Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: brokobling..!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fredztar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

hvis man har et sæt 8 ohm´s højttalere, og smækker en effektforstærker på det er brokoblet til 4 ohm , hva får man ud af det , og kan det lade sig gøre ...?

Til top Vis Fredztar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fredztar

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke hvad du mener med brokoblet til 4 ohm. Når man brokobler er det mest korrekt at fordoble ht impedansen. Bibeholder man 8 ohm så stiller sagen sig anderledes. Her er forklaringen

Jeg ved godt at jeg sikket taler for døve øren , men  jeg regner med at folk som brokobler er bekendt med at en fordoblig af effekten kun giver sølle 3db. Altså knap hørbart. At brokoble en forstærker lægger de to kanaler i serie med hinanden og signalet skal tappes over de to røde terminaler. Det giver en teoretisk fordobling af spændingen og så siger ohm's lov at effekten firedobles. Den bliver dog sjældent mere end fordoblet , men jeg garanterer at forbruget på forstærkeren svarer til en firedobling. Hvor bliver resten så af ? Jo det bliver til varme pga tab i strømforsyning, udgangstrin mm. Transistorerne kunne blive stresset af denne behandling. De bliver desværre også slidte pga termisk bevægelse som slider spærrelaget tyndere med tiden og til sidst bliver halvlederen til en helleder(kortslutning).

Og hvad vil jeg så sige med det. Tjaeh gæt selv.

Der er kun en vej hvis man vil spille højt og det er mere følsomme højtalere.

mvh

Som en ekstra oplysning kan jeg tilføje at ved brokobling ser hver kanal i forstærkeren ind i 2 ohm ved 8ohm belastning. Det er altså en god ting hvis forstærkeren er opgivet til at kunne arbejde med 2ohm belastning.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget enig med "Tube Mania" . Jeg har aldrig helt forstået, hvad der skulle være så fancy v. brokobling.  Der er større ricici end "fortjeneste" ved disse indgreb.  Man udsætter forstærkeren for unødig belastning og fare for "nedsmeltning" = kortslutning og får yderst begrænset ud af det. Lydkvaliteten bliver heller ikke bedre. 

Som så meget andet føler jeg at ordet "brokoblet" er noget, som medfører et eller andet "potent" - men som er en "... i en hornlygte", hvis jeg må være så fræk.

Hvis man vil spille højt for alvor, så er vejen, ja - igen som Tube Mania  nævner - at bruge følsomme højttalere (fx. horn) - og hvis man vil have muskler på forstærkersiden, så må man købe en voksen forstærker, som kan aflevere varen i "normal mode" - uden hypede indgreb.

venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

du skal bare dele ordet "Brok-oblet" - Brok er enten noget konen* udsætter en for eller noget tarm-stads der kommer ud af mavemusklerne - og oblet eller oblat som vi kender det i dag er en lille melkiks man modtager i kirken i forbindelse med nadveret.
Det må derfor være indlysende for en hver der fremover vil starte en ny - og - halvfemstyvende tråd om forstærkere der er brok-oblet - at det  kun føre til problemer med konen*, maven eller de højere magter!

* undskyld til de to-tre sporadiske besøgende kvinder i dette forum hvis de føler sig stødt af ordet konen - det var som sådan ikke hensigten

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
du skal bare dele ordet "Brok-oblet" - Brok er enten noget konen* udsætter en for eller noget tarm-stads der kommer ud af mavemusklerne - og oblet eller oblat som vi kender det i dag er en lille melkiks man modtager i kirken i forbindelse med nadveret. Det må derfor være indlysende for en hver der fremover vil starte en ny - og - halvfemstyvende tråd om forstærkere der er brok-oblet - at det  kun føre til problemer med konen*, maven eller de højere magter!* undskyld til de to-tre sporadiske besøgende kvinder i dette forum hvis de føler sig stødt af ordet konen - det var som sådan ikke hensigten

Den var god det må jeg give dig R-L-B....
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes