Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Knald fra forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har en problem med min NAD T743v2 forstærker, jeg oplever tit at det giver nogle knald/klik i højttalerne, nogle gange små/andre gange større - det sker en 5-10 gange på en aften - kan det være forstærkeren der er noget galt med ?

Eller kan det være strømmen ? Noget jeg kan prøve for at finde problemet ?

Jeg bor i lejlighed - og det er ikke mit køleskab eller fryser (og de kører heller ikke på samme fase)

Jeg har en Supra strømskinne - men den har hverken hjulpet til eller fra ?!

Til top Vis askov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af askov

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke, om du fx oplever disse knald, hvis du kører over Phono/Riaa, men normalt er disse Phono/RIAA-kredsløb ekstremt ekstra følsomme overfor "knald i systemet" -

Hvis du hører disse knald, når du bruger alm. linieindgange (aux/tape/tuner osv, så skal du da have kigget på det.  Jeg ville umiddelbart tro, at det ikke er selve forstærkeren, som det er galt med, men mere stille spørgsmål ved, om du har "grounded" udstyret tilstrækkeligt. Det kan sasgtens være et forsøg værd at prøve at sætte udstyret til på en anden gruppe -

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

HAr du overvejet at det kan være støj fra andre app.. - fx dit køleskab der tænder og slukker..

Det problem har jeg nemlig - ikke så stort så jeg gør noget ved det men det er der..

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Har ikke pladespiller ;) Det er ligemeget hvilken AUX indgang det er - og om der er signal på den eller ej.

Hvordan kan jeg grounde min forstærker ?

Har en anden Pioneer forstærker, og en gammel NAD 3020i forstærker- og der er der INGEN ting - det er det som jeg synes er mærkeligt ?!

det er ikke køleskab eller fryser...

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

"Hvordan kan jeg grounde min forstærker ?"

Der er flere måder - en let måde - og den rigtige måde, som KAN være temmelig besværlig.

Den lette måde, som ikke er en Ægte grounding kan være, at du binder flere apparater sammen med et kabel/en ledning, hvor kobber-enderne bliver skruet fast på apparaternes chassis'er (metal/metal) - altså hvor der ikke er maling/coating i mellem. Skruer/grounding posts er fine til formålet.

Hermed kan du lave en slags "net", hvor alle apparaters chassis kan "se" hinanden.  Dette virker for mig. Det kan i.ø. være at du er så heldig, at du har stikkontakter med jord (det tredje ben), som også er ført ind i apparatet - kan også hjælpe.

Den fysisk rigtige og gamle gode metode er, at føre et kabel fra chassis på apparater til et jordspyd (gerne kobber), som du knalder pænt ned i jorden (måske en meter). Dette er dog ikke så let, hvis man bor på tredje sal!. Derimod kan du så føre et kabel/ledning fra apparatchassis'er og gennem ledning (kobber/kobber) til en speciel "clamp", som du så kan montere på en radiator, som typisk har en forbindelse til jorden. Husk at skrabe malingen af radiatoren lige der, hvor du sætter kablet/clampen fast (ordentlig fast!)

Hvis du er tvivl, så spørg gerne en elektriker om at hjælpe dig.

Good luck

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

NYT-----

Prøvede lige at flytte min fryser over på en anden fase end forstærkeren (troede faktisk allerede den gjorde det) men umiddelbart synes jeg knaldene er forsvundet (fryseren er ellers helt ny)

+ jeg prøvede at tage strømmen fra mit internet-modem og trådløsetelefon, jeg opdagede at når jeg tog stikkene ud og sætte dem i, igen til disse ting så gav det også nogle knald i højttalerne fuldstændig lige som det gjorde før ?

+ når jeg sætter strøm til min fladskærm (samsung 32r72) så begynder det at brumme MEGET svagt i basserne, tager jeg strømmen fra fladskærmen så forsvinder brummen ?

Er det bare strømforsyningen i forstærkeren der er meget overfølsom over for støj på strømnettet - eller tror i den har en deffekt ?

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvis du har sat dit tv til anlæget, og dit tv kører på en anden fase, skal du have fat i en galvanisk skille trafo. Den koster ca. 1oo jyske dollars.

Mvh/ Frank

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej Frank - det forstod jeg ikke helt det du skrev ?

Mit TV kører fra samme stikdåse som min forstærker...

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

askov skrev:

Hej Frank - det forstod jeg ikke helt det du skrev ?

Mit TV kører fra samme stikdåse som min forstærker...

Men hvis du kører TV'ets lyd output ind i din forstærker vil antennen i dit tv ha' et andet stelpotentiale ( Mener jeg det hedder) Prøv at tage antennestikket ud af dit TV og se om det hjælper på det brummeri.

Mvh/ Frank

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes