Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke hvad du mener med brokoblet til 4 ohm. Når man brokobler er det mest korrekt at fordoble ht impedansen. Bibeholder man 8 ohm så stiller sagen sig anderledes. Her er forklaringen
Jeg ved godt at jeg sikket taler for døve øren , men jeg regner med at folk som brokobler er bekendt med at en fordoblig af effekten kun giver sølle 3db. Altså knap hørbart. At brokoble en forstærker lægger de to kanaler i serie med hinanden og signalet skal tappes over de to røde terminaler. Det giver en teoretisk fordobling af spændingen og så siger ohm's lov at effekten firedobles. Den bliver dog sjældent mere end fordoblet , men jeg garanterer at forbruget på forstærkeren svarer til en firedobling. Hvor bliver resten så af ? Jo det bliver til varme pga tab i strømforsyning, udgangstrin mm. Transistorerne kunne blive stresset af denne behandling. De bliver desværre også slidte pga termisk bevægelse som slider spærrelaget tyndere med tiden og til sidst bliver halvlederen til en helleder(kortslutning).
Og hvad vil jeg så sige med det. Tjaeh gæt selv.
Der er kun en vej hvis man vil spille højt og det er mere følsomme højtalere.
mvh
Som en ekstra oplysning kan jeg tilføje at ved brokobling ser hver kanal i forstærkeren ind i 2 ohm ved 8ohm belastning. Det er altså en god ting hvis forstærkeren er opgivet til at kunne arbejde med 2ohm belastning.
|