betydning så længe du kan justere bias på forstærkeren.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
mA tallet har ingen betydning så længe du kan justere bias på forstærkeren.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Det er ikke helt sandt, en vis afvigelse kan godt tolereres, men alt for meget vil bevirke at det ene rør ryger ind i gitter-strøm, før det andet, dog vil rørenes indremodstand tildels ophæve dette når de er ved at være fuldt-udstyret, på samme måde som emitter-modstande i transistor-grej. såfremt de er total ens, kan modstandene undværes, da strømmen vil være den samme i transistorne, mindes at kunne huske, LC-Audio engang lavede en forstærker, med meget små værdier i emitter-modstandene 0.010 Ohm mod normalt 0.22-0.47 Ohm
Jeg tror næppe at det vil være hørbart, at rørene ikke er ens
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
| Det er ikke helt sandt, en vis afvigelse kan godt tolereres, men alt for meget vil bevirke at det ene rør ryger ind i gitter-strøm, før det andet, |
|
|
Jeg tror du har misforstået lidt. Det drejede sig om 4 ens rør der kunne fåes i forskellige grupper. Så længe de fire rør er ens, er det ikke vigtigt om de trækker 80 eller 90mA ved en given forspænding. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
@mcs_5
Tak for svar! Et nyt spørgsmål: 6550A fåes tilsyneladende i 2 udgaver: "welded" plates og "stabled" plates. Har det betydning for holdbarhed og/eller lydkvaliteten? Hvad skal man vælge?
mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Welded plates" versionen er den ældste, og blev lavet indtil '79. Begge versioner er lige gode og lyder/måler ens (ifølge de seriøse tests jeg har læst), men det begyndte at gå ned af bakke med kvaliteten i løbet af 80'erne. Så led bare efter et sæt fra midtfirserne eller før.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |